Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
I Norge litar man uppenbarligen inte på sin medborgares omdöme utan förbjuder för att de ska förstå...
Klokt tänkt, de har bättre självinsikt än Sverige.
Jag litar inte på mina medmänniskors omdöme, det räcker ju att känna till att var 500:e bilist man möter kör berusad: https://ntf.se/fragor-och-svar/ovrigt/alkohol-och-droger/hur-manga-kor-berusade/
(Eller ja, var 250:e då, om vi antar att hälften kör åt samma håll som jag så de möter jag inte.)

Men, nu är det ju inte HELA Norge som inför skarpare regler, utan det är - precis som i Sverige - regionala skillnader.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det skrev ha inte alls.
Gå tillbaka och se vad han verkligen skrev.
Det du nu försöker är att göra en "trådsanning"
Ulltand Ulltand skrev:
Sverige börjar vaccinera om ca två månader. Det är vaccin som kommer att stoppa pandemin. Och det vet många länder.
Det är raka motsatsen till en trådsanning, det är fakta!

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R
B b8q skrev:
det räcker ju att känna till att var 500:e bilist man möter kör berusad: [länk]
(Eller ja, var 250:e då, om vi antar att hälften kör åt samma håll som jag så de möter jag inte.)
Nej, det är ju fortfarande en av 500 oavsett om du bara räknar de du möter. Andelen ändras ju inte bara för att du bara räknar de du möter. Om du inte är på väg TILL krogen möjligtvis, då ökar det kanske ;)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, det är ju fortfarande en av 500 oavsett om du bara räknar de du möter. Andelen ändras ju inte bara för att du bara räknar de du möter. Om du inte är på väg TILL krogen möjligtvis, då ökar det kanske ;)
Du har givetvis rätt där, jag gjorde ett feltänk. Å andra sidan räknade man inte med de som kör påverkade av andra droger...

Jag ska inte gå tillbaka och rätta min text utan låter det stå kvar som ett bevis att jag står för mina misstag. :cool:

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Detta påstående har kommit flera gånger och det stämmer inte. I Sverige används FFP3 (vid brist FFP2) endast vid högsmittsamma situationer. I regel används vanliga kirurgiska munskydd IIR vid vård av COVID-patienter, i våras då de tog slut fick vi hos oss använda ännu enklare munskydd, II.
Jag kan komplettera din bild. Jag kollade lite hur det såg ut på mitt jobb i våras. Våra rekommendationer var i våras att använda FFP2. I dag är de FFP2 eller FFP3. Jag har inte koll på när man ändrade den rekommendationen. Jag kollade bara upp det här med anledning av diskussionen.

23 mars gick det ut ett mejl till alla verksamhetschefer att spara på skyddsutrustning på grund av bristande tillgång.

3 april beställde vi 2 100 stycken FFP2. Av dessa fick vi 0. Vår inköpsavdelning kunde inte leverera längre.

9 april centraliserade Stockholm Stad alla beställningar. Vi skulle alltså inte använda oss av våra vanliga kanaler längre när det gällde skyddsutrustning. Men leveranser av munskydd uteblev. Nu kanske detta hade varit annorlunda om vi haft Covid på enheten, man var tvungen att uppge det i beställningen, men vi kunde alltså inte använda munskydd preventivt. Under den tiden bestod vårt lager av ett 50-tal munskydd som vi på eget initiativ omfördelat från andra enheter (vi gjorde inventeringar varje natt). Dessa sparade vi på tills den dagen när vi befarade att vi fått in smitta.

Vad det gällde handskar och sprit brukade vi under den här tiden få ungefär 10% av den beställda mängden. Nu hade vi ett ganska bra lager innan så där klarade vi oss, även om det var precis.

6 maj levererades en låda med 2 500 munskydd. Dessa hade min arbetsgivare lyckats importera via sidokanaler. Vi tror att de var FFP2, men lådan var enbart märkt på kinesiska så vi vet inte :) Men nu kunde vi i alla fall börja använda munskydd preventivt i verksamheten.

I dag har vi några tusen FFP2 i förrådet. Men brfbo och Ulltands bild av att det inte fanns någon brist på FFP2 i våras delar jag definitivt inte.

Tillägg: Visir lyckades min verksamhetschef köpa in från Bauhaus (om det nu skulle påstås någonstans i tråden att det inte fanns någon brist på dessa heller).
Jag har mycket jag skulle kunna säga om min arbetsgivare. Men vad det gäller Corona-hanteringen måste jag säga att de verkligen gjort allt man kunnat begära. Och lite till.

Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Ja, och du är ju en stor orsak till det. Är du stolt över Sverige nu när ditt kära WHO har berömt Sverige?
@Kreutzer nå, är du stolt över berömmet?

Guzzi Guzzi skrev:
6 maj levererades en låda med 2 500 munskydd. Dessa hade min arbetsgivare lyckats importera via sidokanaler. Vi tror att de var FFP2, men lådan var enbart märkt på kinesiska så vi vet inte :) Men nu kunde vi i alla fall börja använda munskydd preventivt i verksamheten.
Samma sak gjorde socialstyrelsen, men det visade sig att maskerna i stort sett saknade funktion..

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sjukhus-fick-riskabla-masker-av-socialstyrelsen-1

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Ja så tycker han!
Han är Professor i pediatrik(barnläkare) alltså inte Professor inom infektion!
Kritiskt tänkande/läsande är nog alltid bra att försöka använda sig av.
Ja, jag vet att det var en debattartikel i Läkartidningen av en icke-infektionsläkare. Och om du inte förstått det så var mitt inlägg ett svar på Ulltands skrivande om 6000 döda.
Blir konstigt när citat rycks ur sina sammanhang.

optimum
Nu har jag stämplat ut för dagen.
Tufft att jobba hemma. Man sitter betydligt mer stilla än annars.
Hunden vill inte prata skit utan kollar intresserat på vad husse gör.
Jo det blev några promenader ändå.
Vågar inte berätta vad det är för ras för då får väl några frispel och vill inte kalla det för hund.
Jo vi har haft stora också, Golden Retriever och Schäfer.

Nej nu till läget som det skrivs en del om nu.
Ni har säkert invändningar mot det jag skriver.
Skönt, för då är allt sig likt.

Ytterligare ett stort orosmoment.
Tidningarna skrev om smittan hos minkarna 26:e april.
Kanske det försvinner om vi blundar riktigt hårt.
Borde inte detta varit löst för länge sedan?

Skiten verkar mutera hos minkarna.
Nu riskerar vi ytterligare en pandemi.
Många var väldigt förhatliga mot marknaden i Wuhan men blundar för att vi har 40 minkuppfödningar här i Sverige.
Danmark ca 1100 och ett antal i Holland.

Läste att Stockholm har 9 dagars kö för testning för covid.
Så dagens kraftiga ökning av smittade är inte alls det verkliga antalet.

Ser inte bra ut det här.

Jag har på lunchen hämtar ut 2 liter handsprit och 2 liter ytdesinfektion
Lär nog behövs om man ska hålla sig ren mot dessa vidriga former av virus.
Snart dags för en whiskey så blir det sprit på insidan också. Dock lite för svag för att skydda mot coronan så det får väl bli 2 stycken
40%+40% borde väl bli 80% ?
Ja jag testade på miniräknaren också och då blev det samma 80
(för er med akademiska begär så har jag 4 kurser matte på rätt så hög nivå, glömt det mesta men hatar fortfarande ordet Laplacetransformering)

Hoppas ni har det bra där ute i stugorna för det har jag. :love:
(nej jag har inte öppnat varken handspriten eller whiskey än, men snart.)

mvh Optimum

P.S. Blev en del OT men hoppas Admin är på samma goda humör som jag är på.
Kan det vara biverkning av influensa vaccinet jag fick igår?

Artikel om coronaviruset med professor och bild på avlivade minkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Angående det jag kallar katastrofer, ja alltså dödsfallen och SÖS i stabsläge. Han till vänster funderar nog på nästa bortförklaring.

Nyhetsbanner med text "JUST NU: 20 nya dödsfall i Sverige DIREKTRAPPORT: SÖS i stabsläge" och bild på en man.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag har på lunchen hämtar ut 2 liter handsprit och 2 liter ytdesinfektion
Lär nog behövs om man ska hålla sig ren mot dessa vidriga former av virus.
Behövs det så mycket om man sitter hemma?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
optimum
K Kane skrev:
Behövs det så mycket om man sitter hemma?
Nej varken hemma eller i sommarstugan går det åt någon handsprit men en del när man är ute och handlar, på jobbet mm.
Jo jag sköter hygienen mycket väl. Även frugan.
Vi har förändrat en del organisation och mötesformer så jag kan ha två dagar arbete per vecka med distans nu.

Jo lagret av handsprit vi köpte före resan till Thailand håller på att ta slut så nu behövs påfyllning.
Ytdesinfektion har jag blandat själv tidigare tack vara bra tips jag fått i denna tråden tidigare.
Hade en liter 50% vilket är för svagt men hade en flaska 96% sprit som jag blandade med så jag fick ca 75%.
Men nu har jag 2 nya liter vilket bör räcka ett tag.

Fråga, har du följt tråden tidigare? För då borde du veta att jag inte jobbat på distans speciellt mycket.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Frågan har ställts tlil bla Norges Tegenell och det menar han att den har. Tex storlek på folksamlingar och skolstängning. Säker en massa andra säkert också.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I Norge stängde de som bekant såväl skolor som restauranger och barer, samtidigt som vi i Sverige körde på som vanligt.

Staffan
Nu har ju idag skrivits av vissa att Sveriges strategi är flockimmunitet. Det blir ju då minst sagt konstigt att jämföra det med tillåten storlek på folksamling. Ni får vara lite konsekventa med begreppen och inte blanda ihop överordnade strategier med exakt hur restriktioner utformas under tiden.

Så igen då men på ett annat sätt: Om nu Sveriges strategi är flockimmunitet, vad är då strategin i de nordiska grannländerna?
Den har ju uppenbarligen inte varit att helt utrota det nya coronaviruset i länderna.

K Kreutzer skrev:
Ja, klokt beslut. Men hur är det möjligt. Tyckte forumets nestor BirgitS nyss sa att det inte är någon skillnad i strategi mellan Sverige och grannländerna:surprised:.
Nej.
Jag skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Har Sveriges strategi varit annorlunda än våra nordiska grannar och i så fall hur?
Alltså en fråga. Du kan svara om du vill.
Strategi i betydelsen flockimmunitet, få bort viruset från landet helt etc. för det är ju så du har använt ordet idag. Att ha olika tillåten storlek på folksamling är då inte att ha olika strategier.

BirgitS BirgitS skrev:
Så igen då men på ett annat sätt: Om nu Sveriges strategi är flockimmunitet, vad är då strategin i de nordiska grannländerna?
Den har ju uppenbarligen inte varit att helt utrota det nya coronaviruset i länderna .
Att invänta vaccin och bra läkemedel. Ser ut som det kommer att bli den vinnande stratergin.

Angående flockimmunitet så tror jag inte att det längre är FHM stratergi. Den har nog även i deras ögon misslycktas.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Det är ganska kul att när jag anger skillnaden mellan Sverige och grannländerna så fortsätter du fråga.
Du läser inte inläggen innan du svarar tyvärr.

Jag tar mig friheten att göra följande antaganden som jag utgår ifrån:
BirgitS anser att vi inte har tillämpat flockimmunitetsstrategi..
BirgitS anser att munskydd inte är verkningsfulla i offentliga miljöer..
BirgitS anser att Sverige har haft samma strategi och åtgärder som grannländerna.
BirgitS anser att Sveriges hantering av Corona är lyckad.

Jag anser precis tvärtom. Är vi överens?
Nej, du ljuger om vad jag läser och anser.

optimum optimum skrev:
Fråga, har du följt tråden tidigare? För då borde du veta att jag inte jobbat på distans speciellt mycket.
Nej, bara någon vecka i tråden. Å nästan 30k inlägg läser man ju inte in i en handvändning direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.