2 355 936 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Smittsprningen ökar och minskar ungefär samtidigt i tex Norge och Svreige. Vi är i samma fas. En ny fas kan komma med både större eller lägre amplitud,Gammelnörden skrev:
Är det inte ett språkligt missförstånd att anta att begreppet fas i detta sammanhang, epidemiologi, ska tolkas som tidsenhet och inte smittspridning?
När jag pratar med folk om covid-19 och läser om det används det i sammanhang som t ex "rekommendationerna kan komma att ändras i Sverige om smittspridningen går in i en ny fas"*, alltså att smittspridningen ökar.
*citat från en intervju på svt med Emma Frans från jag vet inte när...
Jag troir problemet har sitt utrycksi Tegnell när jan menade att all kommer att drabbas av vågor i stil med Sverges. Men vi vet ju att vissa länder stoppar smittan om den kommer.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Allmänna sammankomster begränsas ytterligare
- Råd och rekommendationer räckte långt i våras, men nu är följsamheten lägre, inleder statsminister Stefan Löfven.
- Nu krävs det mer av förbud för att få ned kurvan över antalet smittade.
Från den 24 november får maximalt åtta personer delta vid en allmän tillställning, meddelar Löfven och riktar en tydlig uppmaning till svenskarna:
- Det är en mycket tydlig och skarp signal till varje människa i vårt land om vad som gäller framöver. Gå inte till gym, gå inte till bibliotek, ha inte middag hemma. Ställ in!
Regeringen förbjuder alltså alla sammankomster med mer än 8 personer. I dag är gränsen 50 personer. Förbudet ska träda i kraft 24 november och gälla i fyra veckor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
- Råd och rekommendationer räckte långt i våras, men nu är följsamheten lägre, inleder statsminister Stefan Löfven.
- Nu krävs det mer av förbud för att få ned kurvan över antalet smittade.
Från den 24 november får maximalt åtta personer delta vid en allmän tillställning, meddelar Löfven och riktar en tydlig uppmaning till svenskarna:
- Det är en mycket tydlig och skarp signal till varje människa i vårt land om vad som gäller framöver. Gå inte till gym, gå inte till bibliotek, ha inte middag hemma. Ställ in!
Regeringen förbjuder alltså alla sammankomster med mer än 8 personer. I dag är gränsen 50 personer. Förbudet ska träda i kraft 24 november och gälla i fyra veckor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Meningslöst att testa sig om du inte har symtom, ni kan utgå från att ni är negativa.L Lars48 skrev:Den här tråden har kommit att bli en allmän diskussionstråd om coronaviruset och covid-19.
Här hittar du information om covid-19 och vart du ska vända dig om du är sjuk:
[länk]
[länk]
Det är allas ansvar att hindra spridningen av sjukdomen covid-19.
Här kommer några viktiga saker som alla kan göra:
- Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
- Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder.
- Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
- Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
- Undvik större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
- Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
- Res inte i rusningstid om du kan undvika det.
- Avstå från onödiga resor.
- Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du begränsar dina sociala kontakter och undviker platser där människor samlas.
Folkhälsomyndigheten ansvarar för allmänna råd inom verksamhetsområdet smittskydd. Råden gäller fram till 31 december 2020.
/Admin
URSPRUNGLIGT STARTINLÄGG PÅ TRÅDEN NEDAN.
------------------------------------------------
Hej
Hoppas att ingen av er har drabbats av det. Jag var på en affärsresa i Sydkorea för ett par veckor sen. Tyvärr tog jag med mig min fru och vår son. När vi kom fram då var det lugn men helt plötsligt började antal smittade explodera.
Ingen De flesta flygbolag ställde in sina flyg inklusive våran.
Vi kunde inte ta oss ur landet vilket kändes väldigt obehagligt. Igår kom vi äntligen hem genom att resa runt halva jordklotet.
Vi har inga symptom och känner oss rätt så friska. Men vi skulle vara mycket lugnare genom att testa oss för Covic19.
Ringde 1177 imorse och hon som jag pratade med sa att vi uppfyller första kravet för att ge tester att vi kommer från Sydkorea men vi måste ha symptom oxå för att de ska testa oss.
Så länge vi inte har några symptom då kan de inte testa oss.
Finns det andra allternativ för att kunna testa sig för Coviv19 ?
-----------------------------------------------
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Då är det väl rimligt att anta att andra länder vars smittspridning överensstämmer med varandra är i samma "fas" och därmed kan man jämföra liknande i kurvor?Ulltand skrev:
Om man tittar på kurvorna från https://www.motherjones.com/kevin-d...owth-in-western-countries-november-11-update/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte då rimligt att jämföra Sverige med Frankrike och Storbritannien eftersom det utifrån kurvan visar att smittspridningen varit lika omfattande vid ungefär samma tidpunkt, innan det från typ 15 mars ger utslag i antal dödsfall. Och att man utifrån det kan dra slutsatsen att de restriktioner som infördes i Sverige åtminstone kapade toppen på vår kurva?
Gammelnörden skrev:
Då är det väl rimligt att anta att andra länder vars smittspridning överensstämmer med varandra är i samma "fas" och därmed kan man jämföra liknande i kurvor?
Om man tittar på kurvorna från [länk]
[bild]
Är det inte då rimligt att jämföra Sverige med Frankrike och Storbritannien eftersom det utifrån kurvan visar att smittspridningen varit lika omfattande vid ungefär samma tidpunkt, innan det från typ 15 mars ger utslag i antal dödsfall. Och att man utifrån det kan dra slutsatsen att de restriktioner som infördes i Sverige åtminstone kapade toppen på vår kurva?
Kurvan kan se helt olika ut som i tex Sverige och Norge.
Båda ländern börjar brottas med ökande smitta ungefär samtidigt. Vi ligger då i samma fas av smittpridningen. Hur kurvan ser ut en månad senare är resultatet hur man lyckats bromsa smittan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Tegnell skulle nog bra av att erkänna den andravåg som vi enligt honom inte skulle få och inte har.
Och kanske även att belastningen på sjukvården är hög vilket han inte ens ville medge så sent som förra veckan.
T.o.m. Tump har ju nästan erkänt sig besegrad.
Så här ser icke-andravågen ut i Skåne 10 nov. Och idag 6 dagar senar är stapeln över 150 inlagda!.
Och kanske även att belastningen på sjukvården är hög vilket han inte ens ville medge så sent som förra veckan.
Så här ser icke-andravågen ut i Skåne 10 nov. Och idag 6 dagar senar är stapeln över 150 inlagda!.
Logga in
Skapa konto
Hur skiljer det här sig mot det privata näringslivet? Så länge du inte är i det ultimata beslutsforat så måste du jobba för att få igenom dina förändringar genom lobbying, påvisa vinster, risker och visa det på ett sätt som beslutsfattare förstår. För mig personligen var det ingen skillnad under mina år som ansvarig nätverksinfrastrukturen för en av de största svenska tillverkningskoncernerna. Chefer kommer och går, roteras runt, styrelsen (ditt flertalet investeringar gick) förändrades år till år. Efter några större stopp i produktionen och effekterna av finanskrisen 2008-09 då alla kostnader blev tydliga underlättades mitt arbete avsevärt.D djac skrev:Tvärtom, jag har samma önskan, men det förutsätter att denna någon får makt att utföra sitt arbete. I detta fallet har tex tjänstemän tolkat nationella riktlinjer till planer, som antagits, men när man sen ska genomföra dessa så stryper politikerna. Ska man då verkligen hänga den som har titeln?
Politikerna i sin tur roteras hela tiden och dessa döljer sig bakom deras egen tolkning av "folkets vilja", som de ju måste böja sig för om de vill ha kvar sina uppdrag.
Jag ser inte varför man som statligt anställd med ansvar inte ska kunna lära sig spelreglerna. Fast det är klart. En av de mest meriterande erfarenheterna när man söker tjänster inom myndigheter är just erfarenheten av arbete inom myndighet eller politiskt styrd verksamhet. Dvs någon som kan foga sig efter "reglerna".
Annika Linde har återigen påvisat bristerna hos svenska myndigheter i utländsk press. https://www.expressen.se/nyheter/tidigare-experten-sverige-var-inte-beredda-pa-vag-tva-/ Tyvärr kommer det väl inget gott ur det här för svenskarna kommer glömma det här och statsapparaten kommer fortsätta sin resa med total avsaknad av styrning och utan kompetens att agera i krissituationer. Vi har för sällan haft naturkatastrofer och alltför längesen vi var inblandad i väpnad konfilkt för att kunna lära oss den hårda vägen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Fast det där är ju Skåne som ju inte hade någon våg att tala om i våras. Jämför med Stockholm som verkligen hade en våg under våren.K Kreutzer skrev:Tegnell skulle nog bra av att erkänna den andravåg som vi enligt honom inte skulle få och inte har.
[bild]
Stockholm hade som mest 1100 inlagda på sjukhus i april och har idag 519 st, alltså knappt hälften.
På IVA var det som mest 224 och idag 49.
Mycket mindre belastning alltså.
Du plockar russinen ur kakan som vanligt.
Tillägg:
Så här ser det ut för hela Sverige igår:
Logga in
Skapa konto
Lila linje Slutenvård exklusive IVA
Grön linje Intensivvård
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ingsstatus-overtid-alla-regioner-20201116.pdf
En bra bit från vårens topp.
Redigerat:
Ja och det kan bero både lockdown men kan även berott på att man hade en helt annan beredskap att hantera smittspridning och smittspårning genom mer omfattande testning, tillräckligt med skyddsmaterial, utbildad personal inom kritiska verksamheter likt äldreboenden och även andra anställningsformer som gör att samhället och individer vågar agera rätt och effektivt.Ulltand skrev:
Jag hade hoppats att myndigheter, regioner och kommuner skulle ha kraftsamlat och agerat under de månader vi haft med lägre smittspridning men verkar inte vara så. En pråm styr man inte, den driver. Ska bli spännande att se var den driver innan den går på grund.
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Tidigare statssekreteraren Ulf Dahlsten i en debattartikel i DN idag:
"Statsministern i Nya Zeeland har fått internationell stjärnstatus för sin pandemihantering och belönades med egen majoritet i det nyss genomförda parlamentsvalet. Och i Norden har den finska statsministern gjort allt rätt med ett fall i BNP som hittills är lägre än Sveriges. De har liksom statsministern i Norge prioriterat människors liv och hälsa och klarat coronan så här långt med en bråkdel av antal döda och smittade i förhållande till oss. De tre statsministrarna har en sak gemensam. De är kvinnor."
Läs mer: https://www.dn.se/kultur/ulf-dahlst...ghunger-skapat-den-svenska-coronakatastrofen/
"Statsministern i Nya Zeeland har fått internationell stjärnstatus för sin pandemihantering och belönades med egen majoritet i det nyss genomförda parlamentsvalet. Och i Norden har den finska statsministern gjort allt rätt med ett fall i BNP som hittills är lägre än Sveriges. De har liksom statsministern i Norge prioriterat människors liv och hälsa och klarat coronan så här långt med en bråkdel av antal döda och smittade i förhållande till oss. De tre statsministrarna har en sak gemensam. De är kvinnor."
Läs mer: https://www.dn.se/kultur/ulf-dahlst...ghunger-skapat-den-svenska-coronakatastrofen/
Logga in
Skapa konto
Om jag uppfattar dig rätt? så vill inte du heller erkänna att vi har en andravåg.BirgitS skrev:
Det får naturligtvis stå för dig. I Skåne har vi i en andravåg, såväl som i övriga Sverige.
Sen får du gärna i sedvanlig ordning börja med språkligt ordvrideri och hänvisa till din juridiska kompetens..
Vad är en ”andra våg”, lite mer formellt sådär? Så att man kan bestämma sig för om man tycker vi har en andra våg eller inte menar jag?K Kreutzer skrev:
Det verkar vara väldigt viktigt för vissa att prata om andra våg så det vore intressant att få veta vad man tycker det är för något.
Jag undrar också vad som skiljer i beteende och sånt om man har en andra våg eller inte? Händer det något, typ som en ljudbang när man går igenom ljudvallen?
Presskonferensen idag. Fortfarande ingen pandemilag på plats.
Tydligheten likt den beryktade akvarellen i störtregn fortsätter.
Max 8 personer vid sammankomster. Vad nu en sådan innebär. På köpcenter obegränsat.
Om det inte kommer in en trubadur för då är det väl helt andra regler.
Tydligheten likt den beryktade akvarellen i störtregn fortsätter.
Max 8 personer vid sammankomster. Vad nu en sådan innebär. På köpcenter obegränsat.
Om det inte kommer in en trubadur för då är det väl helt andra regler.