Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Skärmdump av en nyhetsartikel med rubriken "Skavsta: Vi kan inte förbjuda Italienresor" och underrubriken angående reseavrådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

optimum
Hade varit trevlig om de negativa inläggen jag fått för att hitta på fakta hade återkommit med svar nu när jag redovisat vart jag fått uppgifterna och när de själva kunnat ta del av dem.

Jo jag är en del på Flashback också med ett stort filter föra att plocka bort felaktig information.
Dock känns det forumet mer friskt än vissa inlägg här.
Den som där häver ur sig kommentarer med 10% dödlighet får genast krav om att redovisa fakta mm.

Jo jag har hittat samtliga källor där som jag redovisat här och återger endast trovärdig källor.
I denna typ av ämnen är det bra att följa den via flera kanaler för att själv bilda sig en uppfattning som ligger närmare sanningen än den som pressen och FHM målar upp.
Exempel FHM redogjorde tidigare att detta virus inte smittar via barn vilket senare dementerats. Detta framkom rätt så snabbt på Flashback via källor att det var helt fel. Finns mer fel som att smittan skulle peaka här i Sverige som man senare fått dementera.
Myndigheter får passa sig för att sprida osanna saker för att värna om trovärdigheten.

Och sedan rykten om att detta inte är värre än en vanlig influensa. Trams. Se Italien nu som inför karantän för hela landet.

Mitt råd är att bilda sig en uppfattning själv. Undvika myter och lösa rykten.

Så sent som igår kväll landade 2 flygplan från Italien. En från Rom och den andra Milano.
Den första opererad av Easy Jet Europe och den andra av Norwegian.
Sover Folkhälsomyndigheten ?!
Det är inte klokt!

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Skärmavbild av en flygplans ankomst- och avgångstavla med filter för Italien, ett inställt flyg till Milano LIN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sunnis sunnis skrev:
Varför sprider du massa desinformation? Dödligheten är 20% enligt Guggen m.fl. Vem försöker du ljuga för? Känns det bättre att underdriva sanning eller vad är det frågan om?
Ursäkta, men sluta trolla :) eller lär dig läsa siffror.
Dra inte in mig i diverse överdrifter.
Dödligheten är 3.x% enligt data och ca 1% beräknad globalt. Däremot är den mkt hög i tex italien där sjukvård är högt belastade och många äldre drabbas.
Jag förde ett resonemang hur detta virus ser ut när man inte har sjukvård, för hög belastning, outvecklade länder etc baserad på att väldigt stor andel (14-20%) får allvarlig sjukdom/svår lunginflammation vilket förr ofta räckte för att hamna 6 fot ner.

Varför får Corona mer medialt utrymme än tidigare epidemier?

Sannolikt är fler än de redovisade siffrorna för Sverige redan sjuka i Corona och smittar hej vilt.

P Putte 9497 skrev:

Sannolikt är fler än de redovisade siffrorna för Sverige redan sjuka i Corona och smittar hej vilt.
För att den har mycket större sannolikhet att påverka samhällets fundament.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
För den som är intresserad av att höra/läsa vad de italienska läkarna säger i sin grupp på WhstsApp:
- https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4

Mycket skrämmande. Speciellt biten om hur de tvingas prioritera de under 60 år, men även om hur barn smittar (vilket de inte gör enligt FHM).

Redigerat:
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
det här undrar jag också.... är det forum som detta och Fb, Insta, etc etc som gör att det får så mycket attention. eller allmän nyhetstorka, skapa hysteri, öppna upp alla artiklar om det för alla, så säljer vi fler annonser....

de som är upprörda över att skolor fortfarande har öppet så kan man väl resonera som så att dödligheten för barn är 0.2% (0% för barn under 10, gissar att detta är bättre siffror än vanlig säsongsinfluensa) och då är det väl som med vattkoppor, bättre att få det som barn än som vuxen.... för att viruset skulle försvinna känns osannolikt (människan har väl bara lyckats utrota ett virus (smittkoppor))

rascalsrule rascalsrule skrev:
det här undrar jag också.... är det forum som detta och Fb, Insta, etc etc som gör att det får så mycket attention. eller allmän nyhetstorka, skapa hysteri, öppna upp alla artiklar om det för alla, så säljer vi fler annonser....

de som är upprörda över att skolor fortfarande har öppet så kan man väl resonera som så att dödligheten för barn är 0.2% (0% för barn under 10, gissar att detta är bättre siffror än vanlig säsongsinfluensa) och då är det väl som med vattkoppor, bättre att få det som barn än som vuxen.... för att viruset skulle försvinna känns osannolikt (människan har väl bara lyckats utrota ett virus (smittkoppor))
Säsongsinfluensa ligger på ca 0,1% dödlighet där de flesta är äldre och/eller multisjuka. Titta på mp4-länken som jag lade in ett par inlägg upp så förstår du bättre varför detta inte är en vanlig influensa.

De stora orsakerna är dock
1) att inga vaccin finns och ingen immunitet finns, dvs det är fritt fram att smitta. Detta leder till att R (smittspridningen) är mycket högre än för en vanlig influensa. Dvs den smittar väldigt lätt.
2) ~20% av de smittade behöver sjukhusvård då de inte klarar andningen/syresättning själva. Sjukvården klarar inte av så många med andningsproblem - titta på mp4-länken så förstår du hur detta blir i realiteten.
3) den stora smittspridningen och det stora antalet patienter innebär att inte bara sjukvården riskerar att slås ut, men även andra delar av samhället. Det är inte bara på skoj som nu hela Italien har hamnat under karantän-restriktioner. Vilka restriktionerna är? I huvudsak - stanna hemma och gå inte ut!
- https://afp.omni.se/stay-at-home-italy-s-quarantine-rules/a/GGmwyV

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För den som är intresserad av att höra/läsa vad de italienska läkarna säger i sin grupp på WhstsApp:
- [länk]

Mycket skrämmande. Speciellt biten om hur de tvingas prioritera de under 60 år, men även om hur barn smittar (vilket de inte gör enligt FHM).

Intressant att få reda på källan på det där transkriptet....

att barn inte smittar stämmer inte och det är inte FHMs information det kommer från WHO (via FHM) och de konstaterar att risken att barn smittar är inte lika stor, inte att den är obefintlig.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
rascalsrule rascalsrule skrev:
Intressant att få reda på källan på det där transkriptet....

att barn inte smittar stämmer inte och det är inte FHMs information det kommer från WHO (via FHM) och de konstaterar att risken att barn smittar är inte lika stor, inte att den är obefintlig.
Medan italienarna I mp4:an hävdar att de smittar utan att visa sjukdomssymptom.

Klippen är tagna från en WhatsApp-grupp som italienska läkare använder sig av. Jag kan inte garantera någon autentisitet, men flera saker som de säger stämmer med vad som sagts i andra kanaler från Italien (Bland annat vad jag läst i italienska tidningar). Detta klippet fanns med i en artikel i Italiens största tidning La Repubblica. Där var det inte översatt till engelska dock.

Kollade just, 4027 döda på 114435 smittade. En viss dödlighet om man säger så. Tittar man bara på de 68126 fall som avslutats är dödligheten 6%. Och sjukdomen visar inga tecken på att avstanna.

En dödlighet på runt 3% är självklart otäckt när det dessutom drabbar de rika länderna.

Men vad är dödligheten att dö i svält?
Fast den drabbar sällan rika länder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
men även om hur barn smittar (vilket de inte gör enligt FHM).
WHO har aldrig påstått att barn inte smittar. Det man sa efter att ha analyserat data från Kina var att barn inte är någon vanlig smittkälla/smittspridare.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.