Status
Inte öppen för fler kommentarer.
mikethebik mikethebik skrev:
Dags för en reflektion då, åtgärderna mot detta corona-virus som sätter världen och mänskligheten inför en depression som tyvärr kommer att få mycket stora konsekvenser, ekonomiska, politiska och långsiktigt negativa för det kommande släktet.
Är det bara för att de som sjösätter detta är företrädesvis äldre, de som i första hand enligt statistiken drabbas av covid19?
Är det bara för sin egen själviskhet och ångest man är villig att offra den yngre generationen för att ge sig själva lite andrum?
Om detta virus i första hand drabbat yngre, hade dessa drakoniska åtgärder skett på samma sätt?
Mitt intryck är att de som i första hand i denna tråden är närmast rabiata i sitt förhållningssätt till den svenska strategin är just äldre i riskgrupp, närmast panikslagna för egen skull eller kanske förträngt att människan likt andra varelser är dödliga.

Jag har kanske fel i det jag skriver, rätta mig gärna i så fall.
Du har definitivt fel i det du skriver.
Medlidande och medkänsla kommer från upplevelser inte från rädsla.
Om någon har upplevt hur en patient förlorar sitt liv precis i sina händer då går man stor medkänsla med sjuka och de drabbade.

tompax
Så fint folk sköter det här med myndigheternas uppmaningar. Inte konstigt folk är nöjda med Sveriges väg att gå. Nu kan alla fortsatt göra lite som de vill:

Skylt med "Tänk på avståndet" i tom butiksentré med golvmarkeringar för social distansering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trångt i en affär med många människor och fulla shoppingvagnar i gångarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbvxG4/trangsel-pa-ullared--var-smockat

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
tompax
T Thomas' skrev:
Så jävla illa!

Jag tog upp detta tidigare i tråden... Nu har TOM media vaknat;

[länk]

Pengarna är tydligen det viktigaste för Ullared, varför blir jag INTE förvånad...
Såg nu att du också hade nämnt denna artikel.

Jag tycker dock inte det är Gekås fel när de har begränsat antal besökare till 3.000 pers, så varje person får 20 kvm yta för sig själv. Det är ganska mycket!
De har vidtagit andra åtgärder och skyltar osv. att folk skall hålla avstånd med mera, ropat ut i högtalarna osv.
Gekås har med andra ord gjort allt de har kunnat, resten är ju upp till folket själva och vår regering.

Om regeringen lägger över ansvaret på folk till att göra som de vill, och folk inte gör som rekommendationerna lyder, så kan ju inte näringsidkaren skyllas för det.

Det är inte som när det är trängsel på en restaurang som uppenbart släpper in så många som möjligt för att tjäna pengar. En sådan restaurang skall ha indraget tillstånd med omedelbar verkan.
Gekås har begränsat antalet, att folk ändå väljer att trängas trots att det finns plats, det är inte Gekås fel.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:

Jag tycker dock inte det är Gekås fel när de har begränsat antal besökare till 3.000 pers, så varje person får 20 kvm yta för sig själv. Det är ganska mycket!
De har vidtagit andra åtgärder och skyltar osv. att folk skall hålla avstånd med mera, ropat ut i högtalarna osv.
Gekås har med andra ord gjort allt de har kunnat, resten är ju upp till folket själva och vår regering.

Om regeringen lägger över ansvaret på folk till att göra som de vill, och folk inte gör som rekommendationerna lyder, så kan ju inte näringsidkaren skyllas för det.

Det är inte som när det är trängsel på en restaurang som uppenbart släpper in så många som möjligt för att tjäna pengar. En sådan restaurang skall ha indraget tillstånd med omedelbar verkan.
Gekås har begränsat antalet, att folk ändå väljer att trängas trots att det finns plats, det är inte Gekås fel.
Om du dessutom granskar bilden så är det inte så speciellt trångt, utom kanske vid gröna jackan i mitten och något mera ställe. Kameravinklar gör mycket.

Sen kan man fundera på om det borde vara så många där ändå, det är knappast en nödvändig resa för dom flesta, att alla som handlar kommer från Ullared är väl inte troligt.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Shopping är en mänsklig rättighet, värt att dö för, eller?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Därför det ser sämre ut för Sverige än tom USA och förstås grannländerna.
[bild] [bild]
Haha. Du är så himla konstig. Varför delar du inte upp USA i sina stater, alternativt bakar ihop hela Europa till en mätpunkt (så som du gjort med USA)? Då hade det där diagrammet sett mkt värre ut för USA alternativt mkt bättre ut för Sverige :)
Just det, det skulle inte passa in i ditt baissiga narrativ. :sweat:
Sverige och Europa kommer öppna upp under maj. Jag kan sträcka mig till 1 juni. :rofl:

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
T
tompax tompax skrev:

Ullared valde att införa detta maxtak på 3000 st besökare för en månad sedan, hur gammal är denna tråd? 2 månader. Dom borde ha infört detta för länge sedan, det har varit en smitthärd alltför länge, Ullared valde att blunda trots att dom visste om faran och att snittåldern på besökarna är mycket hög, men man lät pengarna styra dessvärre. Sorligt för oss alla när det blir så.

Min uppfattning om Ullared är inte att man ska sälja en schysst vara till ett schysst pris, utan det går snarare ut på att krama ut allt vad det bara går, lite som an handla elprodukter på alibaba. Maximera vinsten! Jag har själv köpt Ullared’s noname produkter så jag vet vad jag talar om.

