Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
BirgitS BirgitS skrev:
Men du såg väl inlägget jag skrev för en stund sen om att Astra Zeneca sätter upp en ny studie för att kontrollera om resultatet stämmer, de är alltså tveksamma själva till om det är rätt. Du bör nog därför också vara tveksam till det resultatet och inte förutsätta att det är riktigt (som sagt det var ytterst osäkert statistiskt).

Finns det inte också risk att vaccinet inte kan godkännas om de slarvat med testningsförfarandet och de därför behöver göra om det?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
@Nissens

Är du full eller vill du dela allt det roliga du ser med en kommentar av värde?
Nja, det är mest i väntan på svaren du aldrig kommer med... du vill gärna ha svar av andra, men får du inte flyta ut med dina hittepågrejor så e du tvärtyst.
Hur var det nu med Texas där viruset sprids i ökenvärmen och Österrike, Tjeckien som visat att mask har noll betydelse?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Svamlar gör du bäst själv och tolkningsproblem har du också :)
Kan du inte förklara ditt svårbegripliga inlägg istället för att vara ohövlig då?

Hur ska jag tolka:
”Visst men det är 95% du skall räkna med

OIch får ju inte all mottagloiga conora default. Faktiskr vara 20 så mångt

så 2o% av 2500 ger 500 och de felande 5 %ger 250..

250 är alltså lite närmare sanningen än dina 2500”.

Jag ser att du redigerat bort de värsta stavfelen nu, men jag undrar som sagt fortfarande vad du menar med att det bara är 20% av alla mottagliga som får Corona. Vad kommer de uppgifterna ifrån?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
B b8q skrev:
Kan du inte förklara ditt svårbegripliga inlägg istället för att vara ohövlig då?

Hur ska jag tolka:
”Visst men det är 95% du skall räkna med

OIch får ju inte all mottagloiga conora default. Faktiskr vara 20 så mångt

så 2o% av 2500 ger 500 och de felande 5 %ger 250..

250 är alltså lite närmare sanningen än dina 2500”
Det är glöggen!
 
J Jocke Best skrev:
Det är glöggen!
Nya Zeeland och Australien har nu ingen smittspriding i samhället, gränserna är öppna.
 
P
S svensktärbäst skrev:
Nya Zeeland och Australien har nu ingen smittspriding i samhället, gränserna är öppna.
Nej, det stämmer inte riktigt. Endast vissa får anlända Australien och de måste sitta i 14 dagars karantän.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Det har ju säkerligen sina förklaringar men för en lekman som mig låter det konstigt att man inte kunde förutse den enorma skillnaden i procent mellan de olika doseringsmetoderna.
Det är inte konstigt alls. Proteiner och celler (och virus också för den delen) är mycket komplicerade grejer.
Och man ska inte tro att alla "vaccinpartiklar" i en dos är likadana eller att alla människor har likadana celler och proteiner osv.
Ju större grupp som studeras, desto mer variationer och framgångar och bakslag fångas upp. Studierna före fas3 innefattar sällan några större mängder människor.

Forskning kommer troligen fortsätta på de lanserade vaccinerna även i framtiden. Det tillkommer dock svårigheter och därmed ett visst motstånd för att ändra på saker iom att det i många fall kräver en ny godkännandeprocess med fas1,2 och 3-studier och allt.
Men att bara ändra doseringens storlek kanske kan göras inom nuvarande godkännande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte konstigt alls. Proteiner och celler (och virus också för den delen) är mycket komplicerade grejer.
Och man ska inte tro att alla "vaccinpartiklar" i en dos är likadana eller att alla människor har likadana celler och proteiner osv.
Ju större grupp som studeras, desto mer variationer och framgångar och bakslag fångas upp. Studierna före fas3 innefattar sällan några större mängder människor.

Forskning kommer troligen fortsätta på de lanserade vaccinerna även i framtiden. Det tillkommer dock svårigheter och därmed ett visst motstånd för att ändra på saker iom att det i många fall kräver en ny godkännandeprocess med fas1,2 och 3-studier och allt.
Men att bara ändra doseringens storlek kanske kan göras inom nuvarande godkännande.
Inte konstigt? Det vet jag inte om jag kan hålla med om, till och med AZ verkar finna skillnaden lite väl stor väl.
Men visst fan är det komplicerat, kräver säkert en 5-6 kalla imorgon kväll för att knäcka lösningen.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
I Malmö?
Nej inte i Malmö, i Haparanda såklart.
Har du redan glömt att statsministerns tal var för stockholmare eftersom övriga redan skötte sig perfekt?
 
Möbius skrev:
Nej, det stämmer inte riktigt. Endast vissa får anlända Australien och de måste sitta i 14 dagars karantän.
Jo det stämmer, gränserna är öppna mellan dessa länder, däremot om man kommer från ett annat land än NZ-AUS så gäller karrantärn i 14 dagar och det är förnärvarande bara i karantän som smittan finns. I princip är gränsen öppen över allt från 1 Dec. Men att det inte går att resa helt fritt från de flesta länder är tråkigt. När Sverige och resten av eruropa blir Covid säkert löser det sig också.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Inte konstigt? Det vet jag inte om jag kan hålla med om, till och med AZ verkar finna skillnaden lite väl stor väl.
Men visst fan är det komplicerat, kräver säkert en 5-6 kalla imorgon kväll för att knäcka lösningen.
Spike-proteinet som är en liten, men väsentlig, del av corona-viruset är uppbyggd av 1160 till 1400 olika aminosyror (som bildas av ett baspar i DNA, dvs arvsmassan (men i coronavirusets fall är det väl RNA))
https://www.news-medical.net/health/What-are-Spike-Proteins.aspx
Spikeproteinet är helt väsentligt för det är den del av viruset som häktar fast vid cellen i vår kropp och gör om den till en virusfabrik, så flera antivirala mediciner och vaccinkandidater siktar in sig på just spike, försöker blockera eller eliminera det.
Spike är förövrigt de röda "tofsarna" man ser på de flesta animerade bilder av coronaviruset, som du säkert är bekant med numera.

Olika coronavirus har olika antal aminosyror i spike, och därmed ser den olika ut i olika coronavirus, men SARS-cov2 har muterat över 12000 gånger, och en del av mutationerna kan ha ändrat på spike.
Sen kan proteiner dessutom vecka sig lite olika ibalnd, trots samma genetiska kod.


Så med detta försöker jag förklara lite över hur komplicerat det är med DNA, proteiner och mutationer och sånt, och allt i en så liten skala att vi knappt kan studera det. Hjälpmedlen är elektronmikroskåp och datamodelleringar, samt naturligtvis en massa empirisk forskning, man provar saker och kollar vad som händer.


Och det var vaccinet, sen är våra kroppar minst lika komplicerade, där finns samma problem med variationer, och att det är för smått för att se osv.
Så jag är inte förvånad över att man inte har full koll på den mest effektiva dosen.
Och framförallt, detta försök ställer det knappast utom rimligt tvivel att det var dosernas storlek som gav upphov till variationen. Det kan lika gärna vara geografiska anledningar eller biologiska (genetiska) anledningar, då skillnaden var mellan grupper från olika kontinenter. Och dessutom kanske det statistiska materialet inte ens var tillräckligt omfattande, utan det kan faktiskt också vara så att allt ryms inom statistisk felmarginal, dvs att det var bara slumpen som avgjorde detta resultat.


edit: glömde en länk
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Spike-proteinet som är en liten, men väsentlig, del av corona-viruset är uppbyggd av 1160 till 1400 olika aminosyror (som bildas av ett baspar i DNA, dvs arvsmassan (men i coronavirusets fall är det väl RNA))
Spikeproteinet är helt väsentligt för det är den del av viruset som häktar fast vid cellen i vår kropp och gör om den till en virusfabrik, så flera antivirala mediciner och vaccinkandidater siktar in sig på just spike, försöker blockera eller eliminera det.
Spike är förövrigt de röda "tofsarna" man ser på de flesta animerade bilder av coronaviruset, som du säkert är bekant med numera.

Olika coronavirus har olika antal aminosyror i spike, och därmed ser den olika ut i olika coronavirus, men SARS-cov2 har muterat över 12000 gånger, och en del av mutationerna kan ha ändrat på spike.
Sen kan proteiner dessutom vecka sig lite olika ibalnd, trots samma genetiska kod.


Så med detta försöker jag förklara lite över hur komplicerat det är med DNA, proteiner och mutationer och sånt, och allt i en så liten skala att vi knappt kan studera det. Hjälpmedlen är elektronmikroskåp och datamodelleringar, samt naturligtvis en massa empirisk forskning, man provar saker och kollar vad som händer.


Och det var vaccinet, sen är våra kroppar minst lika komplicerade, där finns samma problem med variationer, och att det är för smått för att se osv.
Så jag är inte förvånad över att man inte har full koll på den mest effektiva dosen.
Och framförallt, detta försök ställer det knappast utom rimligt tvivel att det var dosernas storlek som gav upphov till variationen. Det kan lika gärna vara geografiska anledningar eller biologiska (genetiska) anledningar, då skillnaden var mellan grupper från olika kontinenter. Och dessutom kanske det statistiska materialet inte ens var tillräckligt omfattande, utan det kan faktiskt också vara så att allt ryms inom statistisk felmarginal, dvs att det var bara slumpen som avgjorde detta resultat.
Jo, visst är det smått. :rofl:
Men man har ju ändå testat länge och väl , givetvis blott en bråkdel av tiden mot det normala. Men de andra bolagen har väl haft sina problem antar jag, eller så är dessa inte helt upptäckta än.

Vad hände med Kina vaccinet som stoppades för test i Brasilien förresten, Bolsonaro verkade tycka det var skräp?
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Men man har ju ändå testat länge och väl , givetvis blott en bråkdel av tiden mot det normala. Men de andra bolagen har väl haft sina problem antar jag, eller så är dessa inte helt upptäckta än.
Tja, du kanske börjar förstå varför en del inte har tänkt att ställa sig först i kön för vaccinering.
Jag kommer inte hänga på låset!

Men första halvåret kommer det ändå bara räcka till riskgrupper och vårdpersonal, och då när det gått ut många miljoner doser och man kunnat studera resultaten i ett halvår, eller lite mer, så kommer jag inte vara så orolig längre ifall det inte dykt upp några dumma svåra biverkningar. Smärre och mindre farliga biverkningar är nog bara att acceptera, då är vaccinskydd bättre trots allt.
Så jag är i praktiken inte så orolig trots allt. Och jag litar också på läkemedelsföretag och forskning så pass mycket att jag mest tror att det faktiskt kommer fungera rätt bra när de väl blivit godkända.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, du kanske börjar förstå varför en del inte har tänkt att ställa sig först i kön för vaccinering.
Jag kommer inte hänga på låset!

Men första halvåret kommer det ändå bara räcka till riskgrupper och vårdpersonal, och då när det gått ut många miljoner doser och man kunnat studera resultaten i ett halvår, eller lite mer, så kommer jag inte vara så orolig längre ifall det inte dykt upp några dumma svåra biverkningar. Smärre och mindre farliga biverkningar är nog bara att acceptera, då är vaccinskydd bättre trots allt.
Så jag är i praktiken inte så orolig trots allt. Och jag litar också på läkemedelsföretag och forskning så pass mycket att jag mest tror att det faktiskt kommer fungera rätt bra när de väl blivit godkända.
Mycket lustigt Mikael_L!
Men det är faktiskt inte ett nattligt inlägg på ett forum som får mig att börja inse det.
Detta visste jag långt innan, när man började skissa på Fågelinfluensavaccinsfabrikerna som skulle snabbyggas kände jag en plötslig motlut i alla fall.

Däremot kanske biverkningarna dyker upp efter precis ett år. :thinking:
 
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Nja, det är mest i väntan på svaren du aldrig kommer med... du vill gärna ha svar av andra, men får du inte flyta ut med dina hittepågrejor så e du tvärtyst.
Hur var det nu med Texas där viruset sprids i ökenvärmen och Österrike, Tjeckien som visat att mask har noll betydelse?
Österrike, Tjeckien och Canada skulle det vara. Samtliga med munskyddstvång sedan lång tid där viruset sprids minst lika bra som i länder utan tvång... helt tvärt emot dina hittepåteorier @Ulltand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.