Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
optimum optimum skrev:
Om du påstår att det är rykten så bör du ha motbevis, eller?
Nej, så fungerar det inte riktigt. Dessutom stod det ju i artikeln (som nu är betalväggad, vilket påfallande ofta händer med tveksamma artiklar efter en stund, förmodligen när någon redaktör eller liknande inser att den var lite väl mycket En Ding, Ding Värld t o m för Aftonbladet) att det var just ett rykte.

L Lars48 skrev:
Skillnaden i dödlighet ör uppenbart mellan länder som har stängt ner samhället och länder som inte har gjort det.

[bild]
Läser du ens det du publicerar? Den grafen har inget med nersstängning eller inte att göra. Den visar på kvoten mellan döda och bevisade fall. Och som det står i texten: en dålig måttstock

• Gilla
zada11 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Tre av fyra vill se fler åtgärder för att minska virusets spridning.

[länk]
Men du missade väl inte resten:
"Stödet är högre för mjuka metoder som informationsgivning, som varningsinformation via hemsidor och appar, och skattelättnader än för hårda metoder som förbud, böter och ordergivning."

Det har tidigare i tråden länkats till opinionsundersökningar som varit från slutet av april (i stället för från början) och de visar ju att de flesta har stort förtroende för hur FHM och regeringen hanterar det hela.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
L Lars48 skrev:
Skillnaden i dödlighet ör uppenbart mellan länder som har stängt ner samhället och länder som inte har gjort det.

[bild]
Här totalsågar en f.d. Nobelprisvinnare lockdownstrategin jämns med fotknölarna och hyllar Sveriges strategi som varandes den enda rimliga responsen.

• Gilla
Teacer och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
T tanaris skrev:
Nej, så fungerar det inte riktigt. Dessutom stod det ju i artikeln (som nu är betalväggad, vilket påfallande ofta händer med tveksamma artiklar efter en stund, förmodligen när någon redaktör eller liknande inser att den var lite väl mycket En Ding, Ding Värld t o m för Aftonbladet) att det var just ett rykte.
Den konkurrerande publikationen kör den fortfarande utan betalvägg för de som är intresserade av att följa med i debatten.

https://www.expressen.se/nyheter/co...kvinnan-flydde-kinesiska-labbet-med-dokument/

BirgitS BirgitS skrev:
Men du missade väl inte resten:
"Stödet är högre för mjuka metoder som informationsgivning, som varningsinformation via hemsidor och appar, och skattelättnader än för hårda metoder som förbud, böter och ordergivning."
Det har tidigare i tråden länkats till opinionsundersökningar som varit från slutet av april (i stället för från början) och de visar ju att de flesta har stort förtroende för hur FHM och regeringen hanterar det hela.
Kom med en likvärdig opinion mätning. Det går inte att Jmf äpple och päron.
Om Kina lät Wuhan vara öppet då skulle regeringen oxå fått stöd av befolkningen.
Det är ingen snack om att folk tycker om att vara fria. Det är frågan om att minska smittspridningen och vad som är bra för landet. inte vad folk gillar och inte gillar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jo de finns, Våga tänka utanför boxen nu.
Jag har inga problem med att tänka utanför boxen men jag vet ju hur svårt det är att hitta hotell när vi har åkt norrut på semester och gärna hade velat bo utanför stora samhällen så jag försöker vara realistisk och inte leva i det blå. Även hotell bygger på gemensam matsal.

Ett bärföretag håller till Hoting som ligger 5 mil nordost om Strömsund och har drygt 600 innevånare. Hur många hotellrum tror du att det finns där?

Ska man betala resa och hotell samt ökade matkostnader enligt svensk standard så blir det inte så mycket kvar av lönen man får.

Thailändarna accepterar att bo minst 200 st i ett nerlagt hotell med 63 rum: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/wermlandia-salt-barplockare-flyttar-in-efter-flyktingarna

• Gilla
Henrik52 och 1 till
  • Laddar…
Läste en artikel i Västerbottenskuriren där de intervjuade en läkare på Universitetssjukhuset i Umeå. Han nämner många olika problem som de ser hos patienterna på IVA:
Till en början betecknade man det här som en isolerad lungsjukdom, så verkar det inte vara. De här viruset verkar slå bredare på kroppen än vad vi trott från början. Dels att man får en njurpåverkan som vi inte ser på andra typer av influensavarianter, dels att man verkar få mycket koagulationspåverkan, det vill säga det påverkar blodets sätt att koagulera. Det kan i sin tur ge proppar och annan typ av påverkan.
...............
Men någon form av nervpåverkan/hjärnpåverkan finns hos de här patienterna, sen är det mer hos vissa än hos andra.

• Ledsen
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Den konkurrerande publikationen kör den fortfarande utan betalvägg för de som är intresserade av att följa med i debatten.

