2 357 041 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
jag har bara ställt en öppen fråga. Ett exempel bara. Vi kan väl ta en 25 åring mördare då, jämfört med en 85 årig skötsam o frisk.5 50procent skrev:Tjao, vad spelar det för roll om han eller hon går på droger, har det drabbat andra ,har han begått brott?
En synnerligen jobbig moralisk fråga där man med den frågeställningen ser ner på de som missbrukar. Vad har han eller hon varit med om, har personen hamnat utanför systemet, bett om hjälp med inte fått den hjälp som behövs för å komma till rätta.. Nä omvärdera din människosyn.
Varför läser du det då om du tycker det är ren skit?Nyfniken skrev:
Svårt att låta bli?
Tips
Finns väldigt många andra trådar här på forumet och kanske någon där passar dig.
Denna post innehåller grafer som visar verkligheten. Sverige följer ungefär UK.Nyfniken skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-349#post-3628238
Den posten är helt ointressant för Sverige.pacman42 skrev:
Nr 1, den visar bara utvecklingen för de dagar efter landet uppnått 100 döda. När gjorde vi det, i helgen va? Så Sverige skulle hamna bara 3-4 dagar in på den kurvan, och omöjligt att dra slutsatser från redan nu.
Nr 2, den visar bara antal döda, inte skalat till landets folkmängd eller så. Med Sveriges 180 döda skulle vi ligga i nivå med Japan efter de där 3-4 dagarna.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Tjao fortfarande så håller ju läkare alla möjliga dömda vid liv.E erkka skrev:
självklart tycker jag ju inte att någon med ont brått mod som har tagit en annans liv ska få förtjäna en andra chans , någonting är så uppenbart fel innanför pannbenet då och kommer aldrig att bli återställd.
Men innan du drar paralellen med dödsstraff så tycker jag att dödsstraff är fel.
Men jämförelsen mellan en missbrukare å en mördare var inte helt rättvis om det var så att du ville sätta mig på pottkanten.
Dock så börjar det här hamna väldigt utanför topic
Redigerat:
Jo, Sverige följer UK-kurvan rätt väl om man jämför dödsfall per en miljon invånare (https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-352#post-3628529). Det går alldeles utmärkt att skala saker upp och ner när man jämför. Det innebär inte att man är på samma ställe, men man kan se om tendenserna är likartadeB b8q skrev:Den posten är helt ointressant för Sverige.
Nr 1, den visar bara utvecklingen för de dagar efter landet uppnått 100 döda. När gjorde vi det, i helgen va? Så Sverige skulle hamna bara 3-4 dagar in på den kurvan, och omöjligt att dra slutsatser från redan nu.
Nr 2, den visar bara antal döda, inte skalat till landets folkmängd eller så. Med Sveriges 180 döda skulle vi ligga lägst av alla de länderna.
Orsaken till att man i dessa kurvor skalat bort de första 100 fallen är att innan spridningen är igång på riktigt så varierar den kraftigt.
Men även om vi ligger på samma nivå som UK i detta läget, så innebär det inte att det fortsätter så imorgon.
Om vi nu tar 85 åringen, tycker jag att man ska acceptera att livet kommer att ta slut för eller senare och för 85 åringen troligtvis förr.E erkka skrev:
Och då ska man fokusera på att göra den liten del av livet som hen har kvar så trevligt som möjligt. Och ibland kan man då välja att rädda livet och ibland är ingreppet så stort ått det förpestar resten av livet.
Så här ska man prioritera 25 åringen också av hänsyn till 85 åringen
4 veckor på iva med respirator är ett väldigt stort ingrepp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
1. Inte 100 döda utan 100 bekräftade sjuka.B b8q skrev:Den posten är helt ointressant för Sverige.
Nr 1, den visar bara utvecklingen för de dagar efter landet uppnått 100 döda. När gjorde vi det, i helgen va? Så Sverige skulle hamna bara 3-4 dagar in på den kurvan, och omöjligt att dra slutsatser från redan nu.
Nr 2, den visar bara antal döda, inte skalat till landets folkmängd eller så. Med Sveriges 180 döda skulle vi ligga i nivå med Japan efter de där 3-4 dagarna.
2. Blir inte korrekt att skala efter folkmängd heller när inte smittan är jämnt spridd över länderna. Tänk på att i Italien var det länge nästan bara Lombardiet som hade många sjuka och där bor det lika många som i Sverige.
Men när man stoppar in siffrorna på en logaritmisk axel så blir skillnaderna inte så stora ändå...BirgitS skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Svar angående IVA-vård eller inte. En del som läggs på IVA är nollade. Dvs de har sådana medicinska odds emot sig så att man helt enkelt inte lägger dessa i respirator. Det kan vara en doktor som beslutar eller önskemål från den drabbade. Ofta tillfrågas den drabbade vid sådana skeden om det finns möjlighet.