Att man även har ett tv program är även det ett geni drag, men det är inte av välvilja från företaget, utan ett sätt att få ovärderlig reklam.

Nej jag står fast vid min synpunkt, jag tycker inte Ullared kör ett schysst spel och att komma dragandes med att restauranger osv borde smackas igen för att dom håller öppet håller inte, dom behöver just hålla öppet lika myckeg som Ullared för att tjäna pengar, sälja alkohol, det är deras levebröd. OM Ullared’s kunder inte kan följa reglerna så bör Ullared föregå med gott exempel och stänga varuhuset med hänvisning till smittorisken. Men det gör dom inte, för dom vill tjäna pengar!

Var finns riskgruppen, är det 20-30 åringar på en restaurang eller är 60-70 åringar inne på Ullared som står som packade sillar?

Ullared införde detta maxtak nu för att dom kände att dom var tvungna att göra det, utåt sett. Men dom lyckas ju tydligen tuta i flera här inne på forumet att allt är kundernas fel.

Mycket beklagligt.

optimum optimum skrev:
Jag läste precis om en läkare som trodde att under april når vi 50% smittade i Sverige.
Därför kommer jag att agera som varje jag möter är smittad. Alltså kommer jag vara väldigt noga med att hålla avstånd till alla jag träffar. 2 m gäller för mig.
I april har vi enligt FHM nått ca 20% smittade inom Sjukvården, vissa andra hade en nivå på 10%, så någonstans där är vi nog just nu, så det är en bit kvar till 60%.

Man kan inte dra några linjära prognoser av detta men det lär nog ta minst 4 månader till innan vi når 60% smittade. Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt. Släpper vi på restriktionerna går det snabbare med spridningen, och fler kommer dö snabbare. Men frågan är hur länge vi klarar ekonomin, blir det för utdraget så kommer sannolikt massarbetslösheten öka och folk kommer börja få svårt att klara ekonomin. Men ännu är det väl "bara" ca 20000 arbetslösa pga nedstängningen, men det kommer nog öka dramatiskt de närmsta månaderna.

tompax tompax skrev:
Jag tror svenskarna snarare uppskattar FHM's metod med frivillighet. Ingen vill tvingas till någonting, särskilt inte utegångsförbud, husarrest och andra hårda restriktioner.

Vi invånare kan leva nästan precis som vanligt än idag under den här pandemin, i en tid då nästan hela övriga världen är i lock-down, och det älskar så klart befolkningen. Där har du den stora anledningen till att folk är mycket nöjda med FHM's hantering av denna kris.
jag har inte hört någon som resonerar på det sättet. Det finns givetvis några lågpannor som tänker så kortsiktigt, men jag tror inte alls att det är en majoritet av svensson.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Därför det ser sämre ut för Sverige än tom USA och förstås grannländerna.
[bild] [bild]
Varför lägger du inte in länder som Belgien, Italien, Spanien, Frankrike eller Andorra i grafen istället, då ser det mycket bättre ut.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikrostater som bl.a. San Marino och Liechtenstein har det som allra värst.

• Ledsen
  • Haha
connywesth och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
https://www.nbcnews.com/health/heal...emergency-use-authorization-covid-19-n1197576

The Food and Drug Administration has granted remdesivir emergency use authorization to treat the most severely ill COVID-19 patients.

The FDA action specifies the drug may be used for both adults and children with suspected or confirmed COVID-19 diagnoses who are severely ill with low blood oxygen levels or who may be on a ventilator.

Mikael_L
tompax tompax skrev:
Jag tror svenskarna snarare uppskattar FHM's metod med frivillighet. Ingen vill tvingas till någonting, särskilt inte utegångsförbud, husarrest och andra hårda restriktioner.

Vi invånare kan leva nästan precis som vanligt än idag under den här pandemin, i en tid då nästan hela övriga världen är i lock-down, och det älskar så klart befolkningen. Där har du den stora anledningen till att folk är mycket nöjda med FHM's hantering av denna kris.
Det geniala med den svenska taktiken är att de som är sjuka är i karantän, de som är friska håller hjulen igång (tills de ev insjuknar).
En del andra länder sätter alla i karantän, vare sig man är frisk eller sjuk.

edit:
bytte 'strategin' till 'taktiken'

Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 10 till
  • Laddar…
J
T tobbbias skrev:
Haha. Du är så himla konstig. Varför delar du inte upp USA i sina stater, alternativt bakar ihop hela Europa till en mätpunkt (så som du gjort med USA)? Då hade det där diagrammet sett mkt värre ut för USA alternativt mkt bättre ut för Sverige :)
Just det, det skulle inte passa in i ditt baissiga narrativ. :sweat:
Sverige och Europa kommer öppna upp under maj. Jag kan sträcka mig till 1 juni. :rofl:
Jag tror att de flesta övriga i tråden förutom Lilleskutt84 förstår att de allra flesta som bor i länder med öppna samhällen kommer ha smittats inom ett år och så länge sjukvården inte brakar samman, vilket den inte ens varit nära att göra i Sverige så kommer antalet döda att jämna ut sig. Det som skiljer mellan dessa länder med en kompetent sjukvård är hur ekonomin kommer se ut efteråt. Glöm att vi i små obetydliga länder kommer få tillgång till ett vaccin i början. De som förespråkar en nedstängd tillvaro slash ekonomi får helt enkelt fundera ett varv till.

Redigerat:
  • Gilla
Zsam och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.