Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
5 50procent skrev:
Jag har alltid gjort det?:poop:
Är du frisk ännu?
Givetvis.
Ja där ser du vad bra det är.

Jag tvättar också händerna, och jag är också frisk.
Tänk om alla tvättade händerna, vad bra det skulle vara.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Är du frisk ännu?
Givetvis.
Ja där ser du vad bra det är.

Jag tvättar också händerna, och jag är också frisk.
Tänk om alla tvättade händerna, vad bra det skulle vara.
En sanning med modifikation. Man får fler allergier om man är för renlig.

Man vill få i sig en del skit, framförallt som barn, för att träna upp immunförsvaret. Men det skall vara rätt skit.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
5
optimum optimum skrev:
Är du frisk ännu?
Givetvis.
Ja där ser du vad bra det är.

Jag tvättar också händerna, och jag är också frisk.
Tänk om alla tvättade händerna, vad bra det skulle vara.
Efter en del andra omständigheter så blev jag topsad per automatik inne på sjukan.
Fick reda på det idag att det var negativt, ingen Covid19 dock så har jag mer ellwr mindre återhämtat mig nu å kan räknas som symptomfri.
infektionssjuksköterakan sa dock åt mig att vänta i två dagar till ändå.
Å appråpå testen så är det inte helt 100 att man är negativ, testen har ju en viss felmarginal med de har fått tagit om några då de har visats sig negativa men vid andra testet positivt, på några patienter.
Det var det min behandlande läkare berättade för mig.
( å det är väl därav jag ska vänta i 48 timmar)
Bra att du tvättar dem :cool:(y):giggle:
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
5
L Lars48 skrev:
48 årig sjuksköterska som dog av Coronavirus.
Tragiskt:
[länk]
Ja det är tragiskt, läste det igår. Detsamma gäller alla andra inol vården som har omkommit pga smittan.
(Givetvis alla andra med)
 
T
pacman42 pacman42 skrev:
Detta var en snabbkurs i hur man resonerar runt detta på FHM. Det innebär inte att jag håller med dock. Ansatsen från FHM är här att man inte kan göra som Sydkorea och begränsa rörligheten till dess att ett vaccin finns, social distansering kan fungera en längre tid, men inte hårdare restriktioner. Jag hade person ligen föredragit Koreas väg, jag tror nämligen att de äldre kommer att råka illa ut i höst.
Välskrivet inlägg (y) Dock så om jag inte missuppfattat det så har Korea inte begränsat rörligheten.
Deras framgång består främst i att de testar, smittspårar och isolerar samt att man agerat tidigt utan dröjsmål.
Man stängde redan 4 februari gränsen för inresande från Wuhan, man har stängt skolor och rekommenderar social distansering i övrigt så är samhället relativt fritt från restriktioner även om detta kan ändras.

T.ex. så är restauranger och barer öppna men det är ganska vanligt att man kontrollerar om gästerna har feber innan de släpps in. Resultatet av deras ansträngningar syns i det låga antalet döda per capita.

De stora skillnaderna mellan Sverige och Korea är att vi inte aktivt smittspårar samt att vi inte tidigt stängde gränserna för resenärer från områden med stor smittspridning. Jag har läst i tidningarna att man nu i Sverige börjat vakna upp och kommer att testa fler, men tyvärr verkar som om man inte ännu valt ta upp smittspårningsmetodiken såsom WHO rekomenderar vilket är synd och kommer att avspeglas i antalet döda per capita.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
48 årig sjuksköterska som dog av Coronavirus.
Tragiskt:
[länk]
Han verkade inte så sjuk, förutom astma.
Är det någon som har hört något mer om det, om astma är en riskfaktor?
 
L Lars48 skrev:
Vad är det som den hör grafen visar?
Titta på nyheterna via tv4 play.
 
T TAR12 skrev:
Välskrivet inlägg (y) Dock så om jag inte missuppfattat det så har Korea inte begränsat rörligheten.
Deras framgång består främst i att de testar, smittspårar och isolerar samt att man agerat tidigt utan dröjsmål.
Man stängde redan 4 februari gränsen för inresande från Wuhan, man har stängt skolor och rekommenderar social distansering i övrigt så är samhället relativt fritt från restriktioner även om detta kan ändras.

T.ex. så är restauranger och barer öppna men det är ganska vanligt att man kontrollera om gästerna har feber innan de släpps in. Resultatet av deras ansträngningar syns i det låga antalet döda per capita.

De stora skillnaderna mellan Sverige och Korea är att vi inte aktivt smittspårar samt att vi inte tidigt stängde gränserna för resenärer från områden med stor smittspridning. Jag har läst i tidningarna att man nu i Sverige börjat vakna upp och kommer att testa fler, men tyvärr verkar som om man inte ännu valt ta upp smittspårningsmetodiken såsom WHO rekomenderar vilket är synd och kommer att avspeglas i antalet döda per capita.
Jag hade kunnat vara tydligare än att säga rörligheten...

De har en social distansering, men de stängde också skolorna för att undvika smittspridning där.

Man kan säga att de gör som Sverige men lite annorlunda, samt testar och smittspårar massivt.

Nu lär skolorna dock vara öppna igen.

Vad jag tänkte på när det gäller att begränsa rörligheten var att de begränsade resandet innan de fick in många fall i landet.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Han verkade inte så sjuk, förutom astma.
Är det någon som har hört något mer om det, om astma är en riskfaktor?
Om man tar astmamedicin med kortison så är den en riskfaktor.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag behöver inte gå på Harvard för att räkna ut detta:
- [länk]

Dvs, om inte tillräckligt många smittas i första vändan så blir andra vändan kraftigare.

Det är dessutom så att om man stoppar vändan med restriktioner och sedan tar bort restriktionerna igen, då är det svårt att återinföra dem (folk lyder inte). Detta gör att det är bättre med lite "slappare" regler, men att man behåller dessa.

Detta leder också till en större spridning, vilket minskar risken för en andra våg (under förutsättning att sommaren bromsar smittan).

Jag har dock fortfarande inte sett någon beräkning på hur många som smittats I verkligheten, det är det enda som egentligen är relevant (tillsammans med R-talet vid mindre restriktioner). Detta styr nämligen när smittspridningen lugnar ned sig.

För att ge ett enkelt exempel:
- med ett R0 på 2 så behöver halva befolkningen smittas innan man når flockimmunitet.
- redan vid smittspridning på 12,5% så börjar dock smittan att avta betydligt. Toppen som man vill platta ut ligger då på 25% smittade
- det gör att om man i en första våg kan smitta tillräckligt många, men långsamt, då kommer den andra vågen att bli mycket lugnare. Man vill gärna komma nära 12,5%, innan det blir sommar. Kan man nå dit så räknar man med att hösten blir mycket lugnare.

Nu gäller dock dessa siffror en smitta på 12,5% jämnt fördelad över hela landet...
...och så roligt skall vi inte ha det.

Kan man nu få dessa 12,5% i storstäderna i huvudsak, då är det ändå lugnt. Utanför dessa får man naturligt ett lägre R-tal.

Men hur många smittade kommer vi att få? Och hur fördelas de över tid?

Det man kan konstatera här är att det är fördelaktigt att få lagom många fall tidigt, då kommer man att få fördel av en begränsad immunitet i befolkningen. Om man sedan kniper åt så att smittan minskar, då blir det svårare för den att spridas igen...

Detta var en snabbkurs i hur man resonerar runt detta på FHM. Det innebär inte att jag håller med dock. Ansatsen från FHM är här att man inte kan göra som Sydkorea och begränsa rörligheten till dess att ett vaccin finns, social distansering kan fungera en längre tid, men inte hårdare restriktioner. Jag hade person ligen föredragit Koreas väg, jag tror nämligen att de äldre kommer att råka illa ut i höst.
Jag har inte en aning om jag håller med eller inte men du har som det ser ut bra koll på detta. Hur kommer det sig, påläst eller är det via yrket?
 
T
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade kunnat vara tydligare än att säga rörligheten...

De har en social distansering, men de stängde också skolorna för att undvika smittspridning där.

Man kan säga att de gör som Sverige men lite annorlunda, samt testar och smittspårar massivt.

Nu lär skolorna dock vara öppna igen.

Vad jag tänkte på när det gäller att begränsa rörligheten var att de begränsade resandet innan de fick in många fall i landet.
Jag håller med dig.

Jag är övertygad om att nyckeln till framgång både avseende liv och ekonomi är att göra som WHO säger, dvs testa, smittspåra och isolera så mycket man kan.

Jag kan inte förstå varför vi i Sverige inte har valt smittspårningsalternativet. Desto mer man testar desto mer vet man och då kan man verkligen rikta eventuella restriktioner och andra insatser där de gör störst nytta. Förhoppningsvis vet FHM något som jag inte vet vilket förklarar vägvalet, facit får vi nog om ett par veckor i antalet döda per capita.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om man tar astmamedicin med kortison så är den en riskfaktor.
har du ngt belägg för det?
 
The Guardian intervjuar också Cecilia Söderberg-Nauclér, läkare och professor vid Karolinska Institutet som forskar om virus.

– Vi testar inte tillräckligt, vi smittspårar inte, vi isolerar inte tillräckligt – vi har släppt löst viruset. De leder oss mot en katastrof, säger Söderberg-Nauclér.

Hon poängterar att antalet döda tycks öka snabbare i Sverige än i Italien under motsvarande fas i utbrottet. Regeringen verkar "ha beslutat sig för att låta folk dö" eftersom de inte tror att de kan stoppa spridningen, konstaterar KI-forskaren i The Guardian.

"Kommer köra folk i ättestupa"
På Twitter har Cecilia Söderberg-Nauclér de senaste dagarna varnat för den svenska coronaresponsen, som hon beskriver som ett "experiment".

"Den 9 mars blev jag på allvar riktigt orolig för hur Folkhälsomyndigheten (FHM) förhöll sig till Coronaviruset. Jag följde utvecklingen dagligen (och har gjort så sedan i januari). Man skulle sluta att testa misstänkta fall. Jag sa till min man att 'de släpper viruset fritt, will take the hit, och kommer att köra folk i ättestupa'", skriver hon bland annat.

Söderberg-Nauclér uppger också att hon har försökt att kontakta statsepidemiolog Anders Tegnell för att bidra med beräkningar som hon och andra forskare gjort. Men det blev kalla handen.

"Tegnell slängde på luren"
”Vi var lovade möte med Tegnell dagligen mellan den 16-20 mars för att jämföra siffror ([Joacim] Rocklövs och andra matematikers beräkningar). Det blev inget möte. Tegnell slängde på luren åt mig den 20 mars.”

Tidigare har KI-professorer startat en namninsamling som tusentals svenska forskare uppges ha undertecknat. Forskarna kräver att regeringen omedelbart vidtar mer verkningsfulla åtgärder mot spridningen av covid-19. Kända forskare har också krävt att Folkhälsomyndigheten redovisar sin data och förklarar bakgrunden till Sveriges avvikande strategi mot epidemin
https://www.theguardian.com/world/2...e-sweden-coronavirus-stoicism-lockdown-europe
 
5
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
har du ngt belägg för det?
Har ingen källa, men jag har själv läst att kortison gör att du kan drabbas värre. Käkade själv en hel del för några år sen (massor) så det var därför jag reagerade på det. Men som sagt ingen källa,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.