Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
De stora smittkällorna till Sverige har varit UK, USA, Belgien (EU?). Inte Italien och Österrike.
I hear, I hear!
Inte Italien ...

Det har jag nog skrivit två gånger i tråden ... :cool:

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Lars, har du någon gång suttit vid någons dödsbädd som har svår cancer? Morfinet hjälper patienten mot smärtan, men att det skulle förkorta förloppet gör det tyvärr inte. Jag har suttit bredvid när en svag människa dör i i cancer och det önskar jag ingen. Varesig att vara med, eller att dö på det viset. Hade möjligheten till aktiv dödshjälp funnits i det läget hade vi som familj valt det direkt. Det finns inget värdigt i att dö en utdragen morfindöd. Samma sak med behandlingar som som en gammal sjuk kropp egentligen inte orkar med, det skapar bara lidande.
Amen på det!

L Lars48 skrev:
Intensivvård minskar inte chansen att överleva. Det är många 80+ som tillfrisknar efter IV.
En sak måste jag göra klart för de som inte vet det. När man ger morfin till gamla människor som har hög feber och är väldigt sjuka, om de inte dör direkt av första dosen då dör de säkert av andra dosen.
Det är ingen palliativ vård det är aktiv dödshjälp. Hoppas det är nån inom vård som kan bekräfta det jag skriver.
Du blir ju bara bättre och bättre, finns det ett pris så vinner du guld överlägset!

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Var just hos en granne, hon har misstänkt Corona sen 2 veckor tillbaka. Lite småsnuvig och helt tappat luktsinne, men mår annars bra. Hon har jobbat med bekräftade coronasmittade personer.
Hon fick göra en test idag, det kom med bud, svar om 2-3 dagar, men hon får bara svar om det är Corona !! Man får inget svar om man inte är smittad.

• Wow
pacman42
  • Laddar…
optimum
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Fint att höra om en person i hennes ålder som frtf verkar ha livsgnista kvar och inte tappat modet. Det är ganska få förunnat av de jag träffat att ha det så.
Sedan, (eftersom du frågar) att ni oroar er tyder ju bara på att ni har känslor och känslor väljer man ju inte, de bara är. Men då jag förstår att hon är älskad så passa på att njuta lite mer av varandra nu (för i hennes ålder finns det inte så mycket sedan kvar) så tror jag att er oro mildras lite helt automatiskt. Kom ihåg att skratta mycket till era minnen tillsammans. Det behöver en mer än ngt annat i hennes ålder.
Jo jag hoppas frugan ärvt hennes livsgnista, vilket verkar stämma.
Dock har hon som tur är inte ärvt den tjatighet som vissa svärmödrar har som tror de vet allt.
Dock är vi oroliga att hon ska smittas men hennes envishet kanske gör att hon även klarar en sväng med covid-19

Hon får gärna bli 100 år så ska vi fira rejält.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är synnerligt bra att många länder har olika strategier, så vi kan jämföra efteråt. :)
Men det är betydligt bättre om alla gör rätt istället.

Då slipper många människor dö!

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Japan har godkänt remdesivir för behandling av covid-19 [länk]
Bra! Det verkar som om läkemedlet har god effekt om det inte sätts in för sent.

Inte helt omöjligt att det blir en game changer men många andra kandidater finns ju också.

Ser lite ljust ut trots allt!

Kommer det ett fungerande vaccin?

-Matti Sällberg. Ja, Det vore helt otroligt om ingen av alla dessa kandidater inte skulle fungera.

-Giesecke. Det är inte säkert att ett vaccin kommer att fungera.

Ett fungerande vaccin som kommer ut på marknaden kanske redan detta år gör FHM startergi till ett gigantisk misstag. Är det därför Giesecke som stöder FHM vill så in tvivel om kommande behandlingar?

Skruvebulten
L Lars48 skrev:
Det hjälper inte.
En patient som behöver IV ska gå den. Man kan inte sätta alla 80+ i morfinplan så fort de blir drabbad av Cov-2.
Det är fel.
Exakt vad är fel?
Att kompetent vårdpersonal gör realistiska bedömningar huruvida en patients chanser att överleva en respiratorvård eller om samma patient har större chanser utan ger åtminstone mig hopp om en ljusare framtid. Tänk om det blir så galet så lekmän (får man ens säga det ordet:thinking:) nåja lekperson då skulle sättas på den uppgiften. Jag tex, huvaligen hemska tanke...
Jag har förut vid flera inlägg bett dig lars48 att förtydliga dig för jag fattar helt enkelt inte vad du vill ha sagt.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Intensivvård minskar inte chansen att överleva. Det är många 80+ som tillfrisknar efter IV.
En sak måste jag göra klart för de som inte vet det. När man ger morfin till gamla människor som har hög feber och är väldigt sjuka, om de inte dör direkt av första dosen då dör de säkert av andra dosen.
Det är ingen palliativ vård det är aktiv dödshjälp. Hoppas det är nån inom vård som kan bekräfta det jag skriver.
Titta på dagens rapport (19:30). Där fick man se vad IV i 3 veckor kan innebära.

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:

Självfallet, men eftersom ingen vet vad som är rätt så är det ju helt omöjligt.
Hade man vetat vad om är rätt väg så hade nog alla kört den vägen.

Det jag sett av de som anser att FHM gör allt fel här är ungefär följande:

* Stäng alla skolor och förskolor (Se på Norge och Finland)
* Stäng kollektivtrafiken (I motsats till Norge och Finland?) (hur de som måste joba ska ta sig till jobbet behöver man inte bry sig om)
* Masstesta hela Sverige (att kapacitet för det inte finns är en löjlig bagatell)

Om det vore så enkelt som att stänga skolor och förskolor som man gjort i exempelvis Norge vore skillnaden, så blir det ju lite svårt att förklara Skånes siffror, för inte har de stängt skolorna?

• Gilla
crappyusrname och 7 till
  • Laddar…
Skruvebulten
Ulltand Ulltand skrev:

Och vad var från början rätt sak att göra för är det så att du satt med facit ihand redan innan någon annan visste hur man skulle göra och inte ringde upp, tex någon helt inkompetent epidemiologi och talade om vad som skulle göra, då tycker jag du borde skämmas.
Fattar du inte! Ingen visste/vet vad som
var/är rätt.

Alla är fotbollsproffs hemma i soffan.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Skruvebulten
Ulltand Ulltand skrev:
Kommer det ett fungerande vaccin?

-Matti Sällberg. Ja, Det vore helt otroligt om ingen av alla dessa kandidater inte skulle fungera.

-Giesecke. Det är inte säkert att ett vaccin kommer att fungera.

Ett fungerande vaccin som kommer ut på marknaden kanske redan detta år gör FHM startergi till ett gigantisk misstag. Är det därför Giesecke som stöder FHM vill så in tvivel om kommande behandlingar?
Föri.........vete!!!
Det finns ingen syndabock. Inget svart får. Ingen konspiration!

För om det hade varit så. Då hade vi förmodligen redan varit döda. Då skulle "de"inte skicka ett virus av den här magnituden. Då hade det förmodligen varit så kraftfullt så vi inte ens hunnit blinka innan vi gick under.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.