Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Om man inte har kvar viruset är man frisk. Man kan givetvis vara trött och medtagen lång tid efter det.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
BirgitS
Har man haft en allvarlig infektion i lungorna så tar det normalt 6-8 veckor efter att bakterien/viruset är borta innan lungorna har läkt och återfått normal förmåga.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det var till raveper, jag är van att man får en varning om det kommer meddelande mellan. Man går ju inte citera om det inte behövs, vilket det inte gör om man svarar på föregående inlägg
Du har ju blivit tillsagd av administratör att du feltolkat denna regel, flera gånger, ändå fortsätter du. Om du inte citerar måste du skriva namnet på den du svarar!
 
P
Har jag räknat rätt om jag får fram att fördubblingen av bekräftat antal smittade i Sverige just nu inträffar var 7:e dag baserat på de två senaste veckornas data? Och ökningstakten avseende nyinskrivningar på IVA har sjunkit varje dag den senaste veckan med undantag för 29/3?
 
F f91jsw skrev:
Om man inte har kvar viruset är man frisk. Man kan givetvis vara trött och medtagen lång tid efter det.
Nu har man kvar detta viruset rätt länge i kroppen efter att man själv mår bra. Vi är rekommenderade att vara hemma 48 timmar efter att vi är helt friska. I Kina har man hittat viruset i utandningsluften hos en person 37 dagar efter att denna var symtomfri (referenser finns tidigare i tråden).

Att hitta verksamma virus i utandningsluften bör vara sättet som man blir friskskriven egentligen, detta då det är den stora risken för att smitta folk när man är symtomfri.

Och som också tidigare konstaterats (referenser finns tidigare i denna tråden) så driver de med milda eller inga symtom smittan eftersom de kan vara ute och röra sig i samhället.

Intressant detta. Hur stora är smittriskerna egentligen? Vi har ingen aning...
 
Möbius skrev:
Har jag räknat rätt om jag får fram att fördubblingen av bekräftat antal smittade i Sverige just nu inträffar var 7:e dag baserat på de två senaste veckornas data? Och ökningstakten avseende nyinskrivningar på IVA har sjunkit varje dag den senaste veckan med undantag för 29/3?
Det verkar stämma (på ett ungefär). Det är dock för tidigt att dra några växlar på det.

Edit:
Detta antyder att vårt R-värde just nu ligger på 1,26 ungefär om man räknar med 4 dagars inkubationstid. Att inskrivningarna på IVA har sjunkit antyder i sin tur att riskgrupperna som skall skyddas också är skyddade. Det ser dock inte likadant ut i hela landet.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ett väldigt goddag-yxskaft svar.
Jag skrev att viruset kommer finnas kvar länge jämfört med bara till hösten som ett svar till dig ang. en artikel i Expressen. Mitt inlägg har inte det minsta med länder i Asien att göra eller med kunskapen hos andra länder om immunitet. Men ändå går du till storms mot mig som om jag hade skrivit att vissa länder inte förstår något om viruset.
Hur tänker du egentligen?
Bär du på så mycket uppdämt hat eller frustration att du bara häver ur dig vad som helst mot vem som helst även när det är helt irrelevant?
Det var inget illa menat. Ber så mycket ursäkt damen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Att inskrivningarna på IVA har sjunkit antyder i sin tur att riskgrupperna som skall skyddas också är skyddade.
Fast många bland de äldsta skrivs aldrig in på IVA eftersom deras lungor är för sköra för att klara av en respirator.
 
Det är faktiskt några som har lyckats med flack kurva som Tegnell hoppas på. Varför tar han inte efter då ?! Det är en stor gåta för mig!
Det framgår väldigt tydligt av den här grafen att Europeiska länder samt USA har begått något stort misstag. Rätta till det, tack i förhand.
Graf som visar kurvor över bekräftade COVID-19-fall i olika länder jämfört med tiden sedan 100 fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar stämma (på ett ungefär). Det är dock för tidigt att dra några växlar på det.

Edit:
Detta antyder att vårt R-värde just nu ligger på 1,26 ungefär om man räknar med 4 dagars inkubationstid. Att inskrivningarna på IVA har sjunkit antyder i sin tur att riskgrupperna som skall skyddas också är skyddade. Det ser dock inte likadant ut i hela landet.
Tack, då vet jag hur jag ska räkna. Siffrorna kommer säkerligen ändras upp och ner ett par gånger till och det gäller att fortsätta tvätta händerna och hålla oss på avstånd från varandra.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Fast många bland de äldsta skrivs aldrig in på IVA eftersom deras lungor är för sköra för att klara av en respirator.
Det stämmer nog inte riktigt, det är långt ifrån alla på Iva som ligger i respirator. En stor andel får non-invasiv behandling.
Edit: non-invasiv kanske räknas som respirator? Jag tänkte i första hand på dom som blir intuberade.
 
Redigerat av moderator:
BirgitS
L Lars48 skrev:
Det är faktiskt några som har lyckats med flack kurva som Tegnell hoppas på. Varför tar han inte efter då ?! Det är en stor gåta för mig!
Därför att vi och många andra länder inte har de testmöjligheterna och inte den integritetskränkande övervakningen av våra innevånare. Tycker just det har stått många gånger i tråden.

Dessutom att titta på antalet som har fått ett positivt testresultat är inte vettigt och inte jämförbart eftersom det helt beror på vilka premisser som det testas. Det enda som går att jämföra mellan länder är antalet som läggs in på sjukhus, antal som får IVA och antalet dödsfall.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
BirgitS
Möbius skrev:
Det stämmer nog inte riktigt, det är långt ifrån alla på Iva som ligger i respirator. En stor andel får non-invasiv behandling.
Det har sagts av någon på någon myndighet, troligen förra veckan, att många dödsfall inte hade passerat IVA.
Människor har dött på äldreboenden, alltså inte ens skrivits in på sjukhus. Man kan nog räkna med att alla som läggs in får någon form av behandling.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det är faktiskt några som har lyckats med flack kurva som Tegnell hoppas på. Varför tar han inte efter då ?! Det är en stor gåta för mig!
Det framgår väldigt tydligt av den här grafen att Europeiska länder samt USA har begått något stort misstag. Rätta till det, tack i förhand.
[bild]
Det tar 2-3 veckor innan man ser effekten av en åtgärd. De europeiska länderna började införa restriktioner för 2-3 veckor sen, så det går inte att veta effekten förrän kommande vecka.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.