Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L Lars48 skrev:
De andra länderna kanske tar det i beaktande att 40% av de smittbärande kan vara utan symptom. Det är nåt sim FHM genialt inte har räknat med !
Det har man visst gjort.

Intressant intervju med den omskrivna, omdebatterade och kritiserade läkaren Mikael Nordfors.
"En explosiv intervju med läkare och alternativbehandlare Mikael Nordfors kring den korruption som följer i spåren av Corona pandemin."

L Lars48 skrev:
De andra länderna kanske tar det i beaktande att 40% av de smittbärande kan vara utan symptom. Det är nåt sim FHM genialt inte har räknat med !
Kan du förklara hur du kan ha kunskap om vilka hänsyn FHM räknar med . "De andra" länderna har också helt säkert ( min gissning) räknat med detta och inte bara " kanske".

Hur kan FHM anse att de har en bra bild av smittspridningen via dessa blodprover?

https://omni.se/a/zG201O

800 blodprover och blod från blodgivare kommer näppeligen att ge en bra bild över hur många som smittats i landet. De som besöker sjukvården är inte representativa för befolkningen och även om man valt ut barn mm explicit så kommer man att få en ganska stor felsannolikhet.

Vad de menar är att de får en siffra som de kan använda sig av i sitt fortsatta arbete, men "en bra bild" blir det inte.

Jag vill ha tillgång till ett immunitetstest så att jag vet hur jag skall agera framöver. Jag har troligen inte haft smittan, men om det var så att jag hade COVID-19 och inte svininfluensan (som jag tror det var hela familjen hade) så skulle mitt liv bli så mycket enklare...

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Så du menar att om man en aning bättre ån värsta länder då är det bra eller ?
Den postmoderna svensken är systemreligiös och klarar inte att kritiskt granska sig själv. Stats- och systemdyrkan ersätter i det postmoderna samhället traditionell religiositet för att man behöver något att tro på för att invagga sig i trygghet, människans mest grundläggande behov. Därför kommer man aldrig att kritisera eller ens analysera systemet utan även om Sverige bevisligen är bland de värsta coronaländerna i världen i stil med USA så kommer man hävda systemets, myndigheternas och politikernas fullkomlighet.
Så oavsett hur politik och myndigheter agerar eller vad konsekvenserna är kommer svensken bara lyfta fram eller hitta på saker som är positivt och inte granska eller ens redovisa misstag och fel.

• Gilla
  • Älska
Anders_Nilsson och 2 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Och försöker du driva ett företag, så förlorar du helt rätten till A-kassa, även om det skulle ge dig en lite förbättring av inkomsten.
https://www.smakassa.se/

P
T tobiast skrev:
Den postmoderna svensken är systemreligiös och klarar inte att kritiskt granska sig själv. Stats- och systemdyrkan ersätter i det postmoderna samhället traditionell religiositet för att man behöver något att tro på för att invagga sig i trygghet, människans mest grundläggande behov. Därför kommer man aldrig att kritisera eller ens analysera systemet utan även om Sverige bevisligen är bland de värsta coronaländerna i världen i stil med USA så kommer man hävda systemets, myndigheternas och politikernas fullkomlighet.
Så oavsett hur politik och myndigheter agerar eller vad konsekvenserna är kommer svensken bara lyfta fram eller hitta på saker som är positivt och inte granska eller ens redovisa misstag och fel.
Jösses, vilket högtravande ord:poop::poop::poop: .

Kan du definiera denna postmoderna människan. Är det en del av generation Z, millenials eller något som kommer efter Alpha?

Har det att göra med kultur, ålder, samhällsekonomisk ståndpunkt eller sexuell läggning? :devilish:

Du verkar bara ha fått ihop en massa fina ord för att få din världsbild att gå ihop utan att ta hänsyn till de du försöker stoppa i en fyrkantig låda.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jo, men vederbörande skriver att ” Den stora skillnaden är att det finns behandlingar som hjälper i det ena”
ena fallet verkar vara en vanlig flu.
Jaha. Men så är det alltså inte. Dock ger ju inte influensa lunginflammation, det ökar bara risken för det, och förebyggande antibiotikabehandling hjälper alltså. Medan Covid ger lunginflammation ändå, och det finns det ingen behandling för utöver ren palliativ behandling.

T
mathiash77 skrev:
Jösses, vilket högtravande ord:poop::poop::poop: .

Kan du definiera denna postmoderna människan. Är det en del av generation Z, millenials eller något som kommer efter Alpha?

