2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
B Byggdjuret skrev:
Berättar på förekommen andlening då det finns skäl för vissa att läsa på reglera igen. Jag brukar göra så när det börjar sira väl mycket istället för att dirket anmäla inläggen.
Jag tänker att vi som grupp kan bete oss som vuxna och att administratörera på sidan kan få syssla med vettigare saker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag tycker att Italien, Spanien, Frankrike, Belgien, Nederländerna m.fl. länder just valde sin väg för att smittspridningen skenade på sina håll och det var stor risk för att vårdplatserna inte skulle räcka. Trots det så vet vi ju att vårdplatserna inte räckte i åtminstone Italien och Spanien.Ulltand skrev:
Just detta med vårdplatsernas begränsade antal tas upp som skäl till de restriktioner som har införts i centrala och östra Europa, alltså de inför restriktioner för att vårdplatserna riskerar att ta slut och inte för att hålla nere smittspridningen i väntan på vaccin.
Sen ska vi ju bara inte tala om vad för väg som har valts i t.ex. USA och Brasilien.
Innan du kommer med så kategoriska påståenden bör du nog veta lite mer om vad som sker och har skett i världen.
Svara gärna, om du kan, för min uppfattning efter att följt inläggen är att du slänger ur dig något ogrundat, någon säger emot dig och du hotar med anmälan.Ulltand skrev:
Men du kanske blir upprörd över något jag helt missar, därav min fråga.
Skulle aldrig få för mig att anmäla, annat än lagbrott eller uppvigling, springa till fröken är inte min stil.Ulltand skrev:
Men vet man ordningen? Kanske lagerarbetaren blev smittad av en kompis, och sedan nös hen på förpackningarna?Ulltand skrev:
D djac skrev:
Fine för mig så länge du respekterar och förljer regelerna.
Jag anmäler nästan aldrig heller men ibland spårar det ut något alldeles och då så att sakfrågorna inte längre går att diskutear,
B b8q skrev:
Vi vet inget men kinesrna vet så klart mer. Anta att man inte haf något fall av corona på länge och lagerarbetaren inte nyss är hekommen från en resa i Europa. Lagerarbetare kanske är det försa fallet osv., Om smittkällan hittaspå den frysta maten.
Annrs vorde det ju ett enkelt experiment att fyrsa ner virus på några olika förpackningar och se hur länge de klarar sig. Kommer säkert snart.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Till det kan man komplettera med:R RoAd skrev:Jasså? Vilken myndighet, och med vilken sannolikhetsgrad?
Ja, det är ju ca 70% fel rent matematiskt. Och vi är inte i December än. Så vitt jag vet så är det början på nästa år som hålls som sannolikt så just nu hade du sannolikt mer fel än så.
FHM har inte lyxen att, som dig, rå-gissa helt konsekvenslöst. De måste förstås vara försiktigare än så, och i våras var deras uppfattning att vi var långt från ett fungerande vaccin. Det baserades ju förstås på kunskapsläget då.
När gick någon myndighet ut med att vaccin skulle komma i år, var det före eller efter slutet av februari när FHM var tvungna att bestämma hur de skulle agera?
Sen kommer ju inte restriktionerna att upphöra som ett trollslag så fort vaccinerna kommer utan restriktionerna får vi leva med länge till så det är inte intressant exakt när vaccinerna kommer utan när tillräckligt många har blivit vaccinerade för att det ska finnas en flockimmunitet. Enligt amerikanska myndigheter (FDA, CDC eller vilka det nu är som är vaccinansvariga) så räknar de med att restriktioner kommer att behövas åtminstone hela 2021. Det är det perspektivet man behöver man ha när man bestämmer en strategi.
Kan man hålla skolor stängda i 1,5 år (räknat från i våras)?
Kan man hålla restauranger, hotell och annan besöksnäring stängda i 1,5 år?
Osv.
Nej, det kan man inte utan att landet kollapsar och folk dör av det.
Det var inte FHM:s egen åsikt att det i mars var långt tid till vacciner utan det var WHO:s åsikt. FHM bara upprepade den.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Om luftfuktare ska ha någon effekt behöver de väl ha någon sorts fläkt eller annat som får fukten att spridas och det är ju olämpligt. Fläktar i allmänna utrymmen fick ju inte användas på äldreboenden för att man var rädd att det skulle öka risken för smittspridning (öka R-talet).B brfbo skrev:
Bortsett från att inte heller han förstår faran med att hindra virus att komma in i kroppen, förstår han inte mycket alls. Vi får hoppas att de som som verkligen bestämmer och drar i trådarna, förstår desto bättre och genast eldar upp alla munskydd.D djac skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Munskydd hjälper inte, det har vi ju bevis för nu.Staffan2000 skrev: