2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Håller inte alls med, tycker svt har den bredaste, mest balanserade dvs faktastödd, tydligaste och mest frekventaste nyhetsförmedlingen om coronaviruset. I "senaste nytt om coronaviruset" kan privatpersoner t o m be journalister att fråga specifika frågor till experter och vid pressträffarna. I situationer som denna är public service precis vad vi behöver - inte köpt sensationsjournalistik som skickar ut "nyheter" först och faktagranskar sedan...
edit; citatet föll bort från #731
Det är bara att titta på vilka länder som ligger nära kina och har lyckats begränsa virusets framfart. Ta Thailand som ett exempel. De har handlat snabbt och kraftfullt tidigt och tycks ha klarat sig relativt bra trots att stor del av deras turistindustri består av kineser. Men visst det har haft ett stort ekonomiskt pris i form av tappade intäkter från turisterna.Martin_B skrev:
Det lär visa sig inom någon dag om vi har många smittade som man inte kan smittspåra. Har vi inte det så måste man agera mycket kraftigare i enlighet med de råd som ges t.ex, i artikeln från Läkartidningen som det länkas till ovan.
Har vi många personer som man inte kan smittspåra så är det nog troligt att vi får ett händelseförlopp som påminner om Italiens.
Den som inte ser det tydligt är dessvärre mer eller mindre hjärntvättade. Tråkigt men sant.T tobiast skrev:
För den uppmärksamma är det helt uppenbart.
Dock har de faktiskt börjat skärpa sig på sista tiden har jag märkt, men de är fortfarande långt ifrån neutrala. Samma gäller MSM i övrigt.
Ja och då är det bättre att ta tjuren vid hornen nu, än att inte kunna greppa den alls och bli stångad till döds. Vi får nog snällt bita i det sura äpplet med nedstängda arbetsplatser i ett par veckor på många ställen, inställda evenemang, utegångsfurbud, och så vidare, om vi i ett sådant eventuellt fall (att det barkar iväg åt samma håll som Italien) skall kunna hejda förloppet innan det blir katastrofalt.T TAR12 skrev:Det är bara att titta på vilka länder som ligger nära kina och har lyckats begränsa virusets framfart. Ta Thailand som ett exempel. De har handlat snabbt och kraftfullt tidigt och tycks ha klarat sig relativt bra trots att stor del av deras turistindustri består av kineser. Men visst det har haft ett stort ekonomiskt pris i form av tappade intäkter från turisterna.
Det lär visa sig inom någon dag om vi har många smittade som man inte kan smittspåra. Har vi inte det så måste man agera mycket kraftigare i enlighet med de råd som ges t.ex, i artikeln från Läkartidningen som det länkas till ovan.
Har vi många personer som man inte kan smittspåra så är det nog troligt att vi får ett händelseförlopp som påminner om Italiens.
Men som vanligt tror jag ärligt talat att man är alldeles för bekväm, lyxsökande, naiv och lat, för att inte säga girig och korkad, så man kommer vilja fortsätta resa runt, man kommer inte vilja vara hemma från arbetet (jo, möjligen om det blir fullt betalt ändå), man kommer definitivt inte vilja vara hemma från fiket med vännerna, inte ställa in resorna, inte sluta gå på fritidsaktiviteter och rekreation och så vidare.
Men det har ju sitt pris, och det är att man inte kommer kunna hindra total spridning.
Och hur vet jag detta? Jo, för att människan överlag är inte beredd att göra avkall på de lyxigheter som den har idag, för att få en bättre framtid, åtminstone inte självmant, utan enbart om den i princip under hot blir tvingad till det. Så ekvationen är ju verkligen skitenkel.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Är definitivt inte hjärntvättad, men väl en mkt kritiskt tänkande faktanörd, som uppfattar att de "uppmärksamma" som åsyftas är lätt godtrogna konspirationsteoretiker som röstar långt till höger.Martin_B skrev:
Reportrar ska inte behöva be allmänheten om frågor att ställa, för det första. En bra journalist vet vilka frågor som ska ställas utan hjälp och ska inte heller förmedla frågor. Sen handlar det inte heller om att bara vara bra på en sak. SVT har helt missat sitt uppdrag att kritiskt granska makten under lång tid, därav växande korruption och en mängd andra negativa effekter för den representativa demokratin och ger också medborgarna en felaktig bild av den samlade verkligheten.Gammelnörden skrev:
Håller inte alls med, tycker svt har den bredaste, mest balanserade dvs faktastödd, tydligaste och mest frekventaste nyhetsförmedlingen om coronaviruset. I "senaste nytt om coronaviruset" kan privatpersoner t o m be journalister att fråga specifika frågor till experter och vid pressträffarna. I situationer som denna är public service precis vad vi behöver - inte köpt sensationsjournalistik som skickar ut "nyheter" först och faktagranskar sedan...
Det skulle vara intressant med en ny undersökning av Public Service-anställdas partisympatier. Den senaste är väl knappt tio år gammal och visade att runt 80% var miljöpartister. Det var också i den svängen man kapitulerade helt så det kan helt klart finnas ett samband. Man slutade helt enkelt granska makten eftersom makten var Mp och sen har man inte hittat tillbaka till den journalistiska integriteten.Martin_B skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Det är ingen som ber allmänheten att ställa frågor, utan journalisterna som bistår i chatten förmedlar vissa frågor som ofta är ganska basala och har svarats på men kanske inte nyligen. Jag tycker det är jättebra att frekventa frågor från en orolig allmänhet får utrymme och gör att "vanliga människor" känner sig hörda och tagna på allvar. Det är uppenbart att många har svårt att ta till sig information i ett så överbelastat mediaflöde.
Att svt har "missat sitt uppdrag att kritiskt granska makten" är ett ganska slitet men välanvänd uttryck från de högerpolitiker som inte vill bli granskade och bygger sin politiska ideologi och strategi på att underminera fri journalistik och i förlängningen demokratin.
Men det är OT - vi kanske ska hålla oss till det andra samhällsfarliga virusets framfart ; )
Att svt har "missat sitt uppdrag att kritiskt granska makten" är ett ganska slitet men välanvänd uttryck från de högerpolitiker som inte vill bli granskade och bygger sin politiska ideologi och strategi på att underminera fri journalistik och i förlängningen demokratin.
Men det är OT - vi kanske ska hålla oss till det andra samhällsfarliga virusets framfart ; )
Oh nejGammelnörden skrev:
Men jag kan ju säga som så, att det finns väldigt, väldigt många fall, där SVT, Aftonbladet, osv. (ja, MSM helt enkelt) har rapporterat en sak, och vinklat en nyhet (att det är vinklat får man reda på först senare), och när man sedan börjar gräva i det och leta källor, så kommer man fram till rena bevis i form av i vissa fall mängder med videoinspelningar som visar exakta motsatsen till vad MSM har försökt packa på sina tittare/lyssnare/läsare.
Och om man samtidigt läser i andra medier från andra länder, och här behöver man inte gå så mycket längre än Danmark, så redan där bekräftas hur skev, vilseledande och riktad(åt ett visst håll) svensk MSM är.
Detta handlar i synnerhet om ett visst väldigt hett ämne i Sverige nu, det hetaste ämnet (Corona borträknat), likaså det hetaste ämnet i EU just nu (även här Corona borträknat) och du kan säkert räkna ut vilket ämne det är.
Sedan berör det lite andra sidoämnen med i samband med detta.
Utöver det handlar det även till mycket stora delar om brottsrapporteringen, och även här när det handlar om just när ämne nr 1 är inblandat, i synnerhet.
I övrigt, några få andra sidoämnen borträknade, så är säkert MSM ganska pålitligt, det säger jag inte så mycket om.
Vad gäller Corona så vet jag inte vad jag skall tänka då jag inte har analyserat det för mycket. Men jag har väl inte märkt någon jättestor avvikelse från sanningen kanske, det kan jag ju inte påstå.
Utan där handlar problemet snarare om de "experter" som uttalar sig, och det riktigt korkat och rent av farligt, som exempelvis Tegnell. Men det är ju inte MSM's fel.
Men det handlade bara om en gammal hederlig bomb/handgranat som har exploderat, i vanlig ordning. Så inget att bry sig om
För den som undrar: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BR1kll/kraftig-explosion-i-centrala-stockholm
Ja, jag har då aldrig hört detta 'slitna uttryck' tidigare. Vad de högerpolitiker du troligen refererar till har sagt är att de blivit orättvist behandlade, det är inte samma sak som att säga att man kräver kritisk granskning av makten. Om Public Service kritiskt granskade makten kunde de ha vilka folkliga tillställningar som helst för min del men den kritiska granskningen måste gå först, sen kan man lägga resurser på folkskolor och amerikanska primärval om man till äventyrs skulle få tid och resurser över.Gammelnörden skrev:
Det är ingen som ber allmänheten att ställa frågor, utan journalisterna som bistår i chatten förmedlar vissa frågor som ofta är ganska basala och har svarats på men kanske inte nyligen. Jag tycker det är jättebra att frekventa frågor från en orolig allmänhet får utrymme och gör att "vanliga människor" känner sig hörda och tagna på allvar. Det är uppenbart att många har svårt att ta till sig information i ett så överbelastat mediaflöde.
Snart i en ort, nära dig:
https://www.aftonbladet.se/tv/a/308350/passageraren-gar-till-hostattack-pa-flygplanet

https://www.aftonbladet.se/tv/a/308350/passageraren-gar-till-hostattack-pa-flygplanet
Medlem
· Halland
· 4 497 inlägg
Ja därför att svenskar är ett extremt hysteriskt och lättkränkt folk som letar efter problem. Snart kommer vi få se de första skadeståndsanspråken för kränkthet när vårdpersonal talar om att någon är smittbärare och personen känner sig kränkt.Martin_B skrev:
Menar du då att svenskar skulle vara mer benägna att bli hysteriska än andra folk i Europa? Just eftersom man i andra länder går ut med att man stoppar flyg, ställer in evenemang, med mera, med mera, p.g.a viruset, och ändå skapar det ingen masshysteri i de länderna. Men du menar att samma åtgärder skulle skapa masshysteri i just Sverige?