Har det att göra med kultur, ålder, samhällsekonomisk ståndpunkt eller sexuell läggning? :devilish:

Du verkar bara ha fått ihop en massa fina ord för att få din världsbild att gå ihop utan att ta hänsyn till de du försöker stoppa i en fyrkantig låda.
Ni har själva hoppat i den lådan. Jag lyfter bara på locket och redovisar vad jag ser i den.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Källan är?
Han sade faktiskt så. Men det är som vanligt taget ur sitt sammanhang. Det han sade var att vi inte vet förrän efteråt, och att detta just nu med den information vi har verkar vara den strategi som är mest uthållig och att de varje dag sedan detta började hela tiden diskuterar vad som är den rätta vägen, och att det som är garanterat fel är att vara tvärsäker. Vilket de alltså inte är.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Han sade faktiskt så. Men det är som vanligt taget ur sitt sammanhang. Det han sade var att vi inte vet förrän efteråt, och att detta just nu med den information vi har verkar vara den strategi som är mest uthållig och att de varje dag sedan detta började hela tiden diskuterar vad som är den rätta vägen, och att det som är garanterat fel är att vara tvärsäker. Vilket de alltså inte är.
Tack, men JanneJanne123 kom med källan i inlägg #11099 vilket ju gjorde det begripligt och vettigt.

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Hur kan FHM anse att de har en bra bild av smittspridningen via dessa blodprover?

[länk]

800 blodprover och blod från blodgivare kommer näppeligen att ge en bra bild över hur många som smittats i landet. De som besöker sjukvården är inte representativa för befolkningen och även om man valt ut barn mm explicit så kommer man att få en ganska stor felsannolikhet.

Vad de menar är att de får en siffra som de kan använda sig av i sitt fortsatta arbete, men "en bra bild" blir det inte.

Jag vill ha tillgång till ett immunitetstest så att jag vet hur jag skall agera framöver. Jag har troligen inte haft smittan, men om det var så att jag hade COVID-19 och inte svininfluensan (som jag tror det var hela familjen hade) så skulle mitt liv bli så mycket enklare...
Men Tegmark Wisell säger inte en enda gång "bra bild" i intervjun utan det är en rubriksättare som har ändrat från "ganska god bild" vilket jag tycker är missvisande av journalisten (och du borde ha upptäckt det om du noga hade läst sidan varifrån Omni hämtade informationen). Du håller väl inte bara på att leta fel i det som kommer från FHM?

Ang. ditt sista stycke:
Men eftersom man inte vet hur bra immuniteten är och hur länge den håller i sig så är det väl just därför som man inte vill att vem som helst ska kunna testa sig för antikroppar. Man vill inte riskera att någon som tror att de är immuna ignorerar alla restriktioner och dels utsätter sig själva och andra för risker och dels får andra att tro att det går att strunta i restriktioner.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Så du menar att om man en aning bättre ån värsta länder då är det bra eller ?
Vem som är ”bäst” eller ”sämst” vet vi som sagt inte förrän om ett par år, så du kan lika gärna sluta jämföra för tillfället, du jagar bara upp dig så du får en hjärtinfarkt och vi vill inte att du ska belasta vården just nu.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
T tobiast skrev:
Det var en underlig betydelse av postmodernism. Normalt är det så här:
"Ett idealiskt postmodernt samhälle karaktäriseras av att tilltron till objektiva sanningar raserats, inga ideologier eller religioner anses längre tillförlitliga och tilltron till vetenskapen har gått förlorad. Postmodernismen är en tid då gränser suddas ut, och där ingenting är på förhand givet. Den postmoderna människan är både rot- och rastlös -och livet ses som en serie tillfälliga förflyttningar och rollbyten.

I och med att människor i det postmoderna samhället har förlorat tron på objektiva sanningar, finns ingen tillförsikt i att framtiden skulle kunna kontrolleras och styras och engagemanget i kollektiva rörelser raseras. Istället förläggs människors satsningar i hög grad till individuella projekt, och jakten efter nu-upplevelser. Det postmoderna samhället är ett samhälle där var och en ständigt måste skapa och omskapa sitt eget jag och sin egen verklighet."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Postmodernism
Det är väl snarast motsatsen till dyrkan av stat och system.

Jag kan inte komma på en enda i tråden som "hävda systemets, myndigheternas och politikernas fullkomlighet." så du verkar vara helt ute och cykla.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
[länk]
Baseras på de tre sista deklarationerna men oftast tar småföretagare ut liten lön för att återinvestera vinst vilket ger en lite a-kassa. Däremot sjukersättningen är ett problem då man har flera veckors karensdagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.