2 356 842 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jäsikes, själv ger jag 160kr/Kg men då får jag ju köpa ett åttondels djur.AndersMalmgren skrev:
Välhängt, ingen onödig antibiotika.
Men du har helt rätt i att detta inte har med nuvarande pandemi att göra, det kan däremot absolut handla om nästa.
Själv äter jag mycket viltkött. Garanterat fritt från allt vad antibiotika heter.G gaidin skrev:
Husägare
· Skåne
· 5 382 inlägg
Ett av problemen är, hade alla tagit ut pensionen vid 60 år så hade det bara varit 59 personer i verksam ålder som hittills dött.
Allt enligt dagens statistik.
Det är bland oss andra 60+ och uppåt som det har minskat med över 6000 personer.
Jag är själv 70+ och håller distansen.
Det är bland oss andra 60+ och uppåt som det har minskat med över 6000 personer.
Jag är själv 70+ och håller distansen.
b8q har rätt...
Tyvärr kan vi inte fortsätta fylla upp jordklotet, resa fritt överallt bara för att det är kul, eller för att göra business. Inte heller bli hur många som helst - även om det t ex är politiskt inkorrekt att ta upp frågan om befolkningsbegränsning.
"Innovation" hjälper inte mot rena naturlagar.
Tyvärr kan vi inte fortsätta fylla upp jordklotet, resa fritt överallt bara för att det är kul, eller för att göra business. Inte heller bli hur många som helst - även om det t ex är politiskt inkorrekt att ta upp frågan om befolkningsbegränsning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det fanns pandemier långt innan spanska sjukan. Justinianska pesten gick runt på 500-talet, digerdöden på 1300-talet och sen ju koleran och pesten gått över åtminstone den gamla världen i omgångar. Ryska snuvan gick för ung. 130 år sen.Nissens skrev:
Du låter som en domedagsprofet, för ca 100 årsedan hade vi den förra globala pandemin, det var innan penicillinet fanns och det var en mycket högre dödlighet än Covid-19 ger. De dog inte av viruset direkt, oftast var det en efterföljande infektion i form av lunginflammation som tog livet av dem. Dessutom var det mest unga vuxna o friska människor som dog så det drabbade samhällena extra hårt.
Så, Covid-19 är långt ifrån den värsta pandemin som redan drabbat mänskligheten.
Ca 50 miljoner människor dog av spanska sjukan.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_epidemics_and_pandemics
Och Hongkonginfluensan när jag var liten.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hongkonginfluensan
Staffan
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hongkonginfluensan
Staffan
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Nej, men att det skulle bli lika illa som pesten som tog ungefär vart tredje liv i stora delar av Europa har jag mycket svårt att tänka mig...UlrikaSpg skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Befolkningsbegränsning är en icke-fråga. Det visade Hans Rosling för typ 10 år sedan.M MagHam skrev:b8q har rätt...
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Med tanke på att stora delar av befolkningen får mycket lindriga symtom och av alla som infekterades i våras i Stockholm så avled under 1 % så verkar det väl rätt osannolikt att det plötsligt skulle bli över 30 %. Då har viruset muterat så mycket att man nog inte kan kalla det för samma virus längre.UlrikaSpg skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Ja, det är sant. Jag tänkte i termer av drabbade när jag skrev. Fel av mig.BirgitS skrev:
Med tanke på att stora delar av befolkningen får mycket lindriga symtom och av alla som infekterades i våras i Stockholm så avled under 1 % så verkar det väl rätt osannolikt att det plötsligt skulle bli över 30 %. Då har viruset muterat så mycket att man nog inte kan kalla det för samma virus längre.