Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
L Lars48 skrev:
Skillnaden i dödlighet ör uppenbart mellan länder som har stängt ner samhället och länder som inte har gjort det.
Du menar som här med nedstängda Belgien och Sverige:
Linjediagram som visar antal döda per miljon invånare i Belgien och Sverige över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har det ju gjorts forskning på viruset ursprung av flera forskargrupper runt om i världen och resultatet har varit så tydligt att WHO har gått ut med att allt tyder på att det är ett naturligt virus och det finns inga spår av att det skulle vara konstgjort.
[länk]

[länk]

[länk]
Att det inte är designat betyder visserligen inte att det inte råkar komma ut från ett lab.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du menar som här med nedstängda Belgien och Sverige:
[bild]
Belgiens nedstängning jmf Sydafrika var nothing.

E
BirgitS BirgitS skrev:
Om du studerar Finlands kurva över avlidna så kan du se att den gör ett skutt för knappt 2 veckor sen och det beror på att den dagen så rapporterades det för första gången om avlidna på äldreboenden.
[länk]
Men såsom du skriver jämför du Finland med Spanien i ett svep, lite missvisande då ex Finland totalt sett har lika många döda som vi i Sverige rappporterar per dag (cirka).

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
tusenett skrev:
Här totalsågar en f.d. Nobelprisvinnare lockdownstrategin jämns med fotknölarna och hyllar Sveriges strategi som varandes den enda rimliga responsen.

[media]
Nobelpristagare i Kemi !
Det finns en lång lista av professorer i infektionssjukdomar och epidemiloger som förkastar den svenska modellen både inhemska och internationella.

pacman42 pacman42 skrev:
Läste en artikel i Västerbottenskuriren där de intervjuade en läkare på Universitetssjukhuset i Umeå. Han nämner många olika problem som de ser hos patienterna på IVA:
Till en början betecknade man det här som en isolerad lungsjukdom, så verkar det inte vara. De här viruset verkar slå bredare på kroppen än vad vi trott från början. Dels att man får en njurpåverkan som vi inte ser på andra typer av influensavarianter, dels att man verkar få mycket koagulationspåverkan, det vill säga det påverkar blodets sätt att koagulera. Det kan i sin tur ge proppar och annan typ av påverkan.
...............
Men någon form av nervpåverkan/hjärnpåverkan finns hos de här patienterna, sen är det mer hos vissa än hos andra.
Och vältränade idrottsmän verkar få problem med hjärtat.

Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej vem har påstått något sådant?
Du kan ju kolla inlägget som jag citerade ... :rofl: :cool:

Nu var det verkligen inte säkert att optim... verkligen menade det, det låter ju mer som ett "folkligt" sätt att beskriva det, tycker jag.
Jag ville bara poängtera att det är osannolikt att viruset hoppat över till människa genom att äta något djur, utan troligast vid någon annan hanteringen av djuren, levande eller nyligen avlivade (som du t.ex. skrev).

Det är ju så många som läser sådana här trådar, det är ju inte bra ifall det blir något nytt fake-news att man måste passa sig för vad man äter.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Nobelpristagare i Kemi !
Det finns en lång lista av professorer i infektionssjukdomar och epidemiloger som förkastar den svenska modellen både inhemska och internationella.
Hur förklarar den tomten Norges och Finlands resultat?

BirgitS
E erkka skrev:
Men såsom du skriver jämför du Finland med Spanien i ett svep, lite missvisande då ex Finland totalt sett har lika många döda som vi i Sverige rappporterar per dag (cirka).
Nu skrev jag ju inlägg #11285 som svar på ett inlägg där det lät som att nerstängningar av samhället skulle vara fullt tillräckligt för att skydda de som bor i äldreboenden och då räknade jag upp länder med nerstängningar där det har visat sig att det inte räcker för att skydda äldreboenden, och då inte ens i länder med få fall som Finland och Norge. Spanien är väl det land som har haft de hårdaste restriktionerna i Europa och det har ju funnits många skräckrapporter därifrån när det gäller äldreboenden, många gånger värre än i Sverige.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Varför visar du inte Finlands eller Danmarks kurva istället?
[länk]
Mitt exempel var ett svar till en som skrev så här:
"Skillnaden i dödlighet ör uppenbart mellan länder som har stängt ner samhället och länder som inte har gjort det." #11338
och mitt exempel visade då att det inte alls är uppenbart att nerstängningar leder till färre dödsfall. Något annat ska det inte användas till.

• Gilla
LevaLivet och 5 till
  • Laddar…
harry73
Norge och Finland är jätteduktiga på att fördröja smittspridningen och det gör att de fortfarande är i början av smittspridningen.
Det betyder inte att de inte kommer i en brantare del av smittspridningen senare eller att de kommer få mindre döda totalt i slutet av pandemin.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Sådär, nu öppnar Spanien så smått igen. I maj, som jag sa :geek: Skärmdump från Aftonbladet med rubrik "Nu får spanjorerna motionera ute igen" och artikeltext.
Skapa konto

Människor med ansiktsmasker som promenerar på en strandpromenad i Barcelona.
Skapa konto

Hör av er om det finns något mer ni vill att jag ska sia om.
Vaccin: Finnes i USA godkänt i oktober.
Medicin som fungerar, godkänt: finns i januari 2021.
Länder som har en lockdown där folk endast får gå ut och handla det nödvändigaste i augusti: 0.

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Länder som inför lock-down i sept-okt pga snabbt ökande 2:a våg, minst 5 st
(Norge och Finland kommer vara bland dem)

Men det här ska jag minnas att du skrev, och håna dig sen. :)
T tobbbias skrev:
Vaccin: Finnes i USA godkänt i oktober.

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Länder som inför lock-down i sept-okt pga snabbt ökande 2:a våg, minst 5 st
(Norge och Finland kommer vara bland dem)

Men det här ska jag minnas att du skrev, och håna dig sen. :)
Att Trump godkänner ett vaccin skulle inte förvåna mig. Att Trump har ett *fungerande* vaccin godkänt i oktober skulle förvåna.

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.