2 356 868 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
För den som vill förstå lite mer om hur antikroppstester fungerar, dessutom med billiknelse
så finns det en intervju med professorn på Sahlgrenskas Virologen:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/s...ester-vi-maste-besegra-det-osynliga-monstret/
med anledning av att de håller på och sätter upp en maskinpark för masstestning av antikroppar.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/s...ester-vi-maste-besegra-det-osynliga-monstret/
med anledning av att de håller på och sätter upp en maskinpark för masstestning av antikroppar.
Finns rätt så många hotell som står tomma.BirgitS skrev:
Du kommer givetvis inte tycka det är bra.
Du slipper ut och plocka lingon. (hoppas jag)
Nöjd?
Det gäller att vara kreativ vilket jag är varje dag på jobbet då vi alltid slåss mot låglöneländer. Inte lätt men gått bra hittills men nu är det ett jävla virus som lägger krokben för oss. Vi ska igenom detta, tillsammans.
Jag lever med budskapet "Det som inte dödar oss gör oss starkare"
Funkat bra hittills.
Visst får vi, mänskligheten, många motstridiga råd, förklaringar och förhållningsorder nu i pandemin!?!?
Här kommer en rolighet från instagram som tydligt målar upp hur det snurrar i huvudet ibland 
https://www.instagram.com/tv/B_PrvZdhMiR/?igshid=1hdzq0regvj2g
https://www.instagram.com/tv/B_PrvZdhMiR/?igshid=1hdzq0regvj2g
Om samhället är öppet som det är nu, ja. Men om stänger som alla andra länder då minskar risken för smittspridningen i äldreboende oxå.BirgitS skrev:
Ett öppet samhälle är fungerande om det finns skydd för riskgrupper.
Om det inte finns då får det vara stängt tills skyddet finns.
Med skydd menar jag full kontroll på personalen och full utrustad personal med bra utbildning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det är ju smitta inne på äldreboenden i Spanien, Italien, Frankrike, Storbritannien, Danmark, Norge och Finland. Samtliga är länder som har stängt ner.L Lars48 skrev:Om samhället är öppet som det är nu, ja. Men om stänger som alla andra länder då minskar risken för smittspridningen i äldreboende oxå.
Ett öppet samhälle är fungerande om det finns skydd för riskgrupper.
Om det inte finns då får det vara stängt tills skyddet finns.
Med skydd menar jag full kontroll på personalen och full utrustad personal med bra utbildning.
Finns det några andra som genomför mätning av några parametrar av hur kroppen mår, dagligen. Vi mäter temp, puls, syresättning, blodtryck, varje kväll ca 22.00 på samma sätt.
Ökar på Värmdö (de fullproppade bussarna till Slussen var bara en tidsfråga) och på Kungsholmen.pacman42 skrev:
Viruset tar sig fram där det kan. Rätt konstnärligt snyggt, om man får tänka så.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Eller så går vi tillbaka till den gamla goda tiden, när skolbarnens höstlov kallades potatislov.optimum skrev:
För lovet var avsett för att skolbarnen (i den sexåriga folkskolan) skulle kunna hjälpa till med potatisskörden:
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/om-potatislov-och-jordbrukshistoria/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, varför måste vi fara till andra sidan jordklotet för att njuta av semesterledigheten?optimum skrev:
Det borde väl räcka att vara ledig, kunna gå ut i närområdet, kanske ta bussen, dykeln eller bilen och åka en bit och njuta av lugnet och friheten i vår vackra natur.
Sjöar och havsstränder att bada vid har vi ju i överflöd här i Sverige.
Och vatten att meta i och segla på.
Bär och svamp kan vi plocka i övermått i skogar och hagar.
Varför förstöra ledigheten med att trängas i incheckningsköer och passkontroller för att komma till en ny, larmande avgas-osande metropol, om det är bad och sol vi längtar efter?
Det var ju just resandet inom Sverige som diskuterades att det kanske kommer avrådas från. Så Stockholmare och Göteborgare kanske får hoppa över både fjällvandringen och bestigningen av Kebnekajse i år.KnockOnWood skrev:
Ja, varför måste vi fara till andra sidan jordklotet för att njuta av semesterledigheten?
Det borde väl räcka att vara ledig, kunna gå ut i närområdet, kanske ta bussen, dykeln eller bilen och åka en bit och njuta av lugnet och friheten i vår vackra natur.
Varför förstöra ledigheten med att trängas i incheckningsköer och passkontroller för att komma till en ny, larmande avgas-osande metropol, om det är bad och sol vi längtar efter?
Stockholm skärgård lär bli knökfull med fritidsbåtar.
Ja, jag har har gjort många sjukhusbesök genom åren i mitt arbete.Mikael_L skrev:
Ja, jag har gjort många besök på äldreboenden också i mitt arbete.Mikael_L skrev:
Jag kan inte riktigt förstå syftet med att ställa frågan, då det jag skriver och menar borde vara uppenbart för vilken normalintelligent människa som helst.Mikael_L skrev:
Jag skulle kunna ställa följande motfråga till dig, eftersom du redan själv har styrt på detta spår
Men om det är så fallet, som jag har beskrivit, så kan jag upplysa dig om att många toaletter ser ut på följande vis att på exempelvis herrarnas avdelning finns det säg 5 toalettbås med 1 toalettstol i vardera. Dessa toalettbås innehåller inget mer än en toastol och en toarullshållare. Har man tur finns där papper.
Utanför dessa bås finns det sedan ofta några pissoarer eller en gemensam enda lång pissoar. Sedan finns i samma rum en rad med handfat eller tvättställ av annat slag, som enda ställe där man kan tvätta händerna.
Men eftersom du är så nyfiken som du skriver, så kan jag beskriva det ytterligare mer detaljerat, just eftersom du kanske aldrig har sett en facilitet av detta slag.
Toalettbåsen består oftast bara av relativt tunna skiljeväggar och dörrar som inte går hela vägen ner till golvet. Ofta börjar dessa dörrar och skiljeväggar så högt upp att man utan problem kan se ifall det finns personer där inne. Ovantill är dessa bås helt öppna, utan individuella tak.
Och då fungerar det så, att om man går in på en sådan här gemensam toalett, och där står 4 män och urinerar i urinoaren, av vilka bara en enda stannar för att tvätta händerna. Så begriper man ju, som normalbegåvad människa, att 3 av dessa som bara försvann ut genom dörren, ej har tvättat händerna efter urineringen.
I vissa fall finns det kanske bara en annan person inne i utrymmet, som kanske sitter i ett bås och trycker för fulla muggar. Han kör hårt så det låter nästan ända utanför toalettutrymmet - det finns inga tveksamheter till vad han gör där inne. Efter avklarad "business", öppnar han båsdörren, och vandrar rätt ut ur anläggningen. Även här finns det inga tveksamheter i händelseförloppet.
Var beskrivningen utförlig nog? Eller vill du utreda ifall jag går "ofta på toa tillsammans med andra män?", som du skrev?
Det är jättebra att du poängterar att du aldrig går på toa med andra män. Så slipper alla här inne tycka att du är konstig, eller märklig, eller sjuk rentav
Du kör aldrig med papper mellan hand och handtag på offentliga toaletter? Förlåt, vi har ännu ej fått konstaterat ifall du ens besöker offentliga toaletter.Mikael_L skrev:
Men ifall du gör det. Tycker du att det är klokt att du tvättar händerna (något du verkar göra om du i övrigt gör 100% exakt som mig, som du skriver), men sedan tar i ett kontaminerat handtag? Som ju med stor sannolikhet både är kontaminerat av urin samt e-colibakterier från avföring?
Och då går du ändå runt med nytvättade händer, som trots det ju har blivit kontaminerade.
Äter du med dessa händer sedan? Eller känner du att du vill äta med rena händer och därför går tillbaka in på toaletten och gör om samma procedur med att tvätta händerna noggrant, för att sedan återigen utan papper ta tag i det kontaminerade handtaget för att gå ut och ta dig en tugga mat?
Nu är jag allra mest nyfiken, lite som dig
Man kanske vill uppleva något annat? Med det sagt finns det ju många närliggande länder att åka till, för mig är det helt obegripligt att man väljer att åka över halva jordklotet till samma land varje år.KnockOnWood skrev:
Ja, varför måste vi fara till andra sidan jordklotet för att njuta av semesterledigheten?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg