2 354 004 läst ·
32 467 svar
2354k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 056 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 056 inlägg
Nej, han skrev inte att ”han vill börja använda vaccinet innan det är godkänt”, men han skrev att ”"Sverige börjar vaccinera om ca två månader". Eftersom vaccinet borde vara godkänt redan nu om man skulle kunna påbörja vaccinationsprogram om ca 2 månader så finns det ju inga möjligheter att använda något godkänt vaccin.blackarrow skrev:
Jag ska inte nämna något om skribenters IQ eller vilka skribenter som skriver vad, men om man hängt här i coronavirus tråden ett tag så vet man att Ulltand är en obotlig vaccinoptimist som alltid avrundar alla tidsangivelser till det mest optimistiska, kortaste tiderna.
Det borde väl vara lika uppenbart som att man inte får göra fasta elinstallationer hemma? Men på elforumet har man enats om att inte debattera, om och varför, i alla trådar utan att man gör ett påpekande och så får det vara nog och man låter bli långa diskussioner som slutar med att idiotförklara folk.
Det är väl bra att någon påpekar att påståenden som
"Sverige börjar vaccinera om ca två månader"
inte är sant och att ”ca två” här betyder ”förhoppningsvis inom fyra”.
Men kan vi inte enas om att ett påpekande i stället för sidor av diskussioner och inte lägga ”ord i mun” på Ulltand som han inte ens sagt/skrivit?
Det är faktiskt att vara Nättroll.
Ulltand skrev inte att han vill börja använda vaccinet innan det är godkänt.
Därför FRÅGADE jag Ulltand om han tänkte att man skulle använda vaccin som inte är godkänt. En högst relevant fråga som jag aldrig fick svar på.
Vi brukar få vaccin på vårt företag av företagshälsovården.BirgitS skrev:
Först fick jag känslan av att det var många som skrev upp sig på listorna och trodde vi var betydligt fler i år som anmält oss men jag hade tydligen fel när jag pratade med personalavdelningen om detta. Det var färre i år. Skumt.
Kanske inte är representativt för hela landet.
Att du inte fick tid kan ju också bero på deras kapacitet som idag kan vara begränsad på grund av annat eller så tar det längre tid per person nu med mera smittorisker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 056 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 056 inlägg
Det håller jag inte med om. Produktionen är redan igång hos de vaccintillverkare som ligger främst och de kommer att förbereda distributionen till olika länder så att typ ett par dagar efter att ett godkännande kommer så avgår det flygplan med vaccin. På samma sätt förbereder Sverige och andra länder hur det ska distribueras ut över Sverige och hur vaccineringen ska gå till för att just de önskade grupperna ska kunna vaccineras fortast möjligt. Så om det kommer ett godkännande i slutet av december kommer man troligen att kunna börja vaccinera efter helgerna.Nissens skrev:
Det är stor skillnad att planera för något och att genomföra något. Det är väl bra att de planerar, men det måste finnas ett vaccin först innan det kan genomföras. Nu skrev han att det kommer att genomföras inom ca 2 månader, men det finns inga belägg för det. Det är en optimistisk tidplan. Jag kan börja planera för att flyga till månen om två år, men inte kommer det att genomföras.optimum skrev:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig förstå men Ulltand försökte förklara för dig var uppgiften kommer ifrån men inte ens det hjälper. Du får givetvis leva i din tro att allt det vi skriver är fejk.
Frugan har fått motsvarande information om att vaccinering mot covid planeras påbörjas i januari vilket jag tycker är fantastiskt för det är början på slutet av denna eländiga pandemi. Då gäller det sjukvårdspersonal. Troligen riskgrupper också.
Sedan har vi tyvärr rätt många motståndare till vaccin och de ser nog helst att vaccin misslyckas eller kommer väldigt mycket senare om de överhuvudtaget kommer vaccinera sig.
Jag själv får influensavaccin imorgon eftermiddag och förvånad att inte fler väljer den vägen.
Att råka ut för både influensa och covid måste vara en mardröm för de flesta.
