Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är vad man får betala för välhängt kvalitetskött

Edit: och det är ofta ett pris i nederkant
Jäsikes, själv ger jag 160kr/Kg men då får jag ju köpa ett åttondels djur.
Välhängt, ingen onödig antibiotika.

Men du har helt rätt i att detta inte har med nuvarande pandemi att göra, det kan däremot absolut handla om nästa.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]
Ja, ok. Det förklarar ju varför de mellan 20-40 år drabbades hårdast...
Det var tydligen tre vågor med spanska sjukan, och den andra vågen var den dödligaste....

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Nissens
G gaidin skrev:
Jäsikes, själv ger jag 160kr/Kg men då får jag ju köpa ett åttondels djur.
Välhängt, ingen onödig antibiotika.

Men du har helt rätt i att detta inte har med nuvarande pandemi att göra, det kan däremot absolut handla om nästa.
Själv äter jag mycket viltkött. Garanterat fritt från allt vad antibiotika heter. :)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ett av problemen är, hade alla tagit ut pensionen vid 60 år så hade det bara varit 59 personer i verksam ålder som hittills dött.:thinking: Allt enligt dagens statistik.
Det är bland oss andra 60+ och uppåt som det har minskat med över 6000 personer.
Jag är själv 70+ och håller distansen.

• Gilla
  • Älska
brfbo och 3 till
  • Laddar…
b8q har rätt...
Tyvärr kan vi inte fortsätta fylla upp jordklotet, resa fritt överallt bara för att det är kul, eller för att göra business. Inte heller bli hur många som helst - även om det t ex är politiskt inkorrekt att ta upp frågan om befolkningsbegränsning.
"Innovation" hjälper inte mot rena naturlagar.

• Gilla
JBa och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Du låter som en domedagsprofet, för ca 100 årsedan hade vi den förra globala pandemin, det var innan penicillinet fanns och det var en mycket högre dödlighet än Covid-19 ger. De dog inte av viruset direkt, oftast var det en efterföljande infektion i form av lunginflammation som tog livet av dem. Dessutom var det mest unga vuxna o friska människor som dog så det drabbade samhällena extra hårt.

Så, Covid-19 är långt ifrån den värsta pandemin som redan drabbat mänskligheten.
Ca 50 miljoner människor dog av spanska sjukan.
Det fanns pandemier långt innan spanska sjukan. Justinianska pesten gick runt på 500-talet, digerdöden på 1300-talet och sen ju koleran och pesten gått över åtminstone den gamla världen i omgångar. Ryska snuvan gick för ung. 130 år sen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_epidemics_and_pandemics

TheImprovisor
Nissens Nissens skrev:
Så, Covid-19 är långt ifrån den värsta pandemin som redan drabbat mänskligheten.
Ca 50 miljoner människor dog av spanska sjukan.
Vi har ännu ingen som helst aning om hur många som kommer att dö under denna pandemin. Den är långt ifrån över. Spanska sjukan härjade väl i tre år ...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Vi har ännu ingen som helst aning om hur många som kommer att dö under denna pandemin. Den är långt ifrån över. Spanska sjukan härjade väl i tre år ...
Nej, men att det skulle bli lika illa som pesten som tog ungefär vart tredje liv i stora delar av Europa har jag mycket svårt att tänka mig...

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
M MagHam skrev:
b8q har rätt...
Tyvärr kan vi inte fortsätta fylla upp jordklotet, resa fritt överallt bara för att det är kul, eller för att göra business. Inte heller bli hur många som helst - även om det t ex är politiskt inkorrekt att ta upp frågan om befolkningsbegränsning.
"Innovation" hjälper inte mot rena naturlagar.
Befolkningsbegränsning är en icke-fråga. Det visade Hans Rosling för typ 10 år sedan.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
TheImprovisor
B b8q skrev:
Nej, men att det skulle bli lika illa som pesten som tog ungefär vart tredje liv i stora delar av Europa har jag mycket svårt att tänka mig...
Din föreställningsvärld har inte nödvändigtvis bäring på verkligheten.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Med tanke på att stora delar av befolkningen får mycket lindriga symtom och av alla som infekterades i våras i Stockholm så avled under 1 % så verkar det väl rätt osannolikt att det plötsligt skulle bli över 30 %. Då har viruset muterat så mycket att man nog inte kan kalla det för samma virus längre.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Det är väl ganska uppenbart att detta inte är i närheten av digerdöden? Även mycket mindre allvarligt för i övrigt friska än spanska sjukan,

Nej, visserligen - viruset kan ju mutera och få en dödlighet på 30% istället för dagens ca 0,5%.

TheImprovisor
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på att stora delar av befolkningen får mycket lindriga symtom och av alla som infekterades i våras i Stockholm så avled under 1 % så verkar det väl rätt osannolikt att det plötsligt skulle bli över 30 %. Då har viruset muterat så mycket att man nog inte kan kalla det för samma virus längre.
Ja, det är sant. Jag tänkte i termer av drabbade när jag skrev. Fel av mig.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.