2 352 299 läst ·
32 467 svar
2352k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Polisen upplöser minsann folksamlingar i Sverige också. Tidigare i år fick de bl.a. upplösa en utomhus-loppis som hade fler än 50 personer.K Kreutzer skrev:Gå in på coronasmitte.dk så kan du se skillnaden. Här är också myndigheterna inblandade och övervakar. B.a går man in handgripligen och upplöser folksamlingar privata fester mm. Hör finns straffmoment dessutom. Har flera danska vänner som undrar vad vi håller på med i Sverige och varför försiktighetsprincipen inte tillämpas. De kan man verkligen fråga sig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JlnnA/loppmarknad-i-taby-stoppad-av-polis
Men det är väl inget som kommit till danskarnas kännedom förstås.
Verklig smittspridning i Sverige vet vi inte. Danskarna testar nånstans dubbelt så mkt per capita som Sverige.BirgitS skrev:
Ja det har faktiskt hänt men sker bara i extrema fall.B b8q skrev:
Lite kuriosa är att i Köpenhamn hade man t.om. enkelriktat gångbanorna kring de s.k. sjöarna centralt i byn så inte joggare mm skulle flåsa varandra i huvudet. Nu blev det iofs ändå lite flås i nacken antar jag....
Det lömska är att man smittar redan före symptomNissens skrev:
Jag tänker mer att känner jag mig det minsta sjuk så stannar jag hemma så att jag inte smittar någon. Det är fantastiskt effektivt.
Det som talar mest mot vaccin är att man aldrig lyckats att ta fram vaccin mot något corona virus. Vi får se hur det går. Enligt Trump drar väl vaccinationer igång vilken dag som helst.![]()
Gäller coronan, förkylningar och magsjuka (kräksjuka)
Därför betraktar jag alla som sjuka inklusive mig själv vilket ger väldigt bra anledning till att ta social distans och hygien på allvar.
Vi får se men det jag hört så fungerar ett av vaccinen mot coronan mycket bra (kan givetvis finnas fler). Det vaccinet planeras påbörjas vaccinering av i slutet av december men inte i Sverige. Du får inge källa och behöver givetvis inte tro på det men jag tycker det är fantastiskt bra.
Fast försiktighetsprincipen tillämpas ju här i Sverige; Man gör inte några åtgärder som det inte finns några vetenskapliga belägg för att de fungerar. Det är ju så man normalt tillämpar försiktighetsprincipen.K Kreutzer skrev:Gå in på coronasmitte.dk så kan du se skillnaden. Här är också myndigheterna inblandade och övervakar. B.a går man in handgripligen och upplöser folksamlingar privata fester mm. Hör finns straffmoment dessutom. Har flera danska vänner som undrar vad vi håller på med i Sverige och varför försiktighetsprincipen inte tillämpas. De kan man verkligen fråga sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 046 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 046 inlägg
Så det du vill är alltså att staten ska begränsa folks rörelsefrihet med tvångsmedel?K Kreutzer skrev:Imorgon passerar vi 6000 döda tragiskt nog. Idag 28, rasar iväg. Frågan är när våra handlingsförlamade myndigheter inför restriktioner på allvar.
Gemene man har förstås ett ansvar men eftersom folk fungerar som de gör så måste de ledas med hårdare hand.
Det har våra grannländer förstått. I lala-landet tar det tid dock.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 046 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 046 inlägg
1 ETT tillfälleBirgitS skrev:
Några andra tillfällen har vi gått hem istället för taxi men nu regnade det.
Trams av dig att hänga dig fast vid det trots att jag är mer noga än medel på att hålla social distans.
Jag vet jag är bäst. Och jag är fortfarande frisk
Problem med det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 046 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 046 inlägg
Du är ju uppenbarligen inte bäst i alla fall. Det lär ju vara de 70+ som har isolerat sig helt under många månader. Du har ju en massa gånger varit på jobbet och träffat folk privat.optimum skrev:
Både min sambo och jag har jobbat hemma sen i mars så man kan ju fråga sig vem som har utsatt sig för risker flest gånger.
Sedan i våras har jag jag inte varit på någon fest inomhus, i stort sett enbart jobbat hemifrån, och jag har verkligen inte åkt taxi. Dessutom undviker jag att gå i affärer om det inte är absolut nödvändigt. Mat beställer vi på nätet och hämtar utanför butiken. Andra varor med hemkörning om det går, annars utlämningsställe. Inget av detta verkar vara något du bryr dig överdrivet mycket om.optimum skrev:
Om du anser dig vara "över medel", vad gör då detta mig till för superhjälte egentligen?
Personligen tycker jag det låter som du är rätt dålig på att minimera din riskspridning.
Som jag förstått det kommer inte vaccin ge fullständigt skydd men minst 50%. Det betyder att ingen är säker bara för att den vaccinerat sig, inte ens vaccinerade riskgrupper som fått först. Det är först när vi uppnått flockimmunitet som risken minskar ordentligt.D djac skrev:Det bör ju i alla fall bidra positivt, eftersom barn inte verkar vara så berörda slipper vi ju vaccinera dessa, de gamla kan nog antas acceptera ett vaccin rakt av, eventuella biverkningar lär de ju inte dras så länge med.
Vi "medelålders" blir det väl lite blandat med, hör många som inte tänker ta men jag tror att en del kommer göra det ändå eftersom det ger stora fördelar när man ska träffa föräldrarna.
Jag tror att gruppen unga vuxna blir den som skippar i stor utsträckning, de har rätt mycket förväntad livstid kvar så eventuella biverkningar blir ju ett stort bakslag, dessutom tenderar de att bara bli milt sjuka, så mindre att vinna.
Mina gissningar!
Det betyder att det inte är så intressant när Sverige börjar vaccinera utan snarare när man förväntas ha uppnått 60% immuna (via vaccination eller sjukdom). Det är väl jättebra om vaccinationen kommer igång så fort som möjligt, men det är nog inte det viktigaste.
Samma här, förutom att jag inte undviker affärer. Däremot med större avstånd och betydligt mer handsprit än normalt. Har varit på kontoret några gånger, men det är i princip tomt. Trodde det var kört i somras när jag behövde uppsöka akuten lite akut, dessutom med blåljustransport och taxiresa hem, men det gick bra. Kollektivt åker jag normalt sett aldrig, och ännu mer sällan nu.R RoAd skrev:Sedan i våras har jag jag inte varit på någon fest inomhus, i stort sett enbart jobbat hemifrån, och jag har verkligen inte åkt taxi. Dessutom undviker jag att gå i affärer om det inte är absolut nödvändigt. Mat beställer vi på nätet och hämtar utanför butiken. Andra varor med hemkörning om det går, annars utlämningsställe. Inget av detta verkar vara något du bryr dig överdrivet mycket om.
Om du anser dig vara "över medel", vad gör då detta mig till för superhjälte egentligen?
Personligen tycker jag det låter som du är rätt dålig på att minimera din riskspridning.
Det är väl ungarna som är största risken, de går ju i skolan.
Det är den Optimum jag känner från tråden! Alltid snabb att döma andra och lika snabb att rättfärdiga sig själv. Min favorit är när du hade varit på ngt byggvaruhus och klagade på att det var mkt folk..optimum skrev: