2 358 908 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Då kan man bespara staten dessa pengar och ge dem till sjukvården.T TAR12 skrev:
Om alla (som har råd) sätter av karensdagen som de får från FK och sedan startar någon ett bankkonto som vi sedan gemensamt sätter in pengarna på. Om vi dessutom startar en Facebook grupp där företag och privatpersoner kan donera pengar. När sedan detta hemska är över delar vi ut pengarna till barnen vars föräldrar jobbade inom iva vården och fick sätta livet till. Tycker att ivavården är hjältarna i samhället.
Perfekt, alltså ca en halv karensdag blir det ändå i praktiken. Staten förväntar sig att folk ska stanna hemma för det?!pacman42 skrev:
Självklart. Alla pengar skall skattas minst två gånger.
Edit: Jag antar att skatt dragits vid utbetalningen dock, det skall de göra.
Edit2: 700kr motsvarar ungefär en lön på 16000kr i månaden, hur många har en så låg lön? Många skall dessutom skatta med över 50% på den pengen. Vet inte om den är värd det administrativa arbetet ens...
Undrar om de driver med oss på riktigt!!!
De här permit pengarna tror jag oxå att det är nåt lurt med. De kanske betalar ut hälften som karens dagen.
Det blir bara bättre och bättre varje dag som går !
Alternativet om man skiter i restriktionerna och ändå går och jobbar fast man är sjuk är att man snart ligger själv där hemma med akut andnöd och snart är en del av dödsstatistiken. 700 kr är helt ok tycker jag och är välkommet för de som tjänar sämst i samhället och behöver pengarna bäst. Själv avstår jag gärna pengarna och sparar domL Lars48 skrev:Perfekt, alltså ca en halv karensdag blir det ändå i praktiken. Staten förväntar sig att folk ska stanna hemma för det?!
Undrar om de driver med oss på riktigt!!!
De här permit pengarna tror jag oxå att det är nåt lurt med. De kanske betalar ut hälften som karens dagen.
Det blir bara bättre och bättre varje dag som går !
Det är ju helt sjukt detta med maskerna.
Masker som var på väg till Frankrike från Kina la USA vantarna på genom att bjuda över fransmännen. Nu har Frankrike tagit fem miljoner masker i beslag som var på väg till Sverige. Vad händer. Det är ju helt sjukt. Kommer detta leda till krig? Pga osolidariskt beteende? Jag skulle inte våga satsa emot.
Masker som var på väg till Frankrike från Kina la USA vantarna på genom att bjuda över fransmännen. Nu har Frankrike tagit fem miljoner masker i beslag som var på väg till Sverige. Vad händer. Det är ju helt sjukt. Kommer detta leda till krig? Pga osolidariskt beteende? Jag skulle inte våga satsa emot.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det är mycket som är konstigt nu.Silver78 skrev:
Det är ju helt sjukt detta med maskerna.
Masker som var på väg till Frankrike från Kina la USA vantarna på genom att bjuda över fransmännen. Nu har Frankrike tagit fem miljoner masker i beslag som var på väg till Sverige. Vad händer. Det är ju helt sjukt. Kommer detta leda till krig? Pga osolidariskt beteende? Jag skulle inte våga satsa emot.
Det här är inte av samma dignitet men att flera hundra förståndshandikappade (kan vara nåt annat fel med) vinälskare samlas så här måste ju vara lite unikt.
G gaidin skrev:
Vet ni, nu har jag undersökt saken och hittade en kul klipp. Det visar ett par Italienare som en åker till Moskva och köper Coronavirus medicin från apoteket.G gaidin skrev:
Jag hade nog förväntat mig att tråden här skulle reagera lite på mitt citerade inlägg ovan. Särskilt på det faktum att estimatet i den ena rapporten visar på att Sverige har en större smittspridning än resten av Europa pga de milda åtgärder som vi infört.pacman42 skrev:
Jag har tittat på lite rapporter från Imperial College för att bättre förstå hur FHM kan tänkas agera.
Denna rapport är intressant, den visar skillnaden mellan att ha en tidig karantän och att inte ha någon karantän alls (grafen på sidan 12):
- [länk]
Det intressantaste med den är att den förutsätter att man pressar ned smittan till "noll" över en tid på tre månader och sedan kan öppna upp samhället igen. Jag funderar över om det är detta FHM försöker sig på med mindre drastiska medel än en strikt karantän.
Denna rapporten är den som John Campbell pratade om igår:
- [länk]
Den innehåller många intressanta siffror, exempelvis att estimerad smitta i Sverige ligger på 3,1% av befolkningen. Att jämföra med 15% i Spanien, 9,8% i Italien, 0,41% i Norge och 2,7% i Storbritannien. Bara för att nämna några länder.
De räknar även med ett initialt R0 i Europa på 3,87 (mycket högt skulle jag vilja påstå). Värdet för Sverige just nu enligt deras beräkningar verkar vara Rt2.64 (fortfarande väldigt högt). Deras beräknade värde för Sverige är så högt baserat på våra begränsade åtgärder. Medel för alla länder ligger på 1,43 där exempelvis Norge nu ligger på ett Rt på strax under 1.
Rapportens modell indikerar att Sverige skall ha många fler dödsfall än vad vi har (se graferna på slutet), men även att vi skall ha många fler (relativt sett) än andra länder pga de små åtgärderna. Man kan här ana att svenskarna är bättre på att följa frivilliga råd än vad som rapportförfattarna har räknat med, men att vi ändå ligger illa till.
Detta är två rapporter från de bästa av de bästa, men det innebär inte att de känner till de lokala förhållandena i Sverige (för att dra analogin till hur man producerar väderprognoserna som diskuterades i tidigare inlägg).
Var förbi Ica Maxi för att gå på apoteket och för skoj skull spanade jag in folket i kassorna och strax innanför när jag passerade. Mestadels äldre personer varav 5 med rollator som garanterat tillhör riskgruppen.Claes Sörmland skrev:
Svårt att skydda dom som inte vill bli skyddade...
Alla barnen fick masker utom Stefan Löfvén. Han trodde på den snälla, goda fen.Silver78 skrev:
Det är ju helt sjukt detta med maskerna.
Masker som var på väg till Frankrike från Kina la USA vantarna på genom att bjuda över fransmännen. Nu har Frankrike tagit fem miljoner masker i beslag som var på väg till Sverige. Vad händer. Det är ju helt sjukt. Kommer detta leda till krig? Pga osolidariskt beteende? Jag skulle inte våga satsa emot.
Var detta nyss, fredag kväll?useless skrev:
Jag uppsökte "bolaget" i Vetlanda idag för inhandlandet av ett par plattor bärs inför påsken. Man hade det anordnat det så att när en kund gick ut så släppte man in ny. Mycket föredömligt i dessa Covid19-
tider.
tider.
Tror fortfarande att många 70+ inte ännu kommit i kontakt med personer som kan hjälpa dem.useless skrev: