2 358 750 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Precis. Ta bara en sån i sammanhanget enkel sak som att säkerställa resurser av förbrukningsmaterial till vård och omsorg. Ni vet det där som saknades i våras och som privata aktörer fick hjälpa till att skaka fram. Ansvariga har nu haft minst 120 dagar av relativt lugn att göra något åt det. Har man lyckats? NEJ. Återigen samma ord om att det är brist hos leverantören. No shit Sherlock!B b8q skrev:
Man får ha sina ha sina regler och föreskrifter om att allt ska vara utan egen lagerhållning men det har ju visat sig inte funka och man borde lärt sig att för att säkra SIN egen leverans till verksamheten och EGNA kunderna att man nu måste tulla på det ett tag för att sen återgå till så som man finner lämpligt. Någon kanske skulle få smisk på fingrarna och vara tvungen att be om ursäkt för att inte följt boken men skulle det bli mycket mer?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Viruset självdog inte alls under sommaren. Kan ju påminna dig om att den 24 juni var det nästan 1700 bekräftade fall och även sen i juli och augusti så var det ung. 300 bekräftade fall om dagen och du kommer väl ihåg hur snabbt det sen steg i september.Ulltand skrev:
Du missar sammanhanget. Se hur det såg ut i sent våras smittan närmast självdog och under sommaren beteenden hur som helst utan problem.
Därför räcker 60% gått och väl till somaren. Efter sommaren har vi kanske 70% vaccinerade och alla i riskgrupp. Finns ingen anledning för några restriktioner längre.
Det las in folk på IVA hela sommaren och det dog väl i snitt 1 om dagen.
Menar du att det gör inget om det dör några om dagen och att några får långvariga, kanske livslånga, symtom?
Vad är din gräns för hur många som får dö varje dag och hur många som var långtidscovid?
Får jag påminna dig om att det finns över avlidna i alla åldrar över 20 år och alla de yngre vuxna och medelålders inte alls var i någon riskgrupp.
Sen är det ju ren gissning av dig att 60 % är vaccinerade till sommaren, om du inte kan styrka det med någon källa.
Sist jag hörde vaccinsamordnaren prata om leveranser så gällde det att till 1 juli (alltså inkl. en sommarmånad, och inte till sommaren) så hoppades man att de över 70, riskgrupper och sjuk- och omsorgspersonal hade blivit vaccinerade och det är ung. 3 miljoner alltså 30 % av befolkningen. Sen dess har det tillkommit ett vaccin och då dubblar du plötsligt antalet och skriver att det dessutom ska ske på 5 månader i stället för 6. Det är därför som jag kallar dina uppgifter för gissningar.
Att vara överoptimistisk om vacciner riskerar att leda till att fler inte tar restriktionerna på allvar ("det är ju snart över") och därmed att fler avlider eller får långtidscovid.
Tillägg:
Sen måste man ju ta hänsyn till att en viss procentandel av de som vaccineras inte blir immuna, oavsett om det är 70, 90 eller 95 % effektivitet, samt att för att uppnå immunitet så ska man oftast dels ha två doser med 3 eller 4 veckors mellanrum och efter den andra dosen ska det ha gått en vecka, alltså det är först efter ung. en månad efter vaccinationen som du kan räkna den personen som immun.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det är alltså din gissning att två miljoner kommer ha haft Covid i januari 2021 och dessutom är immuna och dessutom inte kan fungera som smittspridare. Därmed blir ju resten en gissning också.Ulltand skrev:
Själv låter jag bli att hålla på och gissa på det sättet så därför får du ingen gissning från mig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Nu var det välkänt redan i januari att man skulle ha munskydd i vården av Covid-patienter (även av FHM).Ulltand skrev:
Jag brukar ju ha det!
Munskydd
Asymtomatisk smitta.
Nya behnadlingar halverar dödligheten i corona (på bara ett par månder)
Varing för långtidssjuka
Ett fel måsta jag tillstå. Jag trode på Qoxfordgruppens uttalande om att ett vaccin kunde komma redan till hösten. Nu blev det 11 dagar för sent och kom istället till vintern.
Men iaf några år bättre än FHM bedömning.
Att asymtomatisk smittspridning kunde förekomma var känt av WHO och FHM innan du skrev om det i denna tråd.
Du började väl inte varna för långtidssjuka förrän det hade skrivits om det i pressen (det finns fortfarande inga fakta för hur stor andel som drabbas men du har kommit med flera olika under tiden och alla lär inte vara rätt).
Samma sak med behandlingar och läkemedel (där du flera gånger har haft fel om vilka läkemedel som hjälper).
Det är inte så svårt att ha rätt när man kommer och påstår samma sak som redan är känt. Dessutom sånt som redan är känt av FHM.
Apropå halverad dödlighet så är det ingen som vet om det beror på nya behandlingar eller annat, t.ex. annan åldersfördelning. Socialstyrelsen har ett flertal gånger just varnat för att dra den slutsatsen eftersom det underlaget inte finns än. Sen är det inte på ett par månader utan från mars till oktober.
https://lakartidningen.se/aktuellt/...delen-doda-bland-sjukhusvardade-for-covid-19/
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Nu är det ju just de över 70 och de i riskgrupper som brukar avlida av vanlig influensa. Så det är helt fel att någon i de grupperna avlider men det går bra att de som är yngre och inte är i riskgrupper avlider?Ulltand skrev:
Jag tror inte att de minderåriga barnen vars förälder avlider håller med dig.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Undersökningen av personalen på Danderyd visade att 20 % av dem som hade antikroppar i april hade förlorat dem 4 månader senare: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-visar-att-fyra-av-fem-behaller-sina-antikropparNissens skrev:
Det är ju välkänt att antikropparna blir färre med tiden så jag förstår inte varför läkarna skulle vara förvånade.
"Kanske vecka 50", fick jag besked om idag.
Låter som i det närmast en perfekt kombination av dåligt myndighetsagerande, privata aktörer och företag som bara ser till sitt och egoister som inte ägnar en tanke åt att de kanske skulle avvakta lite...
https://www.expressen.se/nyheter/larmet-vanliga-vaccinet-mot-influensa-har-tagit-slut/
Låter som i det närmast en perfekt kombination av dåligt myndighetsagerande, privata aktörer och företag som bara ser till sitt och egoister som inte ägnar en tanke åt att de kanske skulle avvakta lite...
https://www.expressen.se/nyheter/larmet-vanliga-vaccinet-mot-influensa-har-tagit-slut/
Något som förvånar?T tanaris skrev:
Rädda människor blir skoningslösa och i år har Coronan gjort vissa livrädda för influensa, dessa har gjort precis som rädda människor gör, gått över lik i ren panik. På individnivå inget att göra något åt, får man panik blir man irrationell, men samtidigt har ju systemet kollapsat.
Det får du väl fråga honom om eller vågar du inte själv?Nissens skrev:
Gott att du klarade dig. Ja det kan drabba en del jäkligt illa och riskgrupper är nog inte samma längre.
Varför är du intresserad av om du har antikroppar?
Spelar ingen större roll då vi fortfarande bör/ska lev som vi kunde bli smittade ändå.
Läs det här om hur "bra" antikroppar skyddarNissens skrev:
Var rädd om dig, ingen verkar gå säker.
"Mathilda, 40, hade antikroppar – blev sjuk i corona samma dag"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ade-antikroppar--blev-sjuk-i-corona-samma-dag
Nja Birgit! Du har gissat rätt friskt i den här tråden, du också. Men om du och jag gissar tillsammans att vaccinleveranserna och distribueringen av dessa, blir försenade, så är det nog mer ett faktum än en gissning. Så Ulltand, det är nog klokt att lägga på några månader på den förväntade leveransdatumen.BirgitS skrev:
Staffan
Det var ju @Ulltand jag frågade från början, men du svarade i hans ställe av någon anledning... men han svarar aldrig på sådant som inte stämmer med hans hittepå teorier, så ingen skada är skedd..optimum skrev:
Jo, jag är intresserad av att testa för antikroppar av flera skäl, dels är det intressant att se om testen funkar, dels jobbar jag med affärskritiska saker så om jag behöver resa så påverkar det mitt beslut. Det är inte så kul att hamna på nåt överbelagt sjukhus någonstans med språkbarriärer o annat som ställer till det.
Mycket tyder på att har man tidigare haft Covid-19 så blir man inte så sjuk om man får det igen.
Jag blev inte speciellt sjuk av viruset när jag hade det i augusti, men strax efter de lindriga symtomen lagt sig så fick jag en propp i lungan, som i sin tur gav lunginflammation. Det tog två penicillinkurer att bli av med inflammationen och först nu i november känner jag inte av något där proppen var. Har gjort en andra uppföljnings lungrönten i veckan, får se vad den säger.
Detta var första gången jag var sjukskriven på över 20 år, är normalt helt frisk och i bra kondition, tar inga mediciner och tillhör ingen riskgrupp.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det finns inga godkända vacciner än och därför finns det inga datum heller.optimum skrev:
Men om allt går bra så börjar vaccinationerna i januari men då är det de som löper störst risk att avlida samt de som har hand om sådana personer som kommer att kunna bli vaccinerade, så som det låter på vaccinsamordnaren, FHM och regioner just nu.
Man får ju hoppas att myndigheterna lärt sig, så att det blir de som behöver som får dem först och inte de som är "mycket intresserade"...optimum skrev: