Status
Inte öppen för fler kommentarer.
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Befolkningsbegränsning är en icke-fråga. Det visade Hans Rosling för typ 10 år sedan.
Tja, hans teser är inte oemotsagda.
Fast vill man vara lite cynisk så kan man säga att det löser sig självt.
Det finns inte oändligt många friska kaniner på Gotland - och det kommer aldrig att finnas obegränsat med människor på jordklotet heller.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
B b8q skrev:
Nej, visserligen - viruset kan ju mutera och få en dödlighet på 30% istället för dagens ca 0,5%.
Ja, det är sant. Jag tänkte i termer av drabbade när jag skrev. Fel av mig.

TheImprovisor
B b8q skrev:
Nej, visserligen - viruset kan ju mutera och få en dödlighet på 30% istället för dagens ca 0,5%.
Ja, det är sant. Jag tänkte i termer av drabbade när jag skrev. Fel av mig.

D djac skrev:
Antar att alla de som är för drakoniska åtgärder, som utan tvekan som utan vekan skulle komma beröva många familjer på ALLA deras tillgångar och HELA deras inkomst, redan har förberett sig på att lämna över precis allt de har till denna gruppen för att solidariskt "ta smällen"?

Det är precis det vi i praktiken ber denna gruppen om, många sitter under knappa förhållanden med osäkra inkomster och för att inte vår dementa släkting på hemmet ska få Corona så ber vi de offra allt de har, det är nog inte mycket men allt är allt.

Undrar hur många här som verkligen är beredda att offra allt?
Här har vi en tankevurpa. Du skall alltså "lämna över precis allt de har till denna gruppen för att solidariskt "ta smällen".

Så, familjen Djacson förlorar allt när deras restaurangrörelse går i konkurs. Statens kommissarie för rättvisa besöker då mig och tar allting, driver ut mig på gatan ur mitt hus och ger det till familjen Djacson. Familjen Djacson sitter nu och myser i villan medans jag och min familj är uteliggare.

Solidariskt?

Ett mer sansat sätt i det moderna samhället vore att de som förlorar sin rörelse stöttas med skattepengar från sådana som mig som har jobbet kvar. Förutsätter vi att 20% av befolkningen går under ekonomiskt får alltså de kvarvarande 80% lämna över 25% av allt de äger i bidrag till alla Djacson.

Djacsönerna får då som motprestation utföra diverse arbeten, t ex dra om elen i min 20-talsvilla. Så får vi ekonomin att fortsätta leva. Ett annat alternativ är att köpa in testutrustning från t ex Kina och börja masstesta, de som är negativa kan då släppas in på de statligt subventionerade ravepartyna.

Jag föreslår att vi fortsätter med statsstöden ett tag och sedan funderar på en strukturrationalisering. Det var synd om skeppsbyggarna här i Göteborg med men de tvingades gå under när marknaden inte fanns.

Kommer det ett vaccin får vi väl se om det löser problemet. Men vi löser ingenting med att ställa grupp mot grupp.

TheImprovisor
M MagHam skrev:
Tja, hans teser är inte oemotsagda.
Fast vill man vara lite cynisk så kan man säga att det löser sig självt.
Det finns inte oändligt många friska kaniner på Gotland - och det kommer aldrig att finnas obegränsat med människor på jordklotet heller.
Visa gärna trovärdiga källor som motsäger detta.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw2zqPqJQKG3xHFDVldqtloh&cshid=1605621561585

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
Befolkningsbegränsning är en icke-fråga. Det visade Hans Rosling för typ 10 år sedan.
Hans hypotes landade i 12 milliarder människor, om jag minns rätt. För att föda denna mängd, krävs det väldigt mycket mat. Framförallt om de flesta vill äta kött. Det finns det helt enkelt inte utrymme för. Så en återgång till en mer spartansk livsstil med vegetabilier som basföda, blir nödvändig. Och det är bästascenariot. Det mer sannolika är krig om de krympande resurserna, för så har vi löst det förut.

Ingen teknik på jorden kan tillverka mat och rent dricksvatten av ingenting. Så i ljuset av den kommande framtiden, ter sig Coronan som eländenas Arne Weise.

Nostradamus

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hans hypotes landade i 12 milliarder människor, om jag minns rätt. För att föda denna mängd, krävs det väldigt mycket mat. Framförallt om de flesta vill äta kött. Det finns det helt enkelt inte utrymme för. Så en återgång till en mer spartansk livsstil med vegetabilier som basföda, blir nödvändig. Och det är bästascenariot. Det mer sannolika är krig om de krympande resurserna, för så har vi löst det förut.

Ingen teknik på jorden kan tillverka mat och rent dricksvatten av ingenting. Så i ljuset av den kommande framtiden, ter sig Coronan som elendenas Arne Weise.

Nostradamus
I västvärlden slänger vi i dag minst 25% ätbar mat.
Det ä inte resurserna som är problemet. Det är hur vi fördelar dem och utnyttjar dem.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hans hypotes landade i 12 milliarder människor, om jag minns rätt.
Nu är grejen med Hans rosling att han inte använde sig av egna hypoteser, men att han la all sin energi på att visualisera andras hypoteser. Så befolkningstoppen är inte något han räknade fram, men han visade med dagens statistik att den resterande befolkningsökning som finns kvar till allra största del beror på att människor som redan är födda idag inte längre dör i förtid och kommer att fylla 80 år eller så.
Födelsetalet är med några få undantag överallt runt 2 barn per kvinna (eller ännu lägre)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det fanns pandemier långt innan spanska sjukan. Justinianska pesten gick runt på 500-talet, digerdöden på 1300-talet och sen ju koleran och pesten gått över åtminstone den gamla världen i omgångar. Ryska snuvan gick för ung. 130 år sen.
[länk]
Bakterier vs virus dock, helt olika saker

Visa gärna trovärdiga källor som motsäger detta...
Du kan Googla själv:
Sök på "criticism against Hans Rosling" eller liknande så har du lektyr ett tag framöver.

Staffans2000
I västvärlden slänger vi i dag minst 25% ätbar mat.
Det ä inte resurserna som är problemet. Det är hur vi fördelar dem och utnyttjar dem.
Det är både och naturligtvis! Noll svinn är omöjligt att uppnå, och även om det omöjliga, skulle bli möjligt, räcker det inte iallafall. Men som vegetarianer är förutsättningarna bättre.

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
T
M MagHam skrev:
b8q har rätt...
Tyvärr kan vi inte fortsätta fylla upp jordklotet, resa fritt överallt bara för att det är kul, eller för att göra business..
Tyvärr är det ju tillräckligt många som ser det som en rättighet och ännu fler som ser det som en målsättning att det är redan är kört.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ekot nyss angående mask.

[länk]

– Munskydd är väldigt effektivt i sjukhusmiljö och labbmiljö, när man sedan går över till att använda det bland den allmänna befolkningen är kunskapsstödet väldigt lågt, jag skulle säga obefintligt.

Kjell Torén som är professor och överläkare vid avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg

Ja det finns en handfull personer som envisas med att det inte finns tillräckligt med data.

Vore kul att höra varför Kjell landar i en så annan inställning än nästan alla andra? Har han tagit det av de senaste rörnen? Vad anser han mer i detalj om dessa som BO säger är ett mycket starka argument att använda mask

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Vi har ännu ingen som helst aning om hur många som kommer att dö under denna pandemin. Den är långt ifrån över. Spanska sjukan härjade väl i tre år ...
Jo, man ser hur många av de insjuknade som avlider. Det var långt fler per insjuknad som dog av spanska sjukan.

Mellan 50-100 miljoner dog av en befolkning på 1,7 miljarder dog, ca 1/3 av dem fick spanska sjukan beräknar man.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.