Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
har du ngt belägg för det?
Mediciner med kortison har visat sig vara ett problem i Iran (Bland annat John Campbell har berättat om detta).

Sedan måste ju nyttan av kortisonet vägas mot risken. Jag tar bort kortisonet från mina barns medicinering mot astma den dagen smittan kommer nära. Men de klarar sig utan det, de kan dock inte träna utan medicinen.

Svenska läkare kommer dock inte att säga något om detta då det inte finns några studier. Men Better be safe than sorry..

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har inte en aning om jag håller med eller inte men du har som det ser ut bra koll på detta. Hur kommer det sig, påläst eller är det via yrket?
Matematiken har jag i generna (och utbildning). Sedan räcker det att läsa på därutöver...

• Skärmdump av Facebook-inlägg om PCR-testning och dess principer skrivet av en användare med namnet Ola Hermanson.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett Facebook-inlägg där en användare förklarar RT-PCR-testning med exempel på detektion av virus-DNA.
    Skapa konto
  • Skärmdump av ett Facebook-inlägg om testning och smittspridning med kommentarer om testkvalitet och -frekvens.
    Skapa konto
  • Facebook-inlägg om utveckling av självtester med bild på ett öppet testkit och instruktioner.
    Skapa konto
  • Gilla
BirgitS och 7 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Har ingen källa, men jag har själv läst att kortison gör att du kan drabbas värre. Käkade själv en hel del för några år sen (massor) så det var därför jag reagerade på det. Men som sagt ingen källa,
Har läst i flera studier och om jag inte.minns fel på WHO att astma listas som en av de underliggande sjukdomarna, dock ganska långt mer på de listor jag sett. Referenser får letas upp självmant.

T TAR12 skrev:
Jag håller med dig.

Jag är övertygad om att nyckeln till framgång både avseende liv och ekonomi är att göra som WHO säger, dvs testa, smittspåra och isolera så mycket man kan.

Jag kan inte förstå varför vi i Sverige inte har valt smittspårningsalternativet. Desto mer man testar desto mer vet man och då kan man verkligen rikta eventuella restriktioner och andra insatser där de gör störst nytta. Förhoppningsvis vet FHM något som jag inte vet vilket förklarar vägvalet, facit får vi nog om ett par veckor i antalet döda per capita.
För att vi inte har haft tillräckligt med tester?
Det är iaf vad alla jag känner inom vården vittnar om, de hushåller så gott det går.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
5 50procent skrev:
Har ingen källa, men jag har själv läst att kortison gör att du kan drabbas värre. Käkade själv en hel del för några år sen (massor) så det var därför jag reagerade på det. Men som sagt ingen källa,
Kortison är ju immunhämmande,är väl därför högre risk om man använder det.
Som alltid med läkemedel pest eller kolera,finns alltid biverkningar.

Sverige har idag lägst antal vårdplatser i hela EU – och många äldre.
År 1993 hade landet 4 300 intensivvårdsplatser utrustade med respirator.
År 2019 hade Sverige endast 566 intensivvårdsplatser utrustade med respirator.
Sannolikt innebär detta en ökning av antalet dödsfall i landet – coronavirus eller inte
https://blogg.vk.se/janhagglund/

5
Handyman 1 skrev:
Kortison är ju immunhämmande,är väl därför högre risk om man använder det.
Som alltid med läkemedel pest eller kolera,finns alltid biverkningar.
Kortison är även stressande för kroppen, det är därför man måste trappa ner dosen. Kroppen slutar å bilda eget kortisol tillslut.
Sen hjälper det till vid inflammationer
Det där går ju att läsa en del om vet att jag tog reda på en del när jag själv fick hlga doser, mådde dock skit då, upp i varv, ångest mardrömmar m.m

optimum
5 50procent skrev:
Efter en del andra omständigheter så blev jag topsad per automatik inne på sjukan.
Fick reda på det idag att det var negativt, ingen Covid19 dock så har jag mer ellwr mindre återhämtat mig nu å kan räknas som symptomfri.
infektionssjuksköterakan sa dock åt mig att vänta i två dagar till ändå.
Å appråpå testen så är det inte helt 100 att man är negativ, testen har ju en viss felmarginal med de har fått tagit om några då de har visats sig negativa men vid andra testet positivt, på några patienter.
Det var det min behandlande läkare berättade för mig.
( å det är väl därav jag ska vänta i 48 timmar)
Bra att du tvättar dem :cool:(y):giggle:

Tvätta händerna, det är grejen.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
T
G guggen skrev:
För att vi inte har haft tillräckligt med tester?
Det är iaf vad alla jag känner inom vården vittnar om, de hushåller så gott det går.
Att det saknas testkit i vården beror nog på att man inte beställt tillräckligt många beroende på att man valt en annan väg.

