Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det har man visst gjort.
Hur då?
Om FHM har räknat med det då har de medvetet tagit livet av de som bor på äldreboende. Något annat kan man inte komma fram till.

L Lars48 skrev:
Om FHM har räknat med det då har de medvetet tagit livet av de som bor på äldreboende. Något annat kan man inte komma fram till.
Det är din analys. Jag kommer fram till något annat.

Menar du då också att kassörskan på Systembolaget tar livet av folk?

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Hur då?
Man har föreslagit åtgärder i samhället får att att smittspridningen skall hamna på en hanterbar nivå. Givetvis har man tagit med i beräkningarna att det är möjligt att det inte bara är de som hostar som smittar.

T
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
tompax
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det geniala med den svenska taktiken är att de som är sjuka är i karantän, de som är friska håller hjulen igång (tills de ev insjuknar).
En del andra länder sätter alla i karantän, vare sig man är frisk eller sjuk.

edit:
bytte 'strategin' till 'taktiken'
Fast, så är det ju inte :D. Det är precis så det inte är. I Sverige finns såvitt enbart frivillig karantän dessutom, så även om någon konstateras sjuk, så är karantänen frivillig.

Men tänk därtill alla de som inte är konstaterat sjuka i covid-19, men som är sjuka trots det med symptom dessutom och går runt i samhället och smittar ner folk. Det är exakt så detta ekorrhjul hålls igång.

Folk som går runt sjuka istället för att sitta i karantän.

Det enda som är "genialt" med den svenska metoden, är att landet till större delen är i rullning och vi slipper total lock-down. Men så har vi dödstal därefter också. Rätt eller fel, får någon annan avgöra.
Och i slutändan, klok eller korkad väg att gå? Får vi reda på när alla länder har fått gå igenom allt detta och pandemin är över. Först Då kan vi börja räkna och jämföra antal döda, exempelvis i jämförelse med våra grannländer.

tompax
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur tror ni egentligen att det gick till när Aftonbladets reportrar åkte till Ullared? Gick de runt på varuhuset och tog representativa bilder och försökte ge en objektiv bild över hur mycket folk det är där inne?

Eller var de på varuhuset i några timmar och försökte hitta den största folksamlingen de kunde så de kunde få en riktigt snaskig bild till sitt reportage?

Om det här var den värsta bilden de kunde få tag på så känns det inte som att trängseln där är ett stort problem.

PS. Om man tycker att Gekås är ett skitföretag så finns det bara en sak att göra. Åk inte dit.
Det gick inte till på något sätt alls. Om du väl läser artikeln så kan du se klart och tydligt att det är en läsarbild. Det är inte Aftonbladet som har smugit runt där för att ta den "perfekta" bilden.

Sen om läsaren har gjort samma sak är en annan fråga.

Dock hjälper inte det ett dugg att bilden skulle vara tagen vid "det perfekta tillfället". Viruset gör ingen skillnad på om människor trängs inne vid klädavdelningen, eller vid kassorna på en viss punkt, medan övriga varuhuset nästan är tomt.
Bilden som är bifogad säger naturligtvis inte allt, men jag vet själv hur folk kan "trängas" på Gekås i coronatider, då jag faktiskt har varit där själv. Man håller tyvärr inte alltid rekommenderat avstånd, långt ifrån.

I övrigt håller jag med om att ifall man tycker att Gekås är ett skitföretag, så behöver man inte åka dit.

Personligen tycker de har skött detta jättebra och de kan inte lastas för att vissa personer är idioter och vägrar följa riktlinjerna.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Sen om läsaren har gjort samma sak är en annan fråga.
Nej, det är samma fråga.

tompax
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, det är samma fråga.
Ja, du kan behandla det som samma fråga. Och då kan du bara fortsätta att läsa mitt inlägg, så får du svar på det också ;)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är din analys. Jag kommer fram till något annat.

Menar du då också att kassörskan på Systembolaget tar livet av folk?
Om man är medveten om att smittbärare kan vara utan symptom och trots detta tillåter man ett öppet samhälle. Så att de smittbärare tar med sig smittan till riskgrupper i äldreboende. Då är myndigheten i högsta grad bär ansvaret för deras död. Eftersom man har tillämpat en strategi som resulterar direkt i att tusentals människor som inte kan skydda sig på egen hand förlorar sina liv.
Det ör min analys av läget. Sen finns det förstås andra uppfattar och tolkningar av det oxå.
Var o en står för sina egna uppfattningar.

L Lars48 skrev:
Det ör min analys av läget. Sen finns det förstås andra uppfattar och tolkningar av det oxå.
Gott så.

Hur var det då med kassörskan på Systembolaget som säljer alkohol vilket vi definitivt klarar oss utan och som dessutom skördar massor med liv varje år, varav en del helt oskyldiga människor. Fruar, barn och förbipasseranden.

• Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
systemreligiös
Alltså man tror att Tegnell är Jesus Kristus? Landsfader har jag hört att han kallas för men Jesus var nytt !

BirgitS
L Lars48 skrev:
Om man är medveten om att smittbärare kan vara utan symptom och trots detta tillåter man ett öppet samhälle. Så att de smittbärare tar med sig smittan till riskgrupper i äldreboende.
Hur menar du att äldreboende ska fungera om de inte har någon personal?
För så fort du har personer som kommer från omvärlden in på ett äldreboende så finns det risk för smittspridning.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
tompax tompax skrev:
Fast, så är det ju inte :D. Det är precis så det inte är. I Sverige finns såvitt enbart frivillig karantän dessutom, så även om någon konstateras sjuk, så är karantänen frivillig.

Men tänk därtill alla de som inte är konstaterat sjuka i covid-19, men som är sjuka trots det med symptom dessutom och går runt i samhället och smittar ner folk. Det är exakt så detta ekorrhjul hålls igång.

Folk som går runt sjuka istället för att sitta i karantän.

Det enda som är "genialt" med den svenska metoden, är att landet till större delen är i rullning och vi slipper total lock-down. Men så har vi dödstal därefter också. Rätt eller fel, får någon annan avgöra.
Och i slutändan, klok eller korkad väg att gå? Får vi reda på när alla länder har fått gå igenom allt detta och pandemin är över. Först Då kan vi börja räkna och jämföra antal döda, exempelvis i jämförelse med våra grannländer.
VA! Går du omkring snorig, med feber och hostar och smittar ner folk?

BirgitS
Nåja, hur det än är med smittspridning i Sverige/Stockholm så kan man nu se att det blir allt färre nytillkommande och totalt antal inlagda på IVA i t.ex. Stockholm men inte i alla andra regioner. Det är alltså inte någon evig uppgång hur gärna än vissa försöker få det till det.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/#regioner

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.