Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Putte 9497 skrev:
Så Värmland hade sportlov samtidigt som Stockholm? Örebro hade vecka 8
  • Vecka 9: Stockholms län, Dalarnas län (utom Idre), Gästrikland, södra Hälsingland, Västmanlands län, Värmlands län, Gnesta, Älvkarleby, Gotland
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sportlov_i_Sverige

• Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
P
T Thomas' skrev:
Vi har absolut ingen som helst effekt på jobbet 0.000! Och jag jobbar på en väldigt stor arbetsplats. Dock förbereder vi oss för ev kommande problem. Jag kommer inte bli av med mitt arbete, heller inte min sambo. Men jag lider verkligen med alla som blir det, så sorgligt när man är i affärer och det är helt tomt. Dom säljer ingenting. Det går inte bara i långa loppet.

Vad gömmer sig folk för? Är alla helt plötsligt +80 med alla underliggande sjukdomar som finns? Förstår inte vad alla håller på med.

Men det jag vill visa på är att varför göra något när det inte är nödvändigt, som du pratar om självmordet, lite som "don't fix what ain't broken".

Varför skall vi tex stänga ner gymnasie/högskola? Vad hjälper det, tror folk att ungdomarna sitter hemma inspärrade i sina hem för det? Nej då går dom ut och träffar kompisar iaf, så har vi iaf en smittspridning.

Men här är det trycket på politikerna som gör att dom stänger ner, skillnaden på många andra länder som stängt ner är att politikerna fått tagit beslutet, till skillnad från Sverige där man lyssnar på experterna. Vi får hoppas vid gud att dom inte även stänger förskola/skola.

Det är inte dom unga vi behöver skydda, det är dom äldre!

Jag har igenom hela denna tråd i dom flesta av mina inlägg pekat på att ekonomin är vår värsta fiende. Det står jag fast vid.
Nu när vi börjar få ”facit” så börjar jag mer och mer fundera i dina tankebanor. De allra flesta i samhället verkar klara viruset utan större problem så frågan är om det är rätt att den stora massan ska isolera sig eller hade det varit bättre att lägga allt krut på att isolera dom som behöver det mest. Frågan är hur man skulle kunna genomföra det isåfall.

• Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
5
Får hoppas för min egna del att det var Covid19 jag åkte på nu, har varir hemma sedan helgen med feber hosta och snörvlig. Var det inte det så lär man väl få räkna med att ligga däckad i sängen om man blir smittad de närmaste veckorna.:rolleyes:

5 50procent skrev:
Får hoppas för min egna del att det var Covid19 jag åkte på nu, har varir hemma sedan helgen med feber hosta och snörvlig. Var det inte det så lär man väl få räkna med att ligga däckad i sängen om man blir smittad de närmaste veckorna.:rolleyes:
Snörvlig låter inte som Covid-19. Lite rinnande näsa kan du få, men inga större ansamlingar i övre luftvägarna. Åtminstone inte enligt beskrivningarna jag läst.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
- - - Det är inte dom unga vi behöver skydda, det är dom äldre! - - -
Ja, och de som intervjuat de äldre får ju höra att de inte vill isolera sig, att de vill umgås med sina familjer, och så vidare...

harry73
Holländska blodcentraler ska kontrollera blodet de får in för Covid 19 antikroppar och på så sätt få statistik över hur många är smittade.
De ska testa 10 000 personer per vecka

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
5
pacman42 pacman42 skrev:
Snörvlig låter inte som Covid-19. Lite rinnande näsa kan du få, men inga större ansamlingar i övre luftvägarna. Åtminstone inte enligt beskrivningarna jag läst.
Är täppt i näsan, börjar dock släppa mer och mer, bara en irriterande rethosta som inte ger med sig.
Snörvlig var kanske fel ord men det är lite snorigt i kranen iaf

Nåväl det återstår att se vad som händer, man får väl använda sitt sunda förnuft å undvika typiska smitthärdar så gott det går, sen måste man kunna leva med ;)

T
Möbius skrev:
Nu när vi börjar få ”facit” så börjar jag mer och mer fundera i dina tankebanor. De allra flesta i samhället verkar klara viruset utan större problem så frågan är om det är rätt att den stora massan ska isolera sig eller hade det varit bättre att lägga allt krut på att isolera dom som behöver det mest. Frågan är hur man skulle kunna genomföra det isåfall.
Jag tror det också, att man skulle ha lagt krutet på dom gamla och sjuka. Vi hade kunnat rädda ekonomin mycket bättre då.

Men det är så dags nu när företaget står på ravinens brant...

5 50procent skrev:
Är täppt i näsan, börjar dock släppa mer och mer, bara en irriterande rethosta som inte ger med sig.
Kanske, kanske inte. Övre luftvägarna blir bara sekundärt påverkade, det är inte där viruset reproduceras till skillnad från vanliga förkylningar och många influensor.

5
pacman42 pacman42 skrev:
Kanske, kanske inte. Övre luftvägarna blir bara sekundärt påverkade, det är inte där viruset reproduceras till skillnad från vanliga förkylningar och många influensor.
Ok, aja. Hä spörs vad som händer :cool:

• Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Det korta svaret är att ni dessvärre är oinsatta i problemets dignitet. Siffrorna just nu är att ca 70 blir lätt sjuka, 15 svårare (tänk influensa) och 5% allvarligt sjuka och behöver inneliggande vård. 1-3% dör och är man 70+ har man en risk på ca 10%. Har man dessutom en kronisk sjukdom går risken upp ytterligare.

Förutom det oetiska i sammanhanget så skulle att släppa ”sjukdomen fritt” innebära kanske 1miljon smittade på kort tid. Sålunda behov av 50 000 sjukvårdsplatser och möjligen 10 000 iva-platser. Som bekant har vi ca 600 av det senare. Även om vi kan dubbla det senare så är det då en loska i havet. I det perspektivet, när folk dör i drivor, då kommer du tänka annorlunda ..

för jämförelse så dör 1promille årligen i influensa. Som regel multisjuka äldre.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Ja, och de som intervjuat de äldre får ju höra att de inte vill isolera sig, att de vill umgås med sina familjer, och så vidare...
Man önskar att de kunde förstå att det är dom som kommer att belasta den avancerade sjukvården mest i influensatider.

T Thomas' skrev:
Jag tror det också, att man skulle ha lagt krutet på dom gamla och sjuka. Vi hade kunnat rädda ekonomin mycket bättre då.

Men det är så dags nu när företaget står på ravinens brant...
Det finns fortfarande en chans att rädda ekonomin, gör en Wuhan, dvs ta hårdare isolering i tre-fyra veckor och gå sedan över på att smittspåra alla fall. Samt ha 14 dagars karantän för resor om man inte har ett smitto-pass som garanterar att man redan har haft covid-19 (antikroppar).

5
Nu är det presskonferens för de intresserade

5 50procent skrev:

Nåväl det återstår att se vad som händer, man får väl använda sitt sunda förnuft å undvika typiska smitthärdar så gott det går, sen måste man kunna leva med ;)
Då är det väl pollenallergi?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.