Ha en bra dag med dig.![]()
Jag får influensa typ vart tionde år, så jag ser liksom ingen anledning att vaccinera mig. Jag tillhör ingen riskgrupp, och flera jag känner har blivit sjuka i något influensaliknande när de tagit influensavaccinet. Mina föräldrar vågar inte ta det igen efter att två ggr upplevt sig bli sjuka av influensavaccinet. Vet inte hur det kommer sig, men så är det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 056 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 056 inlägg
Precis, jag kommer inte att vaccinera mig förrän i december när riskgrupperna ska ha fått sin dos.B b8q skrev:
Det gällde inte mig eftersom jag inte tillhör en riskgrupp utan det är två andra som har skrivit om det i tråden.optimum skrev:
Tack för en hövlig ton först o främst. Yttrandet om flockimmunitet i maj gjordes den 16/4 av Tegnell. Tyvärr visade det sig vara totalt fel. Antagandet om flockimmunitet var just det som ledde till katastrofen tyvärr.BirgitS skrev:
Ja, studierna spretar. Kan du länka till några studier som entydigt visar att munskydd skyddar något nämnvärt när allmänheten använder dem?
Det är inte Tegnell som bestämmer på FHM. Så vad han personligen tycker innebär inte att det blir FHM:s ståndpunkt.
I vilket sammanhang yttrade någon att det var nära flockimmunitet i maj?
Just gränsen för flockimmunitet för Covid-19 brukar anges till 60 % baserat på det R0-värde man har kommit fram till.
Där ser du problemet med att du kommer med lösryckta citat. Du skriver flockimmunitet och då tänker jag 60 % pga. ovanstående.
Ok, vad bra. Då får vi hoppas att det blir godkänt. Och att folk har förtroende för vaccinet om det kommer. Jag tar nog antikroppstest innan jag funderar på vaccin.BirgitS skrev:
Det håller jag inte med om. Produktionen är redan igång hos de vaccintillverkare som ligger främst och de kommer att förbereda distributionen till olika länder så att typ ett par dagar efter att ett godkännande kommer så avgår det flygplan med vaccin. På samma sätt förbereder Sverige och andra länder hur det ska distribueras ut över Sverige och hur vaccineringen ska gå till för att just de önskade grupperna ska kunna vaccineras fortast möjligt. Så om det kommer ett godkännande i slutet av december kommer man troligen att kunna börja vaccinera efter helgerna.
Nej mans ska inte tränga men så är det inte då vi får det på företaget.T tanaris skrev:
Både riskgrupper och övriga samma dag.
Enkelt och rationellt
Hade det varit på typ vårdcentral hade det nog blivit ett stycke in i december för oss ej klassade som riskgrupp för influensa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 056 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 056 inlägg
Det är en normal biverkan av vaccinet. Dock brukar det vara mycket lindrigare än hur sjuk man blir när man får influensan så tillhör man en riskgrupp kan det ju vara bättre att få en lindrig sjukdom av vaccinet än en svår influensa.Nissens skrev:
Imorgon passerar vi 6000 döda tragiskt nog. Idag 28, rasar iväg. Frågan är när våra handlingsförlamade myndigheter inför restriktioner på allvar.
Gemene man har förstås ett ansvar men eftersom folk fungerar som de gör så måste de ledas med hårdare hand.
Det har våra grannländer förstått. I lala-landet tar det tid dock.
Gemene man har förstås ett ansvar men eftersom folk fungerar som de gör så måste de ledas med hårdare hand.
Så det var alltså fel, såklart, alla vet inte, och jag tror inte ens du vet vad Tegnell tycker om munskydd, det han återger är bara fakta och inget ställningstagande men jag vet att det är stötande för vissa grupper att referera till fakta. Det finns nog inga belägg för att de ger effekt i det civila samhället, däremot funkar de bra rätt använt och i rätt miljö.K Kreutzer skrev:Vi tar lite fakta och inte din undersökning med ett statistiskt underlag av dig, och 2 till:
Om du inte vet Tegnells inställning till munskydd så har du inte sett presskonferenserna eller vet vilka rekommendationer som gäller. Inga evidens, spretande studier är Tegnells ord.
Och nummer 2 om flockimmunitet:
"när Folkhälsomyndigheten den 20 maj presenterade resultatet av en undersökning baserad på antikroppstester befann sig såväl Sverige som helhet som Stockholm långt ifrån flockimmunitet. I Stockholm, som antas vara hårdast drabbat av pandemin, bar endast 7,3 procent på antikroppar".
Jag tror ingen tvivlar på filtertekniken som sådan.
Däemot tycker jag absolut att du ska köra munskydd om du tycker det känns bra!
UK är ett av våra grannländer, har du sett deras siffror? Bara undrar.K Kreutzer skrev:Imorgon passerar vi 6000 döda tragiskt nog. Idag 28, rasar iväg. Frågan är när våra handlingsförlamade myndigheter inför restriktioner på allvar.