Status
Inte öppen för fler kommentarer.
a.o.f a.o.f skrev:
Tror fortfarande att många 70+ inte ännu kommit i kontakt med personer som kan hjälpa dem.
Här i vår lilla by har vi styrelsemedlemmar i den ideella lokala föreningen börjat hjälpa till med att handla varor till de äldre.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
U
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt det som sägs så kommer de inte att komma med förrän efteråt. En död hade Norrbotten för över en vecka sedan, de rapporterar in betydligt oftare än så.
Vet inte hur FOHM får sina uppgifter, men dödsorsaksintygen, som den mesta dödsorsaksstatistiken grundar sig på, ska ju skrivas inom 3 veckor efter döden, även om det oftast görs klart snabbare.

Samtidigt verkar det ju som att Sthlm rapporterar alla dödsfall som covid-19-orsakade om man är testad positiv och avlider inom visst tidsintervall efteråt, oavsett om dödsorsaken är klar eller inte. Vilket exempelvis Örebro inte gör, där de hade ett dödsfall hos en covid-19-positiv, där covid-19 inte bedömdes som dödsorsak, och är sålunda inte med i statistiken.
 
Redigerat:
U rindler skrev:
Vet inte hur FOHM får sina uppgifter, men dödsorsaksintygen, som den mesta dödsorsaksstatistiken grundar sig på, ska ju skrivas inom 3 veckor efter döden, även om det oftast görs klart snabbare.
Jag undrar om de inte tar sina siffror från sjukhusen (som man gör i många andra länder) och då måste man uppdatera manuellt allt utanför detta (som nu Frankrike gjort under ett par dagar, de lägger in dödsfall som skett bakåt i tiden, dödsfall som skett utanför sjukhusen).

I Italien gjorde man tvärtom, där räknade man in alla okända dödsorsaker i statistiken för Covid-19, vilket förklarar delar av överrepresentationen av äldre där.
 
T TAR12 skrev:
Jag tycker även att den här krisen tydliggör att Sveriges krishanteringsförmåga brister. Tittar man på hanteringen av andra kriser i Sverige i modern tid så ser man ett mönster där vi generellt agerar lite för sent och lite för svagt. Titta till exempel på kriserna 2004 och 2015.
Det är naturligtvis lätt med facit i hand att säga att man gjorde för lite och för sent.

Men då missar man alla de gånger det inte blev någon kris. Man hade kunnat stoppa all färjetrafik efter Estonia. Man hade kunnat stänga Sveriges gränser efter SARS-utbrottet. Man hade kunnat förbjuda all flygtrafik efter 9/11.

Allt till enorma kostnader till ingen nytta.
 
  • Gilla
BirgitS och 9 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är naturligtvis lätt med facit i hand att säga att man gjorde för lite och för sent.

Men då missar man alla de gånger det inte blev någon kris. Man hade kunnat stoppa all färjetrafik efter Estonia. Man hade kunnat stänga Sveriges gränser efter SARS-utbrottet. Man hade kunnat förbjuda all flygtrafik efter 9/11.

Allt till enorma kostnader till ingen nytta.
Man hade också kunnat göra lite mindre drastiska åtgärder, men ändå ökat aktiviteten. Exempelvis så hade man under/efter SARS kunnat införa protokoll för hur mans kulle agera ifall smittan började spridas. Det gjorde de asiatiska länder som hade SARS.
 
5
Trots allt mitt i skiten så är jag glad att jag bor i Sverige och inte i Fillipinerna eller Ecuador just nu.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
Ju mer jag läser om detta ju mer verkar det som att det är ett rent lotteri när det kommer till vem som överlever om man blir svårt sjuk med sämre odds om du tillhör har en riskfaktor eller är äldre. Det som är lite kusligt är att det är ganska många inom vårdpersonal som inte ens nått 50 år som avlidit. Vad är det som avgör detta? Är mängden virus, man utsätts för, en faktor? Någon borde veta men det hela kan också vara ett skådespel för att inte skrämma upp personal inom vården.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Ju mer jag läser om detta ju mer verkar det som att det är ett rent lotteri när det kommer till vem som överlever om man blir svårt sjuk med sämre odds om du tillhör har en riskfaktor eller är äldre. Det som är lite kusligt är att det är ganska många inom vårdpersonal som inte ens nått 50 år som avlidit. Vad är det som avgör detta? Är mängden virus, man utsätts för, en faktor? Någon borde veta men det hela kan också vara ett skådespel för att inte skrämma upp personal inom vården.
Jo det har diskuterats i flera paneler och det är mängden virus man får i sig som avgör detta. Då riskerar man att åka in i respiratorn rejält. Det verkar också som att det smittar fast man inte visar symptom, detta gör ju att vårdpersonal generellt är i riskzonen tänker jag, då de träffar mycket folk.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Ju mer jag läser om detta ju mer verkar det som att det är ett rent lotteri när det kommer till vem som överlever om man blir svårt sjuk med sämre odds om du tillhör har en riskfaktor eller är äldre. Det som är lite kusligt är att det är ganska många inom vårdpersonal som inte ens nått 50 år som avlidit. Vad är det som avgör detta? Är mängden virus, man utsätts för, en faktor? Någon borde veta men det hela kan också vara ett skådespel för att inte skrämma upp personal inom vården.
Mängden virus påverkar sade de på en presskonferens där FHM medverkade. Kommer inte ihåg om det var FHM som sade det dock. Detta hade man statistik på ifrån andra virusinfektioner, men inte från denna.

Inte så konstigt iofs, om man får i sig 1 miljon virus istället för tusen virus så krävs det färre replikeringscykler att nå mycket höga virushalter. Får jag bara i mig hundra virus så hinner troligen immunförsvaret ta hand om dessa och sätta upp försvaret redan från början. Får jag i mig en miljard virus så...
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
U
Är ju vissa moment inom vården som orsakar aerosolbildning, vilket ger ökad risk, men det är ju just vid de momenten som skyddsnivån ska vara som högst. Har för övrigt inte sett någon statistik på hur överrepresentationen är för vårdpersonal att själva hamna inom sjukvård jämfört med resterande del av befolkningen?
 
Redigerat:
Denna rapport är intressant:
- https://www.bmj.com/content/369/bmj...ampaign=usage&utm_content=daily&utm_term=text

Enligt den så var 80% av fallen i Kina utan symtom. Detta indikerar tydligt spridning från de utan symtom och om detta stämmer så är det i praktiken bara extremt strikt karantän som kan stoppa smittspridning.

När vi har genomfört en större mängd antikroppstester så lär vi få veta om detta stämmer.

Det kanske var Covid-19 man hade i början av februari i alla fall. Jag jobbar ju med kineser, men även med frekventa resenärer runt hela världen.
 
Mikael_L
Jarlingar Jarlingar skrev:
Sars-cov-2 är vad jag läst ett ganska stort virus rent fysiskt.
Jodå, coronavirusen är av de större modellerna, men fortfarande väldigt små.

I alla fall av vad jag kunde läsa mig till i dessa två wikipedia-artiklar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Virus
https://sv.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Inga djupa långa artiklar, så de kan ni ju skumma av lite snabbt om ni vill.
 
Apropå att döda utanför sjukhus inte testas.

Hanif Bali (M) skriver att han kommer att begära ut antal dödsfall i Mars/April från Riksdagens Utredningstjänst och jämföra med historiskt snitt och i olika åldersgrupper. Då kommer vi se ungefär den totala överdödligheten.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tror det. Men samtidigt har de ju störst folkmängd också.
De kanske har bättre koll på dödsorsaken. Jag tror i Italien vissa dagar dödsfallen var över 2000.
 
WHO säger att länderna ska inte vara för tidiga och ta bort restriktioner. Detta kan förvärra situationen. För oss som bor i Sverige spelar inte så stor roll. Här finns det ändå inte så mycket restriktionerna att prata om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.