Ta tyskland som ett exempel de har skalat upp till 500 000 tester per vecka samtidigt gjorde vi 10 000 per vecka. Räknar man om det till test per capita så borde vi ha testat c:a 60 000 per vecka för att ligga på samma nivå.

Nu pratar man i Tyskland om att öka det potentiella antalet tester upp till 200 000 per dag, samtidigt pratar man i Sverige om att kanske öka till 30 000 per vecka. Eftersom Tyskland, England mfl snabbt kan skala upp antalet tester så säger det mig att det finns material att tillgå för att testa om man vill.

Vi har laboratoriumkapacitet i Sverige så det enda som tycks saknas är en vilja att skala upp testerna och smittspårningen och därmed rädda liv och ekonomi.

R
L Lars48 skrev:
The Guardian intervjuar också Cecilia Söderberg-Nauclér, läkare och professor vid Karolinska Institutet som forskar om virus.

– Vi testar inte tillräckligt, vi smittspårar inte, vi isolerar inte tillräckligt – vi har släppt löst viruset. De leder oss mot en katastrof, säger Söderberg-Nauclér.

Hon poängterar att antalet döda tycks öka snabbare i Sverige än i Italien under motsvarande fas i utbrottet. Regeringen verkar "ha beslutat sig för att låta folk dö" eftersom de inte tror att de kan stoppa spridningen, konstaterar KI-forskaren i The Guardian.

"Kommer köra folk i ättestupa"
På Twitter har Cecilia Söderberg-Nauclér de senaste dagarna varnat för den svenska coronaresponsen, som hon beskriver som ett "experiment".

"Den 9 mars blev jag på allvar riktigt orolig för hur Folkhälsomyndigheten (FHM) förhöll sig till Coronaviruset. Jag följde utvecklingen dagligen (och har gjort så sedan i januari). Man skulle sluta att testa misstänkta fall. Jag sa till min man att 'de släpper viruset fritt, will take the hit, och kommer att köra folk i ättestupa'", skriver hon bland annat.

Söderberg-Nauclér uppger också att hon har försökt att kontakta statsepidemiolog Anders Tegnell för att bidra med beräkningar som hon och andra forskare gjort. Men det blev kalla handen.

"Tegnell slängde på luren"
”Vi var lovade möte med Tegnell dagligen mellan den 16-20 mars för att jämföra siffror ([Joacim] Rocklövs och andra matematikers beräkningar). Det blev inget möte. Tegnell slängde på luren åt mig den 20 mars.”

Tidigare har KI-professorer startat en namninsamling som tusentals svenska forskare uppges ha undertecknat. Forskarna kräver att regeringen omedelbart vidtar mer verkningsfulla åtgärder mot spridningen av covid-19. Kända forskare har också krävt att Folkhälsomyndigheten redovisar sin data och förklarar bakgrunden till Sveriges avvikande strategi mot epidemin
[länk]
Fria tider, Samhällsnytt, och inte minst Egor Putilov ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Egor_Putilov ). Det är verkligen en fantastisk samling källor du använder dig av.

• Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fria tider, Samhällsnytt, och inte minst Egor Putilov ( [länk] ). Det är verkligen en fantastisk samling källor du använder dig av.
Källor är mindre viktiga. Det är proffsens opinioner som är vägledande. Just om Cecilia Söderbergs intervju har Wall Street Journal oxå skrivit idag. Tyckte det var praktisk att använda Fria Tiders skriverier. Om du gillar bättre WSJ då kan du läsa artikeln. Det är samma budskap.
https://www.google.se/amp/s/www.wsj...erent-approach-to-the-coronavirus-11585598175

5
L Lars48 skrev:
Källor är mindre viktiga. Det är proffsens opinioner som är vägledande. Just om Cecilia Söderbergs intervju har Wall Street Journal oxå skrivit idag.
[länk]
Neeeeeeeejjjjjjj, källor är högst viktiga!

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
R
L Lars48 skrev:
Källor är mindre viktiga. Det är proffsens opinioner som är vägledande. Just om Cecilia Söderbergs intervju har Wall Street Journal oxå skrivit idag.
[länk]
Ok, då vet jag, källor är inte viktiga för dig. Det hade jag ju redan på känn i.o.f.s.

EDIT: Kollar jag på fria tider så kan jag bara konstatera att deras källa till de där 2000 forskarna är en trasig länk. Just nu verkar de vara de enda som har den nyheten ... och så har du spridit den vidare här på forumet förstås. Andra lär göra samma sak på andra forum.

Och så skapas desinformation. Snyggt jobbat Lars.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
Vi har snart fler döda än totalt antal iva
Är det alltså många i Sverige som dör utan att komma till iva?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.