2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Alltså ...pacman42 skrev:
Löfven pratade om "månader".
Tegnell och Giesecke antyder tydligt att detta fortgår in på nästa år.
Tidigast vaccin 2021 om man har tur.
Reportern låter närmast chockad.
Ingen tar bladet från munnen och ger en prognos dock, bara vaga antydningar.
Vad tror de skall hända om de säger sanningen rakt ut?
Istället så spekulerar en del av Sveriges befolkning om framtiden efter sjukdomen, om ett år eller mer, medan andra tror att allt kommer att vara som vanligt om en månad eller två.
Någon måste ta ansvar och staka ut en väg framåt! Inga andra länder verkar våga göra det heller dock. Någon måste ta bladet från munnen! Det börjar bubbla lite, men det kommer inte fram något. Innan någon prognosticerar så kommer inga problem att gå att lösa.
Jag är rätt övertygad om att budskapen hela tiden lindas in rätt rejält för att man är rädd att skapa panik.
Det finns ju en del forskare och experter som frimodigt berättar om betydligt värre scenarior och konsekvenser och hymlar inte med att det är ostoppbart.
Jag lånar gärna mitt öra till några av dessa då jag fått bra förtroende för dem och deras utsagor.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt att försöka få det hela att framstå som lite mindre problematiskt än det är. I grunden är jag ju för maximal fri (och korrekt) informationsspridning. Men problemet är ju att samhället består ju av så väldigt många dumskallar, som inte kan hantera all slags information på något logiskt korrekt vis.
Jag själv är övertygad om att denna epidemi kommer slå oss jävligt hårt, jävligt ont, och det kommer ta rejält med tid att resa sig sen.
Och det är typ inget vi kan göra något åt. Skulle det finnas en möjlighet att bromsa det hela i 1-2 år så att vaccin finns så vore det en annan sak, men det finns inte en chans, tror jag i alla fall. Jag tror inte ens att Kina eller Sydkorea kommer att lyckas.
Men nu är problemet (enligt mig) att man dessutom jobbar stenhårt för att slå sönder ekonomin totalt i alla länder, att ordna så att återuppbyggnadstiden inte blir ett år utan 10-20 år. Man krattar fältet för dåliga makthavare.
Jag håller på och förbereder mig för att få uppleva den värsta depressionen under mitt liv, och dessutom en betydligt mer orolig värld med många fler krig och konflikter och nationalism och stängda gränser och handelshinder.
Jag tror inte ett dugg på total karantän i något land, det verkar ju inte ha gått så bra för de länder som infört det, utan i min mening är det nästan verkningslöst, men kommer däremot leda till de framtida problem jag fasar för.
Och nu spelar det inte längre någon roll vad Sverige gör, vi kommer drabbas lika hårt av depressionen ändå, ty den kommer vara global och påverka alla länder.
Det här är ett problem som många söker lösningar på, men jag ser inte att det finns någon lösning, de som kommer drabbas gör det, men vi är duktiga på att göra det värre på andra områden.
Jag skulle hellre se att vi satsade stenhårt på att skydda riskgrupperna.
T.ex. skulle väl alla som fortfarande är igång i arbetslivet kunna få sjukskriva sig i ett halvår-helår eller vad som nu behövs, så fort de kan visa på att de har underliggande sjukdomar/syndrom som gör att de hör till riskgrupp.
Vi som inte tillhör någon identifierad riskgrupp får helt enkelt bli sjuka och ta den smällen.
Men som sagt, nu spelar det knappt någon roll längre, om Sverige skulle vara det minst drabbade landet så kommer vi ändå att dras med i en världsomspännande depression.
Lamslog jordklotet?L Lars48 skrev:Det gör gärna jag. Tar bort bladet från munnen.
Jag har efterforskat en del och kommit fram till ännu mer pessimistiska utfall.
Covic19 är väldigt lik den Spanska influensan. Både när det gäller symptomen och smittspridningen. De beter sig på samma sätt.
Spanska influensan kom våren 2018 och började skörda en del liv. Men den gjorde inte så mycket skada. När sommaren kom då hade den försvunnit och folk var glada över det. Däremot glädjen blev kortvarig. När hösten kom då slog den till med all sin kraft och lamslog hela jordklotet.
Jag tror Covic19 är här att stanna. Den slår till ännu starkare på hösten. Någon vaccin lär inte komma på ett bra tag.
Det finns rykten om att Tyskarna håller på med det och det kommer vaccin till hösten men man vet aldrig. Så att säga jag tror det här kommer att bli långvarig historia.
Jag har inte ens hört talas om det.
Nej! Visa solidaritet med de som behöver dessa tester i dagsläget. Ni har inga symtom och behöver inget test. Punkt.J JKrister skrev:Otrolig tröghet i systemet. Skulle ha åkt till teneriffa imorse med frun och barnen (1 & 3år) var i huvudsak inte orolig för smitta utan karantän och isolering. Små barn i februari är ju inte precis feberfria.
Jag förstår er önskan, jag hade nog krigat och via 1177 påstått att familjen nu fått feber. Inga problem att säga att alla tagit nedsättande inför läkarbesök.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Väl skrivet Mikael!Mikael_L skrev:
Alltså ...
Jag är rätt övertygad om att budskapen hela tiden lindas in rätt rejält för att man är rädd att skapa panik.
Det finns ju en del forskare och experter som frimodigt berättar om betydligt värre scenarior och konsekvenser och hymlar inte med att det är ostoppbart.
Jag lånar gärna mitt öra till några av dessa då jag fått bra förtroende för dem och deras utsagor.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt att försöka få det hela att framstå som lite mindre problematiskt än det är. I grunden är jag ju för maximal fri (och korrekt) informationsspridning. Men problemet är ju att samhället består ju av så väldigt många dumskallar, som inte kan hantera all slags information på något logiskt korrekt vis.
Jag själv är övertygad om att denna epidemi kommer slå oss jävligt hårt, jävligt ont, och det kommer ta rejält med tid att resa sig sen.
Och det är typ inget vi kan göra något åt. Skulle det finnas en möjlighet att bromsa det hela i 1-2 år så att vaccin finns så vore det en annan sak, men det finns inte en chans, tror jag i alla fall. Jag tror inte ens att Kina eller Sydkorea kommer att lyckas.
Men nu är problemet (enligt mig) att man dessutom jobbar stenhårt för att slå sönder ekonomin totalt i alla länder, att ordna så att återuppbyggnadstiden inte blir ett år utan 10-20 år. Man krattar fältet för dåliga makthavare.
Jag håller på och förbereder mig för att få uppleva den värsta depressionen under mitt liv, och dessutom en betydligt mer orolig värld med många fler krig och konflikter och nationalism och stängda gränser och handelshinder.
Jag tror inte ett dugg på total karantän i något land, det verkar ju inte ha gått så bra för de länder som infört det, utan i min mening är det nästan verkningslöst, men kommer däremot leda till de framtida problem jag fasar för.
Och nu spelar det inte längre någon roll vad Sverige gör, vi kommer drabbas lika hårt av depressionen ändå, ty den kommer vara global och påverka alla länder.
Det här är ett problem som många söker lösningar på, men jag ser inte att det finns någon lösning, de som kommer drabbas gör det, men vi är duktiga på att göra det värre på andra områden.
Jag skulle hellre se att vi satsade stenhårt på att skydda riskgrupperna.
T.ex. skulle väl alla som fortfarande är igång i arbetslivet kunna få sjukskriva sig i ett halvår-helår eller vad som nu behövs, så fort de kan visa på att de har underliggande sjukdomar/syndrom som gör att de hör till riskgrupp.
Vi som inte tillhör någon identifierad riskgrupp får helt enkelt bli sjuka och ta den smällen.
Men som sagt, nu spelar det knappt någon roll längre, om Sverige skulle vara det minst drabbade landet så kommer vi ändå att dras med i en världsomspännande depression.
Men! En sak gör mig stolt, jag VET att med människor som fyller detta forum så är vi snabbt igång!
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jag tror, i alla fall delvis, som dig.L Lars48 skrev:Det gör gärna jag. Tar bort bladet från munnen.
Jag har efterforskat en del och kommit fram till ännu mer pessimistiska utfall.
Covic19 är väldigt lik den Spanska influensan. Både när det gäller symptomen och smittspridningen. De beter sig på samma sätt.
Spanska influensan kom våren 2018 och började skörda en del liv. Men den gjorde inte så mycket skada. När sommaren kom då hade den försvunnit och folk var glada över det. Däremot glädjen blev kortvarig. När hösten kom då slog den till med all sin kraft och lamslog hela jordklotet.
Jag tror Covic19 är här att stanna. Den slår till ännu starkare på hösten. Någon vaccin lär inte komma på ett bra tag.
Det finns rykten om att Tyskarna håller på med det och det kommer vaccin till hösten men man vet aldrig. Så att säga jag tror det här kommer att bli långvarig historia.
Men jag tror inte heller att vi kan sätta in några direkta verkningsfulla åtgärder heller, jag tror på att låta samhället i stort fungera som vanligt medan vi (relativt frivilligt, men stödda av god information) försöker minska kontaktytorna för att sakta ner spridningen lite.
Det blir vad det blir. Vi satt och summerade lite här hemma, och sa att det kanske blir 5 st begravningar närmaste året att gå på. Det finns flera anhöriga här som rätt sannolikt ligger risigt till.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Hallå, byggahus.
Alla andra gör lite åtgärder
Nu ,nu är det dags att ni tar ställning, vi har massor av duktigt foök här.
Låt dem få säga sitt inom sitt expertområde.
Det kan vara alltifrån att inte ta alla rullar i mataffären till att dessa örter kan du plantera nu så boostar immunföret. Till tidsfördriv i smickeriverkstan, roliga elektronikhacks( jag själv lät mina barn tända diod via kroppen etc etc
Det kan vara alltifrån att inte ta alla rullar i mataffären till att dessa örter kan du plantera nu så boostar immunföret. Till tidsfördriv i smickeriverkstan, roliga elektronikhacks( jag själv lät mina barn tända diod via kroppen etc etc
Jag åkte igår och köpte ett släpvagnslass med byggmaterial, för att vara säker på att ha något att göra ifall jag måste isolera mig ett par veckor.5 50procent skrev:Hallå, byggahus.
Nu säger Murphy att jag inte kommer insjukna just därför ...
Sen funderar jag lite på vad jag kan göra med mina pengar för att smörja det ekonomiska maskineriet och hjälpa de företag som börjar få det risigt. Men jag har liksom inte gjort något speciellt än, utan än så länge betett mig som vanligt, dvs varit lite småsnål ..
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Troligtvis så kommer du bli utsedd till årets byggare å huser kommer vinna priser med årets mest inuitiva snickarkonsterMikael_L skrev:
Nja, jag tror det är rätt många som resonerat och gjort som mig.5 50procent skrev:
Men det är kanske inte dumt ifall fler tar efter, det hjälper väl åtminstone byggvaruhandlarna att få in lite kosing att leva på de närmaste månaderna.