2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ta inte i så mycket! Han är säkert ung och förstår helt enkelt inte bättre. Bortsett från de sextusen som dött har mångdubbelt fler blivit sjuka. Ett okännt antal kommer att få allvarliga biverkningar. Vi har även skjutit upp 200.000. operationer på obestämd framtid. Många av de väntande har stora smärtor (känner en av dom som väntar på knäoperation) och en del kommer bli så dåliga pga all väntan, att de tillslut inte kan opereras. Frågor på det Leif?optimum skrev:
Staffan
Har du någon källa på att det är 200000?Staffan2000 skrev:
Ta inte i så mycket! Han är säkert ung och förstår helt enkelt inte bättre. Bortsett från de sextusen som dött har mångdubbelt fler blivit sjuka. Ett okännt antal kommer att få allvarliga biverkningar. Vi har även skjutit upp 200.000. operationer på obestämd framtid. Många av de väntande har stora smärtor (känner en av dom som väntar på knäoperation) och en del kommer bli så dåliga pga all väntan, att de tillslut inte kan opereras. Frågor på det Leif?
Staffan
Nja. För några månader sedan var det 170000. Så med lite matematiska kalkyler kom jag fram till det antalet. Att någon tog det för ett exakt antal, föll mig inte in. Antalet är alltså en grov uppskattning av mig, grundad på tidigare publicerade siffror.T tanaris skrev:
Staffan
Jag läste 70.000 för några månader sedan, men vissa la till de som redan stod i kö innan vilket kanske inte är ett helt ärligt sätt att räkna på. Sedan har väl ett antal betats av under sommaren, jag fick t ex en tid för operation i augusti (som jag bokade av på grund av anledning). Jag tolkade inte 200.000 exakt, men vet man inte finns det ju ord att ta till istället för siffror, eller åtminstone på något sätt indikera att det är en ren killgissning.Staffan2000 skrev:
Enligt vissa så har trots allt 80% operationerna trots allt blivit av. Skulle 200000 inställda operationer vara 20 % så skulle det innebära att det opererades 1000000 gånger om året. Alltså var tionde invånare skulle operera sig varje år. Nja, de har nog räknat en flyttad operation som inställd. Lite som Ulf Lundell och inställda spelningar alltså.
https://www.dn.se/debatt/vardskulden-mindre-an-befarat-i-pandemins-spar/
https://www.dn.se/debatt/vardskulden-mindre-an-befarat-i-pandemins-spar/
Om man kom upp i nära normal kapacitet under sommaren/hösten betyder det väl bara att kön inte växer just då... inte att man betar av kön...T tanaris skrev:Jag läste 70.000 för några månader sedan, men vissa la till de som redan stod i kö innan vilket kanske inte är ett helt ärligt sätt att räkna på. Sedan har väl ett antal betats av under sommaren, jag fick t ex en tid för operation i augusti (som jag bokade av på grund av anledning). Jag tolkade inte 200.000 exakt, men vet man inte finns det ju ord att ta till istället för siffror, eller åtminstone på något sätt indikera att det är en ren killgissning.
Rätt trist för de som hamnat i en kö på ett eller kanske två år.
Redigerat:
Någon som sett jämförelse mellan smittsamheter för
Influensa
Covid-19
Förkylningar
Alltså är de lika smittsamma eller är någon mer och någon mindre smittsam?
Varför jag funderar på sådant är att vi har relativt många som har fått förkylnings symptom som testas och är i de flesta fallen inte covid.
Även intressant med influensa som är precis då den vanligen brukar dra igång. Alltså kommer vi även där se ett antal fall som inte visar sig vara covid.
Om vi har smittspridning av någon av dessa och de skulle vara lika smittsamma så har vi en öppen väg in för covid.
Min teori är att förkylningarna är mer smittsamma.
Någon som vet?
Influensa
Covid-19
Förkylningar
Alltså är de lika smittsamma eller är någon mer och någon mindre smittsam?
Varför jag funderar på sådant är att vi har relativt många som har fått förkylnings symptom som testas och är i de flesta fallen inte covid.
Även intressant med influensa som är precis då den vanligen brukar dra igång. Alltså kommer vi även där se ett antal fall som inte visar sig vara covid.
Om vi har smittspridning av någon av dessa och de skulle vara lika smittsamma så har vi en öppen väg in för covid.
Min teori är att förkylningarna är mer smittsamma.
Någon som vet?
Jag tror mer på att om ett land väljer att börja med att vaccinera de sjukvårdsanställda,BirgitS skrev:
Storbritannien kör sitt eget race medan EU har gemensamt godkännande och gemensamma avtal om leveranser. En del i det handlar väl om hur bra testat man anser att ett vaccin ska vara innan ett godkännande och än så länge är det ju mycket osäkerhet eftersom så få i studierna har insjuknat.
Eftersom England börjar med de sjukvårdsanställda (och inte de äldsta eller inom äldreomsorgen) så anser de kanske också att det fortfarande råder stor osäkerhet.
Sen var det väl bara en dryg månad sen någon påstod att Storbritannien skulle börja vaccinera i november. Det inträffade ju inte så man får ju se hur det blir med 7 december.
så har de kommit fram till att det troligtvis är ett så pass säkert vaccin utan många allvarliga biverkningar,
för om de skulle vara för osäkra så skulle landet inte våga att riskera att all el många av vårdpersonalen blev allvarligt sjuka,
för vem ska då ta hand om och rädda livet på resten av befolkningen?
Det kan förstås ligga andra strategier bakom också,
ex vaccinera vårdpersonal först, så kanske fler vanliga vågar vaccinera sig?
ex Det skulle kanske se väldigt illa ut om man lät de äldre och sköra vaccinera sig först och då samtidigt utsätta dem för att vara testgrupp,en grupp som redan lidit väldigt illa i denna pandemi?
mm mm?
Första stycket låter som ett skolexempel på cirkelresonemang.B brfbo skrev:Jag tror mer på att om ett land väljer att börja med att vaccinera de sjukvårdsanställda,
så har de kommit fram till att det troligtvis är ett så pass säkert vaccin utan många allvarliga biverkningar,
för om de skulle vara för osäkra så skulle landet inte våga att riskera att all el många av vårdpersonalen blev allvarligt sjuka,
för vem ska då ta hand om och rädda livet på resten av befolkningen?
Det kan förstås ligga andra strategier bakom också,
ex vaccinera vårdpersonal först, så kanske fler vanliga vågar vaccinera sig?
ex Det skulle kanske se väldigt illa ut om man lät de äldre och sköra vaccinera sig först och då samtidigt utsätta dem för att vara testgrupp,en grupp som redan lidit väldigt illa i denna pandemi?
mm mm?
På samma sätt kan du också rättfärdiga att FHM inte rekommenderar m-ordet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Man opererade fler under september och oktober än under de två månaderna förra året. Man betade alltså av vårdkön då i alla fall.blackarrow skrev: