2 359 628 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror att modelleringen är så bra den kan bli, men jag är lite osäker över hur bra john campbells översättning ärpacman42 skrev:
Ja, du kan ha rätt om sommaren, men till hösten så börjar allt om igen. Det kan därför vara bra att ha hårda regler även över sommaren för att inte behöva bromsa/gasa/bromsa/gasa.T TAR12 skrev:Jag tänker att vi når en topp på smittspridningen för den här gången i maj och att det sedan planar ut så att man därefter kan börja normalisera tillvaron runt om i Europa och återgå till den nya vardagen. Det jag tror är att man då i juli kanske kommer att släppa på de hårdaste restriktionerna och även börja tillåta visst resande men att man kommer att behålla en del mildare restriktioner såsom social distansering. Återhämtningen av ekonomin kommer att ta mycket längre tid. Menar du att jag tänker helt fel och att man i Europa kommer att behålla t.ex. karantän mycket längre än så?
Om vi lyckas hålla ett R på 1.25, då skulle 17% smittade ge oss flockimmunitet, men då måste vi hålla regler som ger detta värde fram till ett vaccin finns. Det innebär också att vi måste stoppa smittspridningen när man når 17%, dvs att man måste ha ett R som ligger en bit under 1 för att flockimmuniteten skall fungera. Finns smittan brett så kommer ändå runt 60% att smittas.
Så vad jag säger är att vi inte kan räkna med någon flockimmunitet om man inte fortsätter med rätt hårda regler.
Nästa veckas redovisning av FHMs test ska bli intressant. Ligger vi på de höga talen av antalet infekterade så borde det med lätthet synas i screeningen. Jag gissar att vi ligger högt för jag ser ju hur många misstänka fall det finns i min sociala krets (främst arbetsplatsen i Sthlm).
Vi får hoppas att många mer är smittade än vad vi tror, annars så kommer det att blir nya utbrott när man släpper på reglerna. Det är detta FHM försöker undvika genom att ha samma regler hela tiden...harry73 skrev:
Det är mycket möjligt att stora delar av Italien, Spanien, Frankrike och kanske även USA kan dra igång igen efter sommaren, och att de har något som liknar flockimmunitet då.
Stockholm kommer också få det betydligt bättre än resten av landet efter sommaren, men det säger inte att alla problem är över då.
Det ska bli spännande att se det första resultatet av alla masstestningar på smittan men också på antikroppar som drar i gång nu över hela Europa. Först då vet vi hur läget egentligen är.
Inte så konstigt. De vet ju inte. Och skulle de komma med en siffra som det pekar mot just nu får de ju sedan skit för det när det inte stämmer.pacman42 skrev:
Den journalisten som ställde, och envisades med, den frågan borde ju förpassas till någon blogg...
Jag håller med dig. Historiskt har det ofta kommit en andra och tredje våg och det får vi nog räkna med här också.pacman42 skrev:
Ja, du kan ha rätt om sommaren, men till hösten så börjar allt om igen. Det kan därför vara bra att ha hårda regler även över sommaren för att inte behöva bromsa/gasa/bromsa/gasa.
Om vi lyckas hålla ett R på 1.25, då skulle 17% smittade ge oss flockimmunitet, men då måste vi hålla regler som ger detta värde fram till ett vaccin finns. Det innebär också att vi måste stoppa smittspridningen när man når 17%, dvs att man måste ha ett R som ligger en bit under 1 för att flockimmuniteten skall fungera. Finns smittan brett så kommer ändå runt 60% att smittas.
Så vad jag säger är att vi inte kan räkna med någon flockimmunitet om man inte fortsätter med rätt hårda regler.
Förhoppningsvis använder man tiden till att bygga upp resurser inom sjukvård och smittspårning så att man därigenom inte behöver ta till lika hårda regler och framförallt kan ha mer riktade insatser vid nästa våg. Med andra ord: man kan platta ut kurvan så att man når under en viss tröskelnivå men man kan också arbeta på att höja tröskelnivån.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag tror att FHM bör måla upp ett par tre möjliga olika scenarier som de presenterar. De kommer att fortsätta att få konstiga frågor så länge som de inte lyckas förklara för folk hur framtiden kan komma att se ut. Just detta med olika scenarier brukar vara ett bra sätt att hantera osäkerheter i mitt yrke. Då slipper jag ta ansvar för hur verkligheten blir, men jag kan måla upp olika möjliga framtider som vi behöver förhålla oss till.G gaidin skrev:
Staten delar inte deras optimism.pacman42 skrev:
För folk som inte är intresserade och insatta i frågan så framstår det som att någon gång i juni/juli så är allt som vanligt igen. Då kan Allsvenskan dra igång och man kan handla som vanligt osv. SHL planerar på att dra igång i september osv.
