2 355 937 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Enligt motsvarigheten till FHM i Norge så försöker de göra en Sydkorea, dvs hålla borta viruset till dess att vaccin finns:
- https://www.expressen.se/nyheter/coronasprickan-i-norden-splittringen-om-immunitet/
- https://www.expressen.se/nyheter/coronasprickan-i-norden-splittringen-om-immunitet/
Hur tas r-0 talet tas fram?
Man gör diverse mätningar på hur snabbt viruset smittar utan åtgärder. Utifrån dessa så kan man komma fram till hur många som smittas i snitt av en person. Man behöver dock mycket data för att beräkna detta och det görs bäst i en isolerad grupp där man genetiskt kan följa viruset. Man får då bättre estimeringar.trähandtag skrev:
Notera också att naturliga förutsättningar gör att R0 i Göteborg inte är detsamma som i Stockholm, i Wuhan eller i New York.
Dagens estimeringar av R0 på mässlingen varierar fortfarande kraftigt trots att det är en gammal välkänd sjukdom som monitorerats under väldigt många år. Så för att avsluta inlägget så kan jag summera det med att det är en "well informed best guess"
Hörde just på nyheterna att bär för miljardbelopp inte kan plockas i våra skogar då utländska arbetare från bl.a. Thailand inte kan komma hit och plocka bären.
Nyligen läste jag om att arbetslösheten ökat kraftigt i landet och kommer fortsätta öka.
Detta får jag inte ihop.
Behöver man speciell utbildning för att plocka bär?
Snart blir det väl bunkring av blåbärs och lingonsylt precis som toa-papper.
Nyligen läste jag om att arbetslösheten ökat kraftigt i landet och kommer fortsätta öka.
Detta får jag inte ihop.
Baksidan av välfärdssamhället. Folk är inte beredda att ta vilka jobb som helst, de ligger hellre på soffan och tar emot bidrag.optimum skrev:
Hörde just på nyheterna att bär för miljardbelopp inte kan plockas i våra skogar då utländska arbetare från bl.a. Thailand inte kan komma hit och plocka bären.
Detta får jag inte ihop.
Både jag och frugan har jobbat med att plocka bär och plantera skog när vi var yngre, arbeten som nästan ingen svensk (eller invandrare) gör idag. Visst var det tungt arbete, men man tjänade pengar. Pengar som gjorde att jag knappt hade några studielån när jag var färdig med utbildningen (jag fick visserligen knappt något studiebidrag heller då det räknades ned av att jag tjänade pengar på loven).
Hur tror ni egentligen att det gick till när Aftonbladets reportrar åkte till Ullared? Gick de runt på varuhuset och tog representativa bilder och försökte ge en objektiv bild över hur mycket folk det är där inne?tompax skrev:
Eller var de på varuhuset i några timmar och försökte hitta den största folksamlingen de kunde så de kunde få en riktigt snaskig bild till sitt reportage?
Om det här var den värsta bilden de kunde få tag på så känns det inte som att trängseln där är ett stort problem.
PS. Om man tycker att Gekås är ett skitföretag så finns det bara en sak att göra. Åk inte dit.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Som bärplockare behöver man acceptera löner som ligger långt under existensminimum i Sverige. Därför är det bra lön för Thailändare men skitlön för Svenskar. Därför ser det ut som det gör.optimum skrev:
Detta får jag inte ihop.
Eftersom det är en kvällstidning som enbart är ute efter rubriker och klick är svaret naturligtvis att bilderna tas för att ge en så negativ klang som möjligt.Nyfniken skrev:
Hur tror ni egentligen att det gick till när Aftonbladets reportrar åkte till Ullared? Gick de runt på varuhuset och tog representativa bilder och försökte ge en objektiv bild över hur mycket folk det är där inne?
Eller var de på varuhuset i några timmar och försökte hitta den största folksamlingen de kunde så de kunde få en riktigt snaskig bild till sitt reportage?
Om det här var den värsta bilden de kunde få tag på så känns det inte som att trängseln där är ett stort problem.
PS. Om man tycker att Gekås är ett skitföretag så finns det bara en sak att göra. Åk inte dit.
Positivism i Corona-tider är bristvara, och snaskiga bilder och reportage säljer mer än objektiva och sakliga.
Synd men sant.
En chans att få upp svenska unga ur soffan (eller bort ifrån iphonen ...).optimum skrev:
Detta får jag inte ihop.
Själv samlade jag pantflaskor som hur ung som helst. Upptäckte som typ 10-åring att man kunde dela ut reklam och få några ören per blad i ersättning. Sommarjobbat med att hugga vägruskor, gräva ledningar åt televerket, utföra enklare saker inom glasögontillverkning. Mitt första något mer riktiga jobb var bingoutropare under gymnasietiden, sommar och hoppa in vid behov.
När jag till sist hade gjort min sista vecka av gymnasiet så insåg jag att jag inte haft ett sommarlov på 5 år, så jag bestämde mig för att inte söka jobb så snabbt, så det tog hela två veckor innan jag plötsligt jobbade på en bensinmack.
Jag har kompisar som planterat gran och tall, plockat bär, varit allmän springpojke på ställen och andra enklare lågt avlönade sommrjobb och som extra vid behov.
Jag tror det fostrade vår generation på ett vis som jag inte ser idag.
Det är i år chansen för alla ungar i olika åldrar att faktiskt få prova på att jobba och tjäna egna pengar. Jag hoppas många tar denna chansen.
Många citerade mitt inlägg om bärplockare.
Svar kommer här.
Ja givetvis är det låg lön för den typen av arbete men kunde vara ett krav att ta ett par veckor samtidigt som man får stöd av staten. Är man arbetslös kan man jobba. (läs, ska)
Jag är övertygad att de flesta skulle må bra av ett par veckor i skogen.
Dessutom stärks immunförsvaret av frisk luft och minskad depression man får av att gå hemma arbetslös.
Thailändarna är inte invandrare utan typ gästarbetare. De åker hem när de arbetat klart.
Svar kommer här.
Ja givetvis är det låg lön för den typen av arbete men kunde vara ett krav att ta ett par veckor samtidigt som man får stöd av staten. Är man arbetslös kan man jobba. (läs, ska)
Dessutom stärks immunförsvaret av frisk luft och minskad depression man får av att gå hemma arbetslös.
Thailändarna är inte invandrare utan typ gästarbetare. De åker hem när de arbetat klart.
Jag vet faktiskt inte om det är en korrekt slutsats, i så fall tillhör jag undantagen. Jag och min man tillhör riskgruppen, i synnerhet min man som aldrig skulle klara denna smitta och vi har isolerat oss sedan 10 mars. Det går utmärkt och vi får hjälp med matinköp en gång i veckan.mikethebik skrev:
Dags för en reflektion då, åtgärderna mot detta corona-virus som sätter världen och mänskligheten inför en depression som tyvärr kommer att få mycket stora konsekvenser, ekonomiska, politiska och långsiktigt negativa för det kommande släktet.
Är det bara för att de som sjösätter detta är företrädesvis äldre, de som i första hand enligt statistiken drabbas av covid19?
Är det bara för sin egen själviskhet och ångest man är villig att offra den yngre generationen för att ge sig själva lite andrum?
Om detta virus i första hand drabbat yngre, hade dessa drakoniska åtgärder skett på samma sätt?
Mitt intryck är att de som i första hand i denna tråden är närmast rabiata i sitt förhållningssätt till den svenska strategin är just äldre i riskgrupp, närmast panikslagna för egen skull eller kanske förträngt att människan likt andra varelser är dödliga.
Jag har kanske fel i det jag skriver, rätta mig gärna i så fall
De få personer "som är rabiata i sitt förhållningssätt till den svenska strategin" är i stort samma personer som ständigt klagar på och förlöjligar allt som Sverige gör. En inställning som jag aldrig förstått, inte för att Sverige aldrig gör fel men det är bara att kasta en blick ut i världen så inser man vilket bra land vi lever i.
Det är svårt att prata om sig själv utan att det blir självförhärligande och patetiskt men jag tar chansen. Jag kan inte bidra med någon kunskap om smittspridning och mina gamla statistikbetyg från högskolan har inget värde idag men jag beundrar alla som har djupkunskap inom dessa områden och lägger ner så mycket tid på att förklara för oss som saknar kunskap , bra gjort och det uppskattas!
Jag tillhör den generationen som kanske fått det allra bästa liv som samhället kan erbjuda, bra lön och numera bra pension och möjlighet att bosätta mig mitt i den svenska naturen utan några grannar men ändå bara 20 minuters resa till en större stad. Jag har också shoppat som ett fritidsnöje men är sedan många år en lågpresterande konsument. När jag insåg den avgörande skillnaden mellan "vad jag behöver" och "vad jag vill ha" blev det enkelt, överkonsumtionen drivs av ett ständigt missnöje. Livet blir så mycket bättre om man är nöjd och inte tillåter sig att bli ett offer för alla marknadskrafter som alltid vill oss något..
Livet kommer att förändras efter denna pandemi och har man gett sig själv möjligheter att under livets gång reflektera över saker och ting, möta sin oro så tror jag att man har en bättre beredskap att möta det som väntar. Runt om i världen börjar människor plötsligt se konturer av bergstoppar som de aldrig sett förut. Huvudgatorna i storstäderna framträder plötsligt i all sin skönhet när dimmorna försvinner. Kan detta få människan att omvärdera vad som är viktigt?
Jag tror inte på tomtar och troll, inte heller någon högre makt men får erkänna att tanken slår mig; Moder Jord varnar mer och mer högljutt och vi måste lyssna. Jag har barn och barnbarn som är de som tvingas möta alla konsekvenser av vår livsstil och hur vi lyckas bemöta och hantera den senaste krisen i form av ett virus. Framtida historieböcker kommer inte att vara nådiga över Homo sapiens som inbillat sig att orden i Skapelseberättelsen är sanna.
Säsongsarbete som är monotona och fysiskt krävande är inte attraktivt för varken invandrare eller svenskar. Bärplockning var ett sommarjobb för många innan vi curlade bort våra barn. Kommer ihåg själv när jag var 14 år och plockade jordgubbar och fick 10 kr/kg som jag plockade. Låg man i så kunde man tjäna 300 kr på fyra timmar. Det var grymma pengar för en 14-åring i slutet på 80 talet.optimum skrev:
Detta får jag inte ihop.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Regelverket kring A-kassa motverkar att aktivera människor. För om du tar en dåligt betalt jobb under tiden som du är arbetslös så kommer du att tvingas räkna in den sämre lönen i din genomsnittslön och får därmed sänkt a-kassa. Därför vägrar folk att ta lågt betalda jobb medan de är arbetslösa.optimum skrev:
Många citerade mitt inlägg om bärplockare.
Svar kommer här.
Men det är alltså regelverket som gör att folk inte kan ta sämre betalda jobb.
Det är bara de som aldrig haft jobb (typ ungdomar eller helt utslagna människor som aldrig haft jobb) som kan ta jobb med så låga löner. Men om du då får lön månaden efter att du jobbat så synkar inte heller med när du får vissa bidrag för då får du en lucka på 1-2 månader då du inte får någon ersättning alls.
Både helt oerfarna ungdomar och helt utslagna människor kan oftast inte jobba självständigt utan måste ha en aktiv arbetsledning, och då blir det för dyrt för en eventuell arbetsgivare med sånt engagemang, så det funkar inte av kostnadsskäl.
Det finns med andra ord ingen anledning för de som tvingas leva på bidrag att över huvud taget anstränga sig att ta ett tillfälligt jobb, för de straffas av systemet om de gör det.