Status
Inte öppen för fler kommentarer.
5
useless useless skrev:
Sluta trolla och sprid påhittade skräcknyheter med stora bokstäver.
En del människor tycker dock det är spännande med ett samhälle i total kollaps...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En genomgripande testning i Heinsberg i Tyskland visar liknande resultat som den som FHM presenterade idag, CFR på ca 0.37% baserat på att man hittade många fler smittade än vad tidigare undersökningar har hittat.

[länk]
Detta är 1/3 av vad man sett tidigare, vilket skulle kunna ge 1/3 så många IVA-platser osv om man räknar slarvigt. Och på samma sätt så skulle smittan kunna vara under kontroll till jul under förutsättning att vi blir immuna. Osv osv.

Lovande är även detta i alla fall.

BirgitS
5 50procent skrev:
En del människor tycker dock det är spännande med ett samhälle i total kollaps...
Det är möjligt men det är inte bra för samhället att sprida den typen av rykten.

• Haha
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sluta trolla och sprid påhittade skräcknyheter med stora bokstäver.
Vad menar du med påhittad? Bokstäverna rår jag inte för. Jag kopierar och klistrar in.
Om det blir stora eller små har inte med mig att göra.
Du får förklara vad du exakt menar med påhittad?

• Gilla
optimum
  • Laddar…
5
BirgitS BirgitS skrev:
Det är möjligt men det är inte bra för samhället att sprida den typen av rykten.
Nä det är det inte, men det görs av människor som tycket det är spännande eller som helt enkelt har ett syfte att förstöra...
Sen finns ju den tredje gruppen, de som har lyssnat på ovanstående och sprider det vidare utan bättre vetande och i all välmening.

Ps. Finns ju en till grupp, å det är de som ser en ekonomisk vinning i det hela.

Redigerat:
  • Gilla
Tabors39 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
30 Ameliaår
Ska börja tro på gud när jag är döende så får jag ett bonusår till.
Välj rätt gud och du får ett helt liv till!

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Såg nyss på nyheterna där man jämförde med Norge. Men är den jämförelsen relevant. Vi har flera som är från Norge på mitt jobb och vi har ofta pratat om skillnaderna, där levande landsbygd är en av dem. När jag kollade nu har Oslo 700 000 medborgare villet nästan gör det mer jämförbart med Göteborg. Mina föräldrar bor i en småstad och det verkar (som tur är) enklare för dem att skydda sig än för mig som bor i Göteborg. I alla mataffärer, vilket i princip är där jag träffar andra människor så även om det är glest jmf med normalfallet så är det mycket folk. Där mina föräldrar bor är glest = nästan tomt. Dessutom är infrastrukturen anpassad för att ta bilen. Inte som i storstan där det är svårt och dyrt så fler är hänvisade till kollektivtrafiken. De flesta dödsfall sker ännu trots allt i Stockholm och där måste det vara ännu svårare att hålla avstånd...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Lane skrev:
Såg nyss på nyheterna där man jämförde med Norge. Men är den jämförelsen relevant. Vi har flera som är från Norge på mitt jobb och vi har ofta pratat om skillnaderna, där levande landsbygd är en av dem. När jag kollade nu har Oslo 700 000 medborgare villet nästan gör det mer jämförbart med Göteborg. Mina föräldrar bor i en småstad och det verkar (som tur är) enklare för dem att skydda sig än för mig som bor i Göteborg. I alla mataffärer, vilket i princip är där jag träffar andra människor så även om det är glest jmf med normalfallet så är det mycket folk. Där mina föräldrar bor är glest = nästan tomt. Dessutom är infrastrukturen anpassad för att ta bilen. Inte som i storstan där det är svårt och dyrt så fler är hänvisade till kollektivtrafiken. De flesta dödsfall sker ännu trots allt i Stockholm och där måste det vara ännu svårare att hålla avstånd...
Göteborg är en småstad utan tunnelbana, litet centrum osv. Det kan aldrig bli samma spridning som i Stockholm. Många fler I Göteborg tar bilen. Göteborg har fler företag med permitteringar än Stockholm. Definitivt skillnad...

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där testet är väl normerat för kvinnor?
Är det?
Borde fungera på en hen...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Göteborg är en småstad utan tunnelbana, litet centrum osv. Det kan aldrig bli samma spridning som i Stockholm. Många fler I Göteborg tar bilen. Göteborg har fler företag med permitteringar än Stockholm. Definitivt skillnad...
ja det var min poäng. Att Göteborg borde vara mer jämförbart med Oslo än Stockholm.
Nu bor jag i området där typ alla jobbar volvo och därmed är permitterade. Det innebär många människor på byggmax och i mataffären.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
En sak jag har funderat på som jag inte sett nämnas i denna tråden eller i svensk media öht är vad IVA betyder i covid-19.

Det känns som att alla jämnställer IVA för cv-19 med respirator men som jag förstått det är ordningen såhär.
1. Syrgas
2. CPAP (continuous positive airway pressure)
3. Respirator
4. ECMO

I fallande ordning när det gäller hur illa tillståndet är hos patienten och hur invasiv behandlingen är.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag har förstått det har det tidvis varit brist på de reagenser som behövs för att utvärdera testet och att det också behövs kvalificerad personal för att bedöma om ett prov är positivt eller negativt för att minimera risken för falska resultat. Det har också varit brist på personer som kan kontakta de testade när resultatet är klart, man kan ju inte lämna ett positivt svar via SMS utan det behövs ett telefonsamtal så att personen inte deppar ihop alldeles och ger upp eller begår självmord.
Jag menar att det trots allt är en prioriteringsfråga och inte en brist på resurser.

Norge testar idag 22326 per miljon invånare mot Sveriges 5416. Sverige ligger på en nivå motsvarandes Azerbaijan!

Kan Norge, Tyskland, UK , m.fl. skala upp testkapaciteten så kan jag tycka att vi i Sverige borde kunna det också. Jag är medveten om att man håller på att skala upp men man ligger långt efter ovan nämnda länder.

Anders Tegnell har tidigare vid flera tillfällen sagt att FHM ser ingen vits med storskaliga tester och ifrågasatt vad man ska använda resultaten till och detta är nog en stor anledning till att man inte prioriterat testning tidigare.

Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J
5 50procent skrev:
Nä det är det inte, men det görs av människor som tycket det är spännande eller som helt enkelt har ett syfte att förstöra...
Sen finns ju den tredje gruppen, de som har lyssnat på ovanstående och sprider det vidare utan bättre vetande och i all välmening.

Ps. Finns ju en till grupp, å det är de som ser en ekonomisk vinning i det hela.
Tycker forumets ägare borde göra samhället plus till en del vissa enskilda personer i tråden en tjänst och stänga av dom en månad eller så. Detta liknar ett sjukligt beteende och byggahus är i princip medberoende just nu. Det är ändlösa cirkelresonemang som inte leder nånstans. Det saknas fullständigt all form av filtrering och kritiskt tänkande hos några få och det liknar ett självskadebeteende att leta upp katastrofartiklar och clickbaits. Jag vet att Marlen vill låta alla komma till tals men det börjar bli löjligt nu. Och ja, man får inte skriva detta men jag gör ett undantag och tar en kula för gruppen.

• Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja och här är resultaten av testen i Stockholm [EDIT: la till staden]:

[bild]
Kan du länka källan, tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.