2 351 371 läst ·
32 467 svar
2351k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Administrator
· Skåne
· 6 801 inlägg
Då får vi väl göra som Tyskland, dvs införa kontaktförbud. Folk som vill festa kan väl göra det via Skype eller Facetime. (Själv skulle jag lägga tiden på att träna)BirgitS skrev:
Problemet är att när folk har semester vill de resa, ha kul och träffa folk. En hel del kommer säkert acceptera att det inte går nu pga. smittspridningen men med tanke på hur det har festas både i Åre och på barer i Stockholm så finns det en del som kommer göra allt för att festa loss ändå, dvs. smittspridningen kan öka.
Jag menar om man verkligen vill göra drastiska åtgärder så går det, men bara om viljan finns och om någon pekar med hela handen. Det handlar ju trots allt om att rädda både människoliv, jobb och näringsliv från död och elände. Om man tror att tidigarelagd semester (och lov) kan vara en lösning så är det väl bara att göra det.
Flera säger att smittspridningen mer eller mindre avtar under sommaren för att blossa upp igen under hösten. Varför sprids virus mindre på sommaren? Varför sprids det inte mindre i t ex södra Italien och Spanien som har typ samma klimat nu som vi har en normal sommar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 040 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 040 inlägg
Visst går det att göra drastiska åtgärder men kommer de att bli åtlydda under flera månader?Per Eskilsson skrev:
Då får vi väl göra som Tyskland, dvs införa kontaktförbud. Folk som vill festa kan väl göra det via Skype eller Facetime. (Själv skulle jag lägga tiden på att träna)
Jag menar om man verkligen vill göra drastiska åtgärder så går det, men bara om viljan finns och om någon pekar med hela handen. Det handlar ju trots allt om att rädda både människoliv, jobb och näringsliv från död och elände. Om man tror att tidigarelagd semester (och lov) kan vara en lösning så är det väl bara att göra det.
Det är så lätt att vid långvariga förbud få många att bli motvalls i stället och göra allt för att komma runt förbuden "för det verkar ju inte vara så farligt", "jag är ju ung så jag blir inte så allvarligt sjuk" osv.
Dels lever vi annorlunda, träffas utomhus i stället för inne, och dels så håller sig viruspartiklarna svävande längre tid vid låg luftfuktighet.useless skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Är det inte så att luften är fuktigare vulket innebär att slemhinnorna som ska skydda mot virus/bakterier fungerar som de ska. I motsatthet till vintern då luften är torr.useless skrev:
Läste nåt om att viruspartiklarna ändras i torr luft också och blir mindre (drar ihop sig)och sprids därmed lättare
Jag gissar att den stora spridningen i Italien och Spanien är ett resultat av större andel generationsboende samt sättet man hälsar på varandra.useless skrev:
Extremt intressant rapport där man jämför olika metoder för att platta till och fördröja kurvan:
- https://www.imperial.ac.uk/media/im...-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
Bilden på sidan 8 säger en hel del. Att stänga skolor är rätt meningslöst, det skapar andra problem, se bilden på sidan 10.
- https://www.imperial.ac.uk/media/im...-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
Bilden på sidan 8 säger en hel del. Att stänga skolor är rätt meningslöst, det skapar andra problem, se bilden på sidan 10.
Utdrag från den där rapporten spreds på både Twitter och Facebook förrra veckan. Är det Flashback som ligger efter, eller är det bara du?pacman42 skrev:
I vilket fall håller jag med om att den är intressant.
Jo, det är för att viruset sprider sig med aerosoler och när det blir varmare och torrare väder då finns inte aerosoler i samma utsträckning som på vinter. Därför viruset sprider sig mindre och dör bort.useless skrev: