Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R RoAd skrev:
Ok, då vet jag, källor är inte viktiga för dig. Det hade jag ju redan på känn i.o.f.s.
Jag tycker inte källorna är viktiga. Joacim Rocklöv, Cecilia Söderberg och Björn Olsen är välkända forskare som de flesta tidningarna skriver om och intervjuar. Det kan vara Guardian eller WSJ eller Expressen, Aftonbladet, DN eller Fria tider. Huvudsaken är vad de här professorerna säger inte vilken tidning som publicerat det.
Hur kommer det sig att så många välkända forskare är emot FHMs strategi?
Fokusera på det istället att fokusera på källorna.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
5
R RoAd skrev:
Ok, då vet jag, källor är inte viktiga för dig. Det hade jag ju redan på känn i.o.f.s.

EDIT: Kollar jag på fria tider så kan jag bara konstatera att deras källa till de där 2000 forskarna är en trasig länk. Just nu verkar de vara de enda som har den nyheten ... och så har du spridit den vidare här på forumet förstås. Andra lär göra samma sak på andra forum.

Och så skapas desinformation. Snyggt jobbat Lars.
Det konstaterades för ett par tusen inlägg egentligen, de flesta inlägg kommer ifrån friatider etc
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vi har snart fler döda än totalt antal iva
Är det alltså många i Sverige som dör utan att komma till iva?
De IVA-platser de avlidna tog upp är ju rimligen lediga igen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
5
L Lars48 skrev:
Jag tycker inte källorna är viktiga. Joacim Rocklöv, Cecilia Söderberg och Björn Olsen är välkända forskare som de flesta tidningarna skriver om och intervjuar. Det kan vara Guardian eller WSJ eller Expressen, Aftonbladet, DN eller Fria tider. Huvudsaken är vad de här professorerna säger inte vilken tidning som publicerat det.
Hur kommer det sig att så många välkända forskare är emot FHMs strategi?
Fokusera på det istället att fokusera på källorna.
Du har inte tänkt på hur olika källor vinklar och utelämnar fakta? Det spelar ingen roll om det är en välkänd forskare som har varit med i intervjun om tidningen sen vinklar eller undanhåller fakta. Du måste lära dig det å du måste lära dig vilka man kan lita på
 
  • Gilla
BirgitS och 11 till
  • Laddar…
Källkritik!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R RoAd skrev:
och så har du spridit den vidare här på forumet förstås. Andra lär göra samma sak på andra forum.
...som ett virus.
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 9 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Hur kan du skilja på allergi och Corona?
Men jobbet är säkert så viktigt att jorden stannar om du inte är på plats.
Hur tänker du nu?

Vad händer när all sjukvårdspersonal arbetsvägrar för att de inte längre ställer upp på att offra sin liv?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R
L Lars48 skrev:
Jag tycker inte källorna är viktiga. Joacim Rocklöv, Cecilia Söderberg och Björn Olsen är välkända forskare som de flesta tidningarna skriver om och intervjuar. Det kan vara Guardian eller WSJ eller Expressen, Aftonbladet, DN eller Fria tider. Huvudsaken är vad de här professorerna säger inte vilken tidning som publicerat det.
Hur kommer det sig att så många välkända forskare är emot FHMs strategi?
Fokusera på det istället att fokusera på källorna.
Ja, de är alla säkert kompetenta och bra källor. Men nu var det ju inte dem utan massa tvivelaktiga sajters tolkningar av dem som var dina källor. Fattar du inte skillnaden?

Cecilia hade skrivit liiiite mer än vad Samhällsnytt valde att klippa ut: https://docs.google.com/document/d/1qorSTd-nfBDiHEZKM7YeeOk15wJVXZd7a4qOLOYbb6c/edit
 
  • Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Att det saknas testkit i vården beror nog på att man inte beställt tillräckligt många beroende på att man valt en annan väg.

Ta tyskland som ett exempel de har skalat upp till 500 000 tester per vecka samtidigt gjorde vi 10 000 per vecka. Räknar man om det till test per capita så borde vi ha testat c:a 60 000 per vecka för att ligga på samma nivå.

Nu pratar man i Tyskland om att öka det potentiella antalet tester upp till 200 000 per dag, samtidigt pratar man i Sverige om att kanske öka till 30 000 per vecka. Eftersom Tyskland, England mfl snabbt kan skala upp antalet tester så säger det mig att det finns material att tillgå för att testa om man vill.

Vi har laboratoriumkapacitet i Sverige så det enda som tycks saknas är en vilja att skala upp testerna och smittspårningen och därmed rädda liv och ekonomi.
30k tester i Sverige motsvarar 240k tester i Tyskland per dag.
 
5 50procent skrev:
Inga positiva nyheter angående corona, någon?
Det är lätt att ta sig med bil runt om i Stockholm.
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
R
L Lars48 skrev:
Du är inte påläst:
[länk]
Ja, för din källa var usel.

Och läser jag Aftonbladets version så framgår det att det inte alls handlar om 2000 verifierade forskare. Trots det råder det inget tvivel i artikeln från fria tider. Uselt som sagt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
5
A atomlab skrev:
Det är lätt att ta sig med bil runt om i Stockholm.
Skulle väl vara de då :giggle:
Nej men lite trött är jag, på tv4 sa de i morse att de skulle prova en medicin för lungsjuka som förhoppningsvis är testar å klart till december.
De kommer kanske att köra med blodplasma från tidigare sjuka patienter med antikroppar osv, har postat några glada bra nyheter i smeten av inläggf, vilket folk behöver.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Hur ser era arbetsgivare jobb hemmifrån. Min anser att det är förbjudet, i princip. Man måste skrapa med foten först.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
De IVA-platser de avlidna tog upp är ju rimligen lediga igen?
Haha ja det får man ju hoppas... Tänkte inte på de...

Men 558 då med 199 döda det gör att 36% som behöver iva vård stryker med :(
Siffror från c19.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.