2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ja försöker bara göra nåt kul..mikael.Mikael_L skrev:
Alltså jag har läst en grundkurs i elektronik å det finns så mycket att ge där som är riktigt jäcöa kul utan att ge nån personskada,jösses läraren trodde jag hade läst mer än vad jag hade
Jag har så många avstannade elektronikprojekt att jag skulle klara ett år med isolering ...

Förutom det så har jag ju tänkt att skriva någon tråd eller artikel för byggahus om något bra ämne.
Så jag har inga sysselsättningsproblem egentligen.
Men det är ju fint ifall vi kan göra något som även stöder de företag m.m som nu riskerar totalt kraschad ekonomi.
Var ska jag resa?
Förutom det så har jag ju tänkt att skriva någon tråd eller artikel för byggahus om något bra ämne.
Så jag har inga sysselsättningsproblem egentligen.
Men det är ju fint ifall vi kan göra något som även stöder de företag m.m som nu riskerar totalt kraschad ekonomi.
Var ska jag resa?
När jag går i någon av de förortsgallerior jag ibland besöker tycker jag besökarna har ungefär samma sammansättning som du beskriver. Jag tror mer det handlar om vilka som har eller inte har tid att hänga på stan...pacman42 skrev:
Jag åkte förbi IKEA häromdagen för att göra en reklamation. Jag höll avstånd till alla, men när jag stod och väntade på min tur så slog dig mig att mer än hälften som var där hade utländsk bakgrund. En knapp fjärdedel var ungdomar och en knapp fjärdedel var pensionärer.
Den sociala distanseringen verkar i huvudsak genomföras av infödda medelålders.
Något att fundera över...
Ja, tyvärr sanningen ser inte trevlig ut. Jag vill oxå hoppas att det här eländet försvinner till midsommar och folk återgår till sina liv som vanligt och vi Byggahus börjar diskutera trevligare saker som husbygge och måla hus.Mikael_L skrev:
Jag tror, i alla fall delvis, som dig.
Men jag tror inte heller att vi kan sätta in några direkta verkningsfulla åtgärder heller, jag tror på att låta samhället i stort fungera som vanligt medan vi (relativt frivilligt, men stödda av god information) försöker minska kontaktytorna för att sakta ner spridningen lite.
Det blir vad det blir. Vi satt och summerade lite här hemma, och sa att det kanske blir 5 st begravningar närmaste året att gå på. Det finns flera anhöriga här som rätt sannolikt ligger risigt till.
Men om man ska vara realistisk och inte lura sig själv då ser framtiden väldigt dystert ut.
En sak som är positivt är att det här inte hände under en lågkonjunktur. Då skulle det varit dubbelt så mycket katastrofalt. Världsekonomin har gått väldigt bra i 12 år om inte 20 år.
Företagen har gjort stora vinster och har gott om pengar. De flesta länder har haft bra ekonomi. Det är positivt. Så att säga det kunde varit mycket värre.
Vi är olyckliga som måste uppleva det här. Så har det varit för de som upplevde första och andra världskriget. De kanske sa samma sak till sitt hjärta.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag kom precis på en idé. Om den är bra eller dålig får ni andra bedöma. Jag tänker så här.
Låt alla i Sverige ha semester (och skollov) i två eller tre månader från och med nu (tills att det är över) och sedan struntar vi att ta semester (och skollov) de närmsta 2 åren. Då kanske vi kan undvika att många företag går i konkurs och på så sätt lura den värsta lågkonjunkturen?
Jag menar fotbolls-EM har ju skjutits fram ett år, skolor i USA har stängt terminen i förtid och OS i Tokyo kanske inte blir av i juli-augusti. Så om det kan ändras så kanske även vi kan tidigarelägga vår semester, vad tror ni?
Låt alla i Sverige ha semester (och skollov) i två eller tre månader från och med nu (tills att det är över) och sedan struntar vi att ta semester (och skollov) de närmsta 2 åren. Då kanske vi kan undvika att många företag går i konkurs och på så sätt lura den värsta lågkonjunkturen?
Jag menar fotbolls-EM har ju skjutits fram ett år, skolor i USA har stängt terminen i förtid och OS i Tokyo kanske inte blir av i juli-augusti. Så om det kan ändras så kanske även vi kan tidigarelägga vår semester, vad tror ni?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 137 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 137 inlägg
Fy f-n, vad vidriga människor kan vara
30 spänn för en rulle toapper.
Den kostsamma ”nödlösningen” möter just nu besökarna i en Ica-butik i Stockholm.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...papper-per-rulle-kapitaliserar-pa-desperation
Själv upplevde jag i affären att hamstringen tagit fart då det inte fanns ett enda knäckebröd eller spagettipaket kvar (normalt finns det mycket att välja på och har aldrig sett någon sort slutsåld tidigare
Dessutom när jag lämnade vagnen för att ta ett smörpaket så dök en äldre dam i min kundvagn och rotade runt- sökte säkert något som var slut
Fy sjutton det är ingen kris ännu men hur blir det om en verklig kris inträffar
Den kostsamma ”nödlösningen” möter just nu besökarna i en Ica-butik i Stockholm.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...papper-per-rulle-kapitaliserar-pa-desperation
Själv upplevde jag i affären att hamstringen tagit fart då det inte fanns ett enda knäckebröd eller spagettipaket kvar (normalt finns det mycket att välja på och har aldrig sett någon sort slutsåld tidigare
Dessutom när jag lämnade vagnen för att ta ett smörpaket så dök en äldre dam i min kundvagn och rotade runt- sökte säkert något som var slut
Inte ett dugg förvånande att just ICA-butikerna profiterar på det rådande läget.hsd skrev:
[länk]
Fråga dig själv varför varje ICA-föreståndare är mångmiljonär.
Jag sätter aldrig min fot i dessa utsugares butiker.
Är det bättre att det är tomt på hyllan? Det är ju inte direkt så att de har köpt upp allt dasspapper och gömt det på lagret.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Om nu världsekonomin är så bra, varför faller den samman som ett korthus på några veckor? Och varför tjatar alla om restaurangnäringens kollaps? Jag trodde Sverige byggt sitt välstånd på industriprodukter som bilar och toalettpapper, vad som helst som kräver förädling.L Lars48 skrev:Ja, tyvärr sanningen ser inte trevlig ut. Jag vill oxå hoppas att det här eländet försvinner till midsommar och folk återgår till sina liv som vanligt och vi Byggahus börjar diskutera trevligare saker som husbygge och måla hus.
Men om man ska vara realistisk och inte lura sig själv då ser framtiden väldigt dystert ut.
En sak som är positivt är att det här inte hände under en lågkonjunktur. Då skulle det varit dubbelt så mycket katastrofalt. Världsekonomin har gått väldigt bra i 12 år om inte 20 år.
Företagen har gjort stora vinster och har gott om pengar. De flesta länder har haft bra ekonomi. Det är positivt. Så att säga det kunde varit mycket värre.
Vi är olyckliga som måste uppleva det här. Så har det varit för de som upplevde första och andra världskriget. De kanske sa samma sak till sitt hjärta.
Sanningen är den att vi aldrig löste finanskrisen 2008, vi bara eldade på med ner låtsaspengar. Därför är skuldsättningen nu rekordhög och vi riskerar finansiell kollaps. Detta är det verkliga skälet till att alla politiker är oroliga. Faller det finansiella systemet kan regeringen inte leverera välfärd och det är ett jobbigt meddelande att leverera.
Det gäller nu att undvika panik och nyktert inse att vad som än händer finns kunskapen kvar och vi kan starta på nytt när det finns en marknad, här är vi ju betoende av omvärlden. Dock kan det inträffa att i princip alla besparingar får skrivas ner kraftigt.
Direkten här är - symptomfri annars stanna hemma.Claes Sörmland skrev:
Hur många barn har INTE lite snuva eller hosta vintertid?
Jag har tre skolbarn hemma nu, alla skulle varit i skolan en vanlig dag, men risken (eller troligen) blir de hemskickade om de kommer till skolan och hostar lite, eller snörvlar sig med snor.
Så det behöver inte vara att barnen är hemma för att föräldrarna protesterar eller så.
Får väl börja med att säga att jag inte stödjer ovan ockerpris och stödjer inte aftontidningarna öht. så vet ej exakt vad som står i länken. Men styckes skithuspapper minns jag såldes i butiker för inte alltför länge sedan och mackpriset på en rulle va inte billigt. Varvade du åt det då med? Du kanske inte stödjer mackarna just pga detta? Starkt isf.tompas11 skrev:
Nåja. Drivna personer har vi att tacka iaf. va? En som sätter sig i soffan med sitt 6-pack varje kväll och kollar på repriser blir sällan Ica handlare kan vi nog vara överens om.
Hur går din tes ihop med detta nedan då?
https://mitti.se/nyheter/ransonering-begransar-toapapper/?omrade=nacka
Och du kanske skall vara glad åt folk som sliter och strösslar välfärdshålen med skatt och momspengar, men det går väl inte till så va om man röstar V kanske ?
Ett exempel: https://omni.se/en-ica-butik-gor-lika-stor-vinst-som-78-coop-butiker/a/lAeMdG
Vilka företag gynnar Sverige? De som är problemtyngda eller de som blomstrar? (tänk skatteintäkter nu till att börja med)
Säger inte att konkurrens inte skall finnas, kan nog var bra i de flesta fall
Och vilka är det som betalar mest pengar till statskassan på en rulle toapapper?Tokslut skrev:
Får väl börja med att säga att jag inte stödjer ovan ockerpris och stödjer inte aftontidningarna öht. så vet ej exakt vad som står i länken. Men styckes skithuspapper minns jag såldes i butiker för inte alltför länge sedan och mackpriset på en rulle va inte billigt. Varvade du åt det då med? Du kanske inte stödjer mackarna just pga detta? Starkt isf.
Nåja. Drivna personer har vi att tacka iaf. va? En som sätter sig i soffan med sitt 6-pack varje kväll och kollar på repriser blir sällan Ica handlare kan vi nog vara överens om.
Hur går din tes ihop med detta nedan då?
[länk]
Och du kanske skall vara glad åt folk som sliter och strösslar välfärdshålen med skatt och momspengar, men det går väl inte till så va om man röstar V kanske ?
Ett exempel: [länk]
Vilka företag gynnar Sverige? De som är problemtyngda eller de som blomstrar? (tänk skatteintäkter nu till att börja med)
Säger inte att konkurrens inte skall finnas, kan nog var bra i de flesta fall
Är nu folk så urbota dumma att det första de investerar i när det krisar är just toapapper så är det väl upp till varje handlare att höja priset rejält för att själv ha något i slutändan att torka röven med
Därför att världsekonomin är ett konstant handelsflöde där varor av tjänster byts. Hindrar en pandemi utbytet och panikslagna politiker förbjuder rörlighet så stoppas flödet och världsekonomin faller snabbt samman. Få behöver en svensktillverkad Volvo just nu.A Anders_Nilsson skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
hsd skrev:
[länk]
Nu sa dom väl att detta var en nödlösning för att kunna erbjuda papper överhuvudtaget.
De har köpt in från en annan leverantör och de hade andra priser än normalt.
Så inte säkert Ica tjänar mer per rulle.