Budskapet som ges av myndigheterna är inte tillräckligt tydligt för att folk skall förstå att detta kommer att pågå länge. De förstår inte att stora mängder med företag kommer att gå i konkurs (framförallt restauranger, småbutiker och annat som bara gick runt på marginalen), men även många större företag som haft små marginaler. Vi har ju bara sett början på konkurserna. De förstår inte konsekvenserna på det liv de lever.
Samma typ av personer är sura över att de fick sitta på en balkong på Teneriffa under sin sista-minuten-resa. De är irriterade över att fjällen stängt ned osv. Framförallt är de sura över att de inte kan hälsa på vänner och släktingar.
Mina föräldrars pensionärer till grannar (flera grannar) lever precis som förut utan att isolera sig, de hälsar på barn och barnbarn (dottern är dessutom lärare). Mina föräldrar pratar enbart med grannarna genom fönstret och flyttar ut till sommarstugan till påsk.
https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/utlandsresor--avradan-for-alla-lander/
Jag vill dock betona att Sveriges nuvarande strategi inte nödvändigtvis kommer att leda till att vi får ner smittan till sommaren, det antagandet bygger i så fall på att bättre väder skulle minska smittspridningen. Tyvärr så är många av orsakerna till att vi har mindre spridning på sommaren redan införda artificiellt iom att vi inte träffar så många andra människor längre. Jag tror inte att sommaren gör så stor skillnad för denna smittan faktiskt. Men det är vad jag tror.T TAR12 skrev:Jag håller med dig. Historiskt har det ofta kommit en andra och tredje våg och det får vi nog räkna med här också.
Förhoppningsvis använder man tiden till att bygga upp resurser inom sjukvård och smittspårning så att man därigenom inte behöver ta till lika hårda regler och framförallt kan ha mer riktade insatser vid nästa våg. Med andra ord: man kan platta ut kurvan så att man når under en viss tröskelnivå men man kan också arbeta på att höja tröskelnivån.
Det kan nog skrämma mer än det lugnar kanske?pacman42 skrev:
Jag tror att FHM bör måla upp ett par tre möjliga olika scenarier som de presenterar. De kommer att fortsätta att få konstiga frågor så länge som de inte lyckas förklara för folk hur framtiden kan komma att se ut. Just detta med olika scenarier brukar vara ett bra sätt att hantera osäkerheter i mitt yrke. Då slipper jag ta ansvar för hur verkligheten blir, men jag kan måla upp olika möjliga framtider som vi behöver förhålla oss till.
Är man insatt i ett ämne är det nog så man vill ha det, själv saknar jag det alltid i väderprognoserna, men för gemene man kan det nog vara svårt att smälta på ett rationellt sätt.
I mitt fall med väderprognoserna försöker jag att hitta informationen så nära källan som möjligt. Väderobservationer och prognoser över stora områden brukar vara mina verktyg.
I detta läge kanske FHM skulle kunna publicera mer om hur deras resonemang går för den som är intresserad. Kanske deras worst/best cases o s v. Det går säkert att begära ut protokoll från möten o s v men den informationen finns nog inte där.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Det kanske har varit uppe förut, men ändå:
https://emanuelkarlsten.se/03/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/
Edit: ok, ögnat ikapp nu, typ 5:a på bollen eller nåt....
https://emanuelkarlsten.se/03/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/
Edit: ok, ögnat ikapp nu, typ 5:a på bollen eller nåt....
Redigerat:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag antar att en myndighet vars "uppgift är att ta fram och sprida vetenskapligt grundad kunskap som främjar hälsa och förebygger sjukdomar och skador" inte gillar att gissa.
Samt tenderar de som vill att FHM och regeringen ska "gissa" en framtid att anklaga de samma för att fara med osanning när deras uppskattningar och prognoser utifrån tillgänglig data inte visat sig stämma i långa loppet.
Samt tenderar de som vill att FHM och regeringen ska "gissa" en framtid att anklaga de samma för att fara med osanning när deras uppskattningar och prognoser utifrån tillgänglig data inte visat sig stämma i långa loppet.
Analogin med väderprognoserna faller mig i smaken, jag väljer alltid de övergripande kartorna från DMI istället för SMHI. Jag vill se vad det är för form av vädersituation snarare än vilket väder de förutspår. Favoriten är dock denna (earth.nullschool.net). Det är inte så svårt att förutspå det lokala vädret om man har den övergripande informationen (väderprognoserna bygger på stordatorkörningar som anpassas till de lokala förhållandena). Men nu är jag lite nördig med detta efter att ha varit i vädertjänsten under militärtjänsten.G gaidin skrev:Det kan nog skrämma mer än det lugnar kanske?
Är man insatt i ett ämne är det nog så man vill ha det, själv saknar jag det alltid i väderprognoserna, men för gemene man kan det nog vara svårt att smälta på ett rationellt sätt.
I mitt fall med väderprognoserna försöker jag att hitta informationen så nära källan som möjligt. Väderobservationer och prognoser över stora områden brukar vara mina verktyg.
I detta läge kanske FHM skulle kunna publicera mer om hur deras resonemang går för den som är intresserad. Kanske deras worst/best cases o s v. Det går säkert att begära ut protokoll från möten o s v men den informationen finns nog inte där.
Rörande om man blir skrämd eller inte, jag ser det snarare som om man är förberedd eller inte. De som tror att detta är över till sommaren kommer inte att vara förberedda inför hösten. Kommer det att bli intagning till universitet/högskola? Kommer det att bli elitidrott i höst? När i så fall? Kommer barnen ens att få idrotta inomhus i höst? Lite information om ett par-tre olika scenarier tycker jag är rimligt så att folk får veta vad som kan hända. De behöver inte innehålla dödssiffror, men de kan handla om hur mycket restriktioner som vi kan förvänta oss vid olika tidpunkter enlgt de olika scenarierna.
För min egen del så funderar jag redan nu hur jag skall planera sommaren, kommer jag att kunna hälsa på mina gamla och sjuka föräldrar som bor mer än 100 mil bort? Om jag skall kunna göra det, hur skall jag planera in resan så att jag får karantän och isolering innan jag kommer på besök? Bil är en självklarhet men hur skall jag hantera toalettbesök och mat för mig och övriga familjen under resan i så fall? Ett ganska extremt exempel, men det är relevant om jag inte räknar med att kunna hälsa på dem förrän tidigast om ett år i annat fall. Naturligtvis så hälsade jag inte på dem förra sommaren vilket gör att situationen är lite extra jobbig i år.
Jag tycker också att detta med att ge prognoser/scenarier också är relaterat till vad som efterfrågas i denna debattartikel:
- https://www.gp.se/debatt/vilken-fak...igheten-sin-riskfyllda-strategi-på-1.26296435
Man vill ha en transparens så att en breddad diskussion kan föras. Vi pratar inte om kortsiktiga beslut, detta är långsiktiga ageranden som kan behöva justeras. Då skall de också kunna diskuteras. För att kunna diskutera så måste också en del av informationen finnas öppen.
T TAR12 skrev:Du har helt rätt.
Man måste vara medveten om hur viruset smittar:
- Det smittar huvudsakligen genom att du får in det i mun, näsa eller på ögonen. Detta kan ske direkt genom att någon hostar eller pratar i din direkta närhet (droppsmitta)
- Det kan även smitta indirekt genom att man tar på en yta som har fått virus på sig och sedan petar sig i ansiktet eller ögonen.
Viruset smittar inte genom huden på t.ex. händerna.
Det som är viktigt är att man avhåller sig från att peta på eller i närheten av sitt ansikte när man varit ute och berört ytor som kan vara smittade. Det spelar ingen roll om man har handskar på sig eller inte utan det är att man rör sig i ansiktet efter att berört en potentiellt smittad yta som är viktigt.
När jag är ute och handlar åt mina äldre så ser jag en hel del som har handskar på sig men petar sig i ansiktet eller håret och då är handskar meningslösa.
Kontentan av allt detta är att om du rör dig ute så låt bli att peta dig i ansiktet, håret eller i närheten av huvudet innan du har tvättat händerna oavsett om du har handskar på dig eller inte. Och har du handskar så ska du ändå tvätta händerna direkt efter det att du tagit av handskarna eftersom att det är en stor risk att du får virus på händerna från handskarna när du tar av dessa.
Jag försöker själv att tänka på detta när jag är ute men likt förbannat så kommer man på sig själv i bland med att rätta till frisyren utan att tänka på det...
Har märkt att man pillar sig i ögonen, näsan, munnen och lite varstans faktisktB b8q skrev:Precis, varför inte en "allmän beredskapsutbildning" på ett år. För alla när de är ungefär 18-20. Man får själv prioritera; militärt försvar, vårdutbildning, matproduktion, trolljägare eller annat som kan anses passa inom det vida begreppet "beredskap". Sedan kanske inte alla kan få sitt förstahandsval förstås.