Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E
5 50procent skrev:
Tjao, vad spelar det för roll om han eller hon går på droger, har det drabbat andra ,har han begått brott?
En synnerligen jobbig moralisk fråga där man med den frågeställningen ser ner på de som missbrukar. Vad har han eller hon varit med om, har personen hamnat utanför systemet, bett om hjälp med inte fått den hjälp som behövs för å komma till rätta.. Nä omvärdera din människosyn.
jag har bara ställt en öppen fråga. Ett exempel bara. Vi kan väl ta en 25 åring mördare då, jämfört med en 85 årig skötsam o frisk.
 
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Lite siffror vore på sin plats.

Majoriteten av det som skrivs om Corona är ren dynga så man får faktiskt komma med källhänvisningar.
Varför läser du det då om du tycker det är ren skit?
Svårt att låta bli?

Tips
Finns väldigt många andra trådar här på forumet och kanske någon där passar dig.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Denna post innehåller grafer som visar verkligheten. Sverige följer ungefär UK.
[länk]
Den posten är helt ointressant för Sverige.

Nr 1, den visar bara utvecklingen för de dagar efter landet uppnått 100 döda. När gjorde vi det, i helgen va? Så Sverige skulle hamna bara 3-4 dagar in på den kurvan, och omöjligt att dra slutsatser från redan nu.

Nr 2, den visar bara antal döda, inte skalat till landets folkmängd eller så. Med Sveriges 180 döda skulle vi ligga i nivå med Japan efter de där 3-4 dagarna.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
5
E erkka skrev:
jag har bara ställt en öppen fråga. Ett exempel bara. Vi kan väl ta en 25 åring mördare då, jämfört med en 85 årig skötsam o frisk.
Tjao fortfarande så håller ju läkare alla möjliga dömda vid liv.
självklart tycker jag ju inte att någon med ont brått mod som har tagit en annans liv ska få förtjäna en andra chans , någonting är så uppenbart fel innanför pannbenet då och kommer aldrig att bli återställd.
Men innan du drar paralellen med dödsstraff så tycker jag att dödsstraff är fel.
Men jämförelsen mellan en missbrukare å en mördare var inte helt rättvis om det var så att du ville sätta mig på pottkanten.
Dock så börjar det här hamna väldigt utanför topic
 
Redigerat:
  • Haha
erkka
  • Laddar…
B b8q skrev:
Den posten är helt ointressant för Sverige.

Nr 1, den visar bara utvecklingen för de dagar efter landet uppnått 100 döda. När gjorde vi det, i helgen va? Så Sverige skulle hamna bara 3-4 dagar in på den kurvan, och omöjligt att dra slutsatser från redan nu.

Nr 2, den visar bara antal döda, inte skalat till landets folkmängd eller så. Med Sveriges 180 döda skulle vi ligga lägst av alla de länderna.
Jo, Sverige följer UK-kurvan rätt väl om man jämför dödsfall per en miljon invånare (https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-352#post-3628529). Det går alldeles utmärkt att skala saker upp och ner när man jämför. Det innebär inte att man är på samma ställe, men man kan se om tendenserna är likartade

Orsaken till att man i dessa kurvor skalat bort de första 100 fallen är att innan spridningen är igång på riktigt så varierar den kraftigt.

Men även om vi ligger på samma nivå som UK i detta läget, så innebär det inte att det fortsätter så imorgon.
 
optimum
Det sägs att effekten av våra åtgärder syns först efter ca 3 veckor.

När började vi tvätta händerna?
 
5
optimum optimum skrev:
Det sägs att effekten av våra åtgärder syns först efter ca 3 veckor.

När började vi tvätta händerna?
Jag har alltid gjort det?:poop:
 
  • Gilla
JSten och 5 till
  • Laddar…
harry73
E erkka skrev:
jag har bara ställt en öppen fråga. Ett exempel bara. Vi kan väl ta en 25 åring mördare då, jämfört med en 85 årig skötsam o frisk.
Om vi nu tar 85 åringen, tycker jag att man ska acceptera att livet kommer att ta slut för eller senare och för 85 åringen troligtvis förr.
Och då ska man fokusera på att göra den liten del av livet som hen har kvar så trevligt som möjligt. Och ibland kan man då välja att rädda livet och ibland är ingreppet så stort ått det förpestar resten av livet.
Så här ska man prioritera 25 åringen också av hänsyn till 85 åringen
4 veckor på iva med respirator är ett väldigt stort ingrepp.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
4 veckor på iva med respirator är ett väldigt stort ingrepp.
Många 85-åringar är i ett sånt skick att de inte klarar av respirator över huvud taget, deras lungor är för sköra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Den posten är helt ointressant för Sverige.

Nr 1, den visar bara utvecklingen för de dagar efter landet uppnått 100 döda. När gjorde vi det, i helgen va? Så Sverige skulle hamna bara 3-4 dagar in på den kurvan, och omöjligt att dra slutsatser från redan nu.

Nr 2, den visar bara antal döda, inte skalat till landets folkmängd eller så. Med Sveriges 180 döda skulle vi ligga i nivå med Japan efter de där 3-4 dagarna.
1. Inte 100 döda utan 100 bekräftade sjuka.

2. Blir inte korrekt att skala efter folkmängd heller när inte smittan är jämnt spridd över länderna. Tänk på att i Italien var det länge nästan bara Lombardiet som hade många sjuka och där bor det lika många som i Sverige.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Inte 100 döda utan 100 bekräftade sjuka.

2. Blir inte korrekt att skala efter folkmängd heller när inte smittan är jämnt spridd över länderna. Tänk på att i Italien var det länge nästan bara Lombardiet som hade många sjuka och där bor det lika många som i Sverige.
Men när man stoppar in siffrorna på en logaritmisk axel så blir skillnaderna inte så stora ändå... :thinking:
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns riktlinjer för det och läkarna räknar bland annat med något som kallas biologisk ålder. En 25-åring som är i mycket dåligt skick kan ha en högre biologisk ålder än en frisk 70-åring.
Hur ser den beräkningen ut kan man undra?
 
Svar angående IVA-vård eller inte. En del som läggs på IVA är nollade. Dvs de har sådana medicinska odds emot sig så att man helt enkelt inte lägger dessa i respirator. Det kan vara en doktor som beslutar eller önskemål från den drabbade. Ofta tillfrågas den drabbade vid sådana skeden om det finns möjlighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.