2 357 041 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du har ju blivit tillsagd av administratör att du feltolkat denna regel, flera gånger, ändå fortsätter du. Om du inte citerar måste du skriva namnet på den du svarar!D Daniel 109 skrev:
När då?
Har jag räknat rätt om jag får fram att fördubblingen av bekräftat antal smittade i Sverige just nu inträffar var 7:e dag baserat på de två senaste veckornas data? Och ökningstakten avseende nyinskrivningar på IVA har sjunkit varje dag den senaste veckan med undantag för 29/3?
Nu har man kvar detta viruset rätt länge i kroppen efter att man själv mår bra. Vi är rekommenderade att vara hemma 48 timmar efter att vi är helt friska. I Kina har man hittat viruset i utandningsluften hos en person 37 dagar efter att denna var symtomfri (referenser finns tidigare i tråden).F f91jsw skrev:
Att hitta verksamma virus i utandningsluften bör vara sättet som man blir friskskriven egentligen, detta då det är den stora risken för att smitta folk när man är symtomfri.
Och som också tidigare konstaterats (referenser finns tidigare i denna tråden) så driver de med milda eller inga symtom smittan eftersom de kan vara ute och röra sig i samhället.
Intressant detta. Hur stora är smittriskerna egentligen? Vi har ingen aning...
Det verkar stämma (på ett ungefär). Det är dock för tidigt att dra några växlar på det.Möbius skrev:
Edit:
Detta antyder att vårt R-värde just nu ligger på 1,26 ungefär om man räknar med 4 dagars inkubationstid. Att inskrivningarna på IVA har sjunkit antyder i sin tur att riskgrupperna som skall skyddas också är skyddade. Det ser dock inte likadant ut i hela landet.
Redigerat:
Det var inget illa menat. Ber så mycket ursäkt damen.BirgitS skrev:
Det var ett väldigt goddag-yxskaft svar.
Jag skrev att viruset kommer finnas kvar länge jämfört med bara till hösten som ett svar till dig ang. en artikel i Expressen. Mitt inlägg har inte det minsta med länder i Asien att göra eller med kunskapen hos andra länder om immunitet. Men ändå går du till storms mot mig som om jag hade skrivit att vissa länder inte förstår något om viruset.
Hur tänker du egentligen?
Bär du på så mycket uppdämt hat eller frustration att du bara häver ur dig vad som helst mot vem som helst även när det är helt irrelevant?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det är faktiskt några som har lyckats med flack kurva som Tegnell hoppas på. Varför tar han inte efter då ?! Det är en stor gåta för mig!
Det framgår väldigt tydligt av den här grafen att Europeiska länder samt USA har begått något stort misstag. Rätta till det, tack i förhand.
Det framgår väldigt tydligt av den här grafen att Europeiska länder samt USA har begått något stort misstag. Rätta till det, tack i förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, då vet jag hur jag ska räkna. Siffrorna kommer säkerligen ändras upp och ner ett par gånger till och det gäller att fortsätta tvätta händerna och hålla oss på avstånd från varandra.pacman42 skrev:
Det verkar stämma (på ett ungefär). Det är dock för tidigt att dra några växlar på det.
Edit:
Detta antyder att vårt R-värde just nu ligger på 1,26 ungefär om man räknar med 4 dagars inkubationstid. Att inskrivningarna på IVA har sjunkit antyder i sin tur att riskgrupperna som skall skyddas också är skyddade. Det ser dock inte likadant ut i hela landet.
Det stämmer nog inte riktigt, det är långt ifrån alla på Iva som ligger i respirator. En stor andel får non-invasiv behandling.BirgitS skrev:
Edit: non-invasiv kanske räknas som respirator? Jag tänkte i första hand på dom som blir intuberade.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Därför att vi och många andra länder inte har de testmöjligheterna och inte den integritetskränkande övervakningen av våra innevånare. Tycker just det har stått många gånger i tråden.L Lars48 skrev:
Dessutom att titta på antalet som har fått ett positivt testresultat är inte vettigt och inte jämförbart eftersom det helt beror på vilka premisser som det testas. Det enda som går att jämföra mellan länder är antalet som läggs in på sjukhus, antal som får IVA och antalet dödsfall.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det har sagts av någon på någon myndighet, troligen förra veckan, att många dödsfall inte hade passerat IVA.Möbius skrev:
Människor har dött på äldreboenden, alltså inte ens skrivits in på sjukhus. Man kan nog räkna med att alla som läggs in får någon form av behandling.
Det tar 2-3 veckor innan man ser effekten av en åtgärd. De europeiska länderna började införa restriktioner för 2-3 veckor sen, så det går inte att veta effekten förrän kommande vecka.L Lars48 skrev: