2 327 910 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det man måste göra och borde har gjort är att ha ett knippe vaccinkandidater liggande mot de mest vanliga virustyperna så att man snabbare kan få fram lovande alternativ, samt utarbetade planer för hur de kan anpassas och snabbt testas.BirgitS skrev:
https://omni.se/a/LA7o6q
Vi får väl se hur länge faktan säger att man bara kan smittas EN gång.
Det positiva är väl då att i alla fall över 10% av Sveriges befolkning borde vara immuna. @pacman42 du har kanske bättre siffror??
Vi får väl se hur länge faktan säger att man bara kan smittas EN gång.
Det positiva är väl då att i alla fall över 10% av Sveriges befolkning borde vara immuna. @pacman42 du har kanske bättre siffror??
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 203 inlägg
Det står ju lite på slutet:mathiash77 skrev:
https://news.sky.com/story/coronavirus-scientists-conclude-people-cannot-be-infected-twice-11981721
En annan trevligt resultat som nämns på sidan är:
Och orsaken till att man har ändrat till att man nu anser att det bara kan bli en gång är falskt positiva testresultat därför att testet som använts är dåligt på att särskilja spåren från levande virus från spåren av döda virusrester.
Men vi får väl se om WHO godkänner resultatet och ändrar sig.
Har WHO sagt att man kan bli infekterad flera gånger?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 203 inlägg
WHO har sagt att:D Daniel 109 skrev:
"WHO upprepar: Finns inga bevis för immunitet"
Enligt artikel i Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/who-upprepar-finns-inga-bevis-for-immunitet/
Jag själv hoppas ju givetvis att man får det då ett vaccin är lättare att få slut på detta vidirga virus.
Edit: Därför kör vi hos oss att INTE smittas. Varken att vi ska bli sjuka eller smitta andra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 203 inlägg
Svenskarnas förtroende för sjukvården och myndigheterna har stärkts mellan mars och april enligt undersökningar från DN/Ipsos: https://www.dn.se/nyheter/sverige/fortroendet-for-varden-starks-under-coronakrisen/
64 % säger nu att de har stort förtroende för sjukvården jämfört med 50 % i mars och för myndigheterna har motsvarande siffra gått från 42 % till 56 %. Det finns även frågor om åtgärderna är otillräckliga, vad man tycker om informationen från myndigheterna resp. medierna och hur stort hot coronaviruset är mm.
64 % säger nu att de har stort förtroende för sjukvården jämfört med 50 % i mars och för myndigheterna har motsvarande siffra gått från 42 % till 56 %. Det finns även frågor om åtgärderna är otillräckliga, vad man tycker om informationen från myndigheterna resp. medierna och hur stort hot coronaviruset är mm.
Nja, jag har inte några bra siffror, men jag tror inte 10% av svenskarna är immuna än inte. Om vi antar så mycket som 20% i Stockholm så blir det ändå inte så mycket mer än strax över 5% i landet i stort tyvärr.mathiash77 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 203 inlägg
En grupp av pandemiska experter i USA anser att det nya coronaviruset kommer att fortsätta spridas i 1,5 - 2 år till tills 60 - 70 % av befolkningen har blivit infekterade så att flockimmunitet uppstår. De rekommenderar att USA förbereder sig på ett värsta fall där det blir en andra stor våg av infekterade under hösten och vintern. Även i bästa fall så kommer människor att fortsätta att avlida.
https://edition.cnn.com/2020/04/30/health/report-covid-two-more-years/index.html
Hela valuta reserven gick åt det . 250 miljarder kronor i dagens pengar.J Jocke Best skrev:
Det tog bara en vecka att bränna pengarna.
Det finns inga bevis för att tomten inte finns heller. Men bevis för immuniteten kommer sannolikt snart.optimum skrev:
Ett bevis för immunitet finns, vi vet att det bildas antikroppar = immunitet.D Daniel 109 skrev:
Men det är väl ändå bara ett halvt bevis, immuniteten beror väl också hur mycket viruset muterar (men det har jag fått intrycket av att forskarna inte tycker det gör mer än andra vanliga corona-virus) samt kanske även något om vad som händer i våra kroppar, det handlar väl både om antikroppar och t-celler ... på något vis ...
Klart att tomten finns för annars ingen anledning att fira jul.D Daniel 109 skrev:
Men precis som jag som barn väntade på tomten så väntar jag på beskedet att immunitet finns mot detta helvetes virus.
Vad gör du, väntar på tomten?
Har inte fakta till undersökningen och fick den av min fru som fått den via sjukhuset hon arbetar på.Mikael_L skrev:
Ett bevis för immunitet finns, vi vet att det bildas antikroppar = immunitet.
Men det är väl ändå bara ett halvt bevis, immuniteten beror väl också hur mycket viruset muterar (men det har jag fått intrycket av att forskarna inte tycker det gör mer än andra vanliga corona-virus) samt kanske även något om vad som händer i våra kroppar, det handlar väl både om antikroppar och t-celler ... på något vis ...
Alltså mycket trovärdig. Hon arbetar som enhetschef och ingår i de ledningsgrupper med god insyn i det som berör detta.
Man gjorde test på personal och fann att en del hade antikroppar mot coronan. Bra.
Sedan gjorde man om den efter några veckor och då hade ingen av de som haft antikroppar kvar några antikroppar.
Inte bra.
Givetvis hoppas jag det var fel på testerna för annars blir det jobbigt. Jäkligt jobbigt.