2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det jag menar är om andelen virus per måttenhet av avloppsvatten korrelerar med antalet smittade. Om antalet smittade ökar och även volymen med avloppsvatten ökar (Som det kan göra om det regnar mycket (en del dagvatten rinner ju fortfarande via avloppsnätet) så tänker jag att virushalten är konstant, och vice versa.BirgitS skrev:
Har svårt att förstå vad du menar, vad har mängden dagvatten att göra med påverkan av smitta etc.
Tror nog folk uträttar sina behov på toaletten oavsett om de är på jobbet eller jobbar hemifrån och många av dem som inte jobbar hemifrån uträttar sitt stora behov på morgonen innan de åker iväg.
Här står lite mer: [länk]
Så frågan är om det är ett bra sätt att mäta på?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Tydligen gav det bra resultat under våren. Enligt en artikel så var det hög korrelation mellan plötsliga höjningar av halten i avloppsvattnet i Göteborg och antalet nyinskrivningar i sjukvården 19 (?) dagar senare.G gaidin skrev:Det jag menar är om andelen virus per måttenhet av avloppsvatten korrelerar med antalet smittade. Om antalet smittade ökar och även volymen med avloppsvatten ökar (Som det kan göra om det regnar mycket (en del dagvatten rinner ju fortfarande via avloppsnätet) så tänker jag att virushalten är konstant, och vice versa.
Så frågan är om det är ett bra sätt att mäta på?
Det bör vara enkelt för reningsverken att märka större volymförändringar pga. t.ex. regn.
Ja, att se en ökning eller minskning tänker jag är relativt enkelt. Det jag funderar över är om man kan dra några slutsatser om jämförelser sedan i våras och hur säkerställda de är. Jag tror inte det är riktigt så enkelt som att mäta PPM och sedan göra antaganden om smittspridningens omfattning per capita.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det håller jag med om. Största nyttan verkar vara just att kunna förbereda sjukvården på att det är en uppgång på väg. Sen ger man ifrån sig virusrester under lång tid så det är nog svårare att uttala sig om att/när smittspridningen minskar.G gaidin skrev:Ja, att se en ökning eller minskning tänker jag är relativt enkelt. Det jag funderar över är om man kan dra några slutsatser om jämförelser sedan i våras och hur säkerställda de är. Jag tror inte det är riktigt så enkelt som att mäta PPM och sedan göra antaganden om smittspridningens omfattning per capita.
Lite onyanserat kanske. Men ibland. Eller rättare sagt, ofta, känns det som jag talar för döva öron. Ni nyfrälsta är onåbara, med erat eget påhittade evangelium. Andra trosuppfattningar klassas som hädelse eller i bästa fall som oseriösa. Amen.R RoAd skrev:På allvar Staffan jag vet att du kan bättre än så här.
Att bara posta en bild utan någon annan information än att det är någon från kungliga vetenskapsakademin som sagt något negativt om Tegnells (FHMs) syn på masktvång ger ju inte så mycket eller hur?
Jag fick kolla själv och kan meddela resten av tråden att han är expert inom kardiovaskulär forskning så han har ingen egen kompetens inom detta område.
Margaritas ante porcos, skulle man kunna säga.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Göteborg och Stockholm hittade jag när jag sökte för en stund sen men i den här artikeln nämns nio städer, men inte vilka: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Epo0go/coronavirus-i-avloppsvattenG gaidin skrev:
Margaritas, det ante mig!Staffan2000 skrev:
Jag vände mig faktiskt inte mot att det var onyanserat utan att det inte gick att få ut något vettigt av ditt inlägg utan att leta upp inslaget och titta själv. Vad bilden skulle göra för nytta kan jag inte ens i efterhand gissa. Ett skitinlägg helt enkelt, från någon jag trodde kunde bättre än så.Staffan2000 skrev:
Resten av detta inlägg talar tyvärr för att jag hade fel.
Aha!R RoAd skrev:
Då var det ett bra inlägg iallafall
När jag plåtade tv:n hade tydligen texten försvunnit. Lite slarvigt av mig att inte kolla det. Men jag tog för givet att han skulle avvisas som "oseriös", likt alla andra.
Och där överraskade ni den gången heller.
Staffan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Och hur blev det i Argentina?Hyltran från Veglemyren skrev:
Vilka bieffekter fick man av sin snabba, korta nedstängning i mars?