2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har du använt detta nu i nära arbete med coronasmitta? så Kanske du inte varit ensam om det pga bristen på bra skydd i början av pandemin, men såklart inte optimalt.Skandiamannen skrev:
Vore nog bra att det gås igenom ordentligt och skrivs ner ordentligt på alla arbetsplatser vilka skydd och i vilka situationer de ska användas,samt hur personal ska agera så att personal och patienter,boende, brukare kan agera och skydda sig på rätt sätt och känna sig trygga med att de har tillgång till lättillgänglig information och material.
Borde då även vara lättare att kunna planera för att ett ordentligt stort lager redan finns,ex när nästa smitta kommer.
Jag var själv i veckan och fick influensavaccinationen på VC(jag är riskgrupp ej pga ålder),
jag går in i korridoren där står ca 5 personal utan något skydd,
blir invisad på ett rum och där är det två personer en med vanligt munskydd och en med bara visir, går igenom id och hen med bara visiret ger vaccinationssprutan, klart.
sen nästa patient o nästa osv..
Jag kunde inte låta bli att tänka på att detta var inte ett helt ok sätt att skydda patienter i riskgrupp på,
jag hade dock FFP3 andningsskydd på mig men hur många som vaccineras nu(riskgrupp) har det?
nej de flesta går nog in helt utan skydd och träffar då dessa personal som träffat massor av patienter innan varav en har vanligt munskydd och en bara visir! risken för att den personalen blir smittad och sen smittar vidare borde ju vara relativt stor efter en tid.
FHM har informerat om att smittspridningen sker mest i hemmen och på arbetet. Bra då vet vi hur det går till.
Sedan inför man råden om att vi ska undvika butiker och köpcentra och endast besöka livsmedelsbutiker och apotek.
Men det sa man inget om utan det var ju hemma och på jobbet, eller?
Skolor, dagis, fritids, universitet mm kan hålla öppet.
Barn sprider inte smittan.
Kollektivtrafiken är ofarlig och munskydd är endast ett falskt skydd och ska inte användas.
Jo jag vet hur det funkar, det är inte det som är problemet utan de råd som man ger blir bara ett tomt slag i luften och folk fortsätter som vanligt. Man bryr sig inte.
Det är bara de som bryr sig som klarar detta bra. Exempelvis jag som lägger en del tid på att läsa och lära t.ex. via era fantastiska bra inlägg. Jag har fått massa bra uppslag av er och med hjälp av dem skapar jag mig en tryggar värld för mig och min familj. Även Flashback är en fantastiskt bra sida med en otroligt stor tråd om coronan som jag också följer.
Jo jag är som vanligt ärlig och tackar för allt jag får som kan vara till nytta.
Trams och påhopp så hittade jag en funktion som stänger vissa medlemmars inlägg som är ointressanta. Fantastisk funktion.
Jo lärande av andra.
Precis som den underbara länken till filmer om hur man ska hantera handöverfräsar som det finns en helt underbar kille som lär ut. Jo jag har en handöverfrös men inte speciellt duktig på att hantera den men lär gärna mera.
Daniel Norrstam heter han. Helt underbar.
Här kommer en länk till en av hans filmer så kan ni göra något bra i dessa tider med en historisk pandemi.
(jo det är via denna sida jag hittade dessa filmer)
Sedan inför man råden om att vi ska undvika butiker och köpcentra och endast besöka livsmedelsbutiker och apotek.
Kollektivtrafiken är ofarlig och munskydd är endast ett falskt skydd och ska inte användas.
Jo jag vet hur det funkar, det är inte det som är problemet utan de råd som man ger blir bara ett tomt slag i luften och folk fortsätter som vanligt. Man bryr sig inte.
Det är bara de som bryr sig som klarar detta bra. Exempelvis jag som lägger en del tid på att läsa och lära t.ex. via era fantastiska bra inlägg. Jag har fått massa bra uppslag av er och med hjälp av dem skapar jag mig en tryggar värld för mig och min familj. Även Flashback är en fantastiskt bra sida med en otroligt stor tråd om coronan som jag också följer.
Jo jag är som vanligt ärlig och tackar för allt jag får som kan vara till nytta.
Trams och påhopp så hittade jag en funktion som stänger vissa medlemmars inlägg som är ointressanta. Fantastisk funktion.
Jo lärande av andra.
Precis som den underbara länken till filmer om hur man ska hantera handöverfräsar som det finns en helt underbar kille som lär ut. Jo jag har en handöverfrös men inte speciellt duktig på att hantera den men lär gärna mera.
Här kommer en länk till en av hans filmer så kan ni göra något bra i dessa tider med en historisk pandemi.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Så som jag har förstått den forskning som WHO visade på inför rådet om munskydd så är det lika bra skydd med visir som med munskydd, även om visiret lär vara bättre på att skydda en person från att bli smittad och munskyddet lär vara bättre när det gäller att skydda andra från att bli smittade. Eftersom många äldre har svårt att höra vad någon säger bakom ett munskydd så är det vanligt att sjukvårdspersonal som ska prata med patienter använder visir.B brfbo skrev:Jag var själv i veckan och fick influensavaccinationen på VC(jag är riskgrupp ej pga ålder),
jag går in i korridoren där står ca 5 personal utan något skydd,
blir invisad på ett rum och där är det två personer en med vanligt munskydd och en med bara visir, går igenom id och hen med bara visiret ger vaccinationssprutan, klart.
sen nästa patient o nästa osv..
Jag kunde inte låta bli att tänka på att detta var inte ett helt ok sätt att skydda patienter i riskgrupp på,
jag hade dock FFP3 andningsskydd på mig men hur många som vaccineras nu(riskgrupp) har det?
nej de flesta går nog in helt utan skydd och träffar då dessa personal som träffat massor av patienter innan varav en har vanligt munskydd och en bara visir! risken för att den personalen blir smittad och sen smittar vidare borde ju vara relativt stor efter en tid.
Sen kan det ju vara så att personalen redan har haft Covid-19.
Det är nog vanligt och på vårdcentralen är det nog så att det just står att vanligt munskydd eller visir ska användas vid nära kontakt med patienter utan symtom (folk ska vara friska när de vaccinerar sig).B brfbo skrev:Vore nog bra att det gås igenom ordentligt och skrivs ner ordentligt på alla arbetsplatser vilka skydd och i vilka situationer de ska användas,samt hur personal ska agera så att personal och patienter,boende, brukare kan agera och skydda sig på rätt sätt och känna sig trygga med att de har tillgång till lättillgänglig information och material.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Glöm inte bort att även att umgås med vänner är en minst lika stor smittorsak.optimum skrev:
Att få bort trängsel från affärer, kollektivtrafik etc. är för att minska risken för att viruset tar sig från en arbetsplats till en annan. Samma orsak som varför familjekarantänen infördes.
Som det skrevs igår i tråden så redovisar Telia att i de tre storstadsområdena har mängden rörelser minskat kraftigt måndag-onsdag denna vecka jämfört med 14 dagar tidigare. Så många har ändrat sitt beteende när de lokala råden kom.
Din syn på andra människor är inte särskilt trevligoptimum skrev:
FHM har informerat om att smittspridningen sker mest i hemmen och på arbetet. Bra då vet vi hur det går till.
Jo lärande av andra.
[media]
https://www.svd.se/racker-skarpta-raden-for-att-vanda-kurvan
BirgitS skrev:
Så som jag har förstått den forskning som WHO visade på inför rådet om munskydd så är det lika bra skydd med visir som med munskydd, även om visiret lär vara bättre på att skydda en person från att bli smittad och munskyddet lär vara bättre när det gäller att skydda andra från att bli smittade. Eftersom många äldre har svårt att höra vad någon säger bakom ett munskydd så är det vanligt att sjukvårdspersonal som ska prata med patienter använder visir.
Sen kan det ju vara så att personalen redan har haft Covid-19.
Det är nog vanligt och på vårdcentralen är det nog så att det just står att vanligt munskydd eller visir ska användas vid nära kontakt med patienter utan symtom (folk ska vara friska när de vaccinerar sig).
På frugans verksamhetsområde på sjukhuset valde personalen i måndags att alla bär visir. Inget krav på varken visir eller munskydd hela tiden men när 5 på samma avdelning dagarna före testat positivt för covid valde de alla själva att ta på sig visir och ha dem hela tiden. Annars har de kravet vid patientkontakt. Nu är de uppe i 7-8 som ligger hemma med covid.
Självklart att både visir och munskydd ger ett skydd då salivdroppar hindras av munskydd från att komma speciellt långt och ett visir ger ett visst skydd mot direkt träff av salivdroppar.
Visir och munskydd borde vara bästa valet men säkert jobbigt med munskydd hela dagen.
I våras handlade väl halva arbetsmiljöveket bråket om just rätten att inte bara ha visir utan också mask eftersom mask inte ansågs ge fullgott skydd av andra än lokalpolitiker? Rätta mig om jag har fel.
Allt är såklart teoretiskt men den här länken beskriver möjliga problem med enbart visir, den har varit uppe förut.
https://www.wsj.com/articles/face-m...he-scientific-evidence-is-growing-11595083298
Det är många som verkar glömma att sjukvården är en arbetsplats och ingen i lunchrummet käkar och har mask eller visir påsig. Skitsnacket på kafferasten kring kaffamaskinen är mer riskabelt än en vaccinspruta utdelad med munskydd och visir på 2minuter.
Allt är såklart teoretiskt men den här länken beskriver möjliga problem med enbart visir, den har varit uppe förut.
https://www.wsj.com/articles/face-m...he-scientific-evidence-is-growing-11595083298
Det är många som verkar glömma att sjukvården är en arbetsplats och ingen i lunchrummet käkar och har mask eller visir påsig. Skitsnacket på kafferasten kring kaffamaskinen är mer riskabelt än en vaccinspruta utdelad med munskydd och visir på 2minuter.
Så mycket bättre har vården blivit på att rädda liv på svårt Covidsjuka. Hade FHM velat hålla tillbaka kurvan bara ett par månader i tid skulle det ha gjort stor skillnad.
""En svensk registerstudie som presenterades i slutet av oktober visar nämligen att dödligheten bland alla dem som vårdades på sjukhus för covid-19 minskade från 24,7 till 13,3 procent mellan mars och juni, räknat till och med 60 dagar efter diagnostillfället. Under samma period gick dödligheten bland dem som vårdades med hjälp av intensivvård ner från 36 till 20 procent. En dramatisk minskning, med andra ord.
Enligt Ola Blennow och hans kollega, infektionsläkaren Hilmir Ásgeirsson, är förklaringen ett bättre omhändertagande av patienterna, både vad gäller läkemedel och annan behandling." SvD
""En svensk registerstudie som presenterades i slutet av oktober visar nämligen att dödligheten bland alla dem som vårdades på sjukhus för covid-19 minskade från 24,7 till 13,3 procent mellan mars och juni, räknat till och med 60 dagar efter diagnostillfället. Under samma period gick dödligheten bland dem som vårdades med hjälp av intensivvård ner från 36 till 20 procent. En dramatisk minskning, med andra ord.
Enligt Ola Blennow och hans kollega, infektionsläkaren Hilmir Ásgeirsson, är förklaringen ett bättre omhändertagande av patienterna, både vad gäller läkemedel och annan behandling." SvD
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det är ju däremot så att hur man vårdar på bästa sätt är något som man lär sig genom att vårda sjuka, dvs. utan tillräckligt många sjuka lär man sig inte heller vad som är bästa sättet. Alltså om inte många hade varit sjuka i april så hade inte vården varit bättre i juni utan fortfarande varit på inlärningsnivån.Ulltand skrev:
Så mycket bättre har vården blivit på att rädda liv på svårt Covidsjuka. Hade FHM velat hålla tillbaka kurvan bara ett par månader i tid skulle det ha gjort stor skillnad.
Dessutom var ju ca hälften avlidna av/med Covid-19 boende på äldreboenden, och många av dem kom aldrig till sjukhus.BirgitS skrev:
Det är ju däremot så att hur man vårdar på bästa sätt är något som man lär sig genom att vårda sjuka, dvs. utan tillräckligt många sjuka lär man sig inte heller vad som är bästa sättet. Alltså om inte många hade varit sjuka i april så hade inte vården varit bättre i juni utan fortfarande varit på inlärningsnivån.
BirgitS skrev:
Det är ju däremot så att hur man vårdar på bästa sätt är något som man lär sig genom att vårda sjuka, dvs. utan tillräckligt många sjuka lär man sig inte heller vad som är bästa sättet. Alltså om inte många hade varit sjuka i april så hade inte vården varit bättre i juni utan fortfarande varit på inlärningsnivån.
Det är en helt felaktig slutsat.
Smittan är global och givetvis lär vi oss av varandra. Länder med tex noll smittade idag drar givetvis nytta av kunskap förvärvad på annat håll.