Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Martin_B Martin_B skrev:
Nja, jag tror ju inte Italien är så mycket mindre tekniskt och medicinskt utvecklad än Sverige, ändå ligger dödsandelen på 5% idag.:D
Siffran 5% säger att man har dubbelt så många smittade som konstaterat smittade.
Ola C Ola C skrev:
Undrar lite över det här med UDs reserestriktioner. För mig föreföll det fullständigt hål i huvet att restriktioner att resa till Italien kom först i fredags, minst två veckor för sent i mina ögon.

Hursom, restriktionerna motiveras alltid med typ "stora störningar i landet och sjukvården" och med det motivet kan man inte göra slag i saken förrän länder i princip havererat.

Vad hindrar att man tidigare än så inför restriktioner med motivet "vi vill inte ha hit skiten" eller det duger inte som motiv?
Sverige kan inte drabbas av katastrofer, vi är bäst på allt och heliga i alla avseenden. Därför behöver vi inte oroa oss eller vara alarmistiska, oavsett vad som händer i omvärlden. En stor portion högmod och brist på ödmjukhet behövs för denna inställning.

• Haha
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
T tobiast skrev:
Siffran 5% säger att man har dubbelt så många smittade som konstaterat smittade.
Jovisst, så kan det ju vara, fast andelen dödsfall enligt WHO är 3,4%, inte 2,5%. Eller hur räknar du?

Martin_B
Ola C Ola C skrev:
För mig föreföll det fullständigt hål i huvet att restriktioner att resa till Italien kom först i fredags, minst två veckor för sent i mina ögon.
Fast det är vi väl vana vid här i Sverige nu? Att man tar tag i saker först när allt har brakat ihop och saker och ting är oåterkalleligt. :D

• Ledsen
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:

Sverige kan inte drabbas av katastrofer, vi är bäst på allt och heliga i alla avseenden. Därför behöver vi inte oroa oss eller vara alarmistiska, oavsett vad som händer i omvärlden. En stor portion högmod och brist på ödmjukhet behövs för denna inställning.
100% rätt. Svenskar tror alltid att dom besitter ett högre vetande och kan bäst och är moraliskt överlägsna. Därför går allt vi gör åt skogen och vi betalar ett enormt skattetryck med tveksam leverans.

Att ha beredskapslager hemma och i samhället är inget den naive svensken förstår.

Grundproblemet är att för få svenskar bott utomlands och man gifter sig inom samma grupp och får all information från TV2.

Andra länder har också något att tillföra. Den här influensan är definitivt något att ta på allvar. Däremot håller jag med om att panik inte hjälper men det gäller generellt.

T Thomas' skrev:
Precis detta som får folk att bli oroliga, spekulationer![/QUOTE
[länk]

sunnis sunnis skrev:
Som alla andra epidemier som varit så är trenden även med denna att dödligheten rent statistiskt hela tiden minskar. Så var det MERS, SARS också. Covid-19 verkar inte vara ett undantag som många gärna vill ge ett sken av.

Hela situationen är så extremt hypad.

Skönt att Sverige som land inte för massa signal-politik för att spela på folks rädsla och känslor utan agerar helt utifrån hur situationen anpassar sig och allvarligheten i symptomen. Finns ingen anledning till total lock-down när trenden är som den är. För länder i västvärlden så innebär lock-down i princip ekonomiskt självmord, därför det inte tillämpas i någon större grad. Kina och Nordkorea så är det snarare maktmissbruk för de har den typen av statsskick, det går liksom inte att lita på information från Kina uppenbarligen.

T
Martin_B Martin_B skrev:
Jovisst, så kan det ju vara, fast andelen dödsfall enligt WHO är 3,4%, inte 2,5%. Eller hur räknar du?
Ja, hur tänkte jag där? xD
Eftersom dödssiffran är högre i Italien och spridningen där är väldigt stor och utanför myndigheternas kontroll så tyder det på att förhållandet dödlig procentandel och smittade inte går ihop. Det betyder att antalet smittade är minst dubbelt så stor som den konstaterade, därav de fem procenten. Sen tillkommer en faktor där man får ta hänsyn till att siffran med smittade kan vara betydligt större och som aldrig sökt vård bland de potentiellt många med lindriga symptom. Därför blir också den konstaterade dödlighetsprocenten instabil och potentiellt ännu lägre än 2%. Vi vet så att säga hur många som dör, de är svåra att missa, men inte hur många som är smittade. Smittosiffran globalt och italien i synnerhet är alltså potentiellt betydligt större än den redovisade och den verkliga dödlighetsprocenten betydligt lägre.

T
A Anders_Nilsson skrev:
100% rätt. Svenskar tror alltid att dom besitter ett högre vetande och kan bäst och är moraliskt överlägsna. Därför går allt vi gör åt skogen och vi betalar ett enormt skattetryck med tveksam leverans.

Att ha beredskapslager hemma och i samhället är inget den naive svensken förstår.

Grundproblemet är att för få svenskar bott utomlands och man gifter sig inom samma grupp och får all information från TV2.

Andra länder har också något att tillföra. Den här influensan är definitivt något att ta på allvar. Däremot håller jag med om att panik inte hjälper men det gäller generellt.
Ligger mycket i det. Sverige lider också av globalistiska och nyliberala idéföreställningar som leder till att politiker och myndigheter tappat fokus på sin nationellt orienterade uppgift att tjäna och beskydda sina skattebetalande uppdragsgivare, det svenska folket. Därför stänger man inte av gränsen i tid utan väntar tills det är försent. Sverige kunde haft mycket lägre siffror, istället för att som nu toppa i Norden, om man stängt av Kina, Iran och Italien direkt när man såg att siffrorna där steg.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
optimum
Martin_B Martin_B skrev:
Nu vet jag inte vad WHO har klassat det så sent som idag, men jag har svårt att tycka att det kan klassas om något annat:

[länk]

Flera "experter" har tidigare också gått ut med att de menar att det är en pandemi, må WHO tycka vad de vill. Och detta var bara någon dag efter covid-19 explosionen i Sverige.

