2 356 868 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Precis detta som du skriver är så viktigt att förstå, vanlig influensa är inte så himla kul för många av oss men skillnaden är att då är sjukdomen utsmetad över fler veckor och sjukvården kan upprätthålla normal verksamhet. Nu kommer så många sjuka samtidigt och risken är stor att man inte hinner ta hand om alla.pacman42 skrev:
Intressant. Fler barn och yngre får problem (relativt) med influensan än med Covid-19. Sedan är det lite svårt att jämföra då det är absoluta siffror, men det finns siffror så att detta går att räkna ut (har dock inte tid att ta tag i detta just nu).
Men utan att räkna på det så kan man nog ändå säga att vi pratar om liknande procenttal (inte jättestor skillnad i alla fall), men med skillnaden att ingen är immun mot detta virus och att dessa procentsatser nu skall slås ut på runt halva befolkningen (beroende på vilket R0 det blir i Sverige).
Denna kris kommer skapa väldigt många frågor framöver där vi endast har svaret utifrån sårbarheten i en ekonomisk globalisering. Vi får vara beredda att maknadsekonomin kommer att vara på bottennivå ett bra tag framöver. Förhoppningsvis kommer allt detta utmynna i något gott när det gäller framtida beredskap och självförsörjning.
Tycker att SR borde inför spöstraff om journalister har ett program om Corona och inte kommit fram till den slutliga lösningen. För min del använder jag från knappen varje gång jag hör Corona. Förstår inte hur folk står ut med att lyssna på P1 som verkar köra Corona program 24 timmar om dygnet. Mycket möjligt att jag har jag missat något viktigt men jag står inte ut med alla yra höns som kakklar i P1.
Fast siffrorna du hänvisar till visar inte det du påstår. Siffrorna anger andelen i varje åldersgrupp som blev intagna till intensivvård, där den lägre siffran anger andelen för subgruppen där man visste åldern, och den högre siffran anger andelen för subgruppen där man visste ålder och vissa vårdstatusparametrar. Det är alltså andelar ur en subpopulation, inte andelar av alla smittade fall som är det du behöver för att ge ett övergripande risktal.pacman42 skrev:
För det första är nästan hälften av alla bekräftade fall borttagna eftersom man inte visste deras ålder, och för det andra finns det ett mörkertal som sannolikt är mycket stort eftersom USA inte testat i särskilt stor omfattning.
Man kan anta att de konstaterade fall som inte är medräknade i analysen pga saknad uppgift om ålder är fall med milda symptom som aldrig blivit inlagda (eftersom man alltid vet åldern på patienter som läggs in). Dvs yngre personer. Enbart detta kommer ge en stor bias om man försöker ange risken per åldersgrupp, vilket ger en överskattning av risken för yngre personer. Sedan kommer mörkertalet, som kan vara en faktor 2, 5 , 10, 100 eller mer. Vi vet inte, men många experter talar om det finns 10-100 ggr fler smittade än konstaterade fall.
Det är alltså grovt missvisande att påstå att procenttalen anger någon slags risk för att bli inlagd för intensivvård.
Jag tycker tvärtom. Public service existens har försvarats med bla behovet att ge korrekt information i händelse av kris. Nu har vi kris, och de direktsänder inte ens presskonferenserna på P1. Istället är det samma kulturprogram som vanligt.N nallepu skrev:Tycker att SR borde inför spöstraff om journalister har ett program om Corona och inte kommit fram till den slutliga lösningen. För min del använder jag från knappen varje gång jag hör Corona. Förstår inte hur folk står ut med att lyssna på P1 som verkar köra Corona program 24 timmar om dygnet. Mycket möjligt att jag har jag missat något viktigt men jag står inte ut med alla yra höns som kakklar i P1.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Forskning för att ta fram vaccin mot Covid-19 pågår i väldigt många länder. Här är två exempel från Sverige resp. Israel.L Lars48 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...tfors-ska-tillverka-supermodernt-coronavaccin
https://www.varldenidag.se/nyheter/...pa-coronavaccin/reptbB!FDcC@4lJHkn9uwcHqOW8Q/
Problemet är att när folk har semester vill de resa, ha kul och träffa folk. En hel del kommer säkert acceptera att det inte går nu pga. smittspridningen men med tanke på hur det har festas både i Åre och på barer i Stockholm så finns det en del som kommer göra allt för att festa loss ändå, dvs. smittspridningen kan öka.Per Eskilsson skrev:
Jag kom precis på en idé. Om den är bra eller dålig får ni andra bedöma. Jag tänker så här.
Låt alla i Sverige ha semester (och skollov) i två eller tre månader från och med nu (tills att det är över) och sedan struntar vi att ta semester (och skollov) de närmsta 2 åren. Då kanske vi kan undvika att många företag går i konkurs och på så sätt lura den värsta lågkonjunkturen?
Jag menar fotbolls-EM har ju skjutits fram ett år, skolor i USA har stängt terminen i förtid och OS i Tokyo kanske inte blir av i juli-augusti. Så om det kan ändras så kanske även vi kan tidigarelägga vår semester, vad tror ni?
Det är inte sant att alla ICA-föreståndare är mångmiljonärer. Om du inte kan uppge en pålitlig källa på att det verkligen gäller alla.tompas11 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 134 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 134 inlägg
Det är inte frågan om föreståndare det är ägare !BirgitS skrev:
Forskning för att ta fram vaccin mot Covid-19 pågår i väldigt många länder. Här är två exempel från Sverige resp. Israel.
[länk]
[länk]
Problemet är att när folk har semester vill de resa, ha kul och träffa folk. En hel del kommer säkert acceptera att det inte går nu pga. smittspridningen men med tanke på hur det har festas både i Åre och på barer i Stockholm så finns det en del som kommer göra allt för att festa loss ändå, dvs. smittspridningen kan öka.
Det är inte sant att alla ICA-föreståndare är mångmiljonärer. Om du inte kan uppge en pålitlig källa på att det verkligen gäller alla.
Finns det något exempel på ICA-handlare som inte är miljonär på första året ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag upprepade samma ord som den jag citerade. Om du inte gillar ordet är det bättre att du klagar på den som använder det först.hsd skrev:
Som Silver78 skriver finns det ICA-handlare i glesbygd som knappt överlever.
Hoppas vi inte hamnar i samma läge som efter 1920-talets depression.
https://www.expressen.se/nyheter/sa-anvands-coronakrisen-av-hogerextremistiska-krafter/
https://www.expressen.se/nyheter/sa-anvands-coronakrisen-av-hogerextremistiska-krafter/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Råkade få fram Sörbyhallen i Luleå, en omsättning på 41 miljoner, 670 000 i vinst dvs. en vinstmarginal på 0,5 % vilket är mycket dåligt och de behövde ta fram 860 000 av de obeskattade reserverna för att gå runt (året innan tog de fram över en miljon) och har dessutom nu ett lån på 3 miljoner.useless skrev:
https://www.allabolag.se/5565189148/bokslut
Man undrar ju hur folk tänker? Förutom att åka och trängas på en skidort med begränsade sjukvårdsresurser så åker man dit tillsamman med mormor?
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/corona-stoppar-inte-svenskarnas-skidtur/
"...vi valde att åka upp hit i stället och jobba härifrån när mormor redan var här, säger Johan."
Det kanske inte är så dumt med igensvetsade dörrar ändå?
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/corona-stoppar-inte-svenskarnas-skidtur/
"...vi valde att åka upp hit i stället och jobba härifrån när mormor redan var här, säger Johan."
Det kanske inte är så dumt med igensvetsade dörrar ändå?