Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tur att man bor i en region med endast 5 konstaterade fall ännu. Den siffran lär nog stiga men troligtvis inte lika lavinartat som i andra regioner

Em jobbig sak med detta virus är att när man pratar om den kraftiga recessionen på 20-talet är att det kommer att bli förvirrat om man menar 1920 eller 2020. :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Tack för informationen, vad kommer de begära imorgon då?
Tydligen slopade man karensdagen redan idag, annars hade jag tänkt säga att det kommer imorgon. Nu kanske 500 personer max blir först imorgon, de vill nog gärna dra ut på karamellen och synas varje dag...

N NiklasN123 skrev:
Trodde det var underförstått men samhällskritiska funktioner ska såklart fortsätta. Sjukhus, äldrevård, vård av funktionsnedsatta, polis, brandkår osv.
Inget är underförstått. Så dessa ska gå till jobbet även om de är sjuka då? :thinking:;)

T
A anhack skrev:
Hur ska sjukvården ”orka med” att hantera alla i behov av vård om vi inte bromsar förloppet så gott det går? Jag tror att för gemene man trumfar nära och kära det mesta, även om det skulle säljas in som att det är ”for the greater good”.
"alla i behov av vård", hur många är det då enligt din uppfattning?

Karensdagar är slopade. Hur många stannar hemma då ?

Martin_B
useless useless skrev:
Hur ska man stoppa det? Enligt experterna så kommer i princip hela jordens befolkning att bli smittad så småningom eftersom ingen har immunitet mot viruset.
Och inte bara en utan minst två gånger då juh, kanske fler om det muterar flera gånger.

Inte roligt om det fortsätter att mutera utan hejd. Enda som kvarstår sedan är att stänga ner precis allt förutom det livsnödvändiga i 2-4 veckor, låta viruset totalt dö ut, så är man i det fria sen. Men även det är ju svårt om det utvecklas till en svår pandemi.

L Lars48 skrev:
Många misstänker jag. Det blir intressant att se hur det kommer att se ut på vissa typer av arbetsplatser...

T Thomas' skrev:
"alla i behov av vård", hur många är det då enligt din uppfattning?
Det tar kanske lite längre tid innan vi når dit, men Lombardiets situation kommer vi definitivt nå, kanske ännu mer - om man inte väljer att börja sektionera samhället innan dess (handla vissa dagar, inte resa mellan orter utan tillstånd osv som jag redan nämnt).

T
N NiklasN123 skrev:
Genom att använda karantän så kommer de 30% av smittade inte sprida det vidare, och över tid återhämta sig genom att viruset dör ut.

Dyker det upp igen ja då är det ny karantän som gäller, förhoppningsvis mer lokal.
Det räcker med 10 nya smittade i Sverige så sprider det sig som en löpeld.

Jag anser är det är större skada och stänga ner samhället än försöka lägga allt krut på att inte sprida smittan vidare.

Folk skall använda sunt förnuft, tvätta händerna ofta, inte hosta rakt ut, vara hemma om man är sjuk. Det kommer vi längst på.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Många misstänker jag. Det blir intressant att se hur det kommer att se ut på vissa typer av arbetsplatser...
Men detta är ju iofs ett sätt att sektionera samhället. Men om en del av dessa personer istället går på gymmet eller på shopping-mallet, då blir bekymren snarare värre...

L Lars48 skrev:
Gäller karensbefrielsen alla sjukdomar?

L Lars48 skrev:
Många med lägre lön....

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Är Tegnell tillbaka från Somalia? Man kan ha åsikter om Sverige agerat för taffligt eller inte jämfört med andra länder men att skicka frontfiguren för ansvarig myndighet på biståndsuppdrag i ett annat ärende mitt under analkande superkris är vi nog helt ensamma om i världen. Det kanske spelar mindre roll för smittspridningen var han befinner sig men signalerna det sänder ut är ju :poop:
Nja, sådant gör nog ledare för diverse rätt ofta. Så vi är långt ifrån ensamma. Ingen som minns detta:
Australiens premiärminister Scott Morrison i kostym och skogbrand med brandmän.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Martin_B Martin_B skrev:
Och inte bara en utan minst två gånger då juh, kanske fler om det muterar flera gånger.
Finns det någon säker källa på att någon har blivit sjuk två gånger?

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.