2 357 021 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vore kul att veta HUR du tycker vi ska göra då, eftersom vi redan har samhällsspridning. Sätta Stockholm i karantän hjälper inte. Testa många fler? Ja, det säger Tegnell också, men det är lättare sagt än gjort när det inte finns utrustning, den är som du förstår restnoterad i hela världen.L Lars48 skrev:
Själv ser jag bara en möjlig lösning. Om vi vill att så få som möjligt ska dö, undvik att riskgrupperna kan komma i kontakt med viruset. Ge alla 70+ (och andra i riskgrupperna) varsitt enkelrum på hotell (de är lediga nu), lås in dem och lämna mat till dem vid dörren varje dag.
Givetvis kommer detta inte att hända, då det skulle anses vara en kränkande behandling.
Så vad föreslår du istället?
Och hur göra med de som behöver hjälp med att gå på toaletten? Och de som är för förvirrade för att klara av att äta själva?B b8q skrev:
Ja, några servicehem behöver man säkert ha kvar för dessa. Men som jag skrev; det kommer ändå inte att ske, så vi behöver inte lägga energi på att lösa just det problemet.F f91jsw skrev:
Som sagt att kolla på "comfimed cases" är vanskligt för att det beror på hur mycket man testar.L Lars48 skrev:
Men det incessant i denna och de liknande graferna för iva, dödsfal etc. är hur lika de ser ut för alla västerländska länder. Dvs en dubbling var 2.5-3.5 dagar.
Jag tycker att sjukvården i sverige gör ett mycket bra jobb. Och räcker fortfarande till. Dock ser jag en fara i att den inte kommer att göra det i mer än nån vecka till.
Det vårdas just nu ca 300 corona pasienter på iva. Sverige hade ca 500 iva platser totalt (2019). Detta bör dock gå att utöka en del med fältsjukhus, och andra omställningar. Men frågan är hur länge det räcker. Om en vecka bör vi ca 4ggr större behov. Risken finns att sjukvården behöver börja prioritera då, vilket är tråkigt.
Det vårdas 300 Corona patienter på IVA” källa tack. Är det inte kumulativ du tittar på?Nefrums skrev:
Som sagt att kolla på "comfimed cases" är vanskligt för att det beror på hur mycket man testar.
Men det incessant i denna och de liknande graferna för iva, dödsfal etc. är hur lika de ser ut för alla västerländska länder. Dvs en dubbling var 2.5-3.5 dagar.
Jag tycker att sjukvården i sverige gör ett mycket bra jobb. Och räcker fortfarande till. Dock ser jag en fara i att den inte kommer att göra det i mer än nån vecka till.
Det vårdas just nu ca 300 corona pasienter på iva. Sverige hade ca 500 iva platser totalt (2019). Detta bör dock gå att utöka en del med fältsjukhus, och andra omställningar. Men frågan är hur länge det räcker. Om en vecka bör vi ca 4ggr större behov. Risken finns att sjukvården behöver börja prioritera då, vilket är tråkigt.
Kurvan för antal dödsfall ser oxå likadant ut. Lägger ut den sen. Nu är det lunch med CoronasåsBirgitS skrev:
Därför att vi och många andra länder inte har de testmöjligheterna och inte den integritetskränkande övervakningen av våra innevånare. Tycker just det har stått många gånger i tråden.
Dessutom att titta på antalet som har fått ett positivt testresultat är inte vettigt och inte jämförbart eftersom det helt beror på vilka premisser som det testas. Det enda som går att jämföra mellan länder är antalet som läggs in på sjukhus, antal som får IVA och antalet dödsfall.
Ja, det skulle vara mycket kränkande att lämna min mamma att dö på det viset även om det är ett fint hotellrum och även om hon fyller 80 om 3 veckor. Din idé bygger ju på att man faktiskt klarar av att göra något själv. Min mamma behöver tas upp kläs på, tvättas, matas, ges medicin varannan timme, skötas toalettbesök och allting. Och hon är inte ensam, de 15 hon bor med behöver samma omnvårdnad.B b8q skrev:
Jag uppfattade det som att det gällde att minimera antalet döda i åldersgruppen. Den allra största risken för den gruppen är att de blir smittade av vårdhemspersonal eller hemtjänstpersonal, som är outbildad inom smittskyddshantering och där det är mycket stor personalomsättning. Det är svårt att se ett riktigt bra sätt att isolera den riskgruppen, annat än att mycket strikt testa all sådan personal, ofta.
Några? Alla!B b8q skrev:
Man får inte plats på särskilt boende förrän man är i sådant skick att man inte klarar att hämta sin mat vid dörren och i övrigt sköter sig själv.
De officiella siffrorna finns ju för vart län. tex: https://regionvastmanland.se/uppdat...stmanland-om-covid-19/covid-19-laget-i-lanet/L Lars48 skrev:
men det finns sammanställda på olika ställen, tex:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
https://platz.se/coronavirus/
Men jag skulle inte lita på de sammanställningarna, de visar lite olika. Så vill man veta exakt så får man kolla på de olika länens sidor och summera själv.
Och i en mycket oväntad vändning så har det ökat med 20% (till 360) även idag! Vem hade kunnat gissa det!
Antalet dödsfall, ser likadant utBirgitS skrev:
Därför att vi och många andra länder inte har de testmöjligheterna och inte den integritetskränkande övervakningen av våra innevånare. Tycker just det har stått många gånger i tråden.
Dessutom att titta på antalet som har fått ett positivt testresultat är inte vettigt och inte jämförbart eftersom det helt beror på vilka premisser som det testas. Det enda som går att jämföra mellan länder är antalet som läggs in på sjukhus, antal som får IVA och antalet dödsfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder