Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Smittspridningen rusar i höjden. Sverige går om Danmark. Vad har hänt?
Har med Belgien som referens.
Graf som visar dagliga nya bekräftade COVID-19-fall per miljon människor i Sverige, Danmark, Indien och Belgien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smitta på högstadieskolor, smitta på förskolor som stänger, men bara pga spridd smitta bland personal.

Kommer vi att lyckad hålla borta smittspridningen från äldreboenden denna gång, i den andra vågen...?
Läste några på lokala nyhetssajter i Västra Götaland där flera kommuner som drabbats förra vändan nu verkade ha bra koll. Mest bara enstaka misstänkta fall. Ingen smittspridning på äldreboenden än.

• Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
blackarrow blackarrow skrev:
[bild]

Smitta på högstadieskolor, smitta på förskolor som stänger, men bara pga spridd smitta bland personal.

Kommer vi att lyckad hålla borta smittspridningen från äldreboenden denna gång, i den andra vågen...?
Läste några på lokala nyhetssajter i Västra Götaland där flera kommuner som drabbats förra vändan nu verkade ha bra koll. Mest bara enstaka misstänkta fall. Ingen smittspridning på äldreboenden än.
Den redovisade smittspridningen kommer plana ut. Långa väntetider för testning då vi passerat maxkapaciteten i testningar. Det verkliga utfallet kommer troligen öka ett bra tag till och får vi lite kallare och torrare luft skjuter det nog fart ännu mera.
Ett orosmoment i att det är väntetider för test är att råden om att anhöriga ska stanna hemma om någon testats positivt i familjen gör att risken för smitta ökar ytterligare.

Jag tror vi borde haft att har någon i familjen symptom så ska de andra också vara hemma. Men det kommer aldrig gå då det blir väldigt många som ska vara hemma.

Läste någonstans att i Stockholm var det 9 dagars väntetid för test och sedan ytterligare några dagar för svar, detta gör att anhöriga kan vara smittade en längre tid innan de får besked.

D
[bild]

Vem vet, men måste vara oerhört svårt att jämföra med sådana små skillnader, handlar väl mycket om hur många som testar sig och vilka som testar sig?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Alltså har fakta på att den troligen muterade varianten kommer sprida sig vidare och att inte vaccinet tar den också.
Även att den smitta som kommer från minkarna gör att människor blir allvarligt sjuka.

Jag har inte sett något sådant själv och är givetvis intresserad.
Det är lite skrämmande om sars-cov-2 viruset har hittat ett värddjur i vår del av världen där det skulle kunna både mutera och spridas till människor. Om det dessutom kan hamna i något jämnviktsläge, symbios med värddjuret, så att viruset överlever mellan säsongerna så är viruset verkligen här för att stanna.

Det finns många ”om” och ingen fakta eller forskning än vad jag sett.

Jag tycker danskarna gör rätt som försöker utrota denna nya virusvariant.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
D djac skrev:
Vem vet, men måste vara oerhört svårt att jämföra med sådana små skillnader, handlar väl mycket om hur många som testar sig och vilka som testar sig?
Ja, jo, fast det finns också nån statistisk gräns runt 5% bekräftade fall per test och Sverige ligger nu över denna så vi har fler smittad än vi hittar medan Danmark ligger under denna gräns.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Det har hittats muterad form av covid 19 bland svenska minkar också.10 farmer är drabbat i Blekinge och i Österbotten.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Har du fakta på det eller gissar du?

Alltså har fakta på att den troligen muterade varianten kommer sprida sig vidare och att inte vaccinet tar den också.
Även att den smitta som kommer från minkarna gör att människor blir allvarligt sjuka.

”Sabbade” var väl ett starkt ord. Med lite tur så funkar väl vaccinet på den Danska varianten också. Den som lever får se. :)

optimum
Det är lite skrämmande om sars-cov-2 viruset har hittat ett värddjur i vår del av världen där det skulle kunna både mutera och spridas till människor. Om det dessutom kan hamna i något jämnviktsläge, symbios med värddjuret, så att viruset överlever mellan säsongerna så är viruset verkligen här för att stanna.

Det finns många ”om” och ingen fakta eller forskning än vad jag sett.

Jag tycker danskarna gör rätt som försöker utrota denna nya virusvariant.
Håller med.
Men synd att man inte kunde snabbat på. Det fanns i tidningarna redan 26/4 och det är rätt så länge sedan.

• Gilla
  • Wow
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
”Sabbade” var väl ett starkt ord. Med lite tur så funkar väl vaccinet på den Danska varianten också. Den som lever får se. :)
Hoppas att den typen av virus kanske är väldigt mycket "snällare"
Vi har slängt skit på kineserna för sin hantering av djur men uppenbarligen blundat för vår hantering med risk för mutation.

Hittar du uppgifter om mink-versionen får du gärna sprida den här.

Nej nu dags för att tvätta bilen. Tror inte det finns med i några råd att man inte ska göra så.
Kör förbi Jula och Biltema så det ska bli intressant att se hur tomma deras parkeringar är.

optimum optimum skrev:
Håller med.
Men synd att man inte kunde snabbat på. Det fanns i tidningarna redan 26/4 och det är rätt så länge sedan.
Eh, jag har väl också läst att viruset spritt sig till minkar. Är det såå länge sedan? Då borde man ju veta lite mer. Danmark Europas nya ”Wet-market” och källa till säsongsvirus?

Nissens
optimum optimum skrev:
Hoppas att den typen av virus kanske är väldigt mycket "snällare"
Vi har slängt skit på kineserna för sin hantering av djur men uppenbarligen blundat för vår hantering med risk för mutation.

Hittar du uppgifter om mink-versionen får du gärna sprida den här.

Nej nu dags för att tvätta bilen. Tror inte det finns med i några råd att man inte ska göra så.
Kör förbi Jula och Biltema så det ska bli intressant att se hur tomma deras parkeringar är.
Ja, det verkar finnas väldigt lite info om den Danska varianten. Om jag förstått det rätt har de hittat smittade personer i Kroatien så det kan vara för sent att stoppa den. Men som sagt, den behöver ju inte vara speciellt farlig. Dock verkar den ju smitta hyfsat lätt. Kanske. :)

Nissens Nissens skrev:
Ja, det verkar finnas väldigt lite info om den Danska varianten. Om jag förstått det rätt har de hittat smittade personer i Kroatien så det kan vara för sent att stoppa den. Men som sagt, den behöver ju inte vara speciellt farlig. Dock verkar den ju smitta hyfsat lätt. Kanske. :)
det skall inte vara farligare utan de är oroliga att vaccinet inte skall funka på den varianten

BirgitS
optimum optimum skrev:
Har du fakta på det eller gissar du?

Det har skrivits om det att det har dykt upp en muterad variant (cluster 5) bland minkarna som spridits till människor och att det verkar vara så att den skiljer sig så pass att det kan vara så att de vaccin som utvecklas nu inte skyddar. Det är därför som hela Nordjylland i princip ska vara isolerad från resten av Danmark för att försöka hindra den varianten att sprida sig vidare samt att samtliga minkar avlivas och bränns.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danmark-stanger-ner-en-hel-region-minkfarmarna-i-fokus

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ingen smittspridning på äldreboenden än.
Sett till hela landet är det definitivt en ökad smittspridning på äldreboenden de senaste 2-3 veckorna åtminstone. Står om det i FHM:s veckorapporter.

• Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
Eh, jag har väl också läst att viruset spritt sig till minkar. Är det såå länge sedan? Då borde man ju veta lite mer. Danmark Europas nya ”Wet-market” och källa till säsongsvirus?
Här en länk till Blekinge läns tidning 26/4
Nej jag hade inte sparat den men hittade den nu när jag sökte på äldsta träffen jag kunde hitta.

Jag gissade på efter semestern men det var äldre.

https://www.blt.se/nyheter/minkar-coronasmittade-i-nederlanderna

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.