2 357 450 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tja, jag är inte ens själv helt säker på vad jag ville säga med mitt inlägg (som du citerade).Martin_B skrev:
Ja, absolut är det så. Men om man nu går efter vad vissa experter säger, om att 60-80% av jordens befolkning kan komma att smittas, så pratar vi om ganska höga dödstal inom väldigt kort tid.
I Sverige kommer den siffran kanske landa på snarare 90-95% i så fall eller mer, eftersom jag misstänker att man sätter siffrorna 60-80% i världen p.g.a att det kan finnas stora landområden som effektivt kan isoleras mot att bli smittade som övriga världen.
Men även om vi tar 80% som exempel, så har vi 272.000 döda inom väldigt kort tid. Med tanke på hur snabbt viruset sköljer över länderna, och den exponentiella ökningen, så tar det nog inte många månader innan covid-19 har plöjt igenom Sverige.
Så ja, det är nog lite mer allvarligt än de vanliga löpande dödssiffrorna.
Jo kanske att tar vi läget som det ser ut just nu, så är det ju naturligtvis lite trist, särskilt för de som kanske kommer att dö och de närstående.
Men det är ju ingen samhällskollaps på något vis, vilket man snabbt inser ifall man jämför med vad vården i övrigt tar hand, och begravningsbyråerna.
Men sen håller jag ju med dig helt och hållet, skulle vi drabbas av en väldigt stor och okontrollerad spridning, ja då blir det däremot superjobbigt.
Och jag antar att det är just detta som är den stora osäkerheten, det vi inte på något vis kan förutsäga.
Klart vi dör i Corona, men det är lite skillnad att bo i Kina än i SverigeMartin_B skrev:
Så du tror inte att det blir dödsfall i Sverige?
3,4% dör av Corona, är de senaste siffrorna som jag känner till (igår eller i förrgår, vet ej om det har uppdaterats).
I Sverige finns 203 smittade. Det säger oss att det rent statistiskt kommer att ske 7 dödsfall i Sverige till följd av Coronaviruset.
Eller tror du att svensken på något märkligt sätt är förskonade från dödsfall orsakat av covid-19?
Skillnaden mellan sverige och Italien är att vi inte har någon smittspridning => det är enkelt att ta hand om de sjuka. Dessutom har jag inte sagt att det är rimligt att förvänta sig någon större skillnad jämfört med likvärdigt utvecklade länder, bortsett från konsekvensen av att spridningen är annorlunda.Martin_B skrev:
Nja, jag tror ju inte Italien är så mycket mindre tekniskt och medicinskt utvecklad än Sverige, ändå ligger dödsandelen på 5% idag. Det där är ju väldigt grovt räknat eftersom jag endast räknar på antal smittade och antal döda för dagen,... men det är inte direkt så att där är obefintligt med döda.
smittade 7,375, döda 366
Varför skulle det då bli annorlunda (läs: bättre, dvs färre döda) i Sverige när inte ens vården fungerar i vanliga fall och folk bokstavligen dör i väntan på vård här i landet?![]()
Ja visst är det skillnad att bo i Kina, jämfört med Sverige. I Kina drar man upp ett helt Coronasjukhus på 10 dagar.P Putte 9497 skrev:
I Sverige dör folk i väntan på vård p.g.a att det inte finns tillräckligt med resurser - och detta innan Corona ens har slagit till i Sverige
Så ja, lite skillnad är det juh!
Detta är ännu inte en pandemi.Martin_B skrev:
Vi får väl se vart skiten slutar. Men en sak är säker, och det är att detta är en pandemi, samt att spridningen är fullkomligt utanför kontroll. Såvida inte Sverige totalt stänger sina gränser och har stenkoll på ALLA, och då menar jag ALLA som har smittats, så kan man räkna med exakt samma sak här som i Italien. Allt annat vore orimligt.
Enkelt att fixa en lokal. Bara utrymma någon idrottsarena med tak.A anhack skrev:
Men det blir inget riktigt sjukhus för det saknas utrustning och sjukvårdspersonal.
Respiratorer, syrgasutrustning, mm.
Nja alltså viruset i sig är väl inte så farligt att det skulle orsaka total samhällskollaps, jag menar 3,4% döda, det klarar säkert Sverige av, inte minst när det just är gamla och sjuka som dör i första hand. Så rent ekonomiskt är det väl en vinst för Sverige i långa loppet i form av mindre tryck på pensionskassan, försäkringskassan (sjukskrivningar), äldrevården, osv.Mikael_L skrev:
Men det är ju ingen samhällskollaps på något vis, vilket man snabbt inser ifall man jämför med vad vården i övrigt tar hand, och begravningsbyråerna.
Men sen håller jag ju med dig helt och hållet, skulle vi drabbas av en väldigt stor och okontrollerad spridning, ja då blir det däremot superjobbigt.
Och jag antar att det är just detta som är den stora osäkerheten, det vi inte på något vis kan förutsäga.
Den stora faran är väl, i detta fall, att paniken hos folk skapar kaos överallt. Och inte bara i Sverige utan på andra ställen i världen. Produktion av varor upphör p.g.a nedstängda fabriker, folk som bunkrar och tömmer hyllorna, likaså på apoteken där febernedsättande lär bli totalbrist på, osv.
Och sedan skall man inte glömma av trycket på vården heller, en vård som redan går på knäna. Med covid-19 i full fart så lär det ju bli riktigt illa, med inställda operationer och andra inställda undersökningar som följd, något som i sin tur lär leda till dödsfall längre fram.
Man skall inte underskatta vad brist på mat i butiker, brist på vårdplatser med mera kan skapa i ett samhälle.
Fast nu är det ju så att svensken är fullkomligt grön när det kommer till katastroftillstånd eftersom man här inte ens vet vad krig innebär, så då blir det än värre. Sedan finns det väl ett par miljoner invandrare i landet som mycket väl vet vad krig innebär, med erfarenheter från både andra världskriget och de moderna krigen som pågår än idag, och de i sin tur vet exakt hur och vad de skall göra, något som i sin tur ökar konkurrensen något otroligt för svensken.
I nöd kommer människans rätta jag fram, det instinktiva djuret. Då är all civiliserad sans som bortblåst och överlevnad är det enda som gäller.
Tyvärr är det så att det räcker med ett litet nyhetsinslag kl. 15.30 om att kaffeimporten har upphört och kommer inte igång förrän om ett par, tre år, varför det sista kaffet som finns kvar på hyllorna i affärerna är det som finns att tillgå, sen inget mer på 2-3 år.
Skall vi sätta ett par miljoner kronor på att hyllorna kommer att vara tomma och i princip renslickade så när som på varje kaffekorn före 18.00 samma dag?
Tänk vad som händer när vi börjar prata om betydligt mer livsnödvändiga råvaror?
Och nu pratar vi endast mat. Det finns massor av andra saker också att tänka på. Så nä, viruset i sig är nog en betydligt mindre fara än vad paniken är som viruset skapar.
Nja, nu skall vi inte vara allt för tuffa här. Facit på det har vi om ca. 2 veckor.MathiasS skrev:
Jag har mycket svårt att tro att smittspridningen inte har börjat här. Kom ihåg att det alltid börjar i liten skala.
Nu vet jag inte vad WHO har klassat det så sent som idag, men jag har svårt att tycka att det kan klassas om något annat:optimum skrev:
https://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/pandemic/en/
Flera "experter" har tidigare också gått ut med att de menar att det är en pandemi, må WHO tycka vad de vill. Och detta var bara någon dag efter covid-19 explosionen i Sverige.
Nu är det ju förvisso enskilda "experter", läkare och vad det än nu må vara, men det visar ju bara att vi inte bara kan avfärda att detta har utvecklats till en pandemi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pandemic
Det var inte så lite roligt.MathiasS skrev:
Wuhan regionen som sattes karantän har 45 sjukhus. De smällde upp motsvarande ett Karolinska i storlek på mindre än en vecka mitt i smittozonen när det började sprida sig.
Jag tror kineserna är bra.mkt bättre förberedda än oss på virus hantering.
Däremot kunde du ha skrivit att dödligheten är mkt högre pga av en sämre generellt hälsa för medelålders och äldre.