Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Läs varför Giesecke anser att det kommer att komma nya pandemier: [länk]
Hur ska världens länder förändra och förbättra sig för att det inte ska bli så stora följdverkningar?
Det man måste göra och borde har gjort är att ha ett knippe vaccinkandidater liggande mot de mest vanliga virustyperna så att man snabbare kan få fram lovande alternativ, samt utarbetade planer för hur de kan anpassas och snabbt testas.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
A
https://omni.se/a/LA7o6q

Vi får väl se hur länge faktan säger att man bara kan smittas EN gång.

Det positiva är väl då att i alla fall över 10% av Sveriges befolkning borde vara immuna. @pacman42 du har kanske bättre siffror??

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
mathiash77 skrev:
[länk]

Det står ju lite på slutet:
In the future it could be possible that the coronavirus mutates and infects people who have previously overcome it, similarly to the flu.
https://news.sky.com/story/coronavirus-scientists-conclude-people-cannot-be-infected-twice-11981721

En annan trevligt resultat som nämns på sidan är:
The CDC added that unlike other viruses, such as HIV and chickenpox - which can break into the nucleus of human cells and stay latent for years before reactivating - the coronavirus stays outside of the host cell's nucleus.
Och orsaken till att man har ändrat till att man nu anser att det bara kan bli en gång är falskt positiva testresultat därför att testet som använts är dåligt på att särskilja spåren från levande virus från spåren av döda virusrester.

Men vi får väl se om WHO godkänner resultatet och ändrar sig.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Har WHO sagt att man kan bli infekterad flera gånger?

BirgitS
D Daniel 109 skrev:
De har sagt att man inte kan lita på att man blir immun, vilket väl i stort sett är samma sak som att kunna bli infekterad flera gånger. Det står en del om det på den engelska sidan jag länkade till.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
D Daniel 109 skrev:
WHO har sagt att:

"WHO upprepar: Finns inga bevis för immunitet"

Enligt artikel i Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/who-upprepar-finns-inga-bevis-for-immunitet/

Jag själv hoppas ju givetvis att man får det då ett vaccin är lättare att få slut på detta vidirga virus.

Edit: Därför kör vi hos oss att INTE smittas. Varken att vi ska bli sjuka eller smitta andra.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Svenskarnas förtroende för sjukvården och myndigheterna har stärkts mellan mars och april enligt undersökningar från DN/Ipsos: https://www.dn.se/nyheter/sverige/fortroendet-for-varden-starks-under-coronakrisen/
64 % säger nu att de har stort förtroende för sjukvården jämfört med 50 % i mars och för myndigheterna har motsvarande siffra gått från 42 % till 56 %. Det finns även frågor om åtgärderna är otillräckliga, vad man tycker om informationen från myndigheterna resp. medierna och hur stort hot coronaviruset är mm.

• Gilla
granis70
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
[länk]

Det positiva är väl då att i alla fall över 10% av Sveriges befolkning borde vara immuna. @pacman42 du har kanske bättre siffror??
Nja, jag har inte några bra siffror, men jag tror inte 10% av svenskarna är immuna än inte. Om vi antar så mycket som 20% i Stockholm så blir det ändå inte så mycket mer än strax över 5% i landet i stort tyvärr.

BirgitS
En grupp av pandemiska experter i USA anser att det nya coronaviruset kommer att fortsätta spridas i 1,5 - 2 år till tills 60 - 70 % av befolkningen har blivit infekterade så att flockimmunitet uppstår. De rekommenderar att USA förbereder sig på ett värsta fall där det blir en andra stor våg av infekterade under hösten och vintern. Även i bästa fall så kommer människor att fortsätta att avlida.
"I have said for a long time that when you are trying to understand how infectious disease is going to unfold, you should rely on history as well as models," Lipsitch told CNN. For instance, pandemic infections don't tend to die down in the summer, like seasonal flu does., he said.
https://edition.cnn.com/2020/04/30/health/report-covid-two-more-years/index.html

J Jocke Best skrev:
Nä du förstår som sagt inte det, så det går inte att diskutera med dig då du kastar dig hejdlöst mellan olika argument, så fortsätt du med ditt kaskadspyende tills de spärrar dig en vecka till. Du hade din storhetstid på Bengt Dennis tid, så jag tror jag förstår varför du fastnat där.
Hela valuta reserven gick åt det . 250 miljarder kronor i dagens pengar.
Det tog bara en vecka att bränna pengarna.

optimum optimum skrev:
WHO har sagt att:

"WHO upprepar: Finns inga bevis för immunitet"

Enligt artikel i Expressen.
[länk]

Jag själv hoppas ju givetvis att man får det då ett vaccin är lättare att få slut på detta vidirga virus.

Edit: Därför kör vi hos oss att INTE smittas. Varken att vi ska bli sjuka eller smitta andra.
Det finns inga bevis för att tomten inte finns heller. Men bevis för immuniteten kommer sannolikt snart.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Det finns inga bevis för att tomten inte finns heller. Men bevis för immuniteten kommer sannolikt snart.
Ett bevis för immunitet finns, vi vet att det bildas antikroppar = immunitet.

Men det är väl ändå bara ett halvt bevis, immuniteten beror väl också hur mycket viruset muterar (men det har jag fått intrycket av att forskarna inte tycker det gör mer än andra vanliga corona-virus) samt kanske även något om vad som händer i våra kroppar, det handlar väl både om antikroppar och t-celler ... på något vis ...

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
optimum
D Daniel 109 skrev:
Klart att tomten finns för annars ingen anledning att fira jul.
Men precis som jag som barn väntade på tomten så väntar jag på beskedet att immunitet finns mot detta helvetes virus.

Vad gör du, väntar på tomten?

optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett bevis för immunitet finns, vi vet att det bildas antikroppar = immunitet.

Men det är väl ändå bara ett halvt bevis, immuniteten beror väl också hur mycket viruset muterar (men det har jag fått intrycket av att forskarna inte tycker det gör mer än andra vanliga corona-virus) samt kanske även något om vad som händer i våra kroppar, det handlar väl både om antikroppar och t-celler ... på något vis ...
Har inte fakta till undersökningen och fick den av min fru som fått den via sjukhuset hon arbetar på.
Alltså mycket trovärdig. Hon arbetar som enhetschef och ingår i de ledningsgrupper med god insyn i det som berör detta.

Man gjorde test på personal och fann att en del hade antikroppar mot coronan. Bra.
Sedan gjorde man om den efter några veckor och då hade ingen av de som haft antikroppar kvar några antikroppar.
Inte bra.

Givetvis hoppas jag det var fel på testerna för annars blir det jobbigt. Jäkligt jobbigt.

Mikael_L
Ja det låter ju verkligen illa.

Men kan det verkligen vara så.
Det borde ju de som forskar på viruset redan upptäckt, och det borde väl rapporterat (och slagits upp stort i tidningarna!).

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.