Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har hört att människan är ett experiment av utomjordingar och nu ska dom testa vår motståndskraft mot olika virus för sin krigföring mot andra raser.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det har nämnts lite olika filterklasser i tråden, men är det någon som faktiskt VET vilken klass som behövs för att skydda användaren mot smitta?

Sars-cov-2 är vad jag läst ett ganska stort virus rent fysiskt.
Alla virus är små jämfört med det mesta annat man råkar ut för i vardagen. Det är heller inte enstaka virus som kommer farande genom luften utan droppar av olika storlekar. En vanlig halvmask sr100 med P3-filter är någonting många forummedlemmar förmodligen har hemma redan. Det går inte längre att få tag på nya filter men de är flergångs och i den här typen av miljöer utan damm räknar jag kallt med att mina filter håller ”för evigt”. Iakttag försiktighet vid av och påtagning så har jag svårt att se varför det här inte skulle vara väldigt mycket bättre än ingen mask. Lite nyare årgångar har dessutom fördelen att den kapslar in filtret bättre så att man inte råkar komma åt dess potentiellt smittade sida.

En och annan här inne har förmodligen även helmask typ SR200, även den med samma filter i klass P3. Det här måste vara ett ännu bättre alternativ eftersom man inte heller råkar klia sig i ögonen. Ända nackdelen jag upptäckt hittills är att jag inte kan ha glasögon på mig i masken och att folk tittar konstigt på en.

Vid filterklass P3 är typiskt filtret inte längre begränsande utan istället hur väl man rakat sig. För flergångsmask kan jag inte se varför man någonsin skulle nöja sig med lägre filterklass än P3.

Jag tror att även väst kommer att ha en mer positiv syn även på ganska enkla masker framöver. Jänkarna har redan börjat.
 
Trump är för övrigt en av ledarna för utomjordingarna.
 
T tompaah7503 skrev:
Kanske kan ge en exakt/ungefärlig tid med referensen i så samtliga läsare inte behöver glo genom 38 minuters presskonf.
Tyvärr måste I så fall jag titta igenom den igen då jag inte kommer ihåg vart det var. Detta handlar om att svårt sjuka inte skall föras in till sjukhus utan skall behandlas där de bor.

Sedan har man även sagt att de som avlider i hemmen inte heller skall testas, men skall märkas som misstänkt smitta. Detta såg jag på twitter för några dagar sedan. Det var en läkare som berättade om det.

Men hur som helst så spelar inget av detta någon roll då man inte har något värde av att testa de som redan är döda annat än för statistiken, vilket är ointressant då det ändå kommer att märkas genom överdödlighet när man sammanställer dödsfall i efterhand. Dvs att testa utanför sjukhusen är slöseri med resurser. Det är bara vi som tittar på statistiken från sidan som tycker att detta spelar roll just nu...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men som du skriver har vi en dödlighet långt under de värst drabbade. Löfven sa att vi kommer få tusentals döda, inte tiotusentals. Om alla följer restriktionerna som ges skulle det fungera, men det tycks de inte gjort
Ett stort misstag är att FHM tror att vi sköter oss. Dvs att man inte skall ha strikta restriktioner. Kanske inte korrekt...
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr måste I så fall jag titta igenom den igen då jag inte kommer ihåg vart det var. Detta handlar om att svårt sjuka inte skall föras in till sjukhus utan skall behandlas där de bor.

Sedan har man även sagt att de som avlider i hemmen inte heller skall testas, men skall märkas som misstänkt smitta. Detta såg jag på twitter för några dagar sedan. Det var en läkare som berättade om det.

Men hur som helst så spelar inget av detta någon roll då man inte har något värde av att testa de som redan är döda annat än för statistiken, vilket är ointressant då det ändå kommer att märkas genom överdödlighet när man sammanställer dödsfall i efterhand. Dvs att testa utanför sjukhusen är slöseri med resurser. Det är bara vi som tittar på statistiken från sidan som tycker att detta spelar roll just nu...

Att inte testa döda ökar spekulationerna kring vilken mortalitet som viruset faktiskt hade. Det kan orsaka liknande fel såsom att man testar för liten andel av befolkningen....
 
U
R Riemann skrev:
Frankrike seglar upp med flest nya dödsfall både igår och idag. 1355 igår och 1120 idag enligt worldometer. Det är väl värre än både Spaniens och Italiens "toppnoteringar"?
Frankrike har tidigare enbart rapporterat dödsfall på sjukhus, och inte på äldreboenden och liknande, så det är snarare en ikapprapportering än reella dagstal.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Att inte testa döda ökar spekulationerna kring vilken mortalitet som viruset faktiskt hade. Det kan orsaka liknande fel såsom att man testar för liten andel av befolkningen....
Liknande fel har man förmodligen i alla länder drabbade av smittan, när den är tillräckligt långt gången och resurserna börjar tryta.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Att inte testa döda ökar spekulationerna kring vilken mortalitet som viruset faktiskt hade. Det kan orsaka liknande fel såsom att man testar för liten andel av befolkningen....
Men det förklarar de tre döda i Norrbotten som inte FHM har med I sin statistik, de togs nämligen aldrig in på sjukhuset utan vårdades på äldreboendet. De ingår alltså inte i de officiella dödstalen... :thinking:
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Förlåt men det kan nog vara dags att hoppa över till Humorhörnan och stanna där några dagar.... :beer: Trodde du hade lite mer kämpaglöd i dig än så här.


Edit: Oavsett vem som orsakat det!
Ärligt talat så är jag rädd men har bestämt mig för att inte sluta på iva för att sedan kvävas när apparaten stängs av.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Men det förklarar de tre döda i Norrbotten som inte FHM har med I sin statistik, de togs nämligen aldrig in på sjukhuset utan vårdades på äldreboendet. De ingår alltså inte i de officiella dödstalen... :thinking:
Det är mycket möjligt! Med stor säkerhet får man avvakta månader eller år och titta på om dödligheten gick upp extra dessa månader mot ett normalår.

Sen förstår jag och håller med, att om testkapcitet är en begränsande faktor testar jag hellre de som har ens chans...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
sunnis
pacman42 pacman42 skrev:
Ett stort misstag är att FHM tror att vi sköter oss. Dvs att man inte skall ha strikta restriktioner. Kanske inte korrekt...
Är svenskar mindre skötsamma än andra länder menar du? Länder med restriktioner har istället problem med Corona-fester och Corona-hotande gäng som hostar på äldre. Italienarna har misskött sina restriktioner sedan dag 0 de infördes.

Piskan och "hårda nypor" har aldrig varit en bra metod att få grupper eller folk att lyssna. Det finns väl hur många exempel som helst i historien om detta.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
U
pacman42 pacman42 skrev:
Men det förklarar de tre döda i Norrbotten som inte FHM har med I sin statistik, de togs nämligen aldrig in på sjukhuset utan vårdades på äldreboendet. De ingår alltså inte i de officiella dödstalen... :thinking:
De kommer ju att komma med, men är ju en eftersläpning på flera dagar.
 
U rindler skrev:
De kommer ju att komma med, men är ju en eftersläpning på flera dagar.
Enligt det som sägs så kommer de inte att komma med förrän efteråt. En död hade Norrbotten för över en vecka sedan, de rapporterar in betydligt oftare än så.
 
sunnis sunnis skrev:
Är svenskar mindre skötsamma än andra länder menar du? Länder med restriktioner har istället problem med Corona-fester och Corona-hotande gäng som hostar på äldre. Italienarna har misskött sina restriktioner sedan dag 0 de infördes.

Piskan och "hårda nypor" har aldrig varit en bra metod att få grupper eller folk att lyssna. Det finns väl hur många exempel som helst i historien om detta.
Det jag menade är att FHM verkar ha en övertro på hur väl vi sköter oss. Det innebär I så fall att de restriktioner vi har inte är tillräckliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.