Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Tanken är väl att man kan vara säker på att smittan inte har uppstått i Sverige, vi vet ju var den har uppstått.

Så alla smittade fall är importerade, och så länge det är de vi hittar och andra som träffat dessa så vet vi ju både smittvägarna och smittspridningen. Och om det inte uppstått några nya fall på en eller två veckor i närheten av dessa så har denna smittväg stoppats.

Men visst är det en riktig balansgång på slak lina detta. Det är ju mer att man typ hoppas att allt ska gå bra, det är nog ett metodiskt arbete ja, men det inbegriper att man även måste ha en del tur.

Men jag tror inte för fem öre att det är fullt utbrett i Sverige, det kan vi nog säga är helt omöjligt faktiskt.
Men det är illa nog ifall det nyligen gått vidare i någon oupptäckt smittväg (där de smittade inte än fått sina symptom, men det kommer de närmsta dagarna), då kan det raskt hamna i ett dåligt läge.

edit:
Usch, när skrev detta så nös jag, och nu hostade jag, sån där rethosta.
Ska jag vara orolig ... :sweat: :dizzy: :dizzy:

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tanken är väl att man kan vara säker på att smittan inte har uppstått i Sverige, vi vet ju var den har uppstått.

Så alla smittade fall är importerade, och så länge det är de vi hittar och andra som träffat dessa så vet vi ju både smittvägarna och smittspridningen. Och om det inte uppstått några nya fall på en eller två veckor i närheten av dessa så har denna smittväg stoppats.

Men visst är det en riktig balansgång på slak lina detta. Det är ju mer att man typ hoppas att allt ska gå bra, det är nog ett metodiskt arbete ja, men det inbegriper att man även måste ha en del tur.
Men det kräver också att folk är intelligenta nog att hålla sig hemma vid minsta symptom på förkylning, samt att folk hör av sig till vården vid misstanke om corona efter en resa (och att vi reser minimalt, både utom och inom Sverige).

Jag tror inte att folk är så pass intelligenta. Men jag hoppas jag har fel.

Edit: det krävs en del, jag har exempelvis hosta fortfarande efter svininfluensan som jag hade för några veckor sedan. Skall jag vara hemma? Här borde myndigheterna gå ut med tydliga riktlinjer!

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Men det kräver också att folk är intelligenta nog att hålla sig hemma vid minsta symptom på förkylning,
Oj, hur tänkte du nu?
Ska halva Sverige stanna hemma från sina arbeten och skolor?

Jag tänkte dra iväg på jobbet nu. Fast jag har tydliga förkylningssymptom. De har jag haft i 2-3 veckor nu.
Vill du betala min lön ifall ingen läkare vill sjukskriva mig?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, hur tänkte du nu?

Jag tänkte dra iväg på jobbet nu. Fast jag har tydliga förkylningssymptom. De har jag haft i 2-3 veckor nu.
Egenföretagare kommer smitta Sverige för att de inte har råd att vara hemma

Mikael_L
Och andra företag kanske går i kk pga av 14 dagars sjuklön till en massa sjukskrivna anställda plus produktionsbortfallet.
Så det är inte bara vi egenföretagare som kan få det tufft.

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men får jag allvarliga symptom, hög feber och annat, som ont i kroppen osv, så kommer jag kontakta vården och försöka få till en provtagning. Och kanske även gör en självvald karantän.

Redan nu håller jag lite lagom avstånd till folk där det går och tvättar händer lite oftare och sånt som inte kostar på så mycket, men säkerligen inte är så dumt i dessa tider.
Får jag kraftiga symptom kommer jag inte dra in på ett kontor och sätta igång och jobba där en dag.
Då meddelar jag nog att det skjuts upp pga sjukdom.
Men ska jag stå ensam i en undercentral och jobba (folk kanske inte vet vad jag menar här, det är alltså ett rum där typiskt värmeanläggningen och lite annat till en större kåk är beläget), så kanske jag gör det även med vissa smärre symptom (inte hur mycket som helst naturligtvis)

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
"Sveriges beredskap är god"
Så lät det i början av veckan.

Undrar om någon gick på den?
Jag har gått på den. Tror fortfarande på det. sån e ja...

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
I ditt eget inlägg skriver du 1% dödlighet, detta samtidigt som WHO har en siffra på 3,4% om man räknar på totalt antal insjuknade så jag förstår då inte hur du kan komma till slutsatsen att den är 1 % och den dessutom minskar om man bara tittar på friskförklarade kontra döda. Det är i alla fall inget som WHO har skrivit.
Man tittar inte på friskförklarade kontra döda. Det har jag ju sagt hur många gånger som helst. De som blev smittade samtidigt men inte dör ska också räknas in, och dessutom alla som "går under radarn". Aktuell siffra ligger ju runt 3%, men slutresultatet kan bli mycket lägre, iallafall om det inte börjar sprida sig till utsatta områden där det faktiskt inte finns någon vård att tala om.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Väldigt, väldigt få överlever HIV utan behandling. Finns väl bara enstaka fall som blivit serumnegativa av sig själva.

Det är väl det @guggen pratar om? Hur många som kan dö eller dör utan adekvat behandling?
Exakt, men man räknar inte så.

P
Jag har heller ingen anledning att ifrågasätta vare sig Sveriges beredskap eller myndigheternas kompetens. Det största problemet som jag ser det är enskilda personer. Det spelar ingen roll hur stora och stränga åtgärder man sätter in, när det finns människor som inte följer regler och rekommendationer. Det handlar om allt från att inte följa de råd och regler som sätts till att sprida desinformation och uppvigla till regelbrott.

Det syns till exempel i Italien, där nu senast det kommer rapporter om att personer har flytt de isolerade delarna innan de spärrades av. Här i Sverige har vi redan problem med personer som insisterar på att provta sig och därför reser mellan mottagningar trots att de är sjuka. Och trots att de råds att stanna hemma och vårda sig själva, oavsett vad det skulle handla om. Paniken är mycket skadligare än vad eventuella insatser från myndigheterna hjälper.

Med det sagt så önskar jag inte en mer repressiv stat (som t.ex Kina) eller stängda gränser. Det skulle bara ge en skenbart trygghet på bekostnad av frihet och demokrati.

• Gilla
Puhnallen och 13 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Varför i hela fridens namn lamslår olika länder sina samhällen genom att stänga ner hela städer, ställa in flyg, med mera med mera, om inte Coronaviruset är värre än vanlig influensa???
För att det inte finns något vaccin.

Den vanliga influensan ÄR allvarlig,men där består insatserna inte i att stänga arbetsplatser och skolor och stoppa resor, utan att låta de i riskgrupperna vaccinera sig. Ändå dör hundratusentals i influensa varje år. Min bästa vän är en av dem, hon var för sjuk för att kunna vaccineras när förra årets influensasäsong satte igång, vaccinet "tog" inte eftersom immunförsvaret redan var utslaget. 7 veckor i respirator och ECMO innan man gav upp och stängde av.

• Ledsen
  • Gilla
Mach77777 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, hur tänkte du nu?

Du sjukskriver dig själv.

Du skall inte vara på jobbet och smitta andra om du är förkyld.

Mikael_L
Emma242 skrev:
Det syns till exempel i Italien, där nu senast det kommer rapporter om att personer har flytt de isolerade delarna innan de spärrades av.
Men visst skulle man vara sugen, om man ändå vet att man är frisk.

Inte vill jag vara inspärrad i veckor på en båt, i ett hotell eller en stad, full med corona-sjuka människor.
Det är faktiskt ganska rationellt att ta chansen och sticka, om den ges.

A anhack skrev:
Finns det någon uppskattning på hur många vårdplatser som finns tillgängliga på infektionskliniker för smittade personer i behov av vård?
I Karlstad finns 8 färdigställda, fler kan ordnas om det skulle behövas. Ingen används i nuläget.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Man tittar inte på friskförklarade kontra döda. Det har jag ju sagt hur många gånger som helst. De som blev smittade samtidigt men inte dör ska också räknas in, och dessutom alla som "går under radarn". Aktuell siffra ligger ju runt 3%, men slutresultatet kan bli mycket lägre, iallafall om det inte börjar sprida sig till utsatta områden där det faktiskt inte finns någon vård att tala om.
Jag räknade på dödligheten innan det blev för många fall i länderna runt Kina och kom fram till en siffra på 0,5-1%. I början redovisade nämligen flera av dessa länder detaljerade rapporter person för person, så det var lätt att räkna där och då.

Men detta förutsätter ju att sjukvården inte blir överbelastad som den nu är i norra Italien.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.