Byggahus.se

Coronavirus

1. R
    Medlem Nivå 8
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAOM2q/uppgifter-diskuterar-isolering-av-stockholm
    Hur sannolik den är vet man ju inte. Men om det stämmer att de tänker åka på sedvanlig semester hoppas jag. Synd om de drabbar de som faktiskt sköter sig. Precis som de som åkte ner till skidorterna och sket i att de fanns smitta (efter den blev känd)

Den är inställd.
    http://www.oskg.nu/konstrundan
    Jag anser att påskhelgen så håller man ledigheten i hemområdet, jag hade tänkt att vi skulle till Köpenhamn, men den är helt omöjlig och vi hade inte åkt även om det hade gått med respekt för min egna familj och vänner. Men den delen som tänker åka (var de än bor) är egoistiska puckon.

Bättre att de som kan gynnar sina lokala resturanger och butiker. Ta och beställ hämtmat i påsk och mys hemma =) Vid fint väder så ta med maten och var ute.

• Laddar…
  2. M
    Medlem · Nivå 10

Så nu är det folk i Järvafältet som har dålig förståelse för Svenska och att följa regler och uppmaningar?

Det var en bra artikel men det står inte att ”Somalier” är överepresenterade utan att det var en läkare som kämpar allt vad han kan för att nå fler personer där Informationen inte räcker till i Skriftlig form varken på Svenska eller Somaliska.

Så vad vill du egentligen visa? Att du läser det du vill se?

Edit: Sen på bollen och många andra bra svar !

• Laddar…
  3. R
    Medlem Nivå 8
    Jag är för de mesta trevlig. Men du skrev det som att toapapper var slut i riket precis som handsprit. Och därav ansåg jag att det var lögn. Du behöver formulera dig bättre. Precis som du säger att jag klipper och klistrar, du kan svara på mitt utan att kladda.
    Att det sen har varit stort flöde och att de inte hunnit leverera och lägga upp på hyllorna är en helt annan sak. Det är många butiker som behöver fylla på. Precis som Pågen säger, de har kapacitet i tillverkning, men de var inte beredda på att folk faktiskt skulle hamstra bröd.
    Anledningen att jag inte länkar till de produkterna fick du svar på, det finns de i större behov. Jag skrev sök själv, inte googla.

Sen gav jag dig tips om andra medel.
    Nåja, nu tjafsar vi inte mer. Respekterar att du är stressad och livrädd just nu. Så hoppas att det lugnar ner sig snart för oss. Må väl =)

4. F
    Medlem · Nivå 11
    Det har jag inte sagt. Jag tänker mig att en ganska stor del av coronakrisen handlar om utrikespolitisk markering och demonstration av krisberedskap. Europeerna är ett fredstrött folk då det inte varit nått större krig i Europa på 75år.
    Jag är också helt säker på att Putin bland andra kommer att försöka använda sig av coronakrisen för att öka sitt inflytande.

Finland har för planer att uppdatera sitt stridssystem inom flygvapnet och Gripen är nog den som legat allra bäst till nu när USA verkar glida ifrån Europa mer och mer. Jag tänker också att Gripens chanser håller på att gå upp i rök när Sverige nu så demonstrativt visat att man saknar beredskap. Vi har ingen nytta av en "allierad" som i krissituationer endast kan berätta att det bra att tvätta händerna.

Som utbildad statsvetare försöker jag tänka ur ett internationellt politiskt perspektiv.

Men er linje blir säkert bra, det har ju fungerat så bra hittills.

5. L
    Medlem · Nivå 12
  6. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Ja jag kan av misstag skrivit hela riket, men det är i så fall fel då jag bara vet hur det är runt häromkring.
    Handsprit är nog körd på de flesta ställen och därför jag började undersöka alternativen att fixa egen och då behövs glycerol.
    Hörde att Absolut skulle ställa om produktionen för att få fram alkoholen till den men sedan har inget hänt.

Ja det är ett jäkla elände detta virus och företag stänger ner överallt. Kommer troligen sluta i en enorm arbetslöshet.
    Inte kunde man tro att hotet mot välfärden kunde vara ett eländigt virus utan det var annat som kunde förstöra den.

Jag var med och skickade hem folk krisen 2008/2009 och hoppades att aldrig få uppleva det igen men nu kommer det.
    På många företag så blir det först konsulter och bemanning, sedan visstidare och sedan blir det varsel och avsked.
    Vissa företag kommer gå i konkurs och livsverk försvinna.

Våren som kommer nu brukar man glädjas åt men just nu känns det dystert.

Önskar detsamma, ha det gott och se upp därute.

7. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Läser du inte artikeln du länkar till?
    De skänker (presens), inte har skänkt.
    Först ut är Italien, därefter kommer andra länder. Det är väl inte otänkbart att Sverige får en andel också, men det är kanske inte helt galet att Italien får först?

8. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Vi kan väl vänta med att utvärdera strategierna och utfallet på slagfältet tills kriget är över.

Det som spelas ut nu är den struktur som byggdes innan farsoten kom. Till det kommer politikernas kylighet eller panikåtgärder. Nu när kropparna börjar staplas upp ökar trycket på politikerna. De kanske inte klarar av att hålla samma kylighet som myndigheten. Särskilt inte när media hetsar på. Vi får se.

9. T
    Medlem Nivå 7
    Jag har hört om privatpersoner som skaffat masker och använder själva istället för att lämna dem till vårdpersonal, det är väl inte heller så schysst.

10. R
    Medlem Nivå 8
    Jag har jobbat på Absolut då de var svenskt. Och då gjorde dem vad de lovade =) Mycket fint företag som tyvärr såldes.
    Huruvida denna länk stämmer får man själv tro på men jag tror faktiskt på den. https://www.breakit.se/artikel/24252/absolut-vodka-satsar-pa-handsprit-for-varden
    Citat "”Nu imorse rullande första lastbilen med drygt 32.000 liter etanol för handsprit ut genom grindarna. Kommer snart nå svensk sjukvård”, twittrade Paula Eriksson.

Den går alltså till sjukvården.
    Men det måste vara från råspriten, som inte ligger i Åhus. Ganska häftigt bygge för den som är intresserad, eller ja processen från råsprit till flaska.

Och ja de är tråkigt med alla jobb. Jag blev själv av med jobbet 2009, men det hjälper inte att deppa, det gör de bara värre. Så håll fanan högt och kämpa istället och peppa folk trots oron.
    Som en cancerpatient sa till mig i taxin, " Vad fan hjälper de att lägga sig på soffan och gråta, det blir bara värre av det"
    Mycket viktigt för psyket, mår du dåligt när du blir av med jobbet så blir de svårare att komma igång igen.

11. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Dagens video från John Campbell trycker på att det enda sättet att komma ifrån karantänen är att via karantänen få bort smittan och sedan testa mycket och isolera alla smitthärdar så som Korea gör.

Jag har för mig att någon tjatat om detta tidigare i tråden... :thinking:

Nu är det dock inte Sveriges strategi...

• Laddar…
  12. N
    Medlem · Nivå 12
    Jag är helt övertygad om att boende på järvafältet har sämre kunskaper i svenska än befolkningen i stort.

Somalier va överrepresenterade i antalet döda vilket jag skrev. Boende på järvafältet va överrepresenterade bland smittade vilket jag oxå skrev.
    Läser du inte inläggen innan du kritiserar?

Redigerat 26 mar 19:07
  13. N
    Medlem · Nivå 12
    Bra!

Något konstruktiv istället för att döda diskussioner med rasistkortet.

Ok, men alpresenärerna verkar inte ha smittat släkt och vänner i samma utsträckning så de tvingats söka sjukvård?

Din tes håller annars inte eftersom överrepresentationen bland boende på järvafältet är så stor.

Alltså är skillnad i levnadssätt viktigt för smittspridningen.

• Laddar…
  14. B
    Allvetare · Nivå 15
    1. De tillverkas i Kina, så det är ju inte precis som att de ligger på ett lager i Sverige.
    2. Man låter WHO avgöra vilka länder som prioriteras, dvs var behovet är som störst. Sverige KAN hamna där.

Ja, är inte det schysst så säg?

https://www.astrazeneca.se/media/Ar...ljoner-ansiktsmasker-foer-att-underlaett.html

15. B
    Allvetare · Nivå 15
    Eller att alpresenärerna satte sig i självkarantän så fort de kom hem. Den enda de hann träffa på vägen hem var taxichauffören...