2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har aldrig i hela mitt liv sjukskrivit mig "vid minsta symptom på förkylning".pacman42 skrev:
Och numera är jag egenföretagare, så sjukskrivning existerar inte. Men det är fritt att stanna hemma dock, med utebliven lön. Men ofta kan man pyssla med lite pappersjobb eller så, åtminstone en dag.
Ja visst, så tänker nog de flesta och de ligger ju i vår natur att inte vilja sitta instängda. Därför har jag heller inget vettigt förlag till lösning. Att hota med straff lär inte fungera, eftersom det ytterligare spär på både flyktbeteende och allmän misstro.Mikael_L skrev:
Myndigheterna får göra så gott de kan med att begränsa spridning, och hoppas att de som springer iväg inte smittar allt för många eller svårt sjuka. Det finns ju utrymme i lagen att stänga in spridare av farliga sjukdomar, men erfarenheter av tidigare sjukdomar bekräftar att de inte har så stor effekt som man vill önska. Snarare tvärt om, att smittade blir stigmatiserade och går under jord och blir ospårbara.
Många tar upp Italien som ett föredöme här. Det är lite märkligt med tanke på att de själva gått ut med att de gjort många fel och varit väldigt naiva. Bland annat har smittspårningen varit bristfällig, liksom informationen till dem som kommit resande från smittade områden.Martin_B skrev:
Vad gäller Sverige kan man notera att om Stockholm och Värmland hade haft sportlov en vecka tidigare så hade antalet fall varit minst 120 färre, troligen uppåt 150 färre. I Värmland är två smittade efter att ha varit i Italien på en egen resa, övriga är från en bussresa till Italien, det är då de som varit på bussen samt några närstående till dessa.
Redigerat:
Jag tillhör de som haft samma inställning som du har, men då min fru är lärare och jag sett vad som händer när sjuka barn kommer till skolan så har jag helt ändrat uppfattning. Riskerar man att smitta så skall man inte röra sig bland andra människor.Mikael_L skrev:
Kanada har 12 st rapporterade Covic-19 smittade. För i går utropade regeringen att alla familjer ska ha livsmedel hemma så att det räcker i 30 dagar.
De vet mycket väl att 12st kan väldigt fort bli 1200 och 1200 bli lika fort 12000.
Något R0=3 tror för närvarande inget land på.
De vet mycket väl att 12st kan väldigt fort bli 1200 och 1200 bli lika fort 12000.
Något R0=3 tror för närvarande inget land på.
Från och med i dag kommer de att ta coronatest på folk som söker på liknande symptom men inte rest eller träffat någon som rest, på rekommendation från vilken internationell myndighet det nu var, för att kontrollera om det finns smittade som "gått under radarn".P Putte 9497 skrev:Corona finns nog fullt utbrett i Sverige redan.
Bara för att det är en farlig virussjukdom behöver långt ifrån alla vistas på sjukhus.
Läste på Aftonbladet för en stund sedan om en kille med 40 grader feber och halsont. Själv har jag med feber och halsont, men jag har inte varit utomlands.
Så länge man inte testar alla med något symtom på coronna och som inte varit utomlands kommer mörkertalet med sjuka vara stort och man vet inte hur utbrett det är.
Har inte själv kollat upp vad de räknade in i sina "procent" (who alltså), men om de tagit med US och italiens räkning av döda, är den inte riktigt helt korrekt räknad än. US börjar precis jämna till sig nu/idag (lite) pga att de inte tidigare testat folk för viruset knappt, de har bara haft döda med på sin lista (som testats). Och Italien hade nån skum jämförelse mellan döda och sjuka (ej i förhållande till smittade), som är helt ologisk (när de fick fram 30% dödlighet).Martin_B skrev:
Från början trodde man att dödligheten låg runt 1%, vilket också såg rimligt ut.. och jag personligen tror inte dödlighet är så mycket högre (hoppas?!).. tror den kommer landa på runt 1.5 % (max 2) i slutänden.
Visst påverkar åtgärder. Att ha en Melodifestival med med 30 000 åskådare inpackade i en arena i den stad där flest fall finns är ett suveränt sätt att skapa inhemsk smitta. Man måste alltid räkna med att enskilda personer struntar i restriktioner. Det kommer ske inhemsk smitta, men målet är att minska smittspridningen/-hastigheten så man hinner vårda de svårt sjuka.Emma242 skrev:Jag har heller ingen anledning att ifrågasätta vare sig Sveriges beredskap eller myndigheternas kompetens. Det största problemet som jag ser det är enskilda personer. Det spelar ingen roll hur stora och stränga åtgärder man sätter in, när det finns människor som inte följer regler och rekommendationer. Det handlar om allt från att inte följa de råd och regler som sätts till att sprida desinformation och uppvigla till regelbrott.
Det syns till exempel i Italien, där nu senast det kommer rapporter om att personer har flytt de isolerade delarna innan de spärrades av. Här i Sverige har vi redan problem med personer som insisterar på att provta sig och därför reser mellan mottagningar trots att de är sjuka. Och trots att de råds att stanna hemma och vårda sig själva, oavsett vad det skulle handla om. Paniken är mycket skadligare än vad eventuella insatser från myndigheterna hjälper.
Med det sagt så önskar jag inte en mer repressiv stat (som t.ex Kina) eller stängda gränser. Det skulle bara ge en skenbart trygghet på bekostnad av frihet och demokrati.
Att ställa in resor till norra Italien hade varit en rimlig tvångsåtgärd som hade skyddat samhället mot den flod av importsmitta som kommit senaste veckan. Tyvärr är det nog ofrånkomligt att vissa av svenskarna som kommit hem lyckats smitta någon här hemma.
I sådana här tider är det tydligt att vi och våra ledare är fredsskadade och tror att alla kriser går att vänta ut och någon annan löser det åt oss.
Riktlinjerna ÄR tydliga, har du inte rest eller träffat något som rest behöver du ine vara orolig i dagsläget. Särskilt inte om du redan är tillfrisknad och vet att det var influensa. Just den influensan har ju kvarstående hosta som vanligt problem har jag förstått. Själv är jag pollenallergisk, men inte sjutton tänker jag stanna hemma tills i augusti för att folk blir rädda när jag nyser och ögonen är röda...pacman42 skrev:
Så nej, man behöver INTE hålla sig hemma vid minsta lilla tecken på förkylning?
Vill du verkligen veta?pacman42 skrev:
Det intressantaste är hur många ECMO vi har då de 5% hårdast drabbade behöver dessa. I Italien så prioriterar man nu vilka pstie ter som skall få ECMO vilket ökat dödligheten bland äldre (stod i en artikel på Omni igår).
Jag har hört olika siffror på ECMO I Sverige, men det kanske finns 50 och hälften av dessa är troligen gjorda för spädbarn.
Nu är jag dock mest oroad över att ca 20% av de sjuka behöver sjukhusvård. Det fyller snabbt upp sjukhusen och många planerade ingrepp kommer att behöva skjutas upp med dödsfall bland cancersjuka, hjärtsjuka osv som en följd.
Men låt oss hoppas att Anders Tegnell har rätt och att det går att stoppa vid gränsen. Sist jag kollade hade dock Norge fem fall där man inte visste hur de smittats...
Jag hittar inga siffror för Sverige men i början av januari hade UK 15 maskiner enligt en artikel jag läst. Så om vi inte har ett stort nordiskt ECMO center i Sverige så skulle jag gissa på en handfull maskiner här, men jag vet inte.
Det finns ingen anledning att ställa in offentliga evenemang om det inte finns belägg för allmänn smittspridning. Det finns idag inga svårt sjuka i Covid-19 att hinna vårda. Du förutsätter ett scenario som är högst spekulativt, att sätta in åtgärder baserat på detta vore totalt oansvarigt.H Hochiha skrev:Visst påverkar åtgärder. Att ha en Melodifestival med med 30 000 åskådare inpackade i en arena i den stad där flest fall finns är ett suveränt sätt att skapa inhemsk smitta. Man måste alltid räkna med att enskilda personer struntar i restriktioner. Det kommer ske inhemsk smitta, men målet är att minska smittspridningen/-hastigheten så man hinner vårda de svårt sjuka.
Att ställa in resor till norra Italien hade varit en rimlig tvångsåtgärd som hade skyddat samhället mot den flod av importsmitta som kommit senaste veckan. Tyvärr är det nog ofrånkomligt att vissa av svenskarna som kommit hem lyckats smitta någon här hemma.
I sådana här tider är det tydligt att vi och våra ledare är fredsskadade och tror att alla kriser går att vänta ut och någon annan löser det åt oss.
Det finns riktlinjer för de som har rest. Om man följer dessa minimerar man risken för spridning. Vad anser du att våra fredskadade ska göra?
Den informationen har MSB gått ut med i Sverige också, redan för ett par år sedan. Det kan du inte ha missat, finns tråd om prepping här på forumet till och med.L Lars48 skrev:
Beräkningarna just nu ligger väl på att det är ca 5-10ggr dödligare än "vanliga influensan", dvs under 1%. Kina är iaf nere i de nivåerna och eg den enda statistik man kan utläsa något vettigt ur då de har det största underlaget.Anna_H skrev:
Man tittar inte på friskförklarade kontra döda. Det har jag ju sagt hur många gånger som helst. De som blev smittade samtidigt men inte dör ska också räknas in, och dessutom alla som "går under radarn". Aktuell siffra ligger ju runt 3%, men slutresultatet kan bli mycket lägre, iallafall om det inte börjar sprida sig till utsatta områden där det faktiskt inte finns någon vård att tala om.
Och det är som Anna säger tyvärr äldre som drabbas hårdast och dödssiffrorna skjuter i höjden (som i Italien) när vården inte räcker till.
Så för de flesta medelålders byggande hen handlar dessa utbrott mer om solidaritet mot andra, att inte panika eller vara egoistisk, då bryter systemet och vården ihop och vi får utfall som i Italien.
Jag tror faktiskt Sverige gör rätt i att försöka ingjuta lugn och hantera detta sansat.
De flesta av oss eller någon i vår närhet kommer drabbas av detta virus inom de närmaste åren, iaf om man tror på who's estimate, vilket är klokt.