Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
T tobbbias skrev:
Jag tror vi kommer öppna upp sverige i maj igen. Känns som det mesta annat är politiskt självmord. vem vill rösta på S.L. igen efter att han mördat svensk ekonomi? Tror ni inte det är billigare att valla in de 60-70-åringar som vill bli invallade istället. Vi kanske kan skicka dem på kryssningar.. Lär ju vara billiga priser nu...
Med tanke på erfarenheten av kryssningsfartyg de senaste två månaderna verkar det ju inte särskilt bra. Det räcker ju med att en enda på fartyget är smittad vid ombordstigningen så blir många ombord sjuka.

Det har väl varit rätt mycket politisk enighet om åtgärderna och det som har hörts annars är väl de som tyckt att det skulle vara hårdare restriktioner eller mer bidrag till företag, dvs. få en ännu sämre ekonomi på sikt.
 
i framtiden får svenskarna semestra i italien och spanien för de har troligen flest immuna i befolkningen
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en liten del av idrotten som påverkas. Det är bara en liten elit i några få sporter som har publikintäkter av betydelse. Idrotten är det sista som dör.
Väldigt många klubbar även på ungdomssidan är beroende av turneringar med publik för att skaffa sig intäkter till att bedriva verksamheten. Många av elitklubbarnas ungdomsverksamhet betalas av att de säljer olika saker på elitklubbarnas evenemang osv. Konståkningsklubbar får in en stor del av sina intäkter på de ungdomstävlingar som de håller också. Inte riktigt så enkelt som att det enbart är elitidrotten som skadas av detta.

En gräns på 50 personer är i princip omöjlig att hantera för ungdomsidrotten också, inte ens föräldrarna får se på matcherna. Med en gräns på 500 (som vi hade en kort tid) så skulle många ungdomsidrotter fortfarande lida hårt också (exempelvis konståkningen som jag nämnde tidigare).
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L largab skrev:
Vad i spåkulan säger att detta avtar/slutar i juni? Är det juni 2021 den menar? Då tror jag mera på det.
Spåkulan är inte så faktabaserad. Den går på sin magkänsla som säger att vi börjar återvända till kontoren osv i juni, sakta men säkert. Och sedan åker vi på en ny smäll av detta till hösten på vanligt influensamaner.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Men tänker ni inte såhär: om det vore så farligt så hade folk dött som flugor i Kina. Men där så var det 2 st som dog igår. På en befolkning som är 139 ggr så många som sverige... De bor ju en aning tätare där också. Deras yta är bara 21 ggr så stort som sverige. Så de bor 139/21 = 6,6 ggr tätare än oss Svenssons.
Så i slutet av maj lär vi vanliga arbets-drönare jobba precis som vanligt...?! (Men vi har vallat in alla 60-plussare i reservat, de som frivilligt vill...)
 
T tobbbias skrev:
Men tänker ni inte såhär: om det vore så farligt så hade folk dött som flugor i Kina. Men där så var det 2 st som dog igår. På en befolkning som är 139 ggr så många som sverige... De bor ju en aning tätare där också. Deras yta är bara 21 ggr så stort som sverige. Så de bor 139/21 = 6,6 ggr tätare än oss Svenssons.
Så i slutet av maj lär vi vanliga arbets-drönare jobba precis som vanligt...?! (Men vi har vallat in alla 60-plussare i reservat, de som frivilligt vill...)
I Kina så får man fortfarande inte röra sig som man vill utan har mängder med begränsningar, kraftigare än vad vi har i Sverige idag.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Men tänker ni inte såhär: om det vore så farligt så hade folk dött som flugor i Kina. Men där så var det 2 st som dog igår. På en befolkning som är 139 ggr så många som sverige... De bor ju en aning tätare där också. Deras yta är bara 21 ggr så stort som sverige. Så de bor 139/21 = 6,6 ggr tätare än oss Svenssons.
Så i slutet av maj lär vi vanliga arbets-drönare jobba precis som vanligt...?! (Men vi har vallat in alla 60-plussare i reservat, de som frivilligt vill...)
Men VET vi att Kinas siffror går att lita på? Det finns uppenbarligen satellitbilder som visar tusentals urnor utanför begravningsentreprenörer, och det sägs att 21 miljoner mobiltelefonabonnemang upphört i Kina, när antalet vanligtvis ökar rejält varje månad.

Mycket möjligt att detta bara är exempel konspirationsteorier men jag skulle ändå inte våga lita på Kinas officiella siffror.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men VET vi att Kinas siffror går att lita på? Det finns uppenbarligen satellitbilder som visar tusentals urnor utanför begravningsentreprenörer, och det sägs att 21 miljoner mobiltelefonabonnemang upphört i Kina, när antalet vanligtvis ökar rejält varje månad.

Mycket möjligt att detta bara är exempel konspirationsteorier men jag skulle ändå inte våga lita på Kinas officiella siffror.
Jo, men en vanlig månad i Swe så dör ca 8000 människor. Om de då är ca 139 ggr så många så blir det 8*139 = 1,1 miljoner människor. Om de stängt ned stora delar av Kina så blir det då säg 2 miljoner urnor som kanske inte har lyckats grävas ned för att dödgrävarna inte fick vara ute och gräva ned urnor.. Eller att anhöriga inte fick hämta urnorna... Så därmed borde det bli några tusentals urnor som står och "skräpar" på olika satellit-foton...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ingen fel på den här kurvan hittills. Den går upp enligt plan. Frågan är hur många gg kommer FHM säga att nu planar den ut, nu planar den ut innan vi når toppen? 10 gg kanske inkl 4 gg hittills.
Graf som visar dagliga COVID-19-dödsfall med prognos i Sverige fram till augusti 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
B b8q skrev:
Men VET vi att Kinas siffror går att lita på? Det finns uppenbarligen satellitbilder som visar tusentals urnor utanför begravningsentreprenörer, och det sägs att 21 miljoner mobiltelefonabonnemang upphört i Kina, när antalet vanligtvis ökar rejält varje månad.

Mycket möjligt att detta bara är exempel konspirationsteorier men jag skulle ändå inte våga lita på Kinas officiella siffror.
Vem säger upp 21 miljoner teleabb på nolltid direkt efter dödsfallet? Snacka om effektiv administration! Har dom en apple watch kopplat till blodtrycket?
 
  • Gilla
  • Haha
Sjöhästen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Ingen fel på den här kurvan hittills. Den går upp enligt plan. Frågan är hur många gg kommer FHM säga att nu planar den ut, nu planar den ut innan vi når toppen? 10 gg kanske inkl 4 gg hittills.
[bild]
Vad är källan!
En bild blir meningslös utan att veta vad den försöker visa, vem som har tagit fram den och varför.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att testa om befolkningen är smittade är varken realistiskt eller nödvändigt. Skalar man upp rejält och testar 100 000 i veckan så tar det två år att beta av hela befolkningen. Dessutom måste man ju testa om varje vecka om man ska vara säker...

I så fall är det viktigare att komma igång med antikroppstester så att dom som är immuna kan komma ut i samhället och göra nytta.
Det var antikroppstester jag tänkte på, ursäkta :)
Hade för mig att jag hörde statsministern säga att målet är att så småningom testa alla, men hittar inte klippet. Tänkte sprida lite hopp.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
U
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.