[länk]
Hörde att WHO har gått ut och sagt att viruset kommer inte från labb.
Det var igår eller förrgår.
Det här typisk kvällstidning journalistik.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Nyheter som jag misstänkt länge
"Uppgifter: Viruset spreds av misstag från labb i Wuhan"

[länk]

Läs nu själva och bilda er bild av vad som hänt.
Detta har jag misstänkt länge eftersom 4 dagar efter utbrottet hade man hela genetiska uppbyggnaden klar i Kina vilket vanligen tar mycket längre tid. Tid från första rapporterade fallen till tid för redovisning av genetiska uppbyggnaden.
Nej jag tror inte det är skapat av människor utan kommer ursprungligen från fladdermöss.
Vore det skapat av människor har vi en katastrof framför oss med hämnd.
Nu har det ju gjorts forskning på viruset ursprung av flera forskargrupper runt om i världen och resultatet har varit så tydligt att WHO har gått ut med att allt tyder på att det är ett naturligt virus och det finns inga spår av att det skulle vara konstgjort.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/who-coronaviruset-kommer-inte-fran-kinesiskt-laboratorium/

Men det forskarna nu kan se är att den nya coronaviruset från Wuhan i väldigt hög utsträckning liknar ett coronavirus som finns just på fladdermöss. Det är likt till 96 procent, och i vissa avgörande delar är 100 procentigt lik det viruset.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=7403004

– Det finns noll belägg för genmanipulation. Allt ser exakt ut som naturlig evolution skulle göra, och mutationerna från de smittade patienterna är helt naturligt fördelade över hela arvsmassan, säger Trevor Bedford.
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/darfor-vet-vi-sa-mycket-om-det-nya-coronaviruset/

BirgitS BirgitS skrev:
Nu har det ju gjorts forskning på viruset ursprung av flera forskargrupper runt om i världen och resultatet har varit så tydligt att WHO har gått ut med att allt tyder på att det är ett naturligt virus och det finns inga spår av att det skulle vara konstgjort.
[länk]

[länk]

[länk]
Jag var snabbare:-)

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
JanneJanne123
L Lars48 skrev:
Hörde att WHO har gått ut och sagt att viruset kommer inte från labb.
Det var igår eller förrgår.
Det här typisk kvällstidning journalistik.
Inte för att spä på någon konspirationsteori, men var det inte något stort land i väster som slutade betala till WHO? Undrar varför... :thinking:

(Obs jag tror inte själv på denna teori)

BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan vad gäller indentifikation av den postmoderne fanatiskt religiöse svensken så identifieras dessa på att de har skägg och dricker latte. Rör det sig om personer som identifierar sig som kvinnor så har de rågblont hår med hästsvans och håller på med yoga. Sådär - en enkel och osviklig metod att identifiera postmoderna systemreligiösa människor!
Låter som du menar det som brukar kallas hipsters på Södermalm och det är väl just de som ignorerar FHM och andra myndigheter och trängs på Söders pubar och restauranger. Så väldigt långt från troende på något "svenskt system".

A Anders_Nilsson skrev:
Har man arbetat utomlands några år ser man detta tydligt. Inte så att andra länder är bättre, men i andra änder kan man ofta höra en insikt att det egna landet har brister.
Jag tycker det är ytterst vanligt att folk säger att det är bättre i andra länder, typ tänk om vi hade möjligheterna som finns i USA. Det är ju därför som vi importerar så mycket livsstil från andra länder.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu hoppar inte viruset över artgränsen för att man käkar en annan art, utan det är fortfarande ett luftburet virus.
Nej vem har påstått något sådant?
Ett inte omöjligt scenarium är väl snarare att någon person som sysslat med slakt av fladdermöss på den där fruktansvärda marknaden, som vi har sett bilder från med burar med fladdermöss och högar med nyslaktade, har blivit smittad under hanteringen av de dödsdömda, men ännu levande djuren.

Undrar hur de smakar förresten. Vad säger ni som varit i Kina och "njutit" av den kinesiska matkulturen?

BirgitS
E erkka skrev:
Jag kan inte uttala mig om annat än Finland då jag har släktingar som bor på ålderdomshem där, och jag har inte hört att det finns spritt på deras äldreboenden. Du kan säkert hitta någon enstaka nånstans men att kalla er utbrett får du ha lite källor på.
Om du studerar Finlands kurva över avlidna så kan du se att den gör ett skutt för knappt 2 veckor sen och det beror på att den dagen så rapporterades det för första gången om avlidna på äldreboenden.
https://www.hbl.fi/artikel/thl-meddelar-om-manga-nya-dodsfall-en-orsak-finns-bakom/
Medianåldern för de som dött är 83 år. Fem personer under 60 har dött av covid-19, sju personer i åldern 60-69, 24 personer i åldern 70-79, 41 i åldern 80-89 och 24 var över 90 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.