Nu är det ju förvisso enskilda "experter", läkare och vad det än nu må vara, men det visar ju bara att vi inte bara kan avfärda att detta har utvecklats till en pandemi.

[länk]
Det är inte jag eller du som klassar utan WHO och enligt dem är det inte en pandemi, ännu.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Nja alltså viruset i sig är väl inte så farligt att det skulle orsaka total samhällskollaps, jag menar 3,4% döda, det klarar säkert Sverige av, inte minst när det just är gamla och sjuka som dör i första hand. Så rent ekonomiskt är det väl en vinst för Sverige i långa loppet i form av mindre tryck på pensionskassan, försäkringskassan (sjukskrivningar), äldrevården, osv.

Den stora faran är väl, i detta fall, att paniken hos folk skapar kaos överallt. Och inte bara i Sverige utan på andra ställen i världen. Produktion av varor upphör p.g.a nedstängda fabriker, folk som bunkrar och tömmer hyllorna, likaså på apoteken där febernedsättande lär bli totalbrist på, osv.

Och sedan skall man inte glömma av trycket på vården heller, en vård som redan går på knäna. Med covid-19 i full fart så lär det ju bli riktigt illa, med inställda operationer och andra inställda undersökningar som följd, något som i sin tur lär leda till dödsfall längre fram.

Man skall inte underskatta vad brist på mat i butiker, brist på vårdplatser med mera kan skapa i ett samhälle.

Fast nu är det ju så att svensken är fullkomligt grön när det kommer till katastroftillstånd eftersom man här inte ens vet vad krig innebär, så då blir det än värre. Sedan finns det väl ett par miljoner invandrare i landet som mycket väl vet vad krig innebär, med erfarenheter från både andra världskriget och de moderna krigen som pågår än idag, och de i sin tur vet exakt hur och vad de skall göra, något som i sin tur ökar konkurrensen något otroligt för svensken.

I nöd kommer människans rätta jag fram, det instinktiva djuret. Då är all civiliserad sans som bortblåst och överlevnad är det enda som gäller.

Tyvärr är det så att det räcker med ett litet nyhetsinslag kl. 15.30 om att kaffeimporten har upphört och kommer inte igång förrän om ett par, tre år, varför det sista kaffet som finns kvar på hyllorna i affärerna är det som finns att tillgå, sen inget mer på 2-3 år.
Skall vi sätta ett par miljoner kronor på att hyllorna kommer att vara tomma och i princip renslickade så när som på varje kaffekorn före 18.00 samma dag?

Tänk vad som händer när vi börjar prata om betydligt mer livsnödvändiga råvaror? :)

Och nu pratar vi endast mat. Det finns massor av andra saker också att tänka på. Så nä, viruset i sig är nog en betydligt mindre fara än vad paniken är som viruset skapar.
Precis, paniken skapar kaos som denna sida.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
G guggen skrev:
På vilket sätt är det skillnad menar du beträffande de ev dödstalen i Kina vs sverige?
I Sverige är sjukvården av en annan karaktär än i kina

optimum optimum skrev:
Ja det är seriöst.

Dödligheten är betydligt större och betydligt fler behöver sjukvård än vanliga influensan.
Se vilka åtgärder Italien och Kina gjort. De förstår allvaret vilket många svenskar ännu inte gjort.
Spela inte korkad, du förstod precis vad jag menade. Men du har väl erbjudit dina expertkunskaper till våra myndigheter nu?

optimum
C crappyusrname skrev:
Spela inte korkad, du förstod precis vad jag menade. Men du har väl erbjudit dina expertkunskaper till våra myndigheter nu?
Lägg av med spydigheterna.
Läs igen tråden så hittar du flera som jämför coronan med vanlig säsongsinfluensa.

optimum optimum skrev:
Lägg av med spydigheterna.
Läs igen tråden så hittar du flera som jämför coronan med vanlig säsongsinfluensa.
Vissa talar på myndighetsnivå andra rasar på forumanvändare som trollar.

T TAR12 skrev:
Jag har bara hittat uppgift om antalet intensivvårdplatser från 2017 och då hade vi c:a 500 st. Av dessa är sannolikt många belagda vid ett nomalläge.
Det intressantaste är hur många ECMO vi har då de 5% hårdast drabbade behöver dessa. I Italien så prioriterar man nu vilka pstie ter som skall få ECMO vilket ökat dödligheten bland äldre (stod i en artikel på Omni igår).

Jag har hört olika siffror på ECMO I Sverige, men det kanske finns 50 och hälften av dessa är troligen gjorda för spädbarn.

Nu är jag dock mest oroad över att ca 20% av de sjuka behöver sjukhusvård. Det fyller snabbt upp sjukhusen och många planerade ingrepp kommer att behöva skjutas upp med dödsfall bland cancersjuka, hjärtsjuka osv som en följd.

Men låt oss hoppas att Anders Tegnell har rätt och att det går att stoppa vid gränsen. Sist jag kollade hade dock Norge fem fall där man inte visste hur de smittats...

Corona finns nog fullt utbrett i Sverige redan.

Bara för att det är en farlig virussjukdom behöver långt ifrån alla vistas på sjukhus.

Läste på Aftonbladet för en stund sedan om en kille med 40 grader feber och halsont. Själv har jag med feber och halsont, men jag har inte varit utomlands.

Så länge man inte testar alla med något symtom på coronna och som inte varit utomlands kommer mörkertalet med sjuka vara stort och man vet inte hur utbrett det är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.