2 346 197 läst ·
32 467 svar
2346k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det baseras på de som testats positivt för det nya coronaviruset. Eftersom de flesta länder testar personer som varit i kontakt med en smittad person (smittspårning) så fångas även de upp som fått mindre symtom av viruset. I länken nedan går det att se hur många tester som gjorts i några av de länder som funnit det nya coronaviruset. Som exempel, i nuläget har Sydkorea testat nästan 110 000 personer och funnit ca 5100 smittade.harry73 skrev:
https://www.worldometers.info/coronavirus/covid-19-testing/
Husägare
· Skåne
· 1 761 inlägg
För de som är intresserade av mortaliteten, kan man med fördel grotta ner sig här: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/
Den länkades tidigare, men nu verkar killgissningarna dominera tråden.
Att estimera mortaliteten under en pågående epidemi är inte bara vanskligt, det är närmast omöjligt, just eftersom man inte vet hur det går för alla som just nu är sjuka.
Ett stort problem är ju också att välja en lämplig nämnare att dividera antalet döda med. Ska man ta laboratoriebekräftade? Räknas oklara pneumonier utan bekräftad, men sannolik smitta? Asymtomatiska i riskzonen?
Hur räknar man de döda? Är de laboratoriebekräftade? Klassas en hjärtinfarkt hos en smittad som död i hjärtinfarkt eller i smittan?
Vilka traditioner finns i de rapporterande länderna? Finns det risk att statliga myndigheter inte rapporterar allt de vet?
Alltihop är sannolika felkällor till de siffror vi har, och att då fundera över om det är 0,5 eller 3% är ganska meningslöst.
Den länkades tidigare, men nu verkar killgissningarna dominera tråden.
Att estimera mortaliteten under en pågående epidemi är inte bara vanskligt, det är närmast omöjligt, just eftersom man inte vet hur det går för alla som just nu är sjuka.
Ett stort problem är ju också att välja en lämplig nämnare att dividera antalet döda med. Ska man ta laboratoriebekräftade? Räknas oklara pneumonier utan bekräftad, men sannolik smitta? Asymtomatiska i riskzonen?
Hur räknar man de döda? Är de laboratoriebekräftade? Klassas en hjärtinfarkt hos en smittad som död i hjärtinfarkt eller i smittan?
Vilka traditioner finns i de rapporterande länderna? Finns det risk att statliga myndigheter inte rapporterar allt de vet?
Alltihop är sannolika felkällor till de siffror vi har, och att då fundera över om det är 0,5 eller 3% är ganska meningslöst.
Jag hävdar fortfarande att det inte är en killgissning att slå fast att smittan är dödligare än en säsongsinfluensa
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 996 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 996 inlägg
Så vitt jag minns beslöts det att många företag, skolor etc. skulle fortsätta att hålla stängt när ledigheten kring det kinesiska nyåret var över.F Finndjävel skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 776 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 776 inlägg
Om du tittat på videon med läkaren jag hade i ett inlägg (chubbyemu/youtube) där han beskriver tre fall utifrån deras journaler så finns även förklaringen om hur viruset angriper olika specifika celler i kroppen och varför även behandlingen i sig kan vara farlig för bl a hjärtat pga detta.S Strontus skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 172 inlägg
Samtidigt som vårdplatser per capita är bland de lägsta i OECD och människor staplas på akutmottagningar i väntan på att bi inlagda. Sverige sparar sig till döds medan medicinsk personal är sysselsatt med förvaltning och annan krafs.F f91jsw skrev:Onödigt att sprida ännu fler tvivelaktiga uppgifter. Vårdbudgeten i samhället har ökat med drygt 25% de senaste 10 åren samtidigt som antalet människor har ökat med 10%. Antalet vårdplatser per capita har minskat något, men det är en del av en trend som pågått sedan 1970-talet och främst beror på effektivisering och ny teknik.
Varför oroa sig?L Lars48 skrev:Hej
Hoppas att ingen av er har drabbats av det. Jag var på en affärsresa i Sydkorea för ett par veckor sen. Tyvärr tog jag med mig min fru och vår son. När vi kom fram då var det lugn men helt plötsligt började antal smittade explodera.
Ingen De flesta flygbolag ställde in sina flyg inklusive våran.
Vi kunde inte ta oss ur landet vilket kändes väldigt obehagligt. Igår kom vi äntligen hem genom att resa runt halva jordklotet.
Vi har inga symptom och känner oss rätt så friska. Men vi skulle vara mycket lugnare genom att testa oss för Covic19.
Ringde 1177 imorse och hon som jag pratade med sa att vi uppfyller första kravet för att ge tester att vi kommer från Sydkorea men vi måste ha symptom oxå för att de ska testa oss.
Så länge vi inte har några symptom då kan de inte testa oss.
Finns det andra allternativ för att kunna testa sig för Coviv19 ?
Läs originaltalet på WHO:s hemsida istället (länk nedan) och inte DN:s taffligt översatta version. Tyckte att siffrorna verkade skumma. DN skriver ”Vanlig influensa dödar omkring 1% av de smittade” vilket är en översatt version av ”seasonal flu generally kills far fewer than 1% of those infected.”. En jäkla skillnad på omkring 1% och ”far fewer than 1%”. Skärpning DN!V vectrex skrev:
https://www.who.int/dg/speeches/det...the-media-briefing-on-covid-19---3-march-2020
Jag ser ju flera orsaker till att vara orolig, vi har en del handel med Kina på jobbet, kan ju lätt säga att det är en topic som är ganska högt uppe bland många företag eftersom det är stora problem med att fabriker står stilla eller är lågt bemannade, det är mycket prylar i vårt land som kommer där ifrån.
Jag har jobbat en hel del i Kina och är väl sådär tveksam till vad kommunistpartiet väljer att berätta, vill de att det ska se ut som det går ner i antal så fixar dom det.
Ser iaf att många av mina Kinesiska vänner handlar med munskydd, verkar vara hårdvaluta.
Min största oro här hemma är ju att det ska bli så många sjuka att sjukvården inte kan hantera det, bara ringa 1177 en vanlig dag kan ju vara 1-2 timmar telefonkö, säg att 10% av befolkningen skulle vara hemma i Corona så är jag ju tveksam till att Sverige kan agera som Kina, det verkar ju även som det sprider sig snabbare än mycket annat.
Viruset i sig verkar ju inte så farligt, frånsett att de vanliga riskgrupperna ligger risigt till så verkar ju en och annan som inte tillhör riskgrupperna åka med också, sen verkar fler behöva intensivvård, vilket med är en begränsning, men jag tror det som en helhet kommer slå hårt mot ekonomin om väldigt många blir sjuka, siffrorna totalt sett pekar ju åt fel håll
Vad händer om det börjar sprida sig i länder med undermålig sjukvård, kanske blir helt andra siffror på dödligheten då.
Så jag tror man ska vara orolig för den totala effekten snarare än risken att dö
Jag har jobbat en hel del i Kina och är väl sådär tveksam till vad kommunistpartiet väljer att berätta, vill de att det ska se ut som det går ner i antal så fixar dom det.
Ser iaf att många av mina Kinesiska vänner handlar med munskydd, verkar vara hårdvaluta.
Min största oro här hemma är ju att det ska bli så många sjuka att sjukvården inte kan hantera det, bara ringa 1177 en vanlig dag kan ju vara 1-2 timmar telefonkö, säg att 10% av befolkningen skulle vara hemma i Corona så är jag ju tveksam till att Sverige kan agera som Kina, det verkar ju även som det sprider sig snabbare än mycket annat.
Viruset i sig verkar ju inte så farligt, frånsett att de vanliga riskgrupperna ligger risigt till så verkar ju en och annan som inte tillhör riskgrupperna åka med också, sen verkar fler behöva intensivvård, vilket med är en begränsning, men jag tror det som en helhet kommer slå hårt mot ekonomin om väldigt många blir sjuka, siffrorna totalt sett pekar ju åt fel håll
Vad händer om det börjar sprida sig i länder med undermålig sjukvård, kanske blir helt andra siffror på dödligheten då.
Så jag tror man ska vara orolig för den totala effekten snarare än risken att dö
Finns på svenska: Sydkorea förklarar krig mot virusetL Lars48 skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/7420230