2 357 026 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Både uk och frankrike är sämreän vi på att testa. Vårt problem har tydligen först varit brist på testutrustning och sedan på personalT TAR12 skrev:Jag menar att det trots allt är en prioriteringsfråga och inte en brist på resurser.
Norge testar idag 22326 per miljon invånare mot Sveriges 5416. Sverige ligger på en nivå motsvarandes Azerbaijan!
Kan Norge, Tyskland, UK , m.fl. skala upp testkapaciteten så kan jag tycka att vi i Sverige borde kunna det också. Jag är medveten om att man håller på att skala upp men man ligger långt efter ovan nämnda länder.
Anders Tegnell har tidigare vid flera tillfällen sagt att FHM ser ingen vits med storskaliga tester och ifrågasatt vad man ska använda resultaten till och detta är nog en stor anledning till att man inte prioriterat testning tidigare.
Du har rätt om UK, jag tittade på en några dagar gammal uppgift där.S sunqan skrev:
Jag menar att orsaken till att vi har haft brist på utrustning och personal har varit att vi inte prioriterat testning. Det är inte rimligt att t.ex. Norge lyckats lösa resursbristerna men inte vi.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Tjusningen med forum är ju att man ska kunna diskutera, sen kommer det ju med olika mellanrum lite konstiga inlägg där hela sanningen inte är med eller något som har länkats från en icke trovärdig källa. Många inlägg här är ju rent spekulativa (därmed inte sagt att de är fel) och matematiskt uträknade med mer eller mindre harmlösa, dock intressanta emellanåt.J Jocke Best skrev:Tycker forumets ägare borde göra samhället plus till en del vissa enskilda personer i tråden en tjänst och stänga av dom en månad eller så. Detta liknar ett sjukligt beteende och byggahus är i princip medberoende just nu. Det är ändlösa cirkelresonemang som inte leder nånstans. Det saknas fullständigt all form av filtrering och kritiskt tänkande hos några få och det liknar ett självskadebeteende att leta upp katastrofartiklar och clickbaits. Jag vet att Marlen vill låta alla komma till tals men det börjar bli löjligt nu. Och ja, man får inte skriva detta men jag gör ett undantag och tar en kula för gruppen.
Har man lite kritiskt tänkande och söker å tar reda på information så kan man själv fundera ut rimligheten i informationen.
Dock så bromsas en hel del inlägg som är konstiga upp och ifrågsätts och raderas/ändras om de är helt upp åt väggarna, vilket är så det ska fungera och det tyder ju på att allra flesta här håller en hög nivå av kritiskt tänkande och merparten här har nog troligtvis en del studieskulder.
Men det jag menade med mitt inlägg var egentligen bara ett konstaterande om varför en del skriver inlägg som är helt uppåt väggarna ibland, det gäller ju inte bara här.
För övrigt så håller Byggahus en väldigt hög nivå, jämför med ex andra sociala medier.
Redigerat:
Fint, rack för det.tttomten skrev:
Lika studier i USA visar mellan 14,5 till 16,5 % smittade. Stor skillnad jämfört med Stockholm.
Jag tror om antal tester ökar då ökar andel smittade oxå.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/covid-data/pdf/covidview.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.statnews.com/2020/04/04...e-precise-count-of-undetected-covid-19-cases/
Du blandar äpplen och päron. Det ena är en randomiserad undersökning för att ta reda på hur många som smittats medans det andra (USA) är tester på personer med luftvägssymtom. Går knappast att jämföra.L Lars48 skrev:
nu är dessa siffror i testningen smittade vid just det tillfället, genomfört för ca en vecka sen på ett representativt urval. Kom ihåg att du smittar ca 5 dagar. Detta säger INGET om hur många som totalt varit smittade mer än att dom är fler än 2,5%L Lars48 skrev:
FHM kommer snart (troligen långfredag) presentera modellerade siffror från testningen.
Det vore önskvärt att läsa hela artiklar, eller i detta fallet lyssna på presskonferensen, innan förhastade slutsatser dras.
Redigerat:
Kan viruset återaktiveras/ligga latent?
Om det här stämmer så kan det bli riktigt jobbigt framöver.
Källan verkar trovärdig då infon kommer från Koreas motsvarighet till FHM och är publicerat på flera ställen.
http://m.koreaherald.com/view.php?ud=20200409000758
Om det här stämmer så kan det bli riktigt jobbigt framöver.
Källan verkar trovärdig då infon kommer från Koreas motsvarighet till FHM och är publicerat på flera ställen.
http://m.koreaherald.com/view.php?ud=20200409000758
Jag har tänkt på det som du tar upp, dvs att det måste finnas olika svårighetsgrader och olika behandlingsbehov.V vectrex skrev:En sak jag har funderat på som jag inte sett nämnas i denna tråden eller i svensk media öht är vad IVA betyder i covid-19.
Det känns som att alla jämnställer IVA för cv-19 med respirator men som jag förstått det är ordningen såhär.
1. Syrgas
2. CPAP (continuous positive airway pressure)
3. Respirator
4. ECMO
I fallande ordning när det gäller hur illa tillståndet är hos patienten och hur invasiv behandlingen är.
Jag jämförde andelen avlidna per åldersgrupp vs andelen iva-vårdade per åldersgrupp för att se korrelationen mellan Iva-vård och mortalitet och funderar på om siffrorna för den stora stora gruppen Iva-vårdade, 40-69 år, antyder att även om personerna självklart är väldigt sjuka så är deras vårdbehov generellt sett på en något lägre nivå, dvs enligt punkt 1 eller 2 ovan.
Ålder IVA-vårdade. -Avlidna (i det egna hemmet, vårdavdelning, ålderdomshem, IVA mm)
0-9 0% (0) - 0%. (0)
10-19 0% (0) - 0%. (0)
20-29 4% (32) - 0,4% (3)
30-39 4% (32) - 0,1% (1)
40-49 11% (80) - 0,5% (4)
50-59 26% (188) - 3,9% (31)
60-69 31% (221) - 7,2%. (57)
70-79 - 25,6% (203)
80-90 - 41% (325)
90+ - 21,3% (163)
Jag har medvetet valt att utelämna Iva-siffrorna för gruppen 70-79 år då man inte kan dra några slutsatser om deras utkomst från IVA, samt 80-90+ eftersom vi vet att denna grupp i huvudsak inte vårdas på IVA.
Edit: tabellen blev av någon anledning svår att utläsa ser jag, får fixa det senare.
Redigerat av moderator:
Aktuell forskning visar att smittade som varit sjuka med covid-19 har lite eller inga antikroppar och kanske riskerar att smittas igen.
"Coronavirus: low antibody levels raise questions about reinfection risk"
Flockimmunitet som FHM har som en lösning på kan därför kanske inte bli mer än en dröm.
Storbritannien släppte den idén när de konstaterade att väldigt många skulle dö.
https://www.scmp.com/news/china/sci...rus-low-antibody-levels-raise-questions-about
"Coronavirus: low antibody levels raise questions about reinfection risk"
Flockimmunitet som FHM har som en lösning på kan därför kanske inte bli mer än en dröm.
Storbritannien släppte den idén när de konstaterade att väldigt många skulle dö.
https://www.scmp.com/news/china/sci...rus-low-antibody-levels-raise-questions-about
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
I din iver att förringa vad @Lars48 säger så killgissar du precis lika bra/dåligt men har fel denna gången. Även de "rättrogna" kan ha fel ibland, hur ädelt deras syfte än verkar framstå för dem själva.BirgitS skrev:
Alla objekt som rör sig framåt genom luft skapar turbulens med virvlar och undertryck bakom objektet. Finns otaliga exempel i vårt dagliga liv där denna kunskap används, t ex hos bilar.
Redigerat:
@optimum om man följer länken och läser hela inlägget får man ytterligare fakta:
”Personer med lite eller inga symptom av smittan hade låg nivå av antikroppar. ” Dessa har ju inget stort behov av antikroppar eftersom de ju inte blev mycket påverkade ändå.
”Äldre grupper hade större mängd antikroppar”. Ja, dessa hade antagligen större behov av dem.
Jätteintressant artikel men det kändes lite som att tidningen bara ville ha Trafik....
”Personer med lite eller inga symptom av smittan hade låg nivå av antikroppar. ” Dessa har ju inget stort behov av antikroppar eftersom de ju inte blev mycket påverkade ändå.
”Äldre grupper hade större mängd antikroppar”. Ja, dessa hade antagligen större behov av dem.
Jätteintressant artikel men det kändes lite som att tidningen bara ville ha Trafik....
pacman42 skrev:
L Lars48 skrev:
Kring 4 min.
Eller:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...v-forekomsten-av-covid-19-i-region-stockholm/
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Igen, var kommer dessa 5 dagar ifrån? Enligt allt jag läst stämmer inte det utan det kan vara mycket längre än så, nästan 10ggr längre i extremfallet. "Tegnell har sagt så" duger inte som trovärdig källa eftersom han sagt fel saker upprepade gånger tidigare,tttomten skrev:
nu är dessa siffror i testningen smittade vid just det tillfället, genomfört för ca en vecka sen på ett representativt urval. Kom ihåg att du smittar ca 5 dagar. Detta säger INGET om hur många som totalt varit smittade mer än att dom är fler än 2,5%
FHM kommer snart (troligen långfredag) presentera modellerade siffror från testningen.
Det vore önskvärt att läsa hela artiklar, eller i detta fallet lyssna på presskonferensen, innan förhastade slutsatser dras.