Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var det ju en fråga jag ställde eftersom jag inte vet. Men om det nu brukar vara sovsalar så vad har du för förslag på lösning?
Finns rätt så många hotell som står tomma.
Du kommer givetvis inte tycka det är bra.
Du slipper ut och plocka lingon. (hoppas jag)
Nöjd?

Det gäller att vara kreativ vilket jag är varje dag på jobbet då vi alltid slåss mot låglöneländer. Inte lätt men gått bra hittills men nu är det ett jävla virus som lägger krokben för oss. Vi ska igenom detta, tillsammans.

Jag lever med budskapet "Det som inte dödar oss gör oss starkare"
Funkat bra hittills.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur menar du att äldreboende ska fungera om de inte har någon personal?
För så fort du har personer som kommer från omvärlden in på ett äldreboende så finns det risk för smittspridning.
Om samhället är öppet som det är nu, ja. Men om stänger som alla andra länder då minskar risken för smittspridningen i äldreboende oxå.
Ett öppet samhälle är fungerande om det finns skydd för riskgrupper.
Om det inte finns då får det vara stängt tills skyddet finns.
Med skydd menar jag full kontroll på personalen och full utrustad personal med bra utbildning.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Finns rätt så många hotell som står tomma.
Du kommer givetvis inte tycka det är bra.
Du slipper ut och plocka lingon. (hoppas jag)
Nöjd?
Hotell i de stora skogarna?
Det är ju inte precis inne i städerna som bären finns.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Om samhället är öppet som det är nu, ja. Men om stänger som alla andra länder då minskar risken för smittspridningen i äldreboende oxå.
Ett öppet samhälle är fungerande om det finns skydd för riskgrupper.
Om det inte finns då får det vara stängt tills skyddet finns.
Med skydd menar jag full kontroll på personalen och full utrustad personal med bra utbildning.
Det är ju smitta inne på äldreboenden i Spanien, Italien, Frankrike, Storbritannien, Danmark, Norge och Finland. Samtliga är länder som har stängt ner.

• Gilla
1
  • Laddar…
Finns det några andra som genomför mätning av några parametrar av hur kroppen mår, dagligen. Vi mäter temp, puls, syresättning, blodtryck, varje kväll ca 22.00 på samma sätt.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag noterade nu (TT) att 1/5 av personalen på Danderyds sjukhus har haft Covid-19. Det är lågt med tanke på att de ändå har varit i frontlinjen, vilket antyder att smittspridningen I Stockholm i allmänhet bör vara lägre.
Ökar på Värmdö (de fullproppade bussarna till Slussen var bara en tidsfråga) och på Kungsholmen.
Viruset tar sig fram där det kan. Rätt konstnärligt snyggt, om man får tänka så.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Annars får vi lära oss att antingen plocka lingonen själva eller strunta i lingonsylt till maten.
De fackförbund som är emot att vi hjälps åt i kristider är inget att behålla.
Eller så går vi tillbaka till den gamla goda tiden, när skolbarnens höstlov kallades potatislov.
För lovet var avsett för att skolbarnen (i den sexåriga folkskolan) skulle kunna hjälpa till med potatisskörden:
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/om-potatislov-och-jordbrukshistoria/

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hoppas verkligen du har fel. Hoppas många får möjlighet att semestra i Sverige. Vi har ett fantastiskt fint land och många borde få chans att uppleva det.
Ja, varför måste vi fara till andra sidan jordklotet för att njuta av semesterledigheten?
Det borde väl räcka att vara ledig, kunna gå ut i närområdet, kanske ta bussen, dykeln eller bilen och åka en bit och njuta av lugnet och friheten i vår vackra natur.
Sjöar och havsstränder att bada vid har vi ju i överflöd här i Sverige.
Och vatten att meta i och segla på.
Bär och svamp kan vi plocka i övermått i skogar och hagar.
Varför förstöra ledigheten med att trängas i incheckningsköer och passkontroller för att komma till en ny, larmande avgas-osande metropol, om det är bad och sol vi längtar efter?

• Gilla
  • Älska
erkka och 4 till
  • Laddar…
P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, varför måste vi fara till andra sidan jordklotet för att njuta av semesterledigheten?
Det borde väl räcka att vara ledig, kunna gå ut i närområdet, kanske ta bussen, dykeln eller bilen och åka en bit och njuta av lugnet och friheten i vår vackra natur.
Varför förstöra ledigheten med att trängas i incheckningsköer och passkontroller för att komma till en ny, larmande avgas-osande metropol, om det är bad och sol vi längtar efter?
Det var ju just resandet inom Sverige som diskuterades att det kanske kommer avrådas från. Så Stockholmare och Göteborgare kanske får hoppa över både fjällvandringen och bestigningen av Kebnekajse i år.

Stockholm skärgård lär bli knökfull med fritidsbåtar.

• Ledsen
Igen
  • Laddar…
tompax
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oops.
Är du ofta på sjukhus? Som har sån insyn?
(Och den stämmer inte med det jag sett, men jag verkar ju dock sett bra mycket mindre än dig, jag har väl bara (pga min pappa) besökt sjukhus max 20 ggr senaste året.
Ja, jag har har gjort många sjukhusbesök genom åren i mitt arbete.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ooops, du befinner dig alltså också ofta inom äldrevården också?
Jag besöker också den frekvent, återigen är orsaken min pappa.
Ja, jag har gjort många besök på äldreboenden också i mitt arbete.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu blir jag allra mest nyfiken, går du ofta på toa tillsammans med andra män?
Det kan jag dock säga att jag aldrig själv gör ...
Jag kan inte riktigt förstå syftet med att ställa frågan, då det jag skriver och menar borde vara uppenbart för vilken normalintelligent människa som helst.
Jag skulle kunna ställa följande motfråga till dig, eftersom du redan själv har styrt på detta spår :), ifall du någonsin har sett offentliga toaletter i ditt liv? Jag känner inte dig, så jag ber om ursäkt ifall du mest har hållit dig hemma större delen av ditt liv, kanske bor långt ut på landet och gillar svensk natur så mycket att du aldrig rest till större ställen än närmaste byn, varför du ej har sett hur många offentliga toalletter ser ut.

Men om det är så fallet, som jag har beskrivit, så kan jag upplysa dig om att många toaletter ser ut på följande vis att på exempelvis herrarnas avdelning finns det säg 5 toalettbås med 1 toalettstol i vardera. Dessa toalettbås innehåller inget mer än en toastol och en toarullshållare. Har man tur finns där papper.
Utanför dessa bås finns det sedan ofta några pissoarer eller en gemensam enda lång pissoar. Sedan finns i samma rum en rad med handfat eller tvättställ av annat slag, som enda ställe där man kan tvätta händerna.

Men eftersom du är så nyfiken som du skriver, så kan jag beskriva det ytterligare mer detaljerat, just eftersom du kanske aldrig har sett en facilitet av detta slag.
Toalettbåsen består oftast bara av relativt tunna skiljeväggar och dörrar som inte går hela vägen ner till golvet. Ofta börjar dessa dörrar och skiljeväggar så högt upp att man utan problem kan se ifall det finns personer där inne. Ovantill är dessa bås helt öppna, utan individuella tak.

Och då fungerar det så, att om man går in på en sådan här gemensam toalett, och där står 4 män och urinerar i urinoaren, av vilka bara en enda stannar för att tvätta händerna. Så begriper man ju, som normalbegåvad människa, att 3 av dessa som bara försvann ut genom dörren, ej har tvättat händerna efter urineringen.
I vissa fall finns det kanske bara en annan person inne i utrymmet, som kanske sitter i ett bås och trycker för fulla muggar. Han kör hårt så det låter nästan ända utanför toalettutrymmet - det finns inga tveksamheter till vad han gör där inne. Efter avklarad "business", öppnar han båsdörren, och vandrar rätt ut ur anläggningen. Även här finns det inga tveksamheter i händelseförloppet.

Var beskrivningen utförlig nog? Eller vill du utreda ifall jag går "ofta på toa tillsammans med andra män?", som du skrev?
Det är jättebra att du poängterar att du aldrig går på toa med andra män. Så slipper alla här inne tycka att du är konstig, eller märklig, eller sjuk rentav (y) ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja tänk så ens bekantskapskrets är olika.
Förutom papper mellan hand och handtag, som jag aldrig kör med, så gör jag 100% exakt som dig - jämt. Men det är aldrig någon i min bekantskapskrets som kommenterat detta, jag har inte ens sett några underliga blickar över mitt beteende. Har jag bara tur?
Du kör aldrig med papper mellan hand och handtag på offentliga toaletter? Förlåt, vi har ännu ej fått konstaterat ifall du ens besöker offentliga toaletter.
Men ifall du gör det. Tycker du att det är klokt att du tvättar händerna (något du verkar göra om du i övrigt gör 100% exakt som mig, som du skriver), men sedan tar i ett kontaminerat handtag? Som ju med stor sannolikhet både är kontaminerat av urin samt e-colibakterier från avföring?
Och då går du ändå runt med nytvättade händer, som trots det ju har blivit kontaminerade.
Äter du med dessa händer sedan? Eller känner du att du vill äta med rena händer och därför går tillbaka in på toaletten och gör om samma procedur med att tvätta händerna noggrant, för att sedan återigen utan papper ta tag i det kontaminerade handtaget för att gå ut och ta dig en tugga mat?

Nu är jag allra mest nyfiken, lite som dig ;)

• Gilla
Putte G... och 5 till
  • Laddar…
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man kanske vill uppleva något annat? Med det sagt finns det ju många närliggande länder att åka till, för mig är det helt obegripligt att man väljer att åka över halva jordklotet till samma land varje år.

tusenett skrev:
Stockholm skärgård lär bli knökfull med fritidsbåtar.
Där finns ju oändligt med plats. Öar, fjärdar, vikar...
Som gammal Göteborgare var jag ofta avundsjuk på Stockholmarna.
Deras skärgård var ju lika stor som Kattegatt mellan Göteborg och Skagen, som bara består av öppet vatten.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.