Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
Du glömde visste ta bort flashback redirect när du copy pastade länken.

och om du läser rapporten noggrannare så ser du att det fattas data i 9-53% av deras bekräftade fall. Inte särskilt tillförlitligt än sålänge.

så att skriva som du gör att dessa siffror gäller för Sverige är desinformation.

J
D Daniel 109 skrev:
Är det bättre att det är tomt på hyllan? Det är ju inte direkt så att de har köpt upp allt dasspapper och gömt det på lagret.
Fantastiskt! Jag håller med Daniel109 till hundra procent!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har grävt efter denna information rätt länge nu, men hittade den till slut.

Om man-är 45-64 år så är risken för att man behöver intensivvård efter att man fått Covid-19 5-11%. Är man 20-44 år så är risken 2-4%. Är man 65-74 år så är risken 8-19% och över 75 år så är risken 6-31%. Under 20 år så är risken noll.

Siffrorna kommer från:
- [länk]

Dessa siffror är vad som kommer att dimensionera vår intensivvård.
Var det du som påstod att du var bra på matematik, eller var det någon annan?

I vilket fall får du gärna förklara hur du har räknat.

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
Mikael_L
mr.Ola mr.Ola skrev:
Det finns billiga resor till norra Italien just nu! Skidåkning kanske kan locka? (y)
Jag gillar inte snö...
Men det går väl att hänga i baren hela dagen och avrunda med afterski. :cool:

• Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Ni som läser denna tråden, glöm inte vara källkritiska.
Gäller internet i allmänhet men just nu är det extra viktigt.

finns många troll på nätet vara enda syfte är desinformation m.m för olika agendor.

man smyger in lite påhittad fakta här eller där eller vänder sig mot nån grupp i samhället.

finns ett par tydliga exempel i denna tråden.....

slänger in en länk på ämnet med:
[länk]
ja så är det, och näsan behöver inte räcka längre än till denna tråd för att doppas i skiten. Nu när jag har tre personer på ignorera-listan går det plötsligt att läsa tråden igen....

P Putte 9497 skrev:
Cykelhjälmen, är inte den smittfri?;)
Nej, den använder jag som sköld när någon försöker nysa på mig :crysmile:

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Du glömde visste ta bort flashback redirect när du copy pastade länken.

och om du läser rapporten noggrannare så ser du att det fattas data i 9-53% av deras bekräftade fall. Inte särskilt tillförlitligt än sålänge.

så att skriva som du gör att dessa siffror gäller för Sverige är desinformation.
Jag säger inte att de är gällande för Sverige, de finns inte för Sverige än. Jag har dessutom kvar konfidensintervallet.

Källan är det amerikanska smittskyddsinstitutet.

T tanaris skrev:
Var det du som påstod att du var bra på matematik, eller var det någon annan?

I vilket fall får du gärna förklara hur du har räknat.
I detta fallet har jag inte räknat alls, jag refererar till amerikanska smittskyddsinstitutets statistik inklusive konfidensintervall.

P Putte 9497 skrev:
Hur ska vården kunna välja vem som ska få leva och vem som ska dö?
Det är för att slippa göra det valet som man går ut så hårt med att skydda äldre och riskgrupper. I nuläget är det inte fullt, och då kan man göra individuellt val av insatser baserat på om de kommer att göra nytta för just den patienten eller inte. Man sätter tex troligen inte ECMO på en redan svårt lungsjuk 93-åring, eftersom man vet att den personen inte klarar att få igång lungorna igen, även om det finns en maskin ledig.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Jag är född på 60-talet och har haft mässling mm. ”Alla” fick det, ingen panikade.
Så, vad är skillnaden jämfört med nu?
1. Inget internet och all skräckpropaganda som medföljer.
2. Eh, kommer inte på något.
Skillnaden är att så gott som alla vuxna redan var immuna mot mässling. För att få en rättvis jämförelse kan du istället kika på hur det gick för indianerna när européerna upptäckte Amerika, man tror att så mycket som 90% av befolkningen kan ha dött:
https://fof.se/tidning/2014/4/artik...ra-ena-hallet-nar-europeerna-kom-till-amerika
https://sahlgrenska.gu.se/forskning...-en-kronika-om--det-lilla-elandet-.cid1540865
https://popularhistoria.se/vardagsliv/hygien-halsa/smittorna-som-dodat-miljoner

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Stapeldiagram som visar åldersfördelning av intensivvårdspatienter med influensa under olika säsonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har grävt efter denna information rätt länge nu, men hittade den till slut.

Om man-är 45-64 år så är risken för att man behöver intensivvård efter att man fått Covid-19 5-11%. Är man 20-44 år så är risken 2-4%. Är man 65-74 år så är risken 8-19% och över 75 år så är risken 6-31%. Under 20 år så är risken noll.

Siffrorna kommer från:
- [länk]

Dessa siffror är vad som kommer att dimensionera vår intensivvård.
Som jämförelse slänger jag in åldersfördelningen för intensivvårdspatienter för våra årliga influensor.

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Ni som inte är 70+ läs och begrunda.
I USA är faktiskt 47 % av de som intensivvårdats under 65 år.
I Holland är så stor del som hälften under 50 år som kräver intensivvård.
Detta sätter ett perspektiv på eländet.
Stupediedemiolog Anders Tegnell svarar att vi inte vet hur många mellan åldersgruppen 40-60+ som kommer att behöva intensivvård. Nä precis, ropa inte hej förrän du är över bäcken. Just saying...
Viktigt i detta sammanhang är att se hur många smittade det finns i grupperna. Man menar att orsaken till att vi har många yngre på IVA är att vi lyckats bra med att skydda de äldre.

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
En förinspelning av ett tal skrivet av någon annan

#inteminstatsminister
Bra att du tog till dig av budkapet i talet - Vi ska vara enade och gå igenom krisen tillsammans.

• Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Viktigt i detta sammanhang är att se hur många smittade det finns i grupperna. Man menar att orsaken till att vi har många yngre på IVA är att vi lyckats bra med att skydda de äldre.
Anna_H Anna_H skrev:
Håller med, och innan man får panik över ett procenttal så måste man jämföra mot något annat. Jämför man med säsongsinfluensan under det dåliga året 2017/2018 så hade 80% av de ecmo-behandlade partierna under 40 år ingen riskgruppstillhörighet.

Möbius skrev:
[bild]
Som jämförelse slänger jag in åldersfördelningen för intensivvårdspatienter för våra årliga influensor.
Intressant. Fler barn och yngre får problem (relativt) med influensan än med Covid-19. Sedan är det lite svårt att jämföra då det är absoluta siffror, men det finns siffror så att detta går att räkna ut (har dock inte tid att ta tag i detta just nu).

Men utan att räkna på det så kan man nog ändå säga att vi pratar om liknande procenttal (inte jättestor skillnad i alla fall), men med skillnaden att ingen är immun mot detta virus och att dessa procentsatser nu skall slås ut på runt halva befolkningen (beroende på vilket R0 det blir i